• Vi 5

Tips om dhea

Cice, tack hur går det för dig?

Cff, håller tummarna för dig nu!

Liv, jag har de senaste åren bara fått fullt utslag när jag testat på em. Jag har kört RFSU äl-stickor och har fått svagare utslag dagen innan och inget alls dagen efter. Men tempen och alla symptom har stämt med utslaget, är nästan helt säker på att äl för mig var vid midnatt när jag fått utslag vid 16-17-tiden.

• Vi 5

Liv, jag hade lite färre när jag gjorde ivf efter ca 3 mån DHEA, men sedan när det gått 5 månader hade jag fler blåsor än någonsin och även 6 månader efter. Det var då jag blev gravid spontant (som slutade i mf) direkt efter blev jag gravid spontant igen och då vet jag inte om det var många ägg eller inte, men nu är jag i v28. Jag vet ju inte om det var en olycklig slump att jag hade färre vid deg ivf'et eller om det var något med behandlingen. Det har varierat för mig hur många jag haft och jag tror att det är svårt att veta vad som är vad... Håller tummarna för dig!

• Vi 5

Jag åt det hela tiden, när jag blev gravid i dec slutade jag vid plus, men jag förstod redan inom en v att det skulle bli mf så jag började igen, så uppehållet var nog på 2v. Åt sammanlagt drygt 7 mån. Åt 25mg första månaden, fick biverkningar när jag försökte öka, trappade sakta upp till 50 och i nov-dec någon gång ökade jag lite till och tog var tredje dag 75 mg. Jag lade till q10 i november, 100mg.
    Hade ok amh för min ålder, 1,3 togs för två år sedan när jag fyllt 40 precis. Hade dock då endast 2 folliklar på Hö sida och då sa hon att vä äggstock hade lagt av helt. Jag fick tjata mig till provstimulering. Jag har bara gjort ett ivf med DHEA och det var korta. Innan dess en lång och en kort. Den långa var den första som började som provstimulering. Fått ut ca 8-10 de gångerna, men dålig kvalitet och inget till frysen. Den tredje gången fick jag bara ut 4 st. Vid ul nu i nov såg hon typ 15!!! St. Helt osannolikt och i dec var det likadant.
    Tack för grattis! Det känns fortfarande helt overkligt! Förstår att du skulle vilja ha facit... Jag tror ändå rätt hårt på DHEA men det är ju så svårt att veta vad som är vad.

• Vi 5

Karolina, apropå din fråga om andra effekter, jag märkte att det gick lättare att jogga, kände mig mer uthållig och starkare. Kände mig också piggare på så sätt att jag orkade ta tag i saker och aktivera mig lättare (höll på att rehabilitera mig efter utmattning). Det var tydliga skillnader för mig. Fick som du huvudvärk när jag ökade, har skrivit om det tidigare. Fick då även hjärtklappning. Håller tummarna för bra effekt för dig!

• Vi 5

Karolina, jag vet inte om jag sagt hur sorgligt jag tycker det är att höra om din förlust av ditt barn Jag känner tyvärr flera som varit med om det, nu senast drabbades en kollega för bara några veckor sedan. Själv har jag ju också förlorat ett barn, men i en olycka, han blev bara ett och ett halvt år gammal.

Säljes i Årsta, jag fick senare äl än vanligt tror det var dag17-18 istf dag 12-13. Det var dock bara första och ev även andra cykeln med DHEA, minns inte riktigt. Då blev mensen några dagar sen med. Därefter kom äl ca dag14-15 vilket var det jag haft hela mitt liv (förutom de 2senaste åren) så det kändes som ett framstegs. Tycker mig ha sett att fler haft mer rubbad cykel första/andra månaden med DHEA men att det sedan blivit bättre. Jag kom inte upp i mer än50mg.

• Vi 5

Liv2014, vad jobbigt med den oron Jag hoppas att det ska gå fint! Jag har skrivit det förut, så jag kanske tjatar lite, men jag tror att många behöver lite längre tid med DHEA för att få resultat. Läser man studierna som är gjorda lite mer noga ser man att man visserligen ökar chanserna några procent efter 3 månader, men mer märkbar skillnad märks först efter ändå längre användande. Forskarna har ju också en teori om att högre DHEA nivåer behöver finns i kroppen redan innan de preantrala folliklarna bildas för att få bästa effekt. De verkar ha olika syn på hur långt innan, jag har sett både 5månader och 10 månader. Om man tänker att man ätit det i 6 månader och ökat son chans med många procent sånt det ju tyvärr ändå många som hör till de procenten som inte lyckas. Utifrån det kan man alltså tänka att man fortfarande behöver fler försök.

Jag hoppas förstås att det givit positiv effekt för dig redan nu så att du har toppenkvalitet på dina ägg!

JennA så tänkte jag med först. Men jag Började sedan förra sommaren ändå, jag skulle då fylla 41 och kände att jag läst tillräckligt för att våga prova och att jag inte hade så mycket att förlora längre. Nu är jag i vecka 30 jag fick ett mf efter 6 månader med DHEA och blev sedan gravid direkt efter, båda gångerna på egen hand.

Jag ångrar att jag inte provade tidigare, men man kan ju aldrig veta säkert om det var det som hjälpte mig, men jag tror verkligen det. jag har alltid haft utslag på älstickor och med tempmetoden, men tror att kvaliteten var för dålig och blev bättre av DHEA.

Här i tråden brukar vi rekommendera att kolla sina DHEAvärden och testosteronnivåer först. Ligger man lågt kan man definitivt tjäna på att äta det, (enligt den forskning jag läst), ligger man högt är det dumt, och mittemellan så får man överväga om man vill prova tänker jag.

