• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:21:33 följande:
    Nej om det är vi eniga.
    Och jag tror att du nu förstår varför jag frågade om det..

Ok, soppan är ok. Hur var det med logementet då? Är det tillräckligt anser du?
    Nu vänder du på det. Frågan gällde inte vad som är minimum utan att ha mer än det man behöver. Idag har i princip alla i Sverige (åtminstone de som vi vet om finns i Sverige) mer än vad som behövs för att klara sig, varför jag inte anser att det är riktigt att tala om det behövs mer för att inte vara "fattig". 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 15:22:37 följande:
    Vi borde även kunna enas om alla inte kan få jobb, det skulle inte heller fungera för Sverige. En viss arbetslöshet behövs som landet är uppbyggt. Sen kommer vi alltid att ha människor som pga sjukdom eller handikapp inte kan försörja sig själva.
    Mja, förutom då ordvalet "få". Javisst behövs en viss arbetslöshet. 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:25:30 följande:
    ser att ni pratar om mc donalds,måååånga är ÖVERKVALIFICERADE för att jobba på mc donalds.
    de anställer ingen som de vet snart kommer försvinna.
    Icke då. Jag blev "befordrad" knappt ett halvår innan jag skulle börja plugga på heltid i en helt annan stad, vilket jag gjorde klart på tidigt stadie eftersom utbildningen inför befordran kostar ganska mycket. 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:26:30 följande:
    på vilket sätt är du beroende utav dina medarbetare på macdonalds för att gå ut och torka borden eller regöra toaletten?
    svar inte alls!
    Erh..?
    Jag är beroende av att alla gör det se ska för att det ska fungera. Om Pelle inte går ut och torkar borden så kommer folk inte ha någonstans att sitta och kommer folk inte att ha någonstans att sitta så kommer de inte handla, om de ens kommer in i restaurangen.

• Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:33:18 följande:
    ok,då vill jag höra DIN definition på VEM som är fattig,vilken SUMMA har personen ut efter skatt,för det är det i slutänden det handlar om!
    Jag anser inte att det handlar om kronor och ören. Det har jag sagt x antal gånger nu. 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:36:56 följande:
    jaha,men det är väl EN som är ansvarig för borden?
    ta mc donalds i hisings backa,där är det dååligt städat varje natt...
    varför görs inte jobbet i tid ,så slipper Varenda BORD BARA BELAMRAT MED BRICKOR OCH PAPPER MM
    Nej, det är olika. Vissa restauranger har "lobbyvärdar" som närmast uteslutande arbetar ute i lobbyn för att hålla ordning, men så är det inte på alla restauranger. 

Tja... de kanske lever under "enorm press", ungefär som de som går på försörjningsstöd som inte tar sig till en arbetsintervju? 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:35:09 följande:
    plugga på heltid då är du ju inte direkt överkvalificerad.
    jag menar mer typ injengörer som vill ha ett mc donaldsjobb mellan 2 jobb..
    det är svårt för att du är överkvaliciferad .
    Jag syftade på det du skrev om att man inte anställer någon som de vet snart ska försvinna.

Man är egentligen inte mer överkvalificerad än det arbete man kan ta. 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:37:51 följande:
    MEN DET GÖR DET VÄL VISST,DET,KLART DET HANDLAR OM DISPONIBEL INKOMST NÄR MAN TALAR OM FATTIGDOM,VAD ANSER DU ANNARS ATT DET HANDLAR OM>?
    Nej, jag anser inte att det handlar om det. Jag har skrivit några gånger nu att psykisk ohälsa är en starkt bidragande orsak till att somliga människor inte "kan" leva drägligt på försörjningsstöd emedan andra kan det, och t o m kan spara samtidigt. 
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:45:35 följande:
    Nix, jag vänder inte på det. Du sa att det ska räcka till de grundläggande och nödvändiga behoven och jag försöker klura ut vad det är du menar.
    En tallrik soppa sa du att det är okj om den är näringsriktig. Sex är vi överens om att staten inte ska bekosta det, då återstår vad du anser vara nödvändigt när det gäller det grundläggande behovet värme. Ett logemente skulle mycket väl kunna täcka det, är det tillräckligt tycker du?
    Nej, jag sa att jag inte anser att man är fattig när man har mer än vad som behövs för att klara sig. Jag har inte uttalat mig om hur det evt. borde se ut.  
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:47:42 följande:
    Men det betyder ju att alla faktiskt inte kan få jobb eftersom det behövs arbetslöshet.
    Varför värjer du dig så mycket mot det ordet när även du medger att alla faktiskt inte kan få/ha/tilldelas/whatever jobb.
    Ja?
    Men likväl, så lyckas somliga alltid "få" jobb medan somliga aldrig lyckas "få" jobb. 

