• cff

Tips om dhea

Karolina75 skrev 2013-08-12 22:32:18 följande:

Hoppas det är så för mig också då, att den bara blir försenad nu i början... Har dragit ner till 50 mg igen nu sista dagarna (sedan jag hade förväntat mig lh-stegringen på äl testet). Tänker gå upp till 75 mg igen om äl kommer... Ja, fy sjutton för den hela den här "vilja-bli-gravid-stressen". Jag tänker banne mig inte på något annat än detta när jag inte jobbar och så fort jag får en stund över sitter jag och googlar på amh, fsh, ivf, klimakterie, intrauterin fosterdöd, plötslig spädbarnsdöd... Desperat nähä? Jag borde kanske inte vilja så mycket så kanske det gick bättre...(eller inte)

Har du börjat med några andra tillskott nyligen? Melatonin kan t.ex. störa ägglossningen (vilket jag fick erfara).
  • cff
    Ng73 skrev 2013-08-13 10:26:30 följande:

tack för att du nämnde detta. 4 månader med dhea, äl har faktiskt varit ganska regelbunden, kanske ngn dag förskjuten sedan jag började. mensen däremot är en helt annan sak. 1a blödde jag i 2 veckor, 2a var normal...3 var normal men har också haft mellan blödningar (ej mycket) nårgra ggr månad 2 och 3...   denna månad testade jag ej positivt på äl stickan förrän dag 19!!! trodde verkligen att det var dhea... men så nämnde du melantonin och jag har faktiskt tagit det sedan förra mensen... så det är kanske mer det som förenat äl... känns bra att få lite ro.  tack!!!!!!

När jag började äta melatonin blev min ÄL fördröjd. När den gått några dagar "över tiden" så valde jag att göra uppehåll tills jag haf ÄL. Därefter har jag bara tagit melatonin från efter ÄL i cykeln för IVF fram till ÄP - fast flera läkare (utländska) rekommenderar att jag skall äta det hela tiden... så jag funderar på att göra det.
  • cff

Lite ego:

UL idag, 8 (!) folliklar i storleken 6-11 mm plus ytterligare (!!) några mindre. Det är 8e stimuleringsdagen så de växer som vanligt långsamt, men jag är oerhört lättad iaf. Tyvärr är slemhinnan tunnare än någonsin (4 mm), trots hysteroskopin i Aten, akupunktur och massor med tillskott.

För mig bevisar detta än en gång att jag får bättre äggskörd när jag kör lchf (började 2-3 veckor innan stimuleringsstart denna gång), har även försökt dra ned på mjölken eftersom jag läst enkel om gluten- och caseinfri kost (casein är ett protein som finns i mjölk, men ej i grädde). Det skall vara bra mot inflammationer och rekommenderad t ex (iaf utomlands) till barn med autism (vilken en del läkare kopplar till inflammatoriska processer).

• cff
    Liv2014 skrev 2013-08-19 17:32:53 följande:
    Härligt cff! Fantastiskt bra utdelning trots lågt amh, hurra! Var det långa protokollet även denna gång? Håller tummarna!

Kör långa protokollet med 450 IE Fostimon. Har nedreglerat med Gonapeptyl-sprutor. Gonapeptyl är inte så vanligt i Sverige, men används ofta i Danmark tror jag - min klinik där nere skickar dem till mig. Det är kliniken som föreslagit Gonapeptyl, men när jag sen googlade på det såg jag att det att det i någon studie verkat kunna ge bättre resultat för poor responders.

Vidare självmedicinerar jag med neupogen (1 fjärdedels spruta varannan dag totalt 4 st under stimuleringen). Tar även Klexane och kortison. Neupogen under stimuleringen har i en studie visat sig ge fler ägg hos poor responders.

Men läkarna har sagt att det i stort sett är lönlöst att göra en IVF just nu eftersom mitt immunförsvar är så retat och det tydligen skadar äggen (dvs inte bara minskar sannolikheten för att de skall fästa och stanna kvar efter en befruktning). En läkare (Dr G i London) vill att jag skall ta Humira och sen vänta några månader så att nya ägg hinner utvecklas från grunden (= 3 månader) utan att skadas av det aggressiva immunförsvaret. En annan (Dr B i NY) vill att jag först skall genomgå deras tester och vänta på behandlingsplan. En tredje (Peny i Aten) ville att jag skulle vänta en månad eftersom jag i cykeln före denna åt östrogen (efter hysteroskopin - för att slemhinnan skulle läka så bra som möjligt) och de är osäkra på om det är bra som upptakt till en IVF (men min danska läkare sa att det kan gå åt båda hållen - ibland ger de patienter östrogen månaden innan IVF - i p-piller för att förenkla planeringen, och de har sett goda resultat från detta).

