• Lillstoran

Tips om dhea

Vad har ni för uppfattning om de olika klinikerna och deras inställning till "tilläggsmediciner" som Dhea, Prednisolon, Fragmin, Tromvyl etc.? Efter att ha surfar runt här ett antal månader och läst i olika trådar, talat med personer i olika åldrar och erfarenheter så är det en klinik som får mycket positiva omdömen av flera oberoende personer och det är den i Falun. Om jag mot all förmodan skulle behöva om detta i framtiden, hade jag absolut kunnat tänka mig Falun oaktat extra besvär oc olägenhet p g à avstånd från Stockholm. De danska klinikerna inkluderat CFC är jag dock väldigt skeptiskt till. Själv gick jag på Karolinska Sjukhuset och var nöjd med dem (oaktat några smärre saker). Men det är klart alla blir ju nöjda när de lyckas och missnöjda när de inte lyckas med kliniken.

• Lillstoran
    cff skrev 2012-09-16 10:05:08 följande:
    Lillstoran - vad gör att du är skeptisk mot de danska klinkerna (jag har ju inte jämfört med svenska när jag gjort mitt val eftersom jag av olika skäl inte hade något val över huvud taget - det var Vitanova  som gällde om jag ville göra det i Norden)?   Från olika svenska läkare (och forskare) har jag förstått att Falun ligger i framkant på många sätt - de vill verkligen att deras patienter skall lyckas (vill ju såklart alla kliniker, men man är nog beredd att göra olika mycket för att lyckas). Jag hörde dock också att de fått backning på att de gör för många långtidsodlingar...(?) - tydligen är det ett område där man kan ha väldigt olika uppfattning om vad som är bäst. Men just den stora andelen långtidsodlingar är en av anledningarna till att de har så hög "success rate".

Falun verkar vara den mest "innovativa" och "nytänkande" kliniken i Sverige. Som Tuvalina skriver så använder de Prastero och är såvitt jag vet den enda klinik som skriver ur Predisnolon. Trombyl har jag dock läst att någonannan klinik också använder. Sedan tror jag på långtidsodling för precis som du själv skriver, så har det påfallande hög success - rate. Enligt vad Falun själv uppger på hemsidan så har vissa år 50 procent fått barn. Angående danska kliniker har jag aldrig förstått vad de gör som är så speciellt som klinikerna inte kan göra i Stockholm. Hemortsdoktorn kan jag köpa för så gör Falun också. Men i övrigt även om kliniken är billigare, semester minst 3 arbetsdagar för 2 personer, flygbiljetter som är ombokningsbara med kortvarsel för 2 personer (full-flex som används av affärsresenärer och är svindyra), hotell 3 nätter. Plus att jag läst att det är trixigt att få recepten på högkostnadsskyddet i Sverige. Om man räknar undrar jag om allt detta verkligen blir billigare och inte dyrare i slutändan. Falun kan man ju köra bil till fram och tillbaka. Men, framförallt kan jag inte förstå varför Danmark skulle vara så mycket bättre än Stockholm.
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-09-16 14:10:23 följande:
    Jag tror ju också på blastocystodling. Jag har gjort det indirekt då jag gjort PGD. Om inga ägg överlever till blastocyststadie hade de antagligen inte överlevt om de satts in innan heller. Jag har bara gått på Karolinska, vilka jag tyckt varit bra. Däremot vet jag att Falun är bättre än andra på nedfrysning och upptining av blastocyster. Hoppas att Karolinska också är bra på det eller har lärt sig om jag kommer behöva mitt frysta embryo.

Karolinska blastocystodlar också liksom Falun. Har däremot ingen uppfattning om vem som är bäst på att tina upp. Jag tyckte att det var bra på Karlinska liksom många tycker Falun är bra. Angående Dhea så har jag aldrig hört att Karolinska går med på att skriva ut detta.
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-09-16 14:10:23 följande:
    Jag tror ju också på blastocystodling. Jag har gjort det indirekt då jag gjort PGD. Om inga ägg överlever till blastocyststadie hade de antagligen inte överlevt om de satts in innan heller. Jag har bara gått på Karolinska, vilka jag tyckt varit bra. Däremot vet jag att Falun är bättre än andra på nedfrysning och upptining av blastocyster. Hoppas att Karolinska också är bra på det eller har lärt sig om jag kommer behöva mitt frysta embryo.

Angående upptining så snackade jag med en tjej som går på Linné. Hon hade 4 ägg, inget av 3 klarade upptiningen medan det 4 hade tappat celler så nu fanns det bara 3. Så sammantaget trots så många till frysen blir det troligen att börja om från början. Det kan dock vara en slump, är inte säkert att Falun lyckats tina upp bättre.
  • Lillstoran
    cff skrev 2012-09-16 14:58:14 följande:
    Angående danska kliniker: För mig har den stora fördelen med danska kliniker varit att de tar emot singlar vilket ju inga svenska kliniker gör. Priset för 3 behandlingar på Vitanova är samma som i Falun så det är absolut inte billigare (+ såklart resor och hotell) men för mig enda alternativet. Vad gäller mediciner så blir det trixigt, det gäller att hitta en svensk läkare som kan tänka sig att skriva ut recept, annars blir det ju extremt dyrt, ffa för oss som behöver höga doser och längre stimuleringar (jag har betalat för medicinen för några av mina behandlingsomgångar - precis i början då jag fick mycket lägre doser än idag och då kostade det ändå över 10.000 kr/gång). Sen är det ju ingen väntetid överhuvud taget på de danska klinikerna jag har varit i kontakt med vilket det låter som att det är på svenska kliniker (fast det kanske bara är fallet för landstingsfinansierade försök?).   Jag önskar dock verkligen att en svensk klinik skulle kunna tänka sig att ta emot mig och göra en ordentlig utredning och ta lite helhetsansvar - men så länge kristdemokraterna och sverigedemokraterna får sin vilja igenom (dvs att singlar inte skall få hjälp att skaffa barn) så är det tyvärr ingen möjlighet för mig.

