• cff

Tips om dhea

iizastar skrev 2013-07-02 13:02:28 följande:
    Har nu äntligen fått utskrivet Circadin men det är inte på en fertilitetsklinik utan fick det för att jag har svårt att sova, det var iaf vad läkaren skrev, eftersom hon inte hört något om att den ska kunna förbättra äggen så kunde hon inte skriva ut dom för det, men för mina sömnproblem

så mitt dilemma är att det är 2 mg tabletter och läser att man ska ta 3 mg, vet ni om det har stor betydelse att man tar 3mg eller 2 mg????? Får i så fall dela på tabletterna. 
    Om jag var du så skulle jag ta 3 mg - det finns tablettdelare på apoteket vilket kan göra det lättare att dela dem mitt itu.
  • cff
    iizastar skrev 2013-07-02 13:28:00 följande:
    Åh tack för ditt svar. Då gör jag så att jag tar 3 mg och får meddela läkaren om det går bra. Är det bättre att ta i 3 månader innan ivf eller går det med 2 månader? Läst att vissa tar bara en månad

man har gjort olika i olika forskningsstudier. Effekten det har är att det är extremt anti-oxitant (precis som t.ex. e-vitamin och vetegräs) vilket minskar risken för att folliklarna skadas av fria radikaler under sin utveckling. Man brukar säga att dessa tar 3 månader att utvecka (se t ex denna bild hos wikipedia) och därför borde det vara bäst att ta så mycket anti-oxidanter som möjligt ffa under de sista tre månaderna innan IVF (men såklart behövs dessa hela tiden, om man försöker kontinuerligt).

Just melatonin är dock lite speciellt,

dels för att det kan påverka andra hormoner i kroppen (har för mig att det kan påverka LH) - t.ex. upplevde jag själv att min ägglossning för första gången någonsin blev försenad ett antal dagar när jag åt melatonin (jag slutade med melatonin när Äl var typ 2-3 dagar försenad och sen kom ÄL ytterligare 3 dagar senare).

dels för att, enligt vad jag har hört, det kan störa kroppens egen produktion av melatonin och där vet jag inte om den alltid normaliseras när man slutar med tillskott. 

Jag väljer därför att endast äta melatonin från att jag fått ÄL i cykeln före stimuleringscykeln och fram till och med dagen före ÄP. Det är nog bra att lyfta frågan med din läkare, ffa om du skall ta 3 mg vilket är högre än vad man normalt skriver ut, och köra flera månader, och googla ordentligt på melatonin innan du börjar.. Jag har för mig att Falun skrivit ut melatonin till någon, vore intressant att höra vad de säger.    
  • cff
    Rose02 skrev 2013-07-05 17:06:57 följande:

Hej,

Jag är 32 år och har 4 misslyckade IVF behandlingar bakom mig. För en månad sedan testade jag min DHEA värde på VC och det visade sig att jag hade hög s-DHEA värde men min leg. Läkaren på VC kunde inte tolka resultatet och trodde att det skulle kunna vara av all medicin som jag har använt vid IVF.  IVF läkaren på Huddinge viste ingenting om DHEA och hade ingen kännedom om att DHEA skulle vara högt samband med Puregon och Menopure… Bad att få remis till nån endokrinolog men tyvärr de har avvisat min begäran…

Jag blir jätte tacksam om nån av är har erfarenhet med detta och kan hjälpa mig på nåt sätt…

Är det S-DHEA du har tagit så skulle du också behöva testa S-DHEAS (den sulfatiserade formen av DHEA, det är denna man normalt testar eftersom den varierar mindre över dagen). Ett "S-" före provnamnet indikerar bara att det är ett Serum-prov (dvs blodprov).
  • cff
    jennaA skrev 2013-07-13 21:59:49 följande:
    Jag försöker beställa dhea men dom vill att man ska fylla i State och det spelar ingen roll vad jag än skriver så kommer det fram en ruta att jag skrivit fel, vad ska jag göra?

Om du försöker beställa från dhea.com så slutade de tyvärr att ta emot beställningar från Sverige den sista juni...
  • cff
    jennaA skrev 2013-07-14 14:39:28 följande:
    Oj va dyrt! Finns det verkligen ingen läkare i Sverige som skriver ut dhea?

