• cff

Tips om dhea

Tuvalina skrev 2013-03-17 23:01:49 följande:
    Missne har tyvärr inte mätt min testosteronhalt - skulle gärna vilja....

Om ni äter DHEA så bör ni följa testosteronnivån. Ni kan försöka att berätta på VC att ni äter DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att ni därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf) (se nere till höger på sid 3045). Där står:

"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."

Jag visade artikeln för min husläkare (jag berättade att jag självmedicinerade med DHEA) och sa att jag därför regelbundet behövde ta blodprover på DHEAS, androstendion och testosteron. 
    För de som får Prasteron utskrivet borde läkaren som skriver ut receptet också skriva ut remiss för prover (visa artikeln). 

• cff

Wikipedia-tabellen om ubiquionol fick konstigt format. Här kommer den igen:

• cff
    Missne skrev 2013-03-20 20:13:13 följande:
    cff: När min testosteronhalt var för hög och mensen uteblev hade jag 2,7, vilket var bara snäppet över vad du hade som högst. Normalnivån skulle tydligen ligga under 1,8 och när jag gick ner till 25 mg EDHA så sjönk testosteronet till 1,5.

Kommer du ihåg hur många timmar som gick mellan senaste DHEA-tabletten och att du tog blodprovet där du hade 2,7 i testosteron? Enligt Karolinska labs referensintervall skall det vara <2,7 (men med tanke på att det för mig hade gått 12 timmar sedan senaste DHEA-tabletten och mitt blodprov då jag hade 2,6 - och att mitt testosteron också eventuellt visar en tendens att falla allteftersom det gått fler timmar sedan senaste tabletten så har jag nog haft högre än 2,7 åtminstone i korta perioder). Jag har ju aldrig haft någon mens som uteblivit - men det låter ju rimligt att testosteron kan påverka. Sa läkaren att det var pga testosteronet?
  • cff
    Missne skrev 2013-03-20 23:17:55 följande:
    För mig så var det nog bara några få timmar mellan tabletten och blodprovet. Min läkare sa aldrig att jag skulle göra uppehåll. Konstigt att Karolinska hade < 2,7 när min läkare sa < 1,8 som normalt? Innan jag tog provet så trodde inte min läkare på mig att EDHA skulle ha påverkat min äl och testosteronhalt då han menade att halten jag tog var så låg (50 mg) men jag tjatade till mig prov och när han såg resultaten så trodde han att det kunde vara orsaken och särskilt efter den uppföljande provtagningen då halten sjunkit betydligt och jag åter fått mens/äl efter att jag  sänkt till 25 mg edha så trodde han på sambandet.

Enligt Karolinska skall man vara fastande vid provet ("Lägre nivå av testosteron kan ses upp till 3 timmar efter födointag.") och det skall tas på morgonen (07-10) annars kan det visa ett lägre resultat än faktiskt nivå. 

Jag såg att andra lab har andra referensintervall (t.ex. i Gävleborg). Det skulle kunna betyda att ditt 2.7 inte är jämförbart med mitt 2.6 (som togs på Karolinska lab) - jag är osäker. Onekligen känns det som om jag skulle vilja lära mig mer om detta.
  • cff
    Älva1973 skrev 2013-03-20 16:22:30 följande:
    I dag har jag fått spottings först ljusbrunt i slemmet på morgonen och nu rödrosa på pappret när jag torkat mig efter jag kissat Rynkar på näsan v.9+3 idag. Har VUL först om 6 dagar och vet inte om jag orkar vänta till dess... 
    Tänk att man aldrig får vara glad. Fick dessutom varsel om uppsägning i går på grund av arbetsbrist. Känns inte som att jag orkar med mer snart. Man känner sig lite värdelös och bortkastad som gårdagens sopor fastän man varit lojal och arbetsam som en liten myra.
    Älva - jag hoppas det inte kommit något mer rosa.

Jobbigt med jobbet ovanpå allt annat - håller tummarna för att det stannar vid ett varsel och inte blir uppsägning (det är ju många varsel som inte leder till en uppsägning när allt kommer till kritan).  
  • cff
    Swagger skrev 2013-03-24 20:07:53 följande:
    Är det något speciellt med Equiday E eller kan man köpa vanlig E-vitamin på svenska apotek och förbättra slemhinnan?

Jag riktar detta till alla trots att jag kommenterat Happies första inlägg i tråden.

Jag är grymt sugen på att beställa hem DHEA nu. Vi ska snart på vårt sista besök i vår utredning och ska då få träffa en läkare och gå igenom alla provresultaten. Om jag har lågt AMH så ska jag be om att få DHEA utskrivet. Får se vad läkaren säger.

Enligt denna bipacksedel så består Equiday E av Alfa-tokoferol vilket enligt Wikipedia = E-vitamin. De tre sorterna av e-vitamin som jag har i min låda innehåller DL-alfa-tokoferylacetat eller D-alfa-tokoferylvätesuccinat. På multivitaminburkarna står det bara E-vitamin, inte i vilken form den är. 

Jag har aldrig hört att det skulle spela roll vilken form av E-vitamin man äter, men det är en spännande fråga, hoppas någon annan vet mer.
  • cff

Vi 4 - jag skickar så mycket goda tankar jag bara kan och håller tummarna för att allt skall visa sig vara bra.

Svar på tråden Tips om dhea