• Lillstoran

Tips om dhea

germany skrev 2012-10-05 07:34:35 följande:
    Pippi - Vi kanske ses i någon ÄD tråd framöver också . Det du först och främst ska tänka på är om du vill ha en öppen donator eller ej. Du har bara Finland och Island att välja på i såfall, förutom Sverige då. Det är nog också bara dessa länder som du kan söka ersättning från försäkringskassan för vård utomlands.
    Som sagt, vi kanske ses och pratas vid om ÄD i dessa trådar förr eller senare. Glad

cff- Jag kan mkt väl tänka mig att långa protokollet "skadar" kroppen mer motför korta behandlingen.
    Har hört fler som kört långa som säger att det tar längre tid för kroppen att få egen ÄL tex efter att de kört långa.
    Det säger sig självt kanske då långa förstätter kroppen i klimakteriet.
    Tråkigt med ditt AMH värde, det låg ju så himla bra för ett tag sen....Förstår faktiskt att du vill ta ett nytt värde snart....även om jag själv är livrädd för att ta om detta prov, kanske mest för att till slut få nej hos IVF kliniker.

Min remiss som ligger i en låda här hemma ska jag använda den dagen jag ger upp med egna ägg. Då vill jag verkligen ha svart på vitt hur mitt AMH värde ser ut. Men så länge jag får ut ägg så känns det inte som om det spelar någon roll hur lågt värde jag än har, chans finns alltid så länge äggen vill produceras.
    Gemany - det kan nog vara bra att ställa sig i kön för ÄD även om det inte är aktuellt nu.

Tänk på att kötiden är flera år inom landstinget.

• Lillstoran
    tjej25 skrev 2012-10-05 11:27:12 följande:
    Tack tjejer för eran input!! Då avvaktar jag med det.. Men vet ni nått annat man kan göra för att öka alla chanser?? Jag är redan orolig att inga av de tre försöken kommer lyckas... Jag bor i Sthlm så det blir Huddinge för mig.

Jag gick också på Karolinska eller Huddinge. Det var nämligen någon som påpekade i en annan tråd att jag initialt hade skrivit Huddinge men sedan hade ändrat mig och gått över till Karolinska. Det tillhör allmänbildningen att veta att Karolinska och Huddinge är samma sak.

Fråga gärna om det är något, har nyligen gått på Huddinge eller Karolinska.  
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-10-05 15:46:05 följande:
    Vi har turen att ha en vän som ställer upp som korsdonator och då kommer vi snabbare fram i kön (ca 6 månaders väntetid har vi fått till svar om vi har med oss egen korsdonator. Men först försök med egna ägg Flört

När och var blir nästa försök egentligen?
  • Lillstoran
    cff skrev 2012-10-05 16:01:38 följande:

Vilken fantastisk vän!
    Jag har också en vän som gärna ställer upp och donerar (till mig, inte som korsdonator). Hon är dock tyvärr för gammal för att donera ägg i något av våra näraliggande länder (inkl Ryssland)  - gränsen är 35 år - men vi kan göra det hos Centre for Human Reproduction i NY om vi vill. Jag är dock inte redo ännu, vill fortsätta försöka med mina ägg, men tyvärr blir ju min kompis samtidigt också äldre.

Gränsen för att vara äggdonator är 37 år på Karolinska. Så står det på hemsidan om jag inte alls missminner mig. De allra flesta har inga problem att bli gravida vid den åldern. Problemen uppstår efter 40 år.
  • Lillstoran

För att sprida lite hopp.

Efter att ha läst i massa olika trådar kan jag bara konstatera följande.

Det har alltså inte med - mängden - blåsor på VUL eller antalet ägg som läkarna lyckas plocka ut om man lyckas eller ej.

I en tråd fanns det en person idag som haft  2 äggblåsor som plockades (enligt vad hon själv skrev), 1 av de 2 äggen blev befruktade och ändå lyckades hon.

I en annan tråd är det en tjej som haft 2 avbrutna försök, även försök 3 höll på att bli avbrutet på grund av för få äggblåsor. Hon fick ut 4 ägg, 2 blev befruktade, 1 till henne och 1 till frysen. Nu är även hon gravid.

