• Lillstoran

Tips om dhea

Hejsan allesammans!

Igår fick vi en mycket söt liten flicka genom planerat kejsarsnitt på Karolinska Sjukhuset. 3580 gram och 49 cm lång.

Kejsarsnittet gick bra men jag har fortfarande rejält ont och kommer att bli kvar här, i vart fall tills imorgon. Sedan kan jag förhoppningsvis åka hem.

Det var väldigt omtumlande att bli föräldrar och jag kunde inte hålla tillbaka glädjetårarna som strömmade ned för kinderna när vi fick hålla henne för första gången. Vilka små tår och fingrar. Vilka underbara kinder! HjärtaHjärta

Nu ska jag bara återhämta mig, landa och komma hem.

Föräldragruppen börjar längre fram och vi är ca 10 par, i varierande ålder som fått barn samtidigt och bor på samma ställe i Stockholm. Allt mellan 17 - 43 år och det är kul och berikande med människor med olika ålder och bakgrund. 

Det kom som en total överraskning för merparten av vännerna på Face Book {#emotions_dlg.flower}. Barndomsvänner jag känt väldigt länge, nära vänner som vetat ända sedan vecka 5, personer i min omgivning som vetat efter RUL var klart - men det har funnits en "tysk överenskommelse" mellan oss att inte berätta för någon, om något skulle gå fel in i det sista.

Som det känns nu så är jag väldigt nöjd med ett barn, det känns "lagom". Kommer nog inte att starta IVF igen även om jag faktiskt skulle hinna få ett barn till. Nu vill jag bara gosa med min lilla flicka och ta promenader och umgås med mamma på dagarna. 

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2013-01-16 17:02:35 följande:
    Germany, tack, tack, så gullig du är!

Lillstoran, Grattis till er flicka!

MsBoring, ja tankarna går för fullt här. Mest har det varit kring om det är bästa att vänta en cykel eller om äggen just nu skulle kunna tänkas vara tillfälligt i god form, men jag hade precis bestämt att vänta, vilket Fertilitetscentrum ju rekommenderade med tanke på migg tidiga mf. Men nu fick jag precis ett mejl från hemortsyn som hade pratat med en läkare på Fertilitetscentrum och de tyckte båda att jag skulle vänta till näst-nästa cykel och alltså ha en normal mens mellan, ffa med tanke på den allvarliga infektionen. Då blir det ju inte ev. ÄP förrän v 12. Jag som allra helst hade velat köra före jul om inte julstängningen hade krånglat till det. Och nu kommer beslutsångesten som ett brev på posten, Tänk om äggen just nu är i särskilt bra form? Och att det är särskilt gynnsamt nu. Skulle det inte räcka att vänta denna cykel, jag blir ju inte yngre direkt. Varje månad kan ju vara avgörande. Dessutom tog jag blodprov idag som visade att sänkan gått ner, så penicillinet verkar ha bitit iaf. Å andra sidan är det ändå vårt sista försök, och vi kan ju göra hemmaförsök så länge,även om just det inte är särskilt lockande tyvärr. Obestämd På vilka sätt tänker de att infektionen spelar roll? Tusen frågor och massor av beslutsvånda kom över mig. Tar som vanligt gärna emot tankar från er som står lite utanför och kanske ser med klarare ögon.

Vi 4 - tack och lycka till med kommande IVF på Fertilitetscentrum i Göteborg.

Just nu är jag så "omtumlad" och trött, kan tro att det är ännu värre efter en vanlig förlossning som tar 10 - 20 timmar.

Hoppas det går vägen!

• Lillstoran

Vi 4 - grattis till dig!

Jag läser lite då då men inte alls på samma sätt som tidigare.

Berätta gärna hur det förlöper.    

• Lillstoran
    Kattflickan skrev 2013-02-26 11:01:16 följande:
    I lördags försökte de sätta igång förlossningen, det fick inte bra och barnet blev stressat så det blev kejsarsnitt. Barnet hade bajsat i fostervattnet och rörde sig mindre. Ut kom en pigg, välmående flicka i söndags. Hon var 52 cm lång och vägde 3750g. Så hon var stor för sin ålder, 37+0.

Först var jag besviken på att det blev kejsarsnitt, men nu spelar det ingen roll när jag har min välmående Klara i min famn!

CFF: Beklagar verkligen att det bara blev en biokemisk graviditet, det är så frustrerande, har också varit med om det.

Kramar till alla!

Millan

Grattis!

Jag valde tvärtemot dig planerat kejsarsnitt. Kunde inte tänka mig en vanlig förlossning. Redan vid inskrivningen tog jag upp att jag ville ha kejsarsnitt och det var inga problem att driva igenom.

