• Vi 5

Tips om dhea

Swagger, ja just det tyckte även jag var intressant. Verkade ändå vara stora studier de byggde det på. Jag har dock för mig att folsyra är bra hela graviditeten, tror jag läst att det minskar risk att föda för tidigt, precis som omega-3 gör. Men man behöver kanske inte äta mer än rekommenderad dos har jag tänkt för egen del. Jag tar ett b-vitamin komplex som även innehåller b-12.

• Vi 5

Swagger, grattis till de två prickarna!! Blir spännande att se om det blir två då, men förstår din oro för ökad risk för komplikationer. Jag tycker också att han låter seriös, det är ju bra att de står för de behandlingar de gör. Jag fick samma svar ang Trombyl och det var ju en cochrane-rapport som cff la in om att det inte verkade ha någon effekt, mer än möjligtvis för en mindre grupp som genomgått IVF, om jag nu minns rätt.
    Du hade rätt om mitt b-vitaminkomplex, det är 200 folsyra i med. Blir ju bra ihop med mitt val tabletten som har lika mycket

Tack för tankarna om min blödning, den har upphört tack och lov men trots att jag fortfarande mår hemskt illa känner mig orolig för att den lille dött därinne. Ska till bm i morgon på första ordentliga samtal. Har ju varit lite bakvänt med flera olika läkarbesök men inget bm besök mer än för att få remissen till läkaren som tog 5min.

Nu har jag också börjat oroa mig för mitt TSH både min mamma och syster har sköldkörtelproblematik och då ska man kollas tidigt i graviditeten. Det upptäckte jag nu när jag läste om illamående och komplikationer. Man ska vid graviditet ligga under 2.0 och jag har ju haft olika värden de senaste åren allt mellan 1.7, 4.4, 3.9,och 2.1. Det är ökad risk för mf och fosterskador. Särskilt viktigt att ligga rätt är fram till v12! Jag snubblade över det då nraftigt illamående längre än t v 12 kan bero på högt TSH. Jag är ju i 13+6 så nu är jag lite bedrövad över att jag inte fått tidig fråga om TSH och ärftlighet, det står tydligt i mvc rekommendationer att bm ska fråga om TSH och ärftlighet tidigt i grav. Ringde själv och fick ta blodprov, ska få svar imorgon. Hoppas det är lågt annars vet jag inte hur jag ska klara oron.

• Vi 5

mba12, håller tummarna för dig nu! Och jag tror inte du behöver oroa dig för sekretet, jag hade jättemycket även innan ovitrellen och även efter, jag ringde och frågade om det, men det var vanligt sa de. Minns nu inte förklaringen.

Ng73, välkommen hit, hoppas att DHEA gör susen för dig med. Men varför måste du vänta till mens med att börja? Det ska väl inte spela någon roll vad jag läst, jag skulle börjat på en gång för att öka behandlingstiden om jag vore du. Om du nu inte ska ta några prover först eller så? Som du säkert läst (eftersom du verkligen verkar ha läst in dig i tråden )så verkar ju varje vecka extra kunna göra skillnad...   Hoppas på en fin sommar för dig!

cff, jag håller fortfarande tummarna för dig! Hoppas så att du nu sett en liten svag skugga som blir starkare och starkare...  

• Vi 5

Ng73, då förstår jag, en samtidigt kan man ju äta dem fram till man plussar om man verkligen vill komma igång men jag förstår dig, man vill verkligen inte proppa i sig något i onödan. Då hoppas jag på hemmaförsöket Jag får erkänna att jag inte mår något vidare, förutom att oron tän otroligt, är i v15, och blödningarna har ökat oron, så mår jag väldit dåligt fysiskt. Mår fruktansvärt illa och är så trött att jag känner mig sjuk, det känns ungefärsom om jag skulle ha haft influensa i 10 veckor nu. Men det är ju självklart värt det om det nu går vägen, så eg. vill jag inte klaga, men samtidigt är det svårt att stå ut största delen av dygnet. Jag hoppas att det lättar lite framöver...

