Tips om dhea
Korrigen av mitt förra inlägg (referensintervallet):
mitt DHEA-s var 0.60 (referensintervallet i min åldersgrupp är 1,6-9,2) innan jag började ta tillskott. Jag äter 75 mg per dag och mår otroligt mycket bättre.
Korrigen av mitt förra inlägg (referensintervallet):
mitt DHEA-s var 0.60 (referensintervallet i min åldersgrupp är 1,6-9,2) innan jag började ta tillskott. Jag äter 75 mg per dag och mår otroligt mycket bättre.
Hej Väduren,
jag äter microniserad DHEA som jag köper från dhea.com. Tror att det är exakt samma sak som Prasteron (även om jag inte kan hitta info någonstans om att DHEAt i Prasteron också är mikroniserat - jag vet inte riktigt vad mikroniserat betyder :). Det känns ju inte helt tryggt att köpa medicin från en okänd hemsida, men uppenbarligen innehåller tabletterna DHEA i alla fall eftersom mitt DHEA-s S går upp när jag äter tabletterna.
Gaaa - håller med, det blir mycket pengar. För att inte tala om att det tar tid, och jag redan borta så mycket från jobbet för alla läkarbesök så det känns svårt att smita iväg för akupunktur också.
Jag tycker det är svårt att välja bland alla råden man får om vad som man bör göra, äta, inte äta... Från min akupunktör köpte jag, i en tidigare IVF, några tabletter som skulle drickas i hett vatten under stimuleringen. De smakade pest, och när jag googlade på de olika örterna som ingick så var det flera som var kontraindicierade för gravida... Till slut bestämde jag mig för att inte våga fortsätta med tabletterna och har inte hakat på någon annan kinesisk kur. Vetegräs försöker jag dock dricka så ofta jag kommer ihåg.
Är det någon som vet vilket dos av Q10 som rekommenderas oss som är "poor responders"?
Idag var jag på VUL (är på dag 9 av IVF-stimulering, långa protokollet) - tyvärr verkar min högra äggstock helt ha lagt av. Jag hade ju närt ett hopp att mitt kraftigt ökade AMH skulle visa sig i en god follikeltillväxt, men så var tyvärr inte fallet. På den vänstra äggstocken tror jag att jag fått lite (men inte mycket) bättre med folliklar för vart och ett av de 3 IVF jag har gjort sedan jag började med DHEA i december förra året.
Den här gången testar jag också ett annat protokoll och Fostimon för första gången - så det är ju inte helt jämförbart med tidigare IVFer.
DHEA skall ju också hjälpa till med kvaliteten så jag håller tummarna för att åtminstone något ägg skall bli befruktat - men det dröjer ett antal dagar innan jag har facit på denna behandling.
germany - jag har fått blandade reaktioner från läkarna angående Fostimon. Det förslogs av en "extraläkare" på Vitanova som gjorde (ett katastrofalt) äggplock på mig när min ordinarie läkare var borta. Enligt min ordinarie läkare på Vitanova finns det en del som får jättebra resultat med Fostimon. Min svenske gynekolog är skeptiskt och enligt honom har de bara sett dåliga resultat m Fostimon och det verkar ju inte användas så mycket i Sverige - men är mer populärt i USA. Otroligt meckigt att ta jämfört med Puregon och Menopur (man skall blanda själv, och behöver 3 flaskor med pulver för att få til 450 iu).
Anemon: Jag har ätit DHEA i 9 månader och har haft begränsat med biverkningar (men då var min utgångsnivå av DHEA innan jag började med tillskott väldigt, väldigt låg, så jag har bara kommit upp till normalnivån för min ålder med tillskotten - amerikanska läkare pratar om att man bör sträva efter nivåer som 25-åringar har, och då ).
Inom några dagar efter att jag började ta tillskotten var det som att jag "vaknade". Jag hade det senaste året varit otroligt trött, bara att ställa mig upp kändes ofta oöverstigligt, men efter en vecka med DHEA så började jag känna mig vaken och någon vecka senare började jag känna igen mig själv (jag har alltid varit en extremt pigg och energisk person). Efter 3 veckor upptäckte jag att jag börjat bli kreativ igen - jag har alltid brukat få idéer på olika uppfinningar och sånt, men när jag efter 3 veckor med dhea fick nya idéer två dagar i rad kom jag på att jag inte hade fått en enda idé det senaste året.