En till tanke är att om man känner sig skeptisk eller orolig för att prova så är det nog dumt att prova, särskilt när man har kort om tid på sig. Det är ju då risk att man ångrar sig om det inte funkar. Man går ju och grämer sig tillräckligt i den situationen ändå..,Lycka till!

• Vi 5

Liv, jag har hört om det men inte sett några belägg för det teoretiskt eller i studier. Den bäst gjorda studien (om man inte gjort någon ny för jag har inte kollat på 5mån) så gav man i upp till 10 månader och det var bättre effekt ju längre tid man åt det. Som sagt verkar det på gruppnivå öka chansen redan efter 3mån, men det betyder ju tyvärr inte att det är säkert att just du hinner få effekt. Jag förstår hur du tänker, men tyvärr kan man ju aldrig veta om du skulle kunna ha haft en dålig cykel ändå, eller ändå sämre...

Utifrån mig själv och de som lyckats i tråden skulle jag tipsa om att våga hålla ut och fortsätta äta det om inte ivfen lyckas så att du kommer upp i tid och verkligen kan utvärdera. Plus ta prover igen för att se att du ligger bra i referensområdet. Men samtidigt är det ju inte bra om du går och känner att du ångrar dig. Om du söker i tråden på mina inlägg kan du få tips på vad studierna heter och läsa på själv. Det borde vara lugnande. Det mesta talar för att androgener är gynnsamt för ägganlagen och för att kvinnor i 20-årsåldern har mycket högre nivåer än de som är 35+.
    Varför vissa verkar få lite förskjutna cykler och några har fått utebliven äl de första månaderna vet jag dock inte, har inte sett något om det. Håller tummarna!!!!

• Vi 5

Liv, nu läste jag tillbaka och såg att du gjorde senaste vul vid nedreglering, så det ska du inte oroa dig för. Det är ju först när du börjar stimulera som du kan få fingervisning om hur det kan gå.

Ang din försenade äl andra cykel så verkar de flesta kliniker inte tycka att det spelar roll om man haft äl i cykeln innan el inte. Vid min första ivf (ett år innan jag började med DHEA) fick jag min äl supertidigt dag 9 och hade dessutom en superkort cykel innan dess, jag oroade ihjäl mig över att det var så typiskt men fick ut 10ägg den gången. Dock dålig kvalitet, fick tillbaka en dålig tvåcellig som jag mot alla odds (2-3% chans) blev gravid på. Tyvärr var verkligen kvaliteten dålig så det blev ma v9.

• Vi 5

Jag håller med Hannah, allt talar ändå för att DHEA förbättrar kvaliteten på äggen. Både behandlingsstudeierna som är gjorda och de studier man gjort när man tittat på äggkvaliteten och missfallsrisken tyder på det. Missfallsrisken är lägre för de som ätit DHEA. Det finns det ju även djurstudier på, det blir färre kromosomavvikelser på äggen och bättre kvalitet och därmed lyckas fler graviditeter.
    Dock sägs det att vissa personer kan få för höga nivåer av testosteron (även om jag hittills inte hört om någon som faktiskt fått för höga nivåer) och i så fall kan det påverka fertiliteten på så sätt att det kan bli utebliven äl, att det på annat sätt skulle vara skadligt har jag inte hört eller sett i de studeier jag läst. Jag läste också att en tredjedel av väldens alla ivf-kliniekr nu skriver ut det till sina patienter som är över 40 år. Jag tänker att om vi som 20-åringar hade höga DHEA-nivåer, men nu som 40-åringar har naturligt låga DHEA-nivåer och under en tid ökar dem borde det inte kunna vara skadligt. I Usa verkar ju många använda det som föryngringsmedel också...
    Jag tvekade länge innan jag provade, men när jag väl provade hade jag bestämt mig för att prova fullt ut under en längre period. Men jag tänker att om man är osäker på det och äter väldigt kort tid, eller höjer och sänker dosen hela tiden kommer man ju inte heller kunna veta om det verkligen skulle hjälpt en eller inte. Kanske är det bättre om man är osäker att låta bli det helt. Det går ju aldrig att veta om man har en tillfälligt dålig cykel eller om det beror på något. om man då äter DHEA trots att man är osäker och det råkar sammanfalla med en dålig cykel är det ju risk att man ändå tänker att det har med DHEAn att göra och då riskerar man ju att ångra sig att man provade.
    Om jag själv skulle vilja utvärdera om IVF fungerade bättre efter att ha ätit DHEA skulle jag nog har sett till att äta det minst 5 månader innan jag körde IVF. Jag är ju ingen läkare så detta är bara mina tankar efter att ha läst på väldigt mycket om DHEa under lång tid. 

• Vi 5

ng, Nej, jag tokade det inte så, men för mig är det helt ok att båda vara positivt inställd och negativt inställd. Var och en måste ju få tycka och tro som den vill. För min del var det så att jag  först blev gravid efter 6 månader med DHEA, det blev dock ett missfall (väldigt tidigt v 5-6). Sedan blev jag gravid direkt i cykeln efter så då hade jag ätit det i drygt 7 månader. Båda gångerna spontant! Nu är jag i v31. Så jag kopplar samman det med DHEAn fast man kan ju aldrig veta säkert. Jag kollade också antralfolliklar efter 5 och efter 6 månaders DHEA och hade fått väldigt många fler folliklar än jag hade när jag kollade ett år tidigare. Även det kan ju vara slumpen eftersom det eg. inte sägs öka antalet...Men som ni märker tror jag mycket på DHEA

Hej MsBoring! Så roligt att se dig! Hur har du det?

Svar på tråden Tips om dhea