Så det är mycket som kan påverka denna cykel. Men fortsätter mina ägg att växa så är jag såklart lycklig. Men, om slemhinnan inte tjockar till sig ordentligt kommer jag att be dem att frysa alla eventuellt befruktade ägg redan på dag 1 så får jag återföra dem en senare cykel.   

• cff
    jennaA skrev 2013-08-20 21:35:36 följande:

Nu kommer troligen en dum fråga här men du får ursäkta isåfall! Du skrev att immunförsvaret skadar äggen innan dom är färdiga, jag trodde bara immunförsvaret skadade äggen när dom blivit befruktade, och när man då får tillbaka ett befruktat ägg så förstör immunförsvaret det. Om immunförsvaret skadar äggen, vad mer i kroppen skadas isåfall, jag vet ju att reumatism är en immunologisk sjukdom men finns det fler?

Det var Dr G som sa att äggen även under utvecklingen skadas av immunförsvaret (TNF-alfa i mitt fall). Immunförsvaret är som jag har förstått det inblandat i alla autoimmuna sjukdomar (vet inte om det behöver vara överaktivt, men autoimmunitet betyder ju att kroppens immunförsvarar attackerar kroppen), det inkluderar reumatism, MS, diabetes typ 1, vitiligo, mm. Jag tror att även t.ex. psoriasis (ofta?) hänger ihop med problem med immunförsvaret.
    Tror jag iaf (jag är långt ifrån någon expert på immunförsvaret :).
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-08-20 22:59:47 följande:
    Kan immunförsvaret också göra så att det produceras färre ägg, vet du det cff? Har funderingar på immunproblem, har flera autoimmuna åtkommer om man börjar läsa om det.

Dr Gleicher på CHR i NY konstaterade att mitt immunförsvar hade attackerat (och tyvärr permanent skadat) mina äggstockar och han trodde att det var anleningen till att jag fått POA (premature ovarian aging). Så enligt honom kan det vara ett skäl till färre ägg, men den skadan skall tyvärr inte vara reversibel. Om ägg även kan skadas under utvecklingen från primordiala folliklar, vilket Dr G hävdar, så torde det även minska antalet ägg som når antral-stadiet och det antal som man lyckas odla fram under en IVF. 
    Jag tycker det är svårt att veta, men griper efter halmstrån och tänker att det ju iaf inte kan skada att testa även immunspåret - jag har inte så mycket kvar att förlora (förutom pengarna då), chanserna för mig att lyckas är ju inte längra särskilt goda. 
  • cff

Idag var en dag i barnresans tecken. Behandlingar, undersökningar, blodprov och jakt på medicin plus 1000 mail och telefonsamtal för att fixa logistik. Började kl 8 imorse och var inte klar förrän kl 14 - hur skall man hinna jobba mitt i allt det här.

Ultraljud imorse: 8 folliklar i storleken 9-13 mm (dessa 8 var 6-11 för tre dagar sedan) plus ytterligare två på 6 mm. De växer långsamt (idag är stimuleringsdag 11), men de växer i alla fall vilket jag är mycket tacksam för. Och slemhinnan hade tjockat på sig!!! 7½ mm (den var 4 mm i måndags).

Tror mitt östradiolvärde var bra också, även om jag inte kan så mycket om hur det skall vara (det var 4380 idag, 1750 i måndags).

Viss osäkerhet om när det skall bli ÄP - det är inplanerat till på tisdag, men kanske behöver jag några dagar till. 