Sedan finns det de som haft över 10 ägg och inget har varit bra.

Man kan alltså lyckas med få äggblåsor / ägg. 

Jag blev dock förvånad när Falu kliniken plockade 2 äggblåsor. Jag trodde man alltid avbröt om det var under 3 stycken på sista VUL.

Själv hade jag över 10 äggblåsor på sista VUL, men bara 5 var tillräckligt stora för att plockas. Jag trodde läkarna skulle avbryta.

Kram till alla som kämpar.       

• Lillstoran

Tycker det är påfallande många som lyckats som fått ut 5 - 7 ägg. Fler än de som fått över 10 st. Min läkare sa att han helst inte ville ha fler än 10, för att kvaliteten blir sämre då.

• Lillstoran

Jag tror att det är skillnad på att vara 37 år och 40 år. Jag googlade av helt andra orsaker på Kenny Rodriguez Wallberg på Karolinska. Fick då upp en rapport på över 100 sidor som stora delar av landets IVF läkare varit med och skrivit. I den stod det att en person med lågt AMH som är 30 år ändå har mycket större chans än en som är 40 år och har lågt AMH. Att det kunde ta längre tid för den som är 30 år. Det beror på att äggens ålder ändå är lägre för den som är 30 år än den som är 40 år. Utan att trampa någon på tårna kan jag faktiskt förstå kliniken att inte göra IVF på personer som har 4 procents chans. Jag tror inte alls att det har med statistiken som många påstår, utan att de som betalar 30 000 kr också ska ha rimliga chanser att lyckas. Finns unga som blivit nekade på Karolinska också. Svenska kliniker har 42 års åldersgräns av någon anledning. Varför jag främst är skeptisk mot kliniker utomlands som CFC som kör tills man är 45 år, är för att det är ett jättebra sätt att tjäna pengar på folk som har obefintliga chanser. Toleransnivån är en helt annan på CFC än i Sverige vad jag har förstått från 40 + tråden. Anledningen att landstinget inte gör IVF på personer över 40 år är för att chansen är klart lägre. Anledningen till 42 års gränsen är att det är mycket få som lyckas efter 42 år. Visst finns det de som lyckas efter att ha blivit utdömda och avrådda i Sverige. Men man ska inte glömma att det är ett fåtal - inte - alla som ofta framställs här som lyckas efter de blivit avrådda i Sverige. "Alla som blir avrådda i Sverige har stora chanser att lyckas i Danmark låter det som här". De avråder väl inte folk som har goda chanser?! Min läkare Stein Olsen på Sibyllekliniken sa att jag har upp till 42 år på mig, sedan är det mer eller mindre omöjligt. Under alla sina år hade han bara haft en enda person som lyckats med IVF och fått barn vid 45 år. Ytterst få efter 42 år sa han till mig. Skillnaderna är väldigt individuella, finns ju de som lyckats med lågt AMH. Men jag gissar att de snabbare sätter stopp i min ålder, 40 år, än en person som varit 30 år. Om det stämmer med så låga chanser vet jag ej. Det finns ju en person som har fått barn nyligen i 40 + tråden som var 43 år och en som är gravid nu som är 41 år, samt de som precis varit under 40 år eller 40 år precis som jag när jag lyckades. Så många andra är det väl inte. Den personen som lyckades vid 43 år hade ovanligt goda chanser och fick 20 - 25 procents chans att lyckas. Hon hade ju högt AMH och var en riktig värphöna som fick blastocyster till frysen varje gång. Så visst kan man lyckas om de individuella förutsättningarna är goda efter 40 år.

• Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-10-09 21:31:30 följande:
    Angående de premordiala folliklarna vet jag inget. Du får söka i vetenskapliga artiklar tror jag. Om jag ser till mig själv så gjorde jag ett avbrytande i augusti förra året, för att barnet hade DS. Sen blödde jag i över 7 veckor. Hade även en blåsa (hmm. det heter något annat) på ena äggstocken, som sprack då. Efter det kom nog mensen och ägglossningen tillbaka som normalt men strax efter det gjorde jag min första ivf, som gav 4 ägg, flera månader efter gjorde jag ivf nr 2 då jag fick ut fler ägg. Jag hade i oktober för ett år sen ett AMH på 0,5. Precis innan dess hade jag blivit gravid på naturlig väg 3 ggr på ett år. Det känns inte som ett hopplöst fall i min värld? Det tyckte inte Karolinska heller och jag lyckades på min andra ivf med PGD Så, att dra alla kvinnor med lågt AMH över en kam känns lite hårt tycker jag! Nu är jag iofs 37 år, så lite yngre men inte så mycket. Är det bara en läkare, Gleicher som visat att dhea funkar? Det måste ju finnas fler som gjort det?  

