• cff

Tips om dhea

SHBG - Könshormonbindande globulin eller Sexualhormonbindande globulin (SHBG) är ett glykoprotein som binder och transporterar könshormonerna testosteron, dihydrotestosteron och östradiol. (från wikipedia :)

FSH är follikelstimulerande hormon. Det varierar över månaden, men man brukar mäta det på dag 2 eller 3 i cykeln. Det blir högre med åren och när det blir högt är det en indikation på att kroppen kämpar hårt för att försöka stimulera fram en follikel. FSH är också det som vi sprutar i oss när vi stimulerar i samband med IVF.

LH är luteiniserande hormon. Kvoten FSH/LH är intressant och ökar när man blir äldre (och mindre fertil). Äldre kvinnor har ofta lite låga nivåer av LH och då är det bra att stimulera med Menopor som innehåller LH (ofta i kombination med något annat FSH, t.ex. Gonal-F eller Puregon).

Prolaktin är ett hormon som reglerar andra hormon och är kopplat till fortplantning (jag vet inte så mycket om detta)  

• cff
    Missne skrev 2013-05-14 21:13:47 följande:
    Du får gärna lista proverna för min skull iallafall

Jag har tagit följande prover i Sverige (men jag är ingen expert, jag har valt dessa efter att ha googlat en del och också jämfört med de tester som Chicago-labbet erbjuder). Zinfandel har gjort en jättebra hemsida www.fertilitetsguiden.com där hon bl a beskriver olika prover.

Jag gjorde så att jag printade ut beskrivningen av respektive prov från karolinska labs hemsida och gav dessa till min husläkare. Baserat på dessa skrev hon ut remisserna.http://www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Sidor-om-PTA/Analysindex-alla-enheter/Anvisningar-A-O-lista/ (OBS, Karolinska har ibland problem med sin hemsida och då får man inte upp några provtagninsanvisningar när man söker efter dem. Det brukar fungera om man försöker igen efter ett tag)

Dessa tog jag i Sverige (vid en del av dessa prover inkluderas också andra analyser – dessa har jag inte listat här, men de är speicifierade på Karolinska Labs hemsida). Jag kan villigt erkänna att jag inte vet exakt vad alla dessa testar, men jag tänkte som så att jag kan ju alltid ta reda på det om mina provsvar skulle visat sig falla utanför referensintervallen). Jag skickade sedan provsvaren (gjorde några översättningar och förklaringar, typ att ”ak” betyder ”anti bodies” osv) till Dr Gorgy och så tittade han igenom dem under min konsultation (men inget av mina svenska prov har visat på några avvikelser):

Mikroglobulin, beta-2-, S-

ANA (IgG)

ANA-specificitet (IgG)

Histon-ak (IgG)

Kardiolipin-ak och Beta-2 glykoprotein 1-ak (IgG, IgM)

DNA-FaktorV1691G-A

Metylentetrahydrofolatreduktas genotyp (677C-T), DNA-

Protrombin (FII), P-

P-Antitrombin(enzFX)

TSH-receptor-antikroppar (Ig), S-

Tyreoideaperoxidas-antikroppar (Ig), S-

Tyreoglobulin, S-

Immunglobulin A, P-

Immunglobulin G, P-

Immunglobulin M, P-

Kardiolipin-ak och Beta-2 glykoprotein 1-ak (IgG, IgM)

Plasminogenaktivatorhämmare 1 (enz), P-

• cff
    MRE skrev 2013-05-14 21:50:53 följande:
    Tackar!
    ska byta klinik nu och försöker då få till lite mer provtagning så det går att förstå varför det inte fäster... har provat fyra gånger nu.

Många väljer att åka till en klinik i Aten för att göra en utredning av (och få en eventuell behandling) immunförsvaret i relation till fertiliteten. Det finns en tråd här på FL: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html
    Fördelen med att åka dit (eller till Dr Gorgy i London) är att de då tar lite mer av ett helhetsansvar och det kan ju vara lite smidigare än att som jag plocka ihop de olika delarna själv. Det är inte säkert att en svensk klinik är beredd att hjälpa till med att göra dylika utredningar, det faller liksom inte riktigt in under hur socialstyrelsen tycker att man skall göra.   
  • cff

I onsdags hade jag en Skype-konsultation med Dr Gleicher, som är en av läkarna på CHR som forskar kring DHEA.
    Jag har fått en del dokument från dem om DHEA, så här skriver de t.ex. om interaktion med andra ämnen:

"Since DHEA can interfere with the way the body processes substances, subject to the influences of the liver's cytochrome P450 enzyme system, the effects of certain herbs and supplements can also be affected by DHEA use. Since other herbs and supplements can also affect the same enzyme system, they, in tum, may affect DHEA levels. Examples for the latter are bloodroot, cat's claw, chamomile, chaparral, chasteberry, damiana, Echinacea angustifolia, goldenseal, grapefruit juice, licorice, oregano, red clover, St. John's wort, wild cherry and yucca. Dosing adjustments of DHEA and of other herbs/supplements may, therefore, be needed when both are taken in combination. (8) Theoretical and/or proven interactions have been reported between DHEA and a wide variety of additional herbs and dietary supplements."

Så här skriver de om doser och hur det skall tas:

"DHEA has been used in a large variety of dosage. Because DHEA levels are the highest in the morning, a predominant dose is usually prescribed in AM. As an oil-soluble substance it is best taken with a meal. Oral DHEA is traditionally used at a dosage of 25 to 50 mg daily. (9) For female infertility (for detail, see above) it has been described at a dosage of 25 mg TID. (2,3) In the treatment of Crohn's disease 200 mg daily have been used. For depression the dosage has been 30 to 90 mg daily and for depression in conjunction with HIV/AIDS, as much as 200 to 500 mg has been used. SLE has been treated with 50 to 200 mg daily. (8)"

Så här skriver de om effekten:

"The effect of DHEA appears to peak after at least four months of usage, at a dosage of 25 mg TID. (2) Dosaging experiments have, however, not been performed. lt is, therefore, unknown whether this dosage represents the best dosaging regiment. It has been suggested that androgenizing effects of DHEA may skew the gender ratio in offspring towards more male births.

DHEA appears equally effective in women with physiologically aging ovaries and in women with prematurely aging ovaries. (3) Indeed, the beneficial effect of DHEA has been demonstrated beyond age 42, up to approximately age 45. No data beyond that age are available. Evidence level B."

• cff
    MRE skrev 2013-05-18 10:51:44 följande:
    Någon som vet om de danska läkarna är lika tveksamma till dhea som de svenska?

De är förmodligen ännu svårare att övertyga än de svenska. Såvitt jag vet så får de inte skriva ut dhea av fertilitetsskäl, men den vårdpersonal jag kommit i kontakt med i Danmark har alla tyckt det är mycket spännande.

I Sverige verkar Falun lite ha banat vägen eftersom de har en massa hemortsläkare som jag tror nu börjar skriva ut det (själv köper jag dock fortfarande mitt på nätet - men observera att dhea.com slutar skicka till Sverige om bara några veckor).

Mre - jag är ute och reser just nu, men kommer inte glömma svara på dina frågor i den andra tråden :)
  • cff
    MRE skrev 2013-05-19 11:37:34 följande:
    Funderar på om jag ska börja med 7- Keto istället för dhea eftersom ren dhea inte ska vara positivt för endometrios. Jag har bara en lindrig variant men ändå. Någon som har provat 7- Keto och har endometrios? Hur funkade det för er? Någon som har endometrios och vågat sig på dhea?

Jag skrev kort om Keto i inlägg #1228. Tror inte att det "fungerar lika bra".
    DHEA (men inte Keto-varianten) ökar östrogen-nivån i kroppen och det skall vara negativt om man har endometrios (men själv har jag inte det så jag måste erkänna att jag inte är särskilt påläst om detta). 
  • cff
    cff skrev 2013-05-20 10:43:01 följande:

Jag skrev kort om Keto i inlägg #1228. Tror inte att det "fungerar lika bra".
    DHEA (men inte Keto-varianten) ökar östrogen-nivån i kroppen och det skall vara negativt om man har endometrios (men själv har jag inte det så jag måste erkänna att jag inte är särskilt påläst om detta). 

Kanske skall du testa dina testosteron-nivåer och om dessa är låga kanske du kan få testosteronplåster istället för att äta dhea. Som jag har förstått det är främst just testosteron-nivåerna som man vill höja med dhea:t och om du då använder testosteronplåster istället så slipper ju östrogen-effekten av dhea:t. Kan vara värt att diskutera med din gyn...
  • cff
    Cool jag kör på - har gjort insemination denna månad (dock med små folliklar och en urusel slemhinna - 5.9 mm...) och skall göra IVF nästa månad (fortfarande i Danmark). Börjar kanske därefter i NY och då köra man i så fall fyra cykler, 4 månader i rad (dvs om det inte lyckas på vägen :). Blir en tuff sommar...

För närvarande har jag några frågor jag försöker lösa: 

Rispning av slemhinnan (har hittat en läkare som kan hjälpa till, men han vill preliminärt bara göra i cykeln före stimulering, inte tidigt i samma cykel - han verkar dock otroligt hjälpsam så jag hoppas att jag kanske kan få hjälp i alla fall).

Gonapeptyl - har jag fått utskrivet denna omgång istället för Suprefact. Men det verkar inte att gå att få tag på i Sverige - går inte ens att beställa på apoteket... Så jag väntar på svar från läkaren om jag skall köra Suprefact istället

Lupron - för att ta på 6e dagen efter ÄP. Finns inte i Sverige i injektionsvätska (bara depot-lösning) så jag försöker nu få tag på ett recept från England (och sen är nästa utmaning att försöka hitta någon som kan hämta ut det åt mig där och posta till Sverige :)

Massor med fler prover och undersökningar inför IVF i NY. Bland annat mammografi (vilket jag tack och lov ändå hade inplanerat) och vaginal-smear för Gonorré plus en mkt obehaglig läkarundersökningsblanket (där samma läkare skall undersöka både hjärta, lungor och mage - samt klämma på brösten och fylla i om dessa är normala eller abnormala och samma vad gäller könsdelarna...) - jag är mycket osäker på vilken typ av läkare som har denna bredd.

Immunologibehandling - från Dr Gorgy har jag fått väldigt mycket mediciner utskrivna, bl.a. intralipid, humira, klexane (mot blodproppar) och mycket höga doser kortison. Jag måste nu bestämma mig för vilka av dessa jag faktiskt skall ta och i så fall hur mycket... 

Så utmaningarna och nyheterna fortsätter Glad

• cff

Nu måste jag göra lite reklam för en service-minded läkemedelstillverkare: Ferring.

De marknadsför Gonapeptyl som är godkänt av läkemedelsverket (för nedreglering) men som verkar ha fastnat lite i hanteringen (möjligtvis relaterat till registreringen under läkemedelsförmånen). Det finns på FASS, men går tydligen inte att beställa på apoteket (vilket verkar helt koko tycker jag).

Jag har nu talat med en person på Ferring som kanske kan lyckas fixa fram det (och få det levererat till ett apotek i Stockholm tills imorgon då jag behöver det). Snacka om service! Såklart inte säkert att de lyckas fixa det (då får jag använda Suprefact istället), men oj vad snällt att försöka.

• cff
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 15:58:59 följande:
    Jo vad jag menar är att få det betalat. Ja det är samma pappa. Men samtidigt så kan jag ju bli gravid, svårigheterna verkar främst handla om att behålla barnet. Jag vet inte om IVF kan göra så stor skillnad då.

Om du ändå funderar på IVF tycker jag du skall ringa Försäkringskassan och fråga om de betalar ifall du gör IVF utomlands. De betalar ju för många andra som inte får gratis IVF i Sverige (t.ex. om man använt upp sina gratisförsök eller är för gammal - dock inte om man är singel).
Svar på tråden Tips om dhea