• cff

Tips om dhea

PS. Med tanke på att det tog så långt för dig att få svar kan man gissa att det kanske var DHEA du tog - Karolinska analyserar nämligen bara de testerna en gång per månad (se här).

• cff
    Mary84 skrev 2013-02-12 20:46:15 följande:
    Cff- tror du föressten att det finns nån risk att fortsätta med dhea tabletterna?

Sorry, det vågar jag tyvärr inte uttala mig om... DHEA är ju ett kraftfullt hormon med potentiellt läskiga biverkningar om man stoppar i sig mer än man behöver. Jag skulle nog avvakta svaret på DHEAS-provet (som du kommer att få mycket snabbare än DHEAt - Karolinska analyserar DHEAS varje dag) för om du ligger över referensintervallet på detta bör du nog avstå DHEA-tabletterna. 

D-vitaminet skall du absolut fortsätta med, men försök att få ta om även det provet (kanske en månad efter förra omgången), för att se om dina nivåer ökar. Det kanske är svårt att jämföra med nivån för ett år sedan, du vet ju inte om dina nivåer sjönk ytterligare fram tills du började ta tillskott. 

Mitt blodvärde av D-vitamin gick upp från 58 till 85 på knappt två månader när jag började äta 50 mcg (=2000ie)/dag. Jag skulle vilja komma upp närmare övre gränsen, dvs 250. 
  • cff
    Mary84 skrev 2013-02-12 22:10:54 följande:
    Å såg nu att jag skrev lite galet gällande tiden mellan mitt första d-vitamin tills jag började med tillskott:)

Provet togs i mars förra året och jag började med d-vitamin i maj. Så jag åt tillskott från maj och inte oktober.. Vet inte vad jag fick oktober ifrån.
    aha, men det är inte omöjligt att du då i mars hade hunnit få lite vårsol (?) och att du normalt ligger lägre i januari - det svänger ju med årstiderna (precis som amh).
  • cff

Mary - du bör även testa dina kalciumnivåer som är korrelerade till D-vitaminet och kan påverkas av höga intag av d-vitamin. Bara så att du vet att dessa håller sig inom referensvärdena.

• cff

Germany - härligt! Det är så fantastiskt alltihopa. Tänk att du har en liten bebis i magen. Gymnast och allt :)

• cff

Vi4 - jag mår bra. Hela behandlingen och ÄP och ET känns så himla avlägset redan. Jag hade rejält ont i magen fram tills igår, men mår nu bra. Gjorde ju en sköljning av livmodern med hcg i samband med ET så jag räknar med att få en hel del graviditetssymptom de närmaste dagarna, oavsett hur själva implantationen går.  

• cff

Älva - jag förstår att du blir rädd och ledsen om du blöder, men det är inte ovanligt att blöda lite (och ibland till och med mycket) även när man lyckas. Så jag fortsätter att hålla tummarna för er.

Vad gäller recepten - jag tror faktiskt inte läkarna har någonsom helst skyldighet att skriva ut svenska recept istället för utländska. En läkare måste ta ansvar för den medicin de skriver ut - även om hon eller han bara "översätter" ett utländskt recept. Met ett utländskt recept kan du normalt (iaf om det är nordiskt, förmodligen alla europeiska) hämta ut medicin på svenska apotek, men då får du inte del av läkemedelsförmånen. Många har svårt att få medicin utskrivet av svenska läkare för behandlingar som ordinerats av utländska.

Säg inte till din svenska läkare att strunta i att skriva receptet även om du just nu är lite irriterad på henne - det skadar inte att ha fler recept till hands (du behöver ju inte hämta ut medicinen och recepten är giltiga ganska länge) - du vet inte om du i framtiden kan ha glädje av receptet. 

• cff
    Vi 4 skrev 2013-02-14 22:01:15 följande:
    Pippi, denna läkare skriver bara ut sådant hon själv tror på. Hon säger ofta att det inte finns tillräckligt med belägg för olika saker. Jag har haft 3 mf, men hon tycker inte att det verkar finnas något mönster mellan dem och tror inte att jag skulle bli hjälpt av trombyl. Och eg. tror ju inte jag det heller, jag tror det helt enkelt är dåliga ägg som gör att det inte utvecklas som det ska. Men jag hade tänkt att det skulle vara skönt att ha det för säkerhets skull, det är ju kanske min allra sista chans. Hoppas att ditt Prasteron ändå räckt för positiv effekt. Hur länge har du ätit det nu?

Vi4, jag tycker du skall ge henne studien som jag beskriver här som beskriver effekterna av prednisolon efter ET. Den säger visserligen att det med nöd och näppe statistiskt signifikant att prednisolon ökar chansen att bli gravid och att det inte är statistiskt bevisat att det ökar antalet levande föda - men det visar ju på en positiv effekt - även om den inte är statistiskt säkerställd.

Vad gäller trombyl så kunde den metanalys som Cochran gjorde (här) inte visa på någon positiv effekt, inte ens en icke statistiskt signifikant sådant), så där kan jag tyvärr inte hjäpa dig med argument (även om jag själv äter trombyl). 

Dock - du skulle kunna gå till din husläkare och höra om hon/han kan hjälpa dig. Min erfarenhet är att läkare, som varit svårare vad gäller en hel del andra mediciner, inte haft något som helst emot att skriva ut prednisolon och trombyl när jag bett dem. Jag har helt enkelt berättat att jag har hört att det skulle kunna hjälpa mig att bli gravid och vill prova och då har läkaren plockat fram receptblocket.  
  • cff

Mary - när jag tog s-kortisol var ref-värdet att det skulle ligga över 400 - annars rekommenderades uppföljningsprov, men jag ser på karolinskas hemsida (www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Sidor-om-PTA/Analysindex-alla-enheter/Kemi/Anvisning/) att refvärdet på morgonen är 200-800.

Jag tycker att du skall be att få ta om det (och då 7-8 på morgonen som är rekommenderat för ett enstaka prov). Ligger du lågt kan man ordinera ett belastningstest för att försäkra sig om att dina binjurar fungerar som de ska (jag fick göra ett sånt, det gör man på sjukhuset, tar ca 1 timme).

Det är ju binjurarna som producerar både kortisol och dhea så du vill ha koll på att de fungerar som de ska.

Svar på tråden Tips om dhea