• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:12:37 följande:
    Att man inte har arbete innebär inte att man inte är sysselsatt 8h/dag för att få försörjningsstödet. Och nej, de flesta bibliotek har inte öppet till 19.

Ja, lägg ansvaret på barnet. Det blir ju rättvist
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:20:31 följande:
    Det är inte fattigdom enligt dig! Men, det är fattigdom enligt riksdagen och enligt Röda korset. Håll dig till ämnet nu.

"I de fördelningsstudier som görs av bl.a. Eurostat räknas ett hushåll som fattigt om det har en disponibel inkomst under 60 % av medianinkomsten justerad för hushållets försörjningsbörda enligt OECD-skalan.

Med 60 % av medianinkomsten som gräns för fattigdom kommer det alltid att finnas fattiga även i mycket rika samhällen. Måttet skall därför ses som en indikator på inkomstojämlikheten  och är framförallt användbart för att studera förändringen av inkomstfördelningen över tiden. Detta mått på andelen fattiga barn uttrycker mer ba rnfamiljernas ekonomiska standard (se bilaga) i relation till standarden hos samtliga hushåll.

Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende. Men brist på ekonomiska resurser ger även andra konsekvenser som att kunna upprätthålla sociala relationer och inte samma möjlighet att integreras i den allmänna livsstilen i samhället. Hur mycket resurser som behövs för att hålla sig  ovanför denna grund är inte konstant och varierar mellan samhällen och över tid. 60 procent av medianinkomsten har därför blivit det gängse sättet att  mäta fattigdom inom EU och OECD."

"Absolut fattigdomsgräns - Normen för ekonomiskt bistånd
    Ett mer absolut mått på fattigdom är de hushåll som har en disponibel inkomst under normen för ekonomiskt bi stånd (socialbidragsnormen). Till skillnad från den föregående relativa gränsen ger detta en mer absolut fattigdomsgräns."   
    Ja, jag håller mig till ämnet och jag ifrågasätter just begreppet fattigdom i Sverige. Det gjorde jag redan i mitt första inlägg i den här tråden och har hållit mig till det. Jag vidhåller att begreppet "fattigdom" inte är applicerbart när man har mer än så att man klarar sig. Du hävdar att det är fattigdom även om man har mer än så att man klarar sig. 
  • Donum
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 14:31:28 följande:
    Datorer ligger normalt inte i vad en socialsekreterare får använda individuell bedömning till. men visst man kan ansöka till politikerna...

Och att låna våra datorer? Haha, hur mycket tid tror du att _jag_ har? För att kunna låna ut min dator måste jag övervaka användandet (dels ligger ju mitt system i den, med alla uppgifter - dels är ju varenda akt i rummet) och jag har inte tid att låta någon göra något på den annat än i undantagsfall, och då bara några minuter.
    Jag arbetar som konsult på socialtjänster runt om i landet. De absolut flesta socialkontor har åtminstone en dator som besökare kan använda sig av. Jag syftade alltså inte på socialsekreterarnas datorer. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:22:50 följande:
    Hur ska man transportera en 8 åring till ett bibliotek 18 kilometer från hemmet menar du?
    Jag kopierar från ett av mina tidigare inlägg: 
    Jag bor ännu längre ifrån ett bibliotek, men det är ett val jag har gjort. Om jag inte kan tillgodose mina barns behov pga det valet jag har gjort, så får jag välja annorlunda.  
  • Donum
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:24:32 följande:
    Som inte kan ta barnen till ett bibliotek varje dag eftersom att socialen kräver att de är på "sysselsättning" till efter att biblioteken stängt? Vilket därmed innebär att det blir barnen som själv får gå till ett eventuellt skolbibliotek med dator och skriva ut själv eller till ett bibliotek flera kilometer bort (inga problem om de är typ 10 eller äldre, mindre bra om de är 7år gamla).

Vilket också ger väldigt tydliga signaler till de andra barnen i klassen att här har vi en fattig unge.

Det är inte rimligt att öka klassskillnaderna.
    Och?
    Alla har inte lika goda förutsättningar. Varför ska vi klassa det som fattigdom att inte ha lika goda förutsättningar som de som lever i mer överflöd än jag?

