MRE skrev 2013-05-13 00:18:40 följande:
Hej, jag hoppar in här om det går bra.
Har fyra misslyckade IVF-behandlingar bakom mig och har nu bestämt mig för att både byta klinik men även försöka med lite tillskott.
Blev nyfiken på DHEA och eftersom jag var en tur i New York över Kristi Himmelsfärds så köpte jag med mig en burk hem.
Jag tänkte mig att börja lite lågt med 25 mg per dag men tänkte också vara tydlig med den nya läkaren i Köpenhamn att jag har börjat äta lite tabletter. Är inte mer än 35 men har efter en lång endometiosbehandling väldigt liten äggreserv.
Några tips som ni kan dela med er som jag ska tänka på när jag ska börja med tabletterna?
Min rekommendation är att du tar några blodprover innan du börjar - så att du vet vad dina "start-nivåer" är. Detta dels för att se om du är i stort eller mindre behov av Dhea, dels för att ha något att jämföra med när du tagit dhea-tillskott ett tag.
Be din husläkare om remiss, du kan berätta att du planerar att börja äta DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att du därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27237.pdf) (se nere till höger på sid 3045). Där står:
"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."
AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln) - för att se om detta sedermera ändras vid dhea-intag
DHEAS - för att se om du har brist på DHEA
Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA
Testosteron, totalt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA
Androstendion - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA
Så här skrev Germany i inlägg 1474:
"
Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin. Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt."