• cff

Tips om dhea

RD 10 idag, men tyvärr inga goda nyheter...

Har i alla fall fått "tummen ur" och nu satt ihop "paketet" att skicka till kliniken i NY (listan på behandlingar är ju ganska lång så det tog lite tid att göra en sammanställningstabell. Gjorde den i excel och kan konstatera att jag tills nu sprutat in 50.000 IE av FSH i kroppen... Jag läste någonstans att en genomsnittlig IVF är på 2000 IE...
    Jag kan inte annat än le - allt är så knäppt (ovan på de 50.000 IE har jag gjort 15 stycken inseminationer...).

Men, jag är förtröstansfull och hoppas att CHR i NY kan hjälpa mig.      

• cff

Jag äter ju väldigt mycket olika piller och mediciner och det är ganska svårt att gissa vilka biverkningar som hör ihop med vad. Men, de senaste månaderna har jag börjat få brännande kinder, inte hela tiden, men ibland under ganska långa perioder. Jag tycker inte det känns som värmevallningar (vilket jag hade för några år sedan när min DHEA-nivå var nere i botten), det är bara kinderna som är röda och mycket varma, jag känner mig inte varm. Men, det kan ju såklart ha att göra med ett annalkande klimakterie (jag är 40, men har hittills inte haft några jättehöga FSH-värden), men jag undrar om det kan vara några av vitaminerna. Någon som känner igen sig i detta?

• cff

Om två veckor skall jag ha min första konsultation (via Skype) med läkarna på Center for Human Reproduction i New York. Det är de som har "kommit på" att dhea är bra för oss lite äldre som vill bli gravida och de forskar en hel del och verkar vara öppna för att testa allt möjligt nytt så det skall verkligen bli jättespännande.

På den här resan har jaghunnit skaffa några idoler; Germany, såklart, Agate på fertilityfriends och just läkarna på CHR (är också imponerad av doktorerna Sher, Malpani och Alan Beer :).

• cff

Idag har jag skickat mens blod till Aten för olika tester. Det finns två olika lab som verkar erbjuda lite olika testpaket så jag skickade helt enkelt till båda. Dels för Life Clinics 7-i-1-test (kostar 190 eur) och dels till Locus Medicus för deras test för 17 könssjukdomar (300 euro, puh!). Båda labben testar för Hidden chlamydia. Förhoppningsvis får jag svar om någon vecka och lovar att då uppdatera er :).

Logistiken var lite meckig eftersom jag befinner mig i London över helgen och själva "insamlandet" tyckte jag var lite knepigt - men glad över att ha fått iväg det.

• cff

Mba - skickar massor med goda tankar till dig och ditt ägg.

• cff

Har ni andra också fått mail från dhea.com där de säger att de om en månad kommer att sluta skicka till Sverige?
    Det känns som att det är läge att fylla på rejält i förråden... 

• cff
    MRE skrev 2013-05-13 00:18:40 följande:

Hej, jag hoppar in här om det går bra.

Har fyra misslyckade IVF-behandlingar bakom mig och har nu bestämt mig för att både byta klinik men även försöka med lite tillskott.

Blev nyfiken på DHEA och eftersom jag var en tur i New York över Kristi Himmelsfärds så köpte jag med mig en burk hem.

Jag tänkte mig att börja lite lågt med 25 mg per dag men tänkte också vara tydlig med den nya läkaren i Köpenhamn att jag har börjat äta lite tabletter. Är inte mer än 35 men har efter en lång endometiosbehandling väldigt liten äggreserv.

Några tips som ni kan dela med er som jag ska tänka på när jag ska börja med tabletterna?

Min rekommendation är att du tar några blodprover innan du börjar - så att du vet vad dina "start-nivåer" är. Detta dels för att se om du är i stort eller mindre behov av Dhea, dels för att ha något att jämföra med när du tagit dhea-tillskott ett tag. 

Be din husläkare om remiss, du kan berätta att du planerar att börja äta DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att du därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27237.pdf) (se nere till höger på sid 3045). Där står:

"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."

AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln) - för att se om detta sedermera ändras vid dhea-intag

DHEAS - för att se om du har brist på DHEA

Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Testosteron, totalt  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Androstendion
      - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Så här skrev Germany i inlägg 1474:

"Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin. Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt."   

• cff
    Missne skrev 2013-05-13 23:29:55 följande:
    Är det förresten någon som fått hcg-sköljning av livmodern i Falun? Kan ju vara bra att veta om jag skulle fråga om det? Vad mer kan man få i Falun? Mottager tacksamt alla tips...
    Vad jag har förstått överväger Falun att börja med hcg-sköljning om tillräckligt många efterfrågar det... så mitt tips är att alla som går i Falun mailar dem och frågar om detta.
  • cff
    Bambi2 skrev 2013-05-14 19:21:47 följande:
    Germany! Tog Falun prover för att utreda immunologiska faktorer? Är det någon som vet vilka prover man kan tänkas få ta i Sverige, av alla de prover som tas i Aten, för att utreda om det är immunförsvaret som stöter bort embryot? Eller är det nada? Jag ska också ta Prednisolon för första gången strax innan ÄP och sen till TD men det fick jag utskrivet pga allergi.

min hjälpsamma husläkare skrev ut remisser för alla de immunologi-prover som Karolinska lab erbjuder som rekommenderas i den här svängen. Har ingen aning om vad det kommer att kosta mig (de har fortfarande inte lyckats få ihop hur de skall fakturera mig för proverna, men så småningom lär det komma en stooor räkning :).

Säg till om du vill att jag listar proverna.
Svar på tråden Tips om dhea