• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-20 13:53:10 följande:
    Arbetsgivaren väljer hellre en alert pigg fräsch yngre människa än någon som i 45+ som har förslitningsskador efter tex ha arbetet i vården. 
    Det är lättare för yngre att få in en fot på arbetsmarknaden och arbeta sig upp när det gäller arbeten som inte kräver utbildning eller erfarenhet.
    Varken callcenter, butiker eller snabbmatskedjor väljer att ta in äldre utan tidigare erfarenhet inom området.
    Om valet står mellan någon som bedöms vara till gagn för företaget och någon som inte bedöms vara till gagn för företaget så väljer man väl ändå den som bedöms vara till gagn, oavsett ålder?

Jag har, som sagt, arbetat på McDonalds. Tidigare erfarenhet inom området var aldrig avgörande eller ens önskvärt eftersom olika snabbmatsrestauranger har olika förfaranden och man oavsett måste lära upp den som anställs. 
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:14:52 följande:
    McDonalds är riktigt uselt att ta som exempel. Hur många +30 ser du där?
    De finns inte så tillvida det inte handlar om afrikanska städare nattetid.  Jo, det finns fler som jobbat där...
    Jag tycker inte att McDonalds är ett uselt exempel alls. De tillhör helt klart de företag som i hög grad anställer personer som av en eller annan anledning inte kan skaffa sig arbete någon annanstans och de har ett utbildningssystem som gör att man tämligen enkelt kan klättra vidare om man så önskar. Visst sjutton finns det 30+ på McDonalds. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 14:23:58 följande:
    Och de som inte kan få arbete av en eller annan anledning får vara glada för tak över huvudet?

Får jag fråga hur länge du har haft det jobb som du har idag?
    Man får ju betydligt mer än tak över huvudet, men visst är det rimligt att inte ha lika hög levnadsstandard när man inte är självförsörjande. 

Jag bytte arbete i augusti 2011 och arbetar som konsult på fristående basis. Dvs. jag har ingen fast anställning utan tar uppdrag när jag väljer att arbeta.  
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 14:25:55 följande:
    Eller så får man chansen men blir avskedad innan man ens fått en chans att lära sig jobbet: www.expressen.se/gt/rebecka-fick-sparken---ef.../
    Eller så blir man avskedad för att man på något underligt vis lyckas dra på sig så allvarliga klagomål att man inte får vara kvar. 
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:38:39 följande:
    Om du bortser från resturanchefen och afrikanska städare vilka 30-taggare hittar du där?

McDonalds är jättebra på att anställa ungdomar vilket de är kända och berömda för. Och det finns många anledningar varför de riktat in sig på just ungdomar, de har mycket lägre löner än 30-åringar, de är naiva och inte kaxiga när det gäller sina rättigheter på en arbetsplats. Bland annat.

Ja, de har ett utbildningsystem men det säger inget om dem som arbetsgivare för 30+. De är knappast ensamma om att ha liknande system för fortbildning btw... 
    Jag har träffat på ganska många 30+ under mina år på McDonalds. Jag började arbeta där när jag var 15 och bortsett från avbräck i form av utlandsresor och studier så jobbade jag där sammantaget i 14 år. Det är en grymt bra skola och en bra plattform för vidareutveckling. Ingen av de jag arbetat med under de åren har gått från McDonalds till arbetslöshet. De har alla haft både nytta och glädje av att arbeta på McDonalds. Det är synd att de har ett så dåligt rykte. 
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:41:40 följande:
    Nu har jag inte läst igenom alla tusentals inlägg men det är väl ingen som ens ifrågasatt lägre levnadsstandard men däremot att den är för låg idag för de som lever på bidrag.
    Och jag har ifrågasatt att man är fattig när man har mer än att man klarar sig. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-20 14:43:23 följande:
    Det finns säkert 30+ på McDonalds, platschefer och liknande som arbetet sig upp.

Har du sett många 30+ i personalen bakom disken,de som sköter servering och kassa?
    Tror du att de anställer de äldre som inte har erfarenhet av arbetet? 

Nu har de ju ännu mindre incitament efter det att arbetsgivaravgiften sänkts för de som är under 24 år, företaget har kraftigt ökat sina vinster efter den sänkningen. 
    Jag citerar ett inlägg jag just skrev: 

Jag har träffat på ganska många 30+ under mina år på McDonalds. Jag började arbeta där när jag var 15 och bortsett från avbräck i form av utlandsresor och studier så jobbade jag där sammantaget i 14 år. Det är en grymt bra skola och en bra plattform för vidareutveckling. Ingen av de jag arbetat med under de åren har gått från McDonalds till arbetslöshet. De har alla haft både nytta och glädje av att arbeta på McDonalds. Det är synd att de har ett så dåligt rykte.  
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 14:45:07 följande:
    Det är en enorm press på de som lever på försörjningsstöd idag. Det finns inga marginaler att anpassa sig efter plötsliga händelser. Blir man t.ex kallad på intervju 7 mil från hemorten så är det många som verkligen inte har råd att ta sig de milen. Visst, man kan få ersättning i efterhand, men det kan betyda att man får gå hungrig några dagar, eller att strunta i att betala en räkning. Samma om man blir sjuk, läkarbesök och ev. medicin ska betalas, man kan få ligga ute med hundratals kronor till nästa månad. Pengar som man inte har att avvara pga att det saknas marginaler till det.

Okej, så du blev egen företagare, och då gissar jag att du hade en väl inarbetad kundkrets innan dess... Hur länge har du hållit på med den typ av arbete som du utför? Det är förmodligen en bättre fråga i ditt fall.
    Nej, det hade jag inte. Det har jag arbetat upp genom "enorm press" att göra så bra ifrån mig, personlighet inkluderad, att jag skapar mig ett gott renommé. 
    Förutom ett par svängar med arbete som behandlingsassistent, så har jag arbetat med den typen av arbete sedan januari 2008. 

• Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:49:11 följande:
    Du har inte ägnat dig en tanke varför de har så dåligt rykte?
    Jag har själv inte jobbat där men andra i min närhet och de skulle definitivt inte uttrycka sig med de superlativ du använder.  Men visst, några få lyckas som har sparkat tillräckligt mycket på sina kollegor. För jo, det ingår i det fantastiska system de har.
    Jodå, det brukar vara så att 1 missnöjd berättar för 12 personer medan 1 nöjd bara berättar för 3.
    Sparkat på sina kollegor?
    Nej, det märks verkligen att du inte har arbetat där. Jag har arbetat på... låt se... i alla fall 7 McDonaldsrestauranger. Det har varit en anmärkningsvärt god kamratskap på allihop. Jag är fortfarande vän med flera av dem jag arbetade med då. 
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:50:43 följande:
    Ursäkta att jag frågar och om du måste upprepa dig, om du har skrivit det innan så har jag missat det.
    Hur definierar du "har mer än man klarar sig"?
    Att man har mer än vad man behöver för att tillgodose sina grundläggande och nödvändiga behov. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?