Då förstår jag! Är en helt annan sak. Läste i DN att assisterad befruktning ev. skulle bli tillåtet för en person som är singel. Trodde du valde Danmark för att de var mycket bättre och billigare, men nu förstår jag till fullo. Lycka till.
  • Lillstoran

Jag är också gravid som du vet men tycker också det är intressant med DHEA. En fråga - om du vill ha syskon. Om du redan har barn eller har fyllt 40 år. Kan du ändå göra PDG på Huddinge? Antar att vårdgarantin inte gäller liksom vid ÄD / spermadonation då det bara får ske inom landstinget. Kan du gå privat hos Karolinska och göra PDG och betala själv?

• Lillstoran
    alynda skrev 2012-09-17 16:22:56 följande:
    Detsamma! Man rår ju inte över det men känner sig ansvarig för att ens kropp "begår" det här felet om man tvingas ta det drastiska beslutet att abortera en planerad graviditet. Ja, jag har bestämt mig för att testa DHEA nu när jag (förga förvånande), fick veta att mitt AMH inte var strålande och det jag hunnit läsa i tråden tyder på att man kan få fler och bättre ägg i IVF-behandlingen med hjälp av detta. En 25%-ig chans att bli gravid på 3 försök för 40-åringar och därtill den förhöjda risken för trisomier gör en ju inte direkt övertygad om att det här kommer att gå bra, så allt som ökar chanserna liksom! Jag kan absolut tänka mig att som du, gå vidare med ÄD, men jag tror inte min sambo och vår ekonomi tycker det är ngn bra idé, tyvärr.

Fast 25 procent per försök och vara 40 år fyllda är enligt min bedömning bra chanser, även om jag är medveten att snittet är 30 - 35 procent per försök. 40 år fyllda fick jag 20 - 25 procent både av Karolinska och tidigare Sofiahemmet. Det var jag nöjd med.
  • Lillstoran
    alynda skrev 2012-09-18 09:32:45 följande:
    Jag har fått uppgiften att det är 25% chans på 3 försök, inte 1 försök. Åh vad förvirrad jag bli! :S

Förutsättningarna är olika goda för olika individer. Mellan 38 - 42 år varierar det sa min läkare. Samt att det finns en och annan yngre person som inte har åldern emot sig och ändå dåliga förutsättningar. Finns en och annan 42 åring som säkerligen har goda chanser medan efter 42 år ska det vara max 3 procents chans. Vilket förmodligen är orsaken att svenska IVF kliniker inte gör behandlingar på personer över 42 år. Dvs. de har en åldersgräns.

Över 42 år har jag dock bara läst om 2 personer här på FL som fött levande barn (uppnådd graviditet är inte samma sak) dvs. fött barn genom IVF vid 43 års ålder eller äldre. Men även utan IVF så vet jag ett fåtal som fött levande barn efter 43 år.

Cherie Blair fick ju visserligen barn vid 45 år (oplanerat) och blev gravid vid 47 år, men det är exceptionellt. 

Amanda Ooms var ju förstföderska och fick tvillingar genom IVF vid 43 år. Men över 43 år vet jag bara 1 enda person här på FL som har lyckats av alla jag läst om.    

• Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-09-18 06:59:34 följande:
    Man måste ha ett genetiskt fel för att få göra PGD i Sverige. För mig gick inte mitt genetiska fel att bevisa men eftersom jag haft två foster med Downs så sa genetikern att det mest sannolika var att jag hade gonadal mosaik. De hade uteslutit translokation med blodprov. Jag har lågt AMH och får inte heller ut så många ägg. Första gången fick jag 4 ägg. Två befruktade och bägge var friska, blev dock tidigt missfall, svagt pluss bara . Andra gången fick jag ut 8 ägg. 6 befruktade, 2 hade DS, ett försvann pga tekniska problem i provtagningen, ett kunde inte helt frikännas, trots att det nog var friskt och två var friska. Ett finns i frysen och ett bär jag på, är i vecka 15 nu. Så, visst kan det gå bort embryon på vägen. De befruktade embryona hinner bli blastocyster innan man sätter tillbaka dem pga av att analysen tar tid. Jag hade ET på dag 6 efter ÄP.

Låter intressant med PDG! Vet att de bara gör det i Gbg och Sthlm. Otroligt vad tekniken utvecklas! Antar att du har lämnat Huddinge för gott.
  • Lillstoran

Tuvalina - jag hoppas - verkligen - att det går vägen för du / ni sista försöket på Falun.

Svar på tråden Tips om dhea