• cff

Tips om dhea

Vi4 - enda anledningen till att rapporten handlar om perioden mellan ET och implantationen är att några andra, för några år sedan, registrerade att de skulle göra en meta-analys åt Cochrane för kortison under stimuleringsperioden. Denna verkar inte ha blivit publicerad ännu, jag vet inte om de av ngn anledning gett upp eller vad som hänt (har funderat på att maila och fråga). Mao betyder det inte att kortison före ET inte har någon effekt.

• cff

Mary - D-vitamin och kalcium påverkar varandra/samverkar, men jag kommer inte ihåg exakt hur. Så här skriver livsmedelsverket på sin hemsida:

"Är det farligt att få i sig för mycket D-vitamin?
    Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket."

• cff

Hur räknar man ruvardagar - är dagen för ET första ruvardagen, eller börjar man räkna dagen efter?

Jag fick tillbaka mina ägg (2-dagars) förra lördagen så idag är ruvardag 8 (eller är det 7?). Negativt imorse (med First Response Early Response som enligt tillverkaren har känslighet på 25 miu/ml - men tester har visat att den kan ge utslag på nivåer så låga som 6,5).
    Lite molvärk i magen, men annars inga som helst symptom (förra omgången, då jag aldrig testade positivt, hade jag en rad ordentliga symptom). Vet att det är tidigt - men ffa bristen på symtom känns oroväckande. 

• cff

Älva - åh, vad skönt. Då fortsätter det att gå åt rätt håll.

Pippi - jag håller tummarna för dig imorgon.

Vi4 - Jag håller tummarna för att dina symptom återkommer (i lagom mängd) snart så att du kan få fortsätta vara lugn.

Själv är jag mycket riktigt på RD10  (vilken koll du har Vi4). Fortfarande totalminus och imorse också lite blod på pappret (tyvärr alldeles, alldeles för sent för att vara en nidationsblödning Rynkar på näsan). Borde inte få mens förrän på måndag (brukar komma 18 dagar efter ÄL-sprutan i mina IVF-cykler - förutom den gången jag fick ett svagt plus, då kom den på dag 20). 
    Försöker intala mig att jag har gett upp hoppet för denna gången, men orkar inte riktigt släppa fram förtvivlan och tårarna. Det är så jobbigt att ta nya tag och först vänta på nästa omgång och sedan ta sprutor och kämpa i en månad. Och fortsätta leva med rädslan för att jag aldrig ska få barn. Försöker gräva ned mig i mer konstruktiva saker som att läsa på forskning och ta mig i kragen och göra något åt planerna på Aten och NY. Jobbet får som vanligt inte den fokus det förtjänar... 

• cff
    Älva1973 skrev 2013-02-20 14:57:01 följande:
    Germany: Tack för stödet och dina kloka ord. Om jag inte haft en så negativ upplevelse innan så hade jag säkert klarat det bättre. Jag ska träffa mon BM imorgon som lovat mig hcg-prov, sedan har jag fått boka ett VUL i V8+1, men det känns så länge dit.

Mitt MA avstannade i v. 6+3 förra gången men jag upptäckte det inte förrän i v. 9. Det började med bruna skräpiga flytningar. Hade inte kommit en droppe innan dess. Ingen smärta inget. Jag tar progesteronet till jag får annat besked.

Jag känner att jag inte funkar normalt nu. Jag brukar vara stark och bita ihop, men det här är för mycket för mig känner jag.
    Älva - håller tummarna så hårt jag bara kan för att allt skall visa sig vara ok. Bra att du får träffa din BM, förhoppningsvis kan hon lugna dig.
  • cff

Fick svagt plus igår (RD11) och svagt idag. Har nu tagit blodprov och tyvärr är nivån såpass låg att det med säkerhet endast är en biokemisk graviditet Rynkar på näsan. Trots det känns det ganska ok. Jag hade trott att jag aldrig mer skulle få se ett plus och en biokemisk graviditet visar väl iaf på att någon del av kedjan fungerar.
    Men skit såklart.

• cff

hannah - biokemisk gravid är man tills det finns en hinnsäck. Man brukar tala om biokemisk graviditet i samband med mycket tidiga missfall. Kroppen har börjat producera hcg, men embryot börjar aldrig växa till sig. Det brukar visa sig som ett svagt plus som sedan övergår i en blödning. Men, ett svagt plus på stickan behöver inte betyda att det är kört, men min nivå på hcg i blodet betyder det, tyvärr.

Älva - idag, då jag tog hcg, är RD 12 

• cff
    Vi 4 skrev 2013-02-21 19:35:14 följande:
    Cff, så himla tråkigt om det är så, men kan de verkligen säga det efter ett enda Hcg så tidigt? har de ens tillförlitliga tabeller för rd 12? Det kan ju öka så olika fort i början, så jag smyghoppas lite till för din skull även om jag förstår att du har gett upp. Och jag tänker att om det ändå blev en biokemisk grav så är detta ändå ett bra tecken för dig! Och jag tänker att det kan öka chansen framöver. Varm kram!
    Jag ser det också som positivt att få en biokem - jämfört med att inget händer. Det är klart under 1% sannolikhet att det skall vara en livskraftig graviditet så jag försöker acceptera utfallet och planera för nästa omgång. Jämfört med att avbryta behandlingsomgången så fick jag nu iaf en chans.
  • cff

Älva - jag håller tummarna för att molvärken bara betyder att det är livmodern som växer till sig.
    Vet du vad jag tänkte på nyss, och kom på att jag bara måste säga det till dig? Vad bra det är att du är med här i tråden - jag är glad över det - trots att du kom fram till att du inte behöver DHEA. Du hör liksom hemma här i alla fall Hjärta

Svar på tråden Tips om dhea