Inlägg från: Lonlely Wolf |Visa alla inlägg
  • Lonlely Wolf

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-21 15:02:38 följande:
    åk dit och prata med vem som helt på AF man behöver i8nte prata med just sin handläggare,andra kan hjäklpa dig att se i datorerna varför du blivit utesluten
    90% utav gångerna är det för att man har missat att gå på ett möte de har och det går att "återaktivera" sig igen hos akassan
    Jag väntar nu på samtalet från huvudkontoret kommer inte det snart så då åker jag in.

Jag har inte missat nått för jag har inte fått någon kallelse eller att någon ringt mig för att vara på nått möte.

Sist jag hade kontakt med min handläggare var i December då han fick läkarintyget
  • Lonlely Wolf
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:10:46 följande:
    vi pratar om fattigdom i sverige,så kom inte dragandes med att de har det sämre i somalia,för det är inte det vi pratar om.
    tråden handlar om att man är fattig om man har typ 6.000kr i inkomst och en hyra på 4.000kr typ..
    Och såna som oss som blir utskrivna från AF och FK utan att vi vet om det.....Hur ska jag leva i frmtiden med 0 kr i inkomst.....Gråter
  • Lonlely Wolf
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:17:40 följande:
    fast om du åker DIT och står öga mot öga och säger som det är:
     ingenting har ändrats ,varför blir jag utskriven??
    de skickar nämligen såkallade "standardbrev" och de som inte reagerar genom kontakt,blir 2avskrivna"
    därför är det viktigt att reagera. de gör detta för att bli av med utgifter...
    I dag kan jag inte åka dit mer AF stänger 15.00. Några brev har jag inte fått inte blivit uppringd ingenting. Senast jag fått ett brev där jag ska skriva under för att förlänga aktivitetstiden är nog för ett år sen. Tidigare var det vart 3:dje månad.

Min handläggare skiter i allt
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-21 16:36:15 följande:
    Skaffa dig genast ett Personligt ombud som kan hjälpa dig nu genast!

Sedan kanske det är läge att gå ur fackföreningen för att endast stå kvar i a-kassan? Som jag skrev i tidigare inlägg; avgiften till a-kassan är bara en tredjedel eller mindre av vad det kostar att vara med i facket. Aktivitetsstödet baseras på din a-kassaersättning.

Och angående att du blivit utslängd från försäkringen och din handläggare inte har skött sina åtaganden mot dig; det går att stämma dem. Eller åtminstone att anmäla dem. Ring AF och fråga hur man gör. Eller låt ditt Personliga ombud ta hand om det åt dig.

Du verkar behöva någon som kan hjälpa dig ha koll på allt!
    Jag har ringt AF, men fick inte tag på min handläggare. Jag sa till telefonisten att jag skulle stämma handläggaren som inte har skött sitt jobb. Hon telefonisten tog kontakt med huvudkontoret medans jag var i telefon. Huvudkontoret skulle ringa upp mig, men ännu har dem inte gjort det. Ringer inte HK mig nu i kväll så åker jag ner till AF i morgon. Och jag lovar jag kommer att stämma handläggaren. Jag har inga problem att ta hand om saker för jag vågar både ringa och prata och se till vad som är rätt och fel.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-21 17:06:33 följande:
    Brukar du skicka in kassa-kort till A-kassan för att få ersättning?

Det är inte så att du får pengar från FK och inte A-kassan, du säger att du har 65% av A-kassan?
    Jag sickar till Försäkringskassan får ersättningen därifrån.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-21 17:38:36 följande:
    Bra, omvandla din vrede till aktiv energi!
    Jag har ingen vrede.....jag år orolig för min framtid.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-21 17:47:03 följande:
    Lonlely Wolf:
    Du har väl aktivitetsstöd, om jag förstått det rätt?
    Intyget skickas eller lämnas till FK varje månad och behöver sedan ett par månader tillbaks inte fyllas i av AF. Om det kan man ju tycka. Jag tycker inte bra. Man tappar liksom kontakten med sin handläggare.

Aktivitetsstödet är från 80% och ner till 65%.
    A-kassan räknar ut hur mycket ersättning motsvarande procentnivå av hel ersättning du ska få. Ibland är den samma genom alla procent, ibland inte. Hur de räknar har jag ingen aning om, men jag vet att det är så.

Har du hittat ett Personligt ombud?

ja jag har aktivitetsstöd
    Ja jag skickar in varje månad och AF skriver inte under mer.

Ja  jag har 65%

Jag har inte skaffat Personlig ombud........Jag ska set till att allt rättas till själv.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-21 19:17:31 följande:
    Jag kliar mig fortfarande i huvudet när människor diskuterar "barnfattigdomen i Sverige".

Jag har själv levt med min 3-åriga son med försörjningsstöd sedan 2 år tillbaka.
    Vi har ett hem, en 2a på 70kvm, vi har mat, basvaror och frukt och grönt, vi har råd att gå på tex badhus eller lekland (men det kan såklart lätt ersättas av lek med kompisar, en tur i skogen tex) och vi får t.o.m pengar över varje månad. Jag ser absolut inte hur min son lider av att jag har försörjningsstöd - han får det han behöver, och inte mer. I grund och botten tror jag bara att Svenska barn endast lider pga föräldrarnas dåliga ekonomiska situation - när föräldrarna själva väljer att inte prioritera barnen. Eller när man TROR att barn tex måste ha ett eget rum, de måste ha en det, det, och det. Jag växte själv upp i en "fattig" familj och jag har alltid varit NÖJD och tacksam över hur bra jag och min son faktiskt har det med den längsta ersättningen möjlig för 1 vuxen och 1 barn i Sverige.

Jag var i Indien förra året med min familj, där såg jag RIKTIGT lidande och riktig ekonomisk(och social) segregation! - 2 småsmå barn som kröp tätt intill sin magra mamma i ett gatuhörn, fallfärdiga ruckel som var både bostadshus och affärer, små barn med trasiga kläder som sprang bland lösