• Vi 5

Tips om dhea

Viki, Jag tror det hade mycket med ålder att göra, jag har blivit gravid på egen hand relativt lätt tidigare, först oplanerat vilket slutade med ma v 14, sedan ett barn 2006 och en till son 2008. Men vårt första barn omkom i en olycka, 1,5 år gammal (2007). Vi har gärna velat få fler barn men efter vår son så har det bara inte gått, jag tror att det mycke beror på åldern, men har också arit väldigt utmattad (bla reaktion på dödsfallet och sömnbrist, men även jobbet). Utredning när jag var 40 (2011) visade på lågt antal folliklar, men ok AMH för men ålder 1,3. Mina tre ivf har vi fått rätt bra med folliklar, men dålig kvalitet på embryona. Jagbörjade äta DHEA i juni 2012 och räkning av antala folliklar 2012 i december visade däremot på väldigt bra antal antrala folliklar, så antingen var det DHEAt eller så skiftar det mycket mellan cyklerna, eller så har jag hämtat mig från stressen. Tack för gratulationen! Jag är bara i v12 så ännu är det lång väg kvar. Håller tummarna för att du mår bra av DHEA! Förutom biverkningarna mådde jag väldigt bra av det, jag fick mycket mer energi och blev piggare.

• Vi 5

Swagger, jag kunde inte se avhandlingen. Är det gör att jag läser från telefonen tro? Hur har det gått? Har du börjat med DHEA?

Tuva, tänker på dig! Varje dag faktiskt och hoppas så att det ska gå bra för er!

Älva, hur går det för dig?

Igår var vi på ultraljud och fick se en liten aktiv krabat. Vi fick rätt bra siffror på kub också så det känns skönt. Det känns dock fortfarande lite oroligt med allt, särskilt när jag började blöda igen igår kväll, men de kollade min tapp igår eftersom jag haft sammandragningar så jag hoppas att det bara var den retningen. Det har lugnat sig nu så jag är inte jätteorolig längre. Men det kommer nog ta tid innan jag vågar hoppas att det kan gå vägen. V 12+2 igår. Jag önskar så att ni får vara med om detta (utom oron förstås). Kramar

• Vi 5

cff, bra jobbat! Härligt att du fått gehör för sköljningen och att det givit fint resultat! Jag håller tummarnaför dina ägg och en livmoder som längtar efter att få ett eller två fina embryon

viki, jag blev också jätteskeptisk när jag såg paketet från DHEA och tyckte att det kändes olustigt fast flera visade upp bilder på samma typ av paket. Det var en sådan bild alldeles nyligen i tråden, var der swagger som lde in den tro? Hur som helst så vågar du äta det När det gäller om du ska börja nu innan tredje ivf så kommer det ju inte att ge effekt på detta ivf, men om du börjar nu så har du ju ätit det i en hel månad OM nästa försök inte skulle fungera och då har du ju den månaden tillgodo så att säga och då är det bara att fortsätta. Men i så fall skulle jag nog börja med en låg dos, typ 25 mg om dagen. Men du måste känna efter själv vad som känns bäst förstås...

Älva, förstår det där med att spilla bort tid.Vad sa läkaren nu vid besöket förra veckan alltså?

Tuva, snart, snart är det er tur! Tänker på er och skcikar massa energi att klara av denna omgång med.

MsBoring, kram!        

• Vi 5

Viki, det ska inte ha negativ inverkan på behandlingen, men ett par personer i tråden har fått för tjock slemhinna för tidigt vilket de kopplat till DHEA. Men det borde inte kunna ge sådan effekt så fort för dig tänker jag och du börjar med så låg dos. Men kanske någon annan i tråden tycker annorlunda?

• Vi 5

Älva, och jag har inte somnat än Ja, himla bra att ni tog saken i egna händer!

Annapanna, så underbart! Grattis! Sluta med DHEA direkt vid plus står det överallt. Kan ev. vara skadligt för fostret med för mycket DHEA.

Cff, håller tummarna för fina embryon imorgon! Önskar verkligen att du ska få lön för mödan (och alla pengar). Förstår också vad du menar med att materiella saker får komma i andra hand!

• Vi 5

cff, stort grattis till dubbelruvningen! Åh så skönt, men förstår att du är trött. Ang 6-celligt så sa läkaren på CvL till mig senast jag var där (i okt) att fler och fler klinker nu rapporterade en snabbare celldelning på dag 2 än tidigare, många fler var 5-och 6-celliga och att det berodde på att det var bättre näringslösningar, så det är numer nästan lika optimalt med 5- el 6-cellig som 4-cellig på dag 2. Kan ju vara roligt att veta

• Vi 5

Hannah, för snabb och för långsam delning kan tyda på att något går fel med embryot. De är ju "programmerade" på ett visst sätt och det kan tyda på felprogrammering. Det är betydligt lägre chanser till graviditet med en långsam delning och lite sämre med för snabb. Finns en studie på vanliga IVF där 4-celliga på dag 2 ger ungefär 30-35% chans men 2-celligt bara ca 5% och 6-celligt om jag minns rätt ca 20%, MEN nu sa som sagt läkaren på CvL att 5- el 6-celligt numer är mer vanligt och därmed borde ha större chanser. Skulle alltså behövas nya studier med resultat för embryon i de nya bättre näringslösningarna.

Inatt vaknade jag av ny blödning, mörkt rött och det bara rann, är i v14 nu och kände mig närmast hysterisk i natt. Nu har det avtagit och jag har pratat med mvc som säger att de inte gör något vid mörkt blod som tyder på att det är gammalt. Men om det kommer färskt blod nu efter kan jag få tid för det kan vara tecken på mf. Usch det är så himla påfrestande detta. Blir det mf nu blir det inget mer försök iaf, jag orkar inte genomgå alla dessa flaskhalsar igen. Det är ju en så otroligt lång väg.

• Vi 5

Älva, jag funderar lite på det där att det verkar vara mer molvärk i samband med blödningarna, innan har jag tänkt att jag uppmärksammar det mer eftersom jag är mer orolig. Men nu funderar jag på om det kan vara när livmodern växer lite mer, den växer väl i språng, och att set då retar något vad det nu kan vara, tappen eller så så att det blöder pga det?
    Nu tycker jag att jag har mer molvärk och är så orolig att jag knappt står ut, funderar nästan på att åka upp till akuten. Men drar mig samtidigt för det. Jag är ensam med min 4-åring några v och vill inte behöva åka in med honom med mig, eller att han ska se mig om jag får mer ont. Nu är han ju på dagis så det vore bättre att kolla nu. Men det har inte kommit färskt blod och bara lite till mörkt... Svårt läge.

• Vi 5

Tuva, grattis till Tusse på hans tvåårsdag! En så speciell dag för er

• Vi 5

Grattis Swagger! Så underbart! Hade ni gjort spolning nu? kan det ha gjort susen? Det låter klokt att fortsätta med vitaminerna. Tyckte vetenskapens värld också gav stöd för att B-vitamin var viktigt. Du kan ju rådgöra om progesteron imorgon tänker jag. Jag slutade rätt tidigt typ v 6 för jag har inga tecken på lågt progesteron.
    Det var säkert ett ma för dig då i v 12, fostren tillbakabildas ju lite om de dör, så att de blir lite lite mindre än den v de dött i. Jag hade ma i v 13+6 och har för mig fostret var nästan 5cm, då trodde de att det stannat av i v 11. Precis som det blev för er att vi berättade i efterhand blev det för oss med den gången. Det var jättejobbigt för det kändes som att ingen förstod hur mkt jag hade hunnit tänka på att vi skulle få ett barn så ingen förstod riktigt förlusten. Så efter det har vi berättat tidigt för de närmaste.
    Vad skönt att du har en positiv känsla försök att behålla den! Håller tummarna hårt!

Svar på tråden Tips om dhea