Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 13:30:54 följande:
Har du inte tänkt på att somliga kan ha förhinder och ta all jobb som bjuds. Jag kan inte ta alla jobb som finns. Jag har haft ständig smärta i kroppen i 40 år. Har stela leder söndervärkta muskler.
Det finns många orsaker till att man kanske inte kan ta ett jobb som erbjuds.
Men jag håller med om att det finns människor som bara vill gå och dra på bena i stället för att jobba
Tänk bara före innan att det finns sjukdommar av alla möjliga slag som gör att vissa inte kan jobba.
Sen måste man tänka på att endel människor får jobb via familjen, släkten, vänner dom behöver inte överhuvudtaget vara och tjaffsa med arbetsförmedlingen för att få ett jobb.
Fast jag har aldrig uttryckt "att det finns människor som bara vill gå och dra på bena istället för att jobba". Jag ställde en fråga, helt förutsättningslöst.
"Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?"
Jag har (hade) en allvarligt funktionshindrad syster som blev sjukpensionär (vet inte om det heter så längre?) efter gymnasiet. Hon kunde aldrig skaffa sig ett förvärvsarbete. Det fanns ingenting som hon, utifrån sina funktionshinder, kunde arbeta med. Men hon trotsade sina förutsättningar och gjorde allt hon kunde för att utbilda sig, skaffa sig andra erfarenheter osv. Det ägnade hon sig åt tills den dagen hon dog, så det handlar inte om att jag inte skulle ha tänkt på att det finns människor som inte kan förvärvsarbeta.
En del människor
skaffar sig jobb på helt andra sätt än genom arbetsförmedlingen. Jag har t ex klivit in på McDonalds, som då inte alls sökte personal, och ställt mig till förfogande. Så har jag gjort flera gånger och det har gått vägen varenda gång. Säkerligen inte jobb som människor "drömmer" om att ha, men i min lilla värld ligger det mer stolthet i att kunna försörja sig själv än att låta bli för att man inte har lust att ta vissa jobb. Överlag, är det en god idé att inte hänga upp sig vid arbetsförmedlingen utan hitta andra vägar, t ex att gå runt till olika företag oavsett om de har annonserat om behov av folk eller ej.