Om jag var du hade jag testat att kontakta någon av Falun-klinikens hemortsläkare (lista på hemortsläkare). De borde vara ganska bekant med prasteron (dvs dhea) vid det här laget och många av dem har skrivit ut det till sina patienter.
  • cff
    Fertilitetsresa skrev 2013-07-29 22:22:36 följande:
    @Ng73 tack för ditt svar! Ja jag självmedicinerar ju så jag är osäker... Dock har jag 0,2 i amh-värde så det känns som m jag bör ha ganska hög dos? Eller?

Har du testat dina hormonnivåer? DHEA tar man för att öka nivåerna av androgener (testosteron och androstendion) och beroende på hur höga nivåver man redan har av dessa så behöver man förmodligen olika doser av dhea. Tidigare i den här tråden står mycket om vilka tester man bör ta (t.ex. inlägg #2744, men det finns många andra bra inlägg om ämnet som är läsvärda).
  • cff

Jag tror jag har världens bästa apotek, PS-apotek vid Sankt Eriksplan i Stockholm (ett litet fristående apotek som drivs av en familj). Jag mailar dem listan på de mediciner jag behöver (och har recept på) och mitt personnummer (det brukar ju vara en ganska anseenlig lista när det är dags för en ny IVF-omgång) så fixar de allt. 

Jag mailade dem häromdagen, de bekräftade via email när allt var klart, en del medicin behöver de ju beställa (om det är något som är mer bråttom brukar de sms:a) och idag när jag kom förbi gjorde receptarien en kort paus med den kund han höll på med för att ge mig en färdig kasse med all medicin (han förvarade kylmedicinen separat tills jag kom). Allt var redan klart och färdigutcheckat (jag har högskostnadskort) så jag fick påsen, tackade så mycket och var sen klar. Hela besöket på apoteket tog typ 2 minuter. Så himla skönt när det fungerar bra Skrattande.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-08-06 16:48:27 följande:
    Cff härligt med flyt emellanåt :) Hur funkar det egentligen du gör väl dina ivf:er i Danmark, men får du ändå hämta medicinen på högkostandskortet i Sverige?

Jag har turen att ha en svensk läkare som skriver ett svenskt recept på iVF-medicinen. Vissa mediciner har jag bara utländskt recept på och betalar då för dessa (men kan mot kvitto få tillbaka pengar från arbetsgivaren mot bruttolöneavdrag, något som sparar mer än halva kostnaden).
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-08-06 17:38:52 följande:
    Jaha vad bra för dig! Tänkte att kanske Danmark o Sverige hade något samarbete. Känns som de annars låter än prova längre där så att man kanske kan prova där ifall man skulle bli nekad i Sverige, men då får man alltså bekosta medicinerna själv...

Om det inte är så att Försäkringskassan betalar även medicinerna om man får förhandsbesked (de betalar ju inte för mig eftersom jag är singel) - någon annan som vet?
    Ofta kan man dock hitta en lokal gynekolog som kan göra de ultraljud mm som behövs och även kan skriva ut recept - även om man gör själva IVFen i Danmark (det är bara att posta frågan här på FL och säga ungefär var du bor så kan du förhoppningsvis få hjälp att hitta en bra lokal gyn). 
  • cff

För mig har dhea varit ovärderligt (men så hade jag också en brist på det - pga utmattade binjurar - innan jag började tillskotten). Jag tror att det förbättrar (föryngrar Glad) miljön i vilken våra ägg mognar så att fler klarar sig "hela vägen". När jag stimulerade för drygt tre år sedan fick jag bara ut tre ägg, trots en FSH-dos på 350. Trots det producerar jag fortfarande ägg (och fler än tidigare, 8 st för en månad sedan) som befruktas och delar sig och iaf ser väldigt fina ut.
    Mitt AMH var för knappt tre år sedan 0,67 (hade läkarna då gjort vad som vid den tiden ansågs deras jobb, och hade jag inte varit singel, så hade jag "ställts" i kö för äggdonation med det värdet). Jag är övertygad att det är dhea som är främsta anledningen till att jag trots alla motgångar har ett visst hopp kvar. 

Svar på tråden Tips om dhea