• cff

Tips om dhea

Nu har mitt svaga plus "kommit ut". Jag är tacksam att jag fick bekräftat omgående att det var kört så att jag kunnat stoppa mig själv från att börja hoppas och drömma. Skönt också om nu mensen kommer omgående så att nästa försök inte blir fördröjt en massa veckor. Vill nu bara komma igång igen så snart som möjligt.

• cff

Kattflickan - GRATTIS! Vad härligt! Tänk, du har nu äntligen nått "målet", fast egentligen är det nu resan börjar. Att du fått barn gör det lättare för oss andra att fortsätta hoppas att vi också skall vinna högvinsten.

Älva - Åh, vad skönt. Jag hoppas du kan ta ett djupt andetag och komma ihåg att du faktiskt är gravid och väntar barn, inte missfall.

Ego - mitt svaga plus har tydligen inte kommit ut (trots att jag blött massor), nu verkar det peka på utomkveds (har sakta stigande hcg). Verkar inte som att man kan göra så mycket åt det ännu (förutom att åka in akut om man får ont - in gyn är lite stressad över att jag inte åkte in i helgen, men då tänkte jag att det gör väl lite ont när även ett svagt plus skall komma ut - har inte ont nu, men har lovat att åka in omedelbart om jag får ont igen). Jag har inte läst på något om X ännu, hoppas att det inte gör att jag måste skjuta upp nästa IVF-omgång mycket.

• cff

Lättad - mitt hcg har gått ned så det är faran över för X (om det var något som satt fel så har det iaf nu kommit ut). prov igen på måndag "för säkerhets skull", men behöver inte längre se till att inte bege mig för långt från ett sjukhus (tydligen är det t.ex. inte att rekommenera att åka upp till fjällen om man har ett misstänkt X - man lär så länge man lever).

• cff

Missne - jag håller tummarna för att ägget skall dela sig fint. Stor kram.

• cff

Ough! Hade skrivit ett långt inlägg som bara "försvann". Blir inte klok på FL.

• cff

GladFörsöker igen (men det blir aldrig lika bra andra gången …

Ju mer jag läser på desto mer spännande tycker jag att det här med fertilitet är. Det verkar som att väldigt mycket av det vi gör kokar ned till att försöka förbättra två parametrar (som försämras ju äldre vi blir): reducera oxidativ stress (ju äldre vi blir, desto sårbarare verkar våra ägg bli, bl.a. pga att telomererna blir kortare) och öka testosteronhalten.

Den oxidativa stressen skadar våra folliklar och denna minskar vi genom antioxidanter (Q10, melatonin, c-vitamin, e-vitamin, vetegräs, mm) och om vi har tur gör även labbet sitt bästa genom att sänka syrenivån i inkubatorn (till 5% som är samma som vi har i våra äggstockar, jämfört med 20% som vi har i luften).

Testosteronhalten har i studier visat sig direkt korrelera med antalet plockade ägg. I djurstudier (apor) har man kunnat visa att en höjning av testosteronhalten ökar antalet preantrala och antrala folliklar (de som utsöndrar AMH och skall utvecklas till mogna folliklar) samtidigt som det förbättrar kvaliteten på granulosacellerna som i sin tur förbättrar kvaliteten på våra mogna folliklar. Kroppens mottaglighet för FSH-stimulering ökar vilket innebär att en mindre dos av FSH behövs. Vi kan höja testosteronhalten genom att äta DHEA (som ju bl.a. omvandlas till testosteron) och genom att använda Menopur (dvs luteiniserande hormon/LH som, liksom hcg, har visat sig stimulera produktionen av androgener av vilka testosteron är en). Vidare kan tillväxthormoner också öka produktionen av testosteron (utöver att de har ett antal andra effekter som är positiva ur fertilitetssammanhang).

I tabellen nedan (inboxa mig om ni vill att jag mailar hela rapporten) så sammanfattas vilken effekt man sett i olika studier (som på olika sätt ökat testosteronhalten).

(T=Testosteron; Letrozol en aromatashämmare som förhindrar att T omvandlas till östrogen); Recombinant LH= Luveris, i stort sett samma som Menopur, men som till skillnad från Menopur, som utvinns ur urin, istället framställs med hjälp av DNA-teknik; GH= Growth hormones/tillväxthormoner)

• cff

Om man tror på att det är bra att öka testosteronhalten skall man vara medveten om att en vanlig (fler är 1 av 100 användare) biverkning av kortison är att binjurebarkens produktion av androgener (inkl testosteron) minskar.
    Det är verkligen en svår balans att välja vilka mediciner man skall satsa på (själv väljer jag att börja ta kortison först vid ÄP). 

• cff
    Tuvalina skrev 2013-03-17 16:59:37 följande:
    Cff, äter du Q10? Hur mycket per dag äter du?
    Jag äter en form av Q10 som heter ubiquinol (det Q10 som oftast säljs innehåller ubiquinon - som är en billigare form av Q10). Ubiquinon är den oxiderade varianten av ubiquinol och (i alla fall en stor del av det) omvandlas till ubiquinol när vi äter det. Det är ubiquinol som har den anti-oxidativa effekten.
    Ubiqquinol är dyrare och lite svårare att få tag på, ffa i högre doser. För närvarande äter jag 2 x 200 mg ubiquinol/dag. Forskning har visat att kroppen lättare tar upp ubiquinol, men jag har inte hittat någon info om vilken dos som är lämplig (på burken står det att man skall ta en tablett om dagen, men jag tar nu två).

På Wikipedia refererar de till en studie från 2012 som visar att spermier förbättras av ubiquionol:

Parameter measuredUbiquinol (200 mg/day)Placebo Sperm volume and density 28.7 ± 4.6 X 106/mL 16.8 ± 4.4 X 106/mL Sperm motility 35.8% ± 2.7% 25.4% ± 2.1% Sperm morphology 17.6% ± 4.4% 14.8% ± 4.1% Seminal plasma AOX CAT-like activity 422 ± 17 U/mL 311 ± 12 U/mL Seminal plasma AOX-SOD-like activity 54.7 ± 1.7 U/mL 36.5 ± 1.4 U/mL

• cff
    Missne skrev 2013-03-17 18:04:09 följande:
    cff: intressant!Det är mycket dom pekar på att höjning av testosteron är bra för att öka fertiliteten, men har du nånstans sett vilka intervallhalter som är optimala? Det är ju inte bra att det blir för högt heller. När jag åt 50 mg DHEA stördes min äl och mensen princip uteblev. Vid provtagning så hade jag testosteronhalter som var för höga för att vara normalt vilket gjorde att jag sen bara åt 25 mg DHEA per dag. Testosteronhalten sjönk så att den hamnade inom normalintervallet, äl kom tillbaka och mensen även om den blev sparsammare än innan DHEA. Är det nån av er som mätt era testosteronhalter och vad ligger den på för er?

Jag har inte ännu hittat någon forskning på vilken nivå som är optimal. Eftersom i alla fall min testosteron-nivån direkt följer nivån av DHEAS (se tabellen nedan) och DHEAS-nivån snabbt sjunker för varje timme sedan jag tagit senaste DHEA-tabletten (streckade linjen i grafen) så tror jag att min DHEAS-nivå varierar mycket över dygnet och därför kan vara svår att optimera. Mitt DHEA (och testosteron) har varit högst precis efter att jag tagit senaste tabletten och lägst just före nästa tablett (de gånger jag gjort längre uppehåll nedan har varit i samband med biokemiska graviditeter). Det vore inte orimligt att tro att testosteronnivån då också varierar ganska mycket över dygnet - med en nivå som kan ligga högre än 2,6 vilket är det högsta i grafen - eftersom det värdet är taget 12 timmar efter senaste DHEA-tablett.

Svar på tråden Tips om dhea