• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-19 10:24:28 följande:
    Känns som om man kan lämna den här tråden till sitt öde nu eftersom de som nu är här och skriver har en väldigt bestämd åsikt om vad SANNINGEN är och har väldigt svårt med kritik mot den SANNINGEN och det är lätt att avfärda alla som kritiserar detta som empatilösa och (vad nu det är) som "halmgubbar". Tack och hej!
    Agreed. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:41:04 följande:
    Och det finns en vedertagen definition på ordet.
    Då är det den man bör utgå ifrån, inte donums personliga tolkning, det är inte du som bestämmer hur andra ska tolka ordet.
    När vi diskuterar offentligt så gäller den officiella tolkningen.

Hur svårt kan det vara att förstå?
    Eller vill du bara bråka och förstöra en viktig tråd med tjafs, för att du inte kan erkänna att du kom in fel.
    Kom med i matchen och diskutera sakfrågan istället, utifrån ts definition av fattigdom.       
    Är inte frågan "Hur kan ni påstå att fattigdom inte finns i Sverige?"
    Det finns inte alls en vedertagen definition av ordet "fattigdom". Det finns flera olika definitioner av "fattigdom". Att TS i efterhand kommer på att h*n bara vill att personer som använder hans/hennes definition av "fattigdom" ska svara i tråden är snarast att förstöra hela tråden med tjafs och inte heller får h*n några svar på en sådan "fråga" heller, eftersom det är ett påstående som exkluderar alla andra tankar än hans/hennes egna. 

• Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:44:26 följande:
    Men om nu ts har förtydligat sig så är det det som gäller på ts tråd.
    Det är inte du som bestämmer det, om du inte gillar ämnet för tråden så delta inte i den.
    Om du vill diskutera något annat än vad ts vill så starta en egen tråd om det du vill diskutera.  
    Jag gillar ämnet för tråden, men vill du och dina likasinnade ha en klappa-på-ryggen-session där alla som har några som helst andra tankar än era egna utesluts, så är ni välkomna att ha det. Dock är det lite korkat att då ställa en fråga på ett öppet diskussionsforum. 
  • Donum
    Anonym (definitioner) skrev 2012-03-19 11:01:24 följande:
    det finns inte en definition av fattigdom, det finns många, såväl från myndigheter som etablerade organisationer. TS har sent i natt efter många inlägg valt att lägga till en sådan definition i trådstarten. Givetvis är definitionen en förutsättning för att kunna diskutera utan att prata förbi varandra. Jag som har erfarenhet av tredje världen och  arbete med kontakt med utslagna (tolka inte som socialbidragstagare) här i Sverige skulle i annat fall aldrig tänka på ex försörjningsstöd som definition av fattigdom. Allra minst som ett antal doktorander i min omgivning - inte särskilt låg social position i mina kretsar - i åratal levt på mindre pengar än vad försörjningsstöd ger. 

Vore för övrigt tacksam om du skrev en signatur; jag ser på stilen att dina inlägg återkommer gång efter gång men det är svårare att hålla tråden när det inte är helt säkert vem som skriver och intryck av svartvitt, ickeanalytiskt resonemang och upprepade halmdockeargument eller anklagelser om oempatiskt förhållningssätt, rentav psykopati (sic) riktade mot personer som inte helhjärtat instämmer i det egna urvalet av lämplig definition riskerar att riktas åt fel håll.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 12:49:39 följande:
    Då kan ju du också visa med tropvärdig källa var de 400 000 jobben finns.

Klarar du det eller kan du bara sitta och hålla med andra?
    Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?

• Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 13:30:54 följande:
    Har du inte tänkt på att somliga kan ha förhinder och ta all jobb som bjuds.  Jag kan inte ta alla jobb som finns. Jag har haft ständig smärta i kroppen i 40 år. Har stela leder söndervärkta muskler.

Det finns många orsaker till att man kanske inte kan ta ett jobb som erbjuds.

Men jag håller med om att det finns människor som bara vill gå och dra på bena i stället för att jobba

Tänk bara före innan att det finns sjukdommar av alla möjliga slag som gör att vissa inte kan jobba.

Sen måste man tänka på att endel människor får jobb via familjen, släkten, vänner dom behöver inte överhuvudtaget vara och tjaffsa med arbetsförmedlingen för att få ett jobb.
    Fast jag har aldrig uttryckt "att det finns människor som bara vill gå och dra på bena istället för att jobba". Jag ställde en fråga, helt förutsättningslöst. "Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?"

Jag har (hade) en allvarligt funktionshindrad syster som blev sjukpensionär (vet inte om det heter så längre?) efter gymnasiet. Hon kunde aldrig skaffa sig ett förvärvsarbete. Det fanns ingenting som hon, utifrån sina funktionshinder, kunde arbeta med. Men hon trotsade sina förutsättningar och gjorde allt hon kunde för att utbilda sig, skaffa sig andra erfarenheter osv. Det ägnade hon sig åt tills den dagen hon dog, så det handlar inte om att jag inte skulle ha tänkt på att det finns människor som inte kan förvärvsarbeta. 

En del människor skaffar sig jobb på helt andra sätt än genom arbetsförmedlingen. Jag har t ex klivit in på McDonalds, som då inte alls sökte personal, och ställt mig till förfogande. Så har jag gjort flera gånger och det har gått vägen varenda gång. Säkerligen inte jobb som människor "drömmer" om att ha, men i min lilla värld ligger det mer stolthet i att kunna försörja sig själv än att låta bli för att man inte har lust att ta vissa jobb. Överlag, är det en god idé att inte hänga upp sig vid arbetsförmedlingen utan hitta andra vägar, t ex att gå runt till olika företag oavsett om de har annonserat om behov av folk eller ej. 
  • Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:54:06 följande:
    Jag förstå inte en sak ........Obestämd Ni är många som säger att ni har jobb och jobbar, men hur 17 hinner ni vara på tråden och skriva. Sitter ni bara och driver tiden med att sitta på FL och debatera i stället för att jobba då vore den arbetsplatsen bättre för någon som tar sitt jobb på allvar.
    Jag har det numera så lyckosamt att jag själv kan välja när jag vill jobba. Idag är en sådan dag då jag har bestämt att jag bara arbetar med det som krävs hemifrån. 
  • Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:03:08 följande:
    Jag har knackat dörr i nästan alkla företag i denna stad. Jag är utbildat kontorist, men idag finns inga kontoriester mer. Har varit till Plantagen, Jysk, Rusta, ja alla affärer som finns även till flera reklambyråer då jag tycker om att jobba med bilder och text ja jag kar försökt, men i denna stad¨får man alltid höra att vi tar bara emot studenter som extra jobbare eller när vi behöver mer folk. Det har hela tiden varit kalla handen.
    Vad tror du att det beror på?
  • Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:04:47 följande:
    Vad menar du met det.......Det beror vä antagligen på att jag bor i en studentstad och att dem går före i allt.
    Jag menar just det - vad tror du att det beror på?
    Jag har bott lite varstans i landet (och världen också för den delen). Jag har bott i studentstäder, industristäder, storstäder, småstäder, byar, från norr till söder. Jag har aldrig någonsin varit med om att bli nekad arbete med motiveringen att de hellre vill ha studenter. Det låter som en dålig ursäkt. Vilken arbetsgivare tackar nej till någon som de uppfattar skulle vara dem till gagn, vare sig det är en student eller ej..?
  • Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:52:32 följande:
    Det fördelas inget till dem som redan ligger.....Dagens regering vill utplåna den delen av människor.
    Nja, tanken är väl snarare att arbete ska löna sig?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?