Jag gissar att Karolinska förutom att väga in din ålder - starkt vägt in - att du hade varit gravid 3 ggr så nyligen på 1 åroaktat det låga AMH - värdet. Karolinska vägde in att jag varit gravid så sent som 2011 och 1 gång dessförinnan även om mitt AMH inte är lågt. Att ha varit gravid ses tydligen positivt. Enligt Stein Olsen var det den viktigaste faktorn. Tidigare graviditet för att lyckas.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-09 22:35:03 följande:
    Det jag menar med att premordial folliklar rekryteras 290 dagar före äl finns i en figur/bild  på s 3 i denna artikel; Gleicher et al, Reproductive Biology and Endocrinology, 2011, 9:116  www.rbej.com/content/9/1/116 Kattflickan, ja det verkar ju dels skilja lite i AMH-värden mellan mättillfällen och dels verkar det finnas en hel del som lyckas ändå, så frågan är vilka fler variabler som spelar in. Så det är lite det jag menar med att det verkar osäkert att dra en sådan gräns och att man eg. undrar hur stort urval de kan ha på personer med AMH på just 0,7 som dessutom är 40-42 år. Jag önskar att jag hade frågat. Är för övrigt så glad att du har lyckats! Lillstoran, förutom det jag skriver till kattflickan ovan, att jag undrar lite över hur underlaget för beräkningen ca 4% ser ut, så är det just det med de individuella faktorerna som jag undrar om man tar hänsyn till om man "stryper" (Jans ord)  möjligheten för den åldersgruppen? Jag tänker att det viktiga blir att upplysa oss som kommer om de förväntade förutsättningarna för oss som individuellt par (utifrån aktuell vetskap), så att man kan välja att ta den chansen för alla de pengarna eller inte. (Sedan är det ju en annan sak om klinikerna tycker att det blir för dyrt, då kanske man får överväga att ta olika betalt  eller hitta andra lösningar). Jag tror att de flesta par klarar att fatta sådana beslut om man får bra information och stöd i att hantera det svåra beslutet att avstå från (fler) försök.  

Jag vet att AMH värdet kan variera från gång till annan. Du har helt rätt. Men vid avrådan tror jag också de väger in andra faktorer som antalet försök, resultat, tidigare graviditeter, utfall etc. Jag gissar att de faktiskt tar hänsyn till den individuella faktorn. Det var väl därför den personen fick fortsätta trots att hon var 43 år och numera 44 år som förstföderska.
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-10-09 22:38:56 följande:
    Det finns många faktorer som kan påverka. Exempelvis att man blivit gravid innan. Det är därför det är fel att vissa kliniker avfärdar en patient enbart pga AMH. Jag känner flera som blivit gravida efter 40 år. Bland annat min syster som blev det på sin andra ivf vid 41 års ålder. Fast det är kanske inget representativt urval. Om kliniken är öppen med de låga chanserna för äldre med lågt AMH så tycker jag det är ok. Man har ju ändå en chans och vill man lägga sina pengar på den lilla chansen så ska det vara upp till var och en. Det kändes dock som om Karolinska såg mig som en lågoddsare. Jag är glad att de gav mig en chans. Jag tycker att jag hela tiden läser här på FL om kvinnor som dömts ut av läkare och sedan lyckas ändå. Många i tråden om lågt AMH har blivit gravida trots att deras läkare inte trodde det.   

Jag tycker också det är vanligt med personer som fått barn efter 40 år. Känner två personer vars mamma var 44 år, några på 43 år. 41 och 40 år är vanligt. Jag tror dock inte att dessa personer har gjort IVF.
Svar på tråden Tips om dhea