För att jag inte anser att man "får" jobb. Man "skaffar" sig jobb. De trillar väldigt sällan ner i knät på en. 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:48:29 följande:
    jag har psykisk ohälsa med 7diagnoser,men visst kan jag sköta min ekonomi.
    kan man inte det får man ansöka om god man eller annan medmänniska,de finns där för att hjälpa.
    Och det finns många människor som har diagnoser som gör att de inte lyckas hushålla med de pengar de har och får de mer så blir det inte bättre ändå. Går det att få god man om man t ex har ADHD?
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:51:05 följande:

donum vill du vara snäll och svara på inlägg 1934 tack!

Det har jag ju gjort..?
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:52:03 följande:
    Jag har inte pratat om fattig, jag undrar vad du menar vad som täcker det grundläggande behovet.
     Därför ställer jag frågan igen: Är ett logemente det som motsvarar det som gör att "man klarar sig"?
    Det kan det naturligtvis vara. 
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:57:07 följande:
    Tack! =)

Så om jag summerar:
    De som lever på bidrag ska leva i logementen och få en tallrik soppa, möjligen mediciner om det behövs.
    Då har de så de "klara sig" och vi slipper se miljoners miljoner gå till bidragsparasiter.
    Rätt uppfattat?
    Nej, precis som jag skrev i mitt inlägg tidigare, så uttalar jag mig inte om hur det borde vara utan vad jag anser är grundläggande för att klara sig. Det är två olika saker och jag förtydligade det för dig också när du försökte ändra frågan till att handla om hur jag skulle vilja att det ser ut. 
  • Donum
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:09:16 följande:
    Det största felet i all kommunikation är att man inte pratar om samma sak. Därför är det bra att veta om vi pratar om samma sak, har samma definition på det vi pratar om!
    Med samma utgångspunkt i diskussionen behöver man inte bli oense eller prata förbi varandra.
    Det underlättar om man menar samma sak och utgår från samma kriterier när man diskuterar.

Jag upplever till exempel, eller det är till och med tydligt, att du inte utgår från en Riksnorm eller en Provberäkning när du diskuterar. Då blir din konversation mot oss skev. Det orsakar irritation och smutskastning - helt i onödan!

Därför ber jag dig att utgå från en norm med kronor och olika poster. Då vet vi andra hur vi ska förhålla oss till dina åsikter och huruvida vi ska diskutera med dig eller inte.
    Du är välkommen att läsa mina inlägg till Regnig Måndag om vad jag anser vara grundläggande behov. 
  • Donum
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:18:39 följande:
    Du Donum: Vi är nog alla som inte tycker det är lönt att besvara dina k....e inlägg.

Kan du inte, för ditt eget bästa, förstå att att vara fattig i Sverige innebär för både den som är fattig i Sverige, för socialförsäkringen, för CSN, för hyresvärdar, för ICA, för all handel, för kreditgivare och alla som har med människor att göra att en person som är just fattig enligt svensk mall, inte har tillräckligt med pengar att betala hyra, handla mat, köpa kläder efter väder, åka buss istället för att gå, att vara utan telefon i stället för att bli beviljad ett billigt abonnemang, att gå i läckande skor, mm, osv.

Det innebär att inte behöva överväga självmord eller prostitution som enda möjliga utvägen.

Fattigdom i Afrika är en helt annan kategori. Den talar vi inte om i den här tråden.
    Vi talar om svensk fattigdom. Den finns -hur svårt det än kan vara att tvingas inse det. Den är vanlig, mycket vanligare än du vill erkänna.
    Nej, jag är inte så simpel i mitt tankesätt att jag rakt av sväljer vad du eller andra tycker utan förbehåller mig rätten att resonera och diskutera kring företeelser. 
  • Donum
    Anonym (definitioner) skrev 2012-03-21 15:08:08 följande:
    Du upprepar med stor envishet påståenden om att de som reflekterar på annat sätt runt fenomenet än du eller har andra referensramar saknar empatisk förmåga. Det tillför inte diskussionen särskilt mycket, lika lite som om jag satte lekmannapsykiatriska diagnoser på dig utifrån ditt enögda förhållningssätt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?