• Vi 5

Cff, vad tråkigt, men RD 10 är fortfarande lite tidigt? Är det 12 dagar efter ÄP fångar väl testen ca 70% av graviditeterna, så det är ju inte helt klart. Jag fortsätter hoppas lite åt dig.

Älva, har nu "bara" haft bruna blödningar, men de gör mig orolig för det var ju sådana jag hade när jag fick ma v13+6. Har inte känt något än, men vet att jag gjorde det så här dags när jag väntade E så det oroar mig också. Skönt att du mår så mycket bättre! Även om det inte är kul med UVI och svamp

Tuva, det kan säkert vara progynon och i kombination med hela anspänningen är det ju inte så konstigt med reaktioner. Nej både bm och läkaren tryckte på behov av ssk för mig, men jag känner sånt ansvar för jobbet nu och det är en tjänst på G, så jag vill gärna söka den först. Men känner eg att jag inte orkar något alls och känner knappt igen mig själv. Måste jobba denna v iaf, så får vi se sedan.

• Vi 5

Liv, vi är flera som fått förlängd cykel av DHEA om man inte har jättelång från början är det ofta positivt, särskilt om äl kommer några dagar senare än vanligt. Så verkar det ha varit för flera i tråden iaf. Det kan också "rätta till sig" när kroppen vant sig lite så att det inte blir lika förskjutet nästa gång. Men om den blir mycket sen är det ju inte bra förstås...9

• Vi 5

Ng73, jag fick huvudvärk som jag gror kom från att jag efter ca 4 v ökade DHEA från 25 till 50mg. Jag saktade då ner ökningen och tog 50 mg var tredje och sedan varannan dag. Jag fick även mkt hjärtklappning. Men när jag saktade av försvann det efter ett tag. Samma hände när jag skulle öka till 75mg.

Mba12, jag håller med Germany de flesta får inga tydliga symptom förrän ca 2 v över tiden/bim. Om man kan försöka hålla sig logisk och inte analysera symptom så underlättar det definitivt. Men fy så svårt deg är. Håller timmarna för dig!

• Vi 5

Grattis Tuvalina! Jag tänker att de testerna är lite för okänsliga och att även om hormonhalten stiger är det inte säkert att stickorna visar exakt, utan även samma halt hormon skulle kunna ge stickor med lite olika färgnyanser. Ett tips för att försöka minska osäkerheten är att köpa ett digitalt test. Det är mycket skönare att se texten "gravid" än att analysera nivåer. Men det är inte lätt, jag har gjort som du jag med. Men bestämde mig efter ett tag att jag inte orkade med analyseringsångesten utan tog några digitala och tvingade mig att vänta några dagar mellan varje och sedan tog jag ett med veckoindikator ytterligare någon vecka fram. Tyvärr lever man i väldigt lång plågsam ovisshet länge i början Varm kram till dig! Jag tycker att det ser lovande ut! Och jag hoppas att du hittar sätt att stå ut en liten stund i taget.

• Vi 5

Liv, min äl brukade vara dag 11-12 innan och kom första gången efter att jag börjat med DHEA dag 16 (tror jag el 17) sedan ca dag 14-15, vilket jag tror är mkt bättre och det jag hade när jag var yngre. Jag hade inte ont i leder, men i huvudet och kände mig svullen om fötterna, så jag minskade dosen lite och smög sedan upp den jättelångsamt. Jag blev gravid efter drygt 6 månader m DHEA men fick tidigt mf, blev gravid direkt igen och är nu i v23 Så dryga 7 månader för mig. Lade till q10 de sista 2-3 månaderna med. Lycka till!

• Vi 5

Liv, jag är lite osäker, brukar ha känningar flera dagar innan och tror det var så alla gånger utom första med DHEA för då har jag för mig att jag var bekymrad över om det verkligenskulle bli någon äl. Men jag körde tempmetod plus äl-stickor så jag vet att den kom, annars hade jag tvivlat.
    Kan tillägga att jag snart fyller 42 och att läkaren när jag fyllde 40 o gjorde utredning sa att det såg väldigt mörkt ut och nog inte skulle bli några syskon.

Svar på tråden Tips om dhea