Kändes inte ett dugg, åkte hem efter 3 dagar. Värktabletter m.m. första veckan men sedan har jag inte haft ont alls. Som en genvägg "snedda" och gå förbi det jobbiga.

• Lillstoran

Sibeb och Mianhjärta - grattis till er båda! Vi 4 - grattis till dig också, berätta gärna i tråden hur allt fortskrider. En hel del gravidsnack i många trådar. Har du gått med i någon gravidtråd ännu? Jag avvaktade otroligt länge, då jag tänkte att gör jag det får jag väl missfall. Föräldragruppen börjar inom kort och jag ser jättemycket fram mot detta. Personer i samma område i Stockholm och som har barn som är lika gamla. Min väninna fick massa nya vänner som hon träffade flera gånger i veckan, som de nu firade nyår med men det beror också på hur aktiv man själv är. Får e-mail från Soligor, hon hade hamnat i en jättetrevlig föräldragrupp. Kul att ha någon att träffa på dagarna som är i samma livsfas, då mina vänner arbetar på dagtid.

• Lillstoran

Antar att ni redan hunnit läsa artikeln och det var även på nyheterna häromdagen. Uppsala universitet har publicerat ett vetenskaplig studie där det nu är bevisat att de med högt AMH värde ofta lyckas inom 3 försök, medan de med lågt AMH värde behöver 6 försök. Googla får ni fram artikeln. Spännande om de kan belägga effekten av DHEA vetenskapligt. D - vitaminstudien som jag körde på Karolinska mars 2012, gav tydligen inget resultat.

• Lillstoran
    germany skrev 2013-03-07 08:10:10 följande:

Tuvalina - Det låter klokt. Låter också bra att du slutar några veckor innan du påbörjar behandling. Men nu hoppas jag att dina hemmaförsök kanske ger resultat först Glad. Chans finns alltid så länge man försöker!

Är du med i några gravidtrådar nu? Jag väntade väldigt länge och var bara med i 2 st, men det är jättekul - man får mycket mer gemensamt med de där på samma sätt som de som fått barn får mer gemensamt med andra som fått barn.

Många lämnar trådarna när de lyckats och ännu fler när de fått barn, då är det ytterst få som är kvar i tråden. Har knappt sett någon från 40 + tråden, de som har lyckats har jag knappt sett röken av. Förmodligen för att man får helt andra intressen, umgås och nätverkar med andra som får barn.

Alternativet är annars att vänta tills RUL, då är sannolikheten ännu lägre att det skulle hända något.
    Brukar kika in i gravidtrådarna men har bara sett dig i en enda, därav frågan.        

• Lillstoran

Blödde vid BIM sedan höll sig kroppen lugn till v. 7 - v. 12 då jag hade spottings varje dag. Efter utgången av vecka 12 blödde jag inte alls. KUB v. 13, var och lyssnade på hjärtat i v. 16. RUL i v. 19, vi tog reda på könet under undersökningen. Magen började sätta fart i vecka 17 men med lite finess och fantasti så dolde jag den fortfarande i v. 19. Var över . 20 när jag berättade för chefen och hemlighöll det på Face Book tills barnet var född. Kände de första bubblet i magen i slutet av v. 15 men inga tydliga fosterrörelser i . 19 fast jag hade moderkakan i bakvägg. Det kittlade i magen som om barnet kom åt en nerv. Så hårfint, subtilt att det var svårt att veta vad det var. Gravidtrådarna är jätteroliga, man träffar människor som ska ha barn samtidigt och är i samma vecka. Framför allt så träffar man många unga personer som inte alls haft svårt att å barn och det kändes så SKÖNT. blandade åldrar är trevligast. Gick även med i flera Face Book grupper genom FL där de om bor i Stockholm också var med. Flera har jag träffat IRL och det är något helt annat än att sitta på ett anonymt forum att umgås privat och snacka på Face Book. Kände nästan att jag haft mer gemensamt med de som är väsentligt yngre och ville absolut inte bli inplacerad i grupper efter ålder. På föräldrautbildningen många som var väsentligt yngre och som fått barn naturligt och inte alls haft dessa problem. Tror när man äntrar barn så har man mer gemensamt med andra som också väntar barn, misstänker att det därför är många som lämnar trådarna när de lyckas, för att inte tala om de som varit väldigt aktiva och fått barn - då försvinner de helt från FL.

• Lillstoran
    germany skrev 2013-04-30 13:50:23 följande:
    Tror faktiskt det kan krocka för en del och bli väldigt känsligt om vi gravida ska skriva allt om graviditet här i tråden.....även om det för många andra kan vara väldigt upplyftande att höra om andra kämpare som blivit gravida. Jag tyckte själv altlid att det var bra att läsa om andras plus för då fick jag själv mera hopp och styrka att kämpa på. Men jag tror det bästa faktiskt är att visa fin respekt för de som kanske då upplever det väldigt jobbigt att läsa om andras graviditet. Så jag fixar en tråd så fort jag känner för att fixa, så får de som är gravida och som känner samhörighet med oss söka sig dit och allteftersom så tror jag en efter en kommer att kunna ha möjlighet att skriva där då det är klart att det ska bli plus efter plus från den här tråden bla.

Hinner inte skriva mera Tungan ute, vi ska åka nu.

Fast det får man tåla. Det är ingen som tvingar någon att fortsätta läsa. Tycker de som är gravida talar för lite om sin graviditet. De som fått barn har mer gemensamt med andra som också väntar barn. Jag har följt en del trådar som jag aldrig någonsin har skrivit i och noterat att de som blivit gravida lämnar tråden och går med i gravidtrådar, samt de som har fått barn aldrig syns i tråden mer. Förmodligen för att man har mer gemensamt med andra i samma situation. Och när man väl får barn så hamnar fokus på helt andra saker än detta forum.

I den ursprungstråd jag var med i är i stort sett hela tråden gravida / har fått barn. Den ena efter den andra har lyckats. Många är unga och det var första gångs IVF-are. Det blir väldigt mycket snack om graviditet i tråden. Det är det ingen som sagt något om. Tvärtom det är kul.

Det jag tyckte var roligast med de två gravidtrådarna jag var med i - är att man träffar många andra som är i samma situation. Helst ska man bo i Stockholm och i samma statsdel.

Vore kul att se lite bilder på dem som fått barn, men förstår om man är rädd om sin integritet.      
  • Lillstoran

Innan vecka 20 var det så subtila svaga fosterrörelser. Från vecka 20 övergick de till "puffar". I slutet sv vecka 23 kunde min sambo lägga handn utanpå magen och känna sparkar. I dessa veckor började jag även känna rörelser varje dag. Jag drog så länge med att berätta att jag var gravid att min chef tillslut ställde frågan rakt ut. När jag berättade i vecka 25 så hade alla förstått det en längre tid, utan att jag hade bekräftar det för fler än de kollegor som stod mig närmast. Jag befann mig i ett speciellt läge, mitt i allihop blev jag chef över 3 bolag istället för 1 bolag inom min befattning. Fick personal- och budgettansvar över flera medarbetare och höll på att förhandla om min lön. Så jag ska bara vara hemma i 6 månader och arbetar redan 1 dag i veckan med full access till e-mail och telefon, men längre fram ska jag vara ledig 3 månader ytterligare. Så totalt 9 månader. Vi har delat - exakt - lika på föräldraledigheten. Att jag drog på så länge att berätta var också p g a att jag ville att min nya lön skulle vara satt först, annars var jag rädd att ingen skulle satsa på mig om arbetsgivaren fick veta att jag skulle ha barn. Sedan fanns rädslan hela tiden att mågot skulle hända eller gå fel även om oron minskade i takt med att fosterrörelserna ökade. om något hade hänt ville jag att så få som möjligt skulle veta. De flesta inom min yrkeskår har barnflicka men det är inte aktuellt ännu, men längre fram. Jag tycker det är länge att vara på dagis hela dagarn när barnet bara är ett och ett halvt år. Vi började inte köpa saker förrän efter RUL men jag gick med i massa "grattis baby- box" klubbar, läste tidningar om gravida, barnvagnar, utrustning. Allt sådant blev helt plötsligt väldigt intressant! De roligaste grupperna är maj, juni, juli bebisar etc. Personer som befinner sig i samma veckor av graviditeten och ska ha barn ungefär samtidigt. Att träffa folk i olika åldrar, olika bakgrund betydde väldigt mycket i verkliga livet. Gillar inte när man delar in folk efter ålder. Kände mig faktiskt lite kränkt när folk tog upp min åldern. Såg mig inte själv annorlunda än de som väntade barn i 30 års åldern och hade haft lätt attbli gravida. Barnvagnar är väldigt roligt att kolla på. Blev en Emmaljunga Duo Edge i ljusa tyger, jättefin. Framför allt är det kul att läsa om andra som är gravida och man söker sig omedvetet till personer i samma livsfas med barn i samma ålder. Men jag hade en väldigt bra graviditet, en av de mest givande perioderna i mitt liv. Sedan finns de där Libero klubbarna där man kan nätverka och träffa likasinnade. Det är en väldigt speciell känsla att vänta barn ihop - vi kom varandra ännu närmare. När barnet var fött svällde känslorna över åt alla håll och tårarna bra rann på oss båda. Kärleken till vårt barn kom som blixten från klarhimmel. Jag kanske vill ha ett barn till, det får bli DHEA efter 6 månader när jag slutar amma helt men det känns inte aktuellt att börj med IVF igen, även om jag aldrig till motsats från en del andra upplevde det så fysiskt jobbigt. Kort finns i profil och albumet är under uppbyggnad för de som är nyfikna.

