Liv2014 skrev 2013-08-19 17:32:53 följande:
Härligt cff! Fantastiskt bra utdelning trots lågt amh, hurra! Var det långa protokollet även denna gång? Håller tummarna!
Kör långa protokollet med 450 IE Fostimon. Har nedreglerat med Gonapeptyl-sprutor. Gonapeptyl är inte så vanligt i Sverige, men används ofta i Danmark tror jag - min klinik där nere skickar dem till mig. Det är kliniken som föreslagit Gonapeptyl, men när jag sen googlade på det såg jag att det att det i någon studie verkat kunna ge bättre resultat för poor responders.
Vidare självmedicinerar jag med neupogen (1 fjärdedels spruta varannan dag totalt 4 st under stimuleringen). Tar även Klexane och kortison. Neupogen under stimuleringen har i en studie visat sig ge fler ägg hos poor responders.
Men läkarna har sagt att det i stort sett är lönlöst att göra en IVF just nu eftersom mitt immunförsvar är så retat och det tydligen skadar äggen (dvs inte bara minskar sannolikheten för att de skall fästa och stanna kvar efter en befruktning). En läkare (Dr G i London) vill att jag skall ta Humira och sen vänta några månader så att nya ägg hinner utvecklas från grunden (= 3 månader) utan att skadas av det aggressiva immunförsvaret. En annan (Dr B i NY) vill att jag först skall genomgå deras tester och vänta på behandlingsplan. En tredje (Peny i Aten) ville att jag skulle vänta en månad eftersom jag i cykeln före denna åt östrogen (efter hysteroskopin - för att slemhinnan skulle läka så bra som möjligt) och de är osäkra på om det är bra som upptakt till en IVF (men min danska läkare sa att det kan gå åt båda hållen - ibland ger de patienter östrogen månaden innan IVF - i p-piller för att förenkla planeringen, och de har sett goda resultat från detta).
Så det är mycket som kan påverka denna cykel. Men fortsätter mina ägg att växa så är jag såklart lycklig. Men, om slemhinnan inte tjockar till sig ordentligt kommer jag att be dem att frysa alla eventuellt befruktade ägg redan på dag 1 så får jag återföra dem en senare cykel.