Det är inte rimligt att förflytta ansvaret för sina barn till någon annan än föräldrarna. Om det då inte är så bedrövliga förhållanden att barnen behöver omhändertas, men det är långt mellan att inte kunna ge allt av materiell bekvämlighet och att inte kunna tillgodose sina barns behov. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 14:29:30 följande:
    När barn i 8-10 års åldern säger till sina föräldrar att X är fattig, då är det illa. När man får höra som förälder att X har alltid samma kläder. X har aldrig med sig frukt, X är alltid sjuk när vi har friluftsdag, När barn pratar om andra barn hemma och säger att det barnet är fattigt. 
    Så ska det inte vara, barn ska inte behöva ha epitet fattig.

Mitt ena barn hade en klasskompis som hela skoltiden alltid hade enbart dyra märkeskläder, det var något som också berättades hemma.

Alla barn ska kunna känna sig likvärdiga och inte avvikande i klassrummet, den plats där de tillbringar den största delen av sin vakna barndom.

Det är fortfarande inte fråga om att barnen har fräscha begagnade kläder, utan slitna kläder som inte riktigt passar. 
    Och jag hävdar fortfarande att det inte handlar om fattigdom utan om bristande föräldraförmåga som inte har med kronor och ören att göra. Det finns gott om föräldrar som lever på mindre än fattigdomsgränsen anger som likväl tillgodoser sina barns behov. 

Det är väl du som ger dem epitetet fattig?
    Jag anser, som bekant, att det inte är fattigdom det handlar om. 

"Inte avvikande i klassrummet" - hur ska du göra med alla som retas för att de har glasögon? För att de är korta? Långa? Tjocka? Smala? Stammar? Är alldeles för tidig i utvecklingen? Eller alldeles för sen?
    Det handlar inte heller där om pengar. 
  • Donum
    modesto skrev 2012-03-18 14:29:43 följande:
    de ska ordna att deras barn har det bäst möjligt med givna villkor det går även att skaffa en billig dator och den billigaste internetanslutning, man kan söka på blocket eller tradera eller på bortsänkes sidor, jag känner en massa folk som har uppgraderat sina datorer med högre och gamla bara står hemma, jag har en gammal dator som jag aldrig använder själv. det är förälderns ansvar att skaffa fram en dator om det krävs för skolundervisning, vilket är ganska normalt nuföriden, det behöver inte alls kosta mycket
    Det är väl ett bra exempel på att det inte handlar om pengar utan om andra saker. 
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-18 14:42:15 följande:
    och det där har vi redan diskuterat,många fattiga har betalningsanmärkningar och då får du INTE dela upp betalningen varken på apoteket eller tandläkaren,hur tänkte du lösa det?
    Ja, och anledningen till att de har betalningsanmärkningar är väl relevant i sammanhanget?
    Om man t ex har ADHD och har svårt med ekonomisk hushållning (inte en helt ovanlig kombination) så handlar det inte om pengarna i sig utan hur man hanterar pengar. I ett sådant läge hjälper det inte att ge mer pengar - det blir inte bättre hushållt för det.  
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 14:57:25 följande:
    Men din personliga åsikt om ordet fattigdom är rätt ointressant här.

I Sverige när vi pratar om fattigdom officiellt så menar vi det som riksdagen och Röda Korset definierar som fattigdom.
    Sen får ju du ha din egen definition om du vill, men det lär ju öka risken att du blir missförstådd om du envisas med att använda egna begrepp.

Fattigdom är relativt i det här sammanhanget är det i relation till hur gemene barn i Sverige har det.
    Inget annat.       
    Det är ju synd att du tycker att den är ointressant. Jag svarade på TS som frågar "Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?". 
    Mitt svar är att jag inte anser att man är fattig när man har mer än så att man klarar sig och därför kan jag påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige. 

• Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 15:06:23 följande:
    Men det vet inte du något om.
    Du kan inte uttala dig om andras val, du lever inte deras liv.
    Det är ganska förmätet av dig att sätta dig till doms över andra på det viset.

Vad vet jag inte något om?
    Självklart kan jag uttala mig om andras val. Om t ex min granne beklagar sig över att inte ha råd att köra sina barn till biblioteket men själv köper en iphone, så kan jag naturligtvis uttala mig om klokheten i det valet.  
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?