• Lillstoran

Vid en viss tid får barnet en "egen" dygnsrytm. Minns inte exakt vilken dag, utan det kom nog mer gradvis. Min dotter vaknade vid 9 - 10 tiden och höll igång till lunch. Sedan kunde det vara stila rätt så många timmar från dag till dag, sedan var det fullt liv igen på kvällen från kl. 21.00 till 00.00 tiden. Ibland mitt i natten och då brukade jag väcka min sambo för att han skulle lägga handen på magen och känna hur hon sparkade därinne. I vecka 26 ska man känna fosterrörelser dagligen om jag inte helt missminner mig, men jag kände dagligen redan fån vecka 20. Det är dock så gott om plats därinne att de lätt kan hitta ett annat "gömställe", så att man inte känner något. Till mig sa barnmorskan på Mama Mia att jag skulle försöka utröna ett " mönster" och höra av mig om något började avvika. Efter vecka 22 är det förlossningen man söker till. Jag satte upp mål i etapper, först var det att gå över 12 veckan, sedan KUB, RUL, gå över vecka 22, gå över vecka 26. När jag hade kommit till vecka 20 minskade oron, efter vecka 26 minskade oron ännu mindre. Jag vet inte exakt hur många timmar de ligger stilla, men före vecka 20 kunde det gå dagar emellan rörelserna. De blir gradvis kraftigare och kraftigare. Antar att du är gravid, i en gravidtråd där alla är i samma månad kommer du att märka när andra i samma fas känner rörelser etc. Det kan dock variera från fall till fall innan det är något onormalt. Vecka 17 började min mage sätta fart. Vecka 25 hade jag gått upp 10 kg. Vid vecka 20 började det bli omöjligt att dölja hur jag än klädde mig. Kläderna blev större och större och vidare och vidare hela tiden. Brukar man känna rörelser varje dag och det plötsligt avtar så hade jag åkt in till förlossningen precis som Germany. Lycka till om du är gravid! Jag kontaktade barnmorskan hela tiden om jag blev orolig. Allt från förkylning till att jag var tvungen att springa på toa hela tiden. Är den kontrollmänniska och en orolig typ. Bättre att fråga en gång för mycket än för lite.

• Lillstoran

Hannah - jag tog Progesteron till utgången av vecka 12. Hade spottings som var rosa, röda och bruna vid BIM, från vecka 7 - 12. Sedan upphörde det resten av graviditeten. Det är en fantastisk upplevelse att vänta barn tillsammans. Tyckte det var så mysigt att vara gravid att jag gärna skulle vara det någon mer gång. Gå med i ett antal gravidgrupper när du ramlat över utgången av vecka 12. Har sett i andra trådar att de då går från IVF tråden till gravidtrådar istället när de gått ur vecka 12. Ett tips - de trådar där personer väntar barn samma månad som du. I en tråd med många upptäcker du att det finns de som har RUL, BF i samma vecka som du. Samt en tråd där personer bor där du själv bor. Fast det trillar in nya personer i gravidtrådarna sent upp i veckorna. Jag var vidskeplig och gick inte med förrän efter vecka 20. Gravidmassage gick jag på på Banergatan på Öfvre Östermalm och det kan varmt rekommenderas. Finns en mängd olika kurser och aktiviteter om du bor i en storstad att aktivera sig i, där du träffar andra som också väntar barn. Du har en fantastisk tid framför dig! Har faktiskt också tagit bort en person från Face Book för att hon varje dag talade om sin graviditet. Inte för att jag tog det minsta illa vid mig, utan för att jag var singel och i en helt annan fas av livet och alla hennes statusuppdateringat handlade hela tiden om en och samma sak.

• Lillstoran

Älva - barnmorskan tyckte jag skulle uppsöka vårdcentralen då jag var väldigt kraftigt förkyld och det kunde vara streptokocker (men det var det inte). Hon skickade även morgonurin på odling då jag helt plötsligt vid vecka 20 sprang på toa stup i kvarten. Fast det var ingen urinvägsinfektion. Jag kollar hellre en gång för mycket än för lite. Tar aldrig risker eller chansar.

Svar på tråden Tips om dhea