linköping68 skrev 2012-09-14 12:51:25 följande:
Ni som äter DHEA / Prasterone....... Ni som tagit test hos läkare och fått era nivå, har ni fått veta någon referensnivå?
Visst är det åldersbaserat? Jag fick svar idag att mitt DHEA är 2,2, men gyn som berättade visste inte referensnivå eller i vilken enhet det var mätt. (Hur inkompetent som helts anser jag!)
Sökte lite på nätet och fick fram från Karolinska att om man är 40-49 så ska man ha 3,8-26 . Fast där handlade det inte om något som har med IVF att göra utan om….. "Utredning av sulfatasdefekt med låg kvot DHEA/DHEA-S. Förhöjd nivå vid viriliserande tillstånd med binjurebarksursprung samt vid steroidproducerande binjurebarkstumörer. Komplement till S-DHEAS, S-Androstendion, S-Testosteron och S-SHBG."
Kanske kan jag inte ta dessa nivåer och överföra dem till mig och mitt tänkande att ta DHEA för att boosta äggen… Vad tror ni?
Jösses, ny blir jag riktigt nyfiken!! Det var ju dessa prover jag tog för ett par år sedan. Kände igen dina beteckningar. Visste bara inte att S-DHEAS betydde Dhea.
Måste titta vad jag hade i kväll, men som jag tolkar det så är det bättre värde ju högre, så länge inte värdet är över 28 ?