Jag kör vidare med alla medicinerna (men har tagit sista antibiotikatabletten nu och tar heller inga fler neupogensprutor förrän efter ET). Det känns spännande och jag är just nu så otroligt tacksam mot min kropp som fortsätter att producera ägg - mot alla odds Skrattande    

• cff

Lite mer ego:

Något verkar jag ha gjort rätt denna gång - även om mina folliklar växer lite väl långsamt (vilket jag ju vet inte är så bra - de mår inte bra av att utsättas för höga doser av FSH under för lång tid).
    Idag fick jag till ett UL lite "vid sidan av" (kommer nog inte kunna få till det någon mer gång på en helgdag :).
    Mina folliklar fortsätter att växa och det i jämn takt (idag var det stimuleringsdag 13):
    1 på 18
    4 på 17
    2 på 16, dvs 7 st som är väldigt nära varandra i storlek!
    Utöver dessa hade jag en på 14 och en på 12.
    Slemhinnan nu 8,9 - den som var en sån katastrof i måndags då den endast var 4 mm på 8:e stimuleringsdagen.

Så nu känns det jättebra! ÄL-spruta imorgon och ÄP på tisdag :)     

• cff

Dhea klassas som läkemedel (se: www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-skicka-lakemedel/) och det är inte tillåtet att föra in läkemedel per post från utanför EES (oavsett om det är på recept eller inte).

Lagtexen finns på sid 8.8b här:

www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280007797/1372755381891/51f08_02.pdf

Tyvärr skickar inte dhea.com till Sverige längre, men tack och lov skrive är många läkare i Sverige nu ut det av fertilitetsskäl (efter att Falun började och det på den vägen spriddes till deras hemortsläkare - kontaktupgifter till dessa tror jag finns på Faluns hemsida).

• cff
    Snart lycklig skrev 2013-12-23 08:42:25 följande:
    Cff. Tänkt på dig. Hur går det för dig? Kram.

Mot alla odds (riktigt dålig och strulig stimuleringscykel) är jag sedan i fredags, dvs en vecka, ruvare av två mycket fina 8-cellers/ 3-dagars...

Inga symptom och sköter tyvärr inte maten, vågar inte hoppas, men är lycklig över att jag fortfarande producerar befruktningsbara ägg (det är nu drygt 3 år sedan mitt amh uppmättes till 0,67 - vilket jag tror var innan de felaktiga amh-povresultaten kom).

Funkar det inte denna gång kommer jag att fortsätta försöka :)
  • cff

... minus även denna gång. Och inte det minsta, minsta lilla symptom. Känner inte knappast av vare sig progesteronet, ÄL-sprutan, eller hcg-boostern numera - kanske har kroppen blivit immun. På lördag bär det av till London för ytterligare ett besök hos Gorgy - jag skall få en transfusion av vita blodkroppar från min mamma (=LIT) för att bilda några antikroppar som tydligen skall vara bra.
    Väntar på svar från min danske läkare, men gissar att det blir insemination i kommande cykel, samtidigt som jag börjar nedreglera för att sedan köra IVF igen i cykeln därefter. Jag producerar ju fortfarande ägg, som lyckas bli befruktade och dela sig, och det känns som att jag fortfarande har en chans, även om jag just nu har tappat räkningen på hur många gånger jag har försökt.

Trots mitt minus har jag bestämt mig för att 2014 skall bli ett bra år. Gott nytt år på er allihopa!

• cff

Jag har ätit 75 mg dhea / dag i över två år och endast haft mycket begränsade biverkningar (och det var i början). Men nu, de senaste månaderna, har jag börjat tappa massor med hår, fått lite manlig behåring i ansiktet (mörka hårstrån som också blir långa, på överläpp och haka), rejäl acne på rygg och bröst (har aldrig haft acne förut) och väldigt fett hår.

Jag har ungefär samtidigt för första gången ätit höga doser kortison (40 mg/dag) och funderar på om det kan ha samband. Typ att eftersom jag äter så mycket kortisol behöver inte binjurarna producera kortisol och de kan då istället producera mer dhea - vilket gör att jag får lite väl mycket dhea och därmed också testosteron.

Någon annan som upplevt något liknande när det ätit koritson?

Min husläkare har tyvärr blivit tillsagd att hon inte får skriva ut fler provremisser till mig så jag kan inte testa testosteronnivåerna och eftersom jag just nu håller på att trappa ned kortisonet vågar jag inte samtidigt sänka min dhea-dos (eftersom det redan kan vara jobbigt för binjurarna när man trappar ned kortisonet).

• cff
    LinneaSvea skrev 2014-02-27 09:54:02 följande:
    Hej, Jag är ny i denna tråden och vet inte om den fortfarande är aktiv? Jag är 43 och längtar så mycket efter en liten till. Fick min dotter strax efter att jag fyllt 40 och hade ett missfall i vecka 13 för exakt ett år sedan, sen har inget hänt. Nu knaprar jag DHEA sedan en månad tillbaka som jag fick utskrivet av min gyn efter lite påtryckning. Innan dess åt jag 7-keto i ca 1 månad. Nu har jag äntligen fått ta lite prover som påverkas av dessa tabletter och blir lite rädd.
    Är det någon som har koll på vad som gäller??
    Mitt DHEA-s var 11 - högt enl gyn
    Androstedion var 23,2 som tydligen var väldigt högt!?!
    SHBG låg inom referensintervallet.

Alla andra prover var bra förutom att jag har lågt amh också. Vad tror ni, ska jag sluta ta DHEA för så höga manliga hormoner kan väl inte vara bra??

Tacksam för all hjälp!
    Hur lång tid (antal timmar) sedan senaste DHEA-tabletten tog du blodprovet? Min erfarenhet är att mitt DHEA-S är väldigt beroende på om det var 12, 24, 36 eller 72 timmar sedan senaste tabletten.
    Vad gäller Androstendion, vad det S-Androstendion du tog? Vilken enhet var provsvaret i och vad var referensintervallet?
  • cff
    ThisIsMyYear skrev 2014-03-31 14:06:38 följande:
    Jag köpte den här: www.dhea.com/product.php 21&cat=0&page=0&featured=Y 

Men det kom inte i en burk?? Det kom i en karta och står ingenting om vad det är eller nånting, är det så det ska vara eller vad är detta? Står inte var det kom ifrån heller så jag börjar ju fundera över vad det är för nåt... :O 
    Jag trodde dhea.com hade slutat att skicka till Sverige (det sa det för något år sedan att de skulle göra). Tabletter därifrån brukar komma i platta (gula) kuvert med tabletterna i en genomskinlig, platt vacumförpackning. Det har att göra med att man egentligen inte riktigt från "importera" dhea...
    När jag har köpt tabletter från dhea.com har de definitivt innehållit dhea (för jag har testat mina nivåer innan och medans jag ätit dhea). :)
  • cff
    Katt12 skrev 2014-04-01 04:24:32 följande:
    Hej CFF, hur går det för dig? Tar du fortfarande DHEA? Jag ska börja nu, sent omsider, tänkte testa några månader innan vi går över till ÄD. Känna lite nervöst, är rädd för biverkningar. Men det tycks ju oxå som att vissa mått bra och blivit pigga och energiska av det.
    Hej! Jag kan knappast säga att det går bra, för det gör det inte. Två senaste IVF:en har inte lett til något återförande, men jag fortsätter försöka :) 
    Denna cykel testar jag Pergotime för första gången - vet inte varför jag inte har fått det förut, har iofs inte efterfrågat det eftersom jag felaktigt trodde att man inte kunde ta det i "mellancyklerna" mellan två IVF (för att det då skulle störa själva IVF:en).
    Jag har nu ätit dhea i 2-2½ år har jag för mig (hade ju en rejäl brist tidigare) och mår utmärkt. Hade jag inte försökt bli gravid hade jag testat att trappa ned vid det här laget, men nu fortsätter jag. Fick rejäla biverkningar i samband med att jag började med en hög (40 mg) dos kortison, men det gick över när jag trappade ned och blev inte lika allvarligt andra gången jag tog en hög dos igen.
    Hur går det för dig?

• cff
    Katt12 skrev 2014-04-01 21:18:19 följande:
    Cff, glömde skriva: stort lycka till nu med Pergotime beh! Är det Pergotime och insemination du kombinerar?

Du har alltså fått ok på att ta pergo och DHEA samtidigt (jag var osäker på om detta var okej?)? Håller tummarna för dig.
    Glad ingen läkare som "lägger sig i" vad jag tar - det är helt enkelt jag som bestämmer själv och har valt vad jag skall äta. Så jag vet tyvärr inte om det är ok eller inte. Tycker dock att mitt blod tar längre tid att levra sig (tidigare kändes det som att det tog stopp direkt, t.ex. när jag skulle dra upp blod i ett "kapillärrör" så blev de det liksom bara en "korv" Skrattande. Jag tar ju mkt som påverkar koagulationen, omega 3, klexane i omgångar, ibland (men inte ofta) Trombyl.
Svar på tråden Tips om dhea