Tips om dhea
så mitt dilemma är att det är 2 mg tabletter och läser att man ska ta 3 mg, vet ni om det har stor betydelse att man tar 3mg eller 2 mg????? Får i så fall dela på tabletterna.
Hej,
Jag är 32 år och har 4 misslyckade IVF behandlingar bakom mig. För en månad sedan testade jag min DHEA värde på VC och det visade sig att jag hade hög s-DHEA värde men min leg. Läkaren på VC kunde inte tolka resultatet och trodde att det skulle kunna vara av all medicin som jag har använt vid IVF. IVF läkaren på Huddinge viste ingenting om DHEA och hade ingen kännedom om att DHEA skulle vara högt samband med Puregon och Menopure… Bad att få remis till nån endokrinolog men tyvärr de har avvisat min begäran…
Jag blir jätte tacksam om nån av är har erfarenhet med detta och kan hjälpa mig på nåt sätt…
Jag tror jag har världens bästa apotek, PS-apotek vid Sankt Eriksplan i Stockholm (ett litet fristående apotek som drivs av en familj). Jag mailar dem listan på de mediciner jag behöver (och har recept på) och mitt personnummer (det brukar ju vara en ganska anseenlig lista när det är dags för en ny IVF-omgång) så fixar de allt.
Jag mailade dem häromdagen, de bekräftade via email när allt var klart, en del medicin behöver de ju beställa (om det är något som är mer bråttom brukar de sms:a) och idag när jag kom förbi gjorde receptarien en kort paus med den kund han höll på med för att ge mig en färdig kasse med all medicin (han förvarade kylmedicinen separat tills jag kom). Allt var redan klart och färdigutcheckat (jag har högskostnadskort) så jag fick påsen, tackade så mycket och var sen klar. Hela besöket på apoteket tog typ 2 minuter. Så himla skönt när det fungerar bra .
För mig har dhea varit ovärderligt (men så hade jag också en brist på det - pga utmattade binjurar - innan jag började tillskotten). Jag tror att det förbättrar (föryngrar ) miljön i vilken våra ägg mognar så att fler klarar sig "hela vägen". När jag stimulerade för drygt tre år sedan fick jag bara ut tre ägg, trots en FSH-dos på 350. Trots det producerar jag fortfarande ägg (och fler än tidigare, 8 st för en månad sedan) som befruktas och delar sig och iaf ser väldigt fina ut.
Mitt AMH var för knappt tre år sedan 0,67 (hade läkarna då gjort vad som vid den tiden ansågs deras jobb, och hade jag inte varit singel, så hade jag "ställts" i kö för äggdonation med det värdet). Jag är övertygad att det är dhea som är främsta anledningen till att jag trots alla motgångar har ett visst hopp kvar.