Tips om dhea
Om ni äter DHEA så bör ni följa testosteronnivån. Ni kan försöka att berätta på VC att ni äter DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att ni därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf) (se nere till höger på sid 3045). Där står:
"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."
Jag visade artikeln för min husläkare (jag berättade att jag självmedicinerade med DHEA) och sa att jag därför regelbundet behövde ta blodprover på DHEAS, androstendion och testosteron.
För de som får Prasteron utskrivet borde läkaren som skriver ut receptet också skriva ut remiss för prover (visa artikeln).