Inom den första månaden fick jag mycket fetare hy, men det har lagt sig eller märks inte lika mycket längre. Jag har dock fått mycket sämre hy och det kvarstår. Efter några månader började jag få en hel de finnar på ryggen och baken -usch - men det kommer och går. Jag tycker att jag tappar en del hår, inte så att det märks på huvudet, men det märks på att jag måste tömma hårfångaren i avloppet i duschen nästan dagligen. Jag upplever inte att jag fått manlig behåring, men så har jag inte heller några höga nivåer av testosteron i kroppen, trots dhean (testosteron är ju en av hormonerna som bildas av dhea - och som min endokrinolog tyckte att man skall följa när man äter dhea - jag tror dock inte att jag skulle avbryta dhea-tillskotten även om mina testosteronnivåer skulle bli för höga).
Jag har också hört att vissa hjälps av dhea och andra inte, en teori skulle kunna vara att det ffa är de som har lågt amh just pga lågt dhea som hjälps av tillskotten, men jag vet inte.
Min syster som är gynekolog/obstretriker var just på en kurs om IVF där det var läkare från många av fertilitetsklinikerna. Hennes sammanfattning var alla kliniker verkar göra olika (när vi diskuterade dhea), mycket godtyckligt. Det finns tyvärr inga sanningar och läkarna provar sig fram.
mba - kroppens egna nivåer av dhea är som högst på morgonen och därför ger många rekommendationen att man skall ta det på morgonen/förmiddagen. Jag följer ett schema som någon (jag kommer inte ihåg vem) fått och tar en tablett så fort jag vaknar, före frukost, och två till ca en timme före lunch. Vet inte om det är "rätt eller fel", men fungerar för mig - om jag har glömt ta tabletterna tidigare och tar dem på kvällen istället får jag mycket svårt att sova.
Jag har ingen läkare som skriver ut utan köper från dhea.com. Surfade runt en massa i samband med att jag började äta och konstaterade att det står olika på olika ställen (både vad gäller med eller utan mat och vilken tid på dygnet de skall tas), men bestämde mig för följa rekommendationena om att äta det utan mat. Eftersom det verkar som om ni alla fått rekommendationen att äta det tillsammans med mat tror jag att jag skall börja göra det också :)
Kommer fortsätta ta alla tabletter före lunch - eftersom jag får svårt att sova om jag tar dem senare på dagen.
Som jag har förstått det så lossnar ägget 24-36 timmar efter LH-stegringen. Hur lång tid man har "glad gubbe" kan variera så det som räknas, som jag har förstått det när jag gjort inseminationer, är egentligen när man senast testade utan att få glad gubbe (eftersom man när som helst efter det kan ha fått sin LH-stegring). Men sen överlever ju ägget ett tag efter att det släppt (även om de vid insemination gärna vill att spermierna skall ligga där och vänta, eftersom de lever längre än ägget så är det bättre att de kommer "för tidigt" än "för sent"). Så det är imorgon bitti som gäller - men oroa dig inte för att det skulle vara för sent, ägget kan bli befruktat ganska många timmar också efter att det lossnat .
korrigering, jag tror att det är nästan så att man har ägglossning exakt 36 timmar (inte 24-36) efter LH-stegringen (fast det kanske är tidigare för oss äldre som Tuvalina skrev, jag har inte hört det tidigare, men det är väl inte orimligt) - det är därför man vid IVF gör äggplock 36 timmar (en del kliniker säger 34-35) efter ägglossningssprutan (som, om jag har förstått det rätt simulerar en LH-stegring som i sin tur triggar ägglossningen).
Tack Tuvalina! Kan ju vara en förklaring till att jag har haft svårt att bli gravid vid inseminationerna... Nästa gång (jag gör inseminationer under "vilomånaderna" från Ivf:en, kan ju som singel inte göra hemförsök :) skall jag pusha för att få testa att göra inseminationen tidigare, inte vänta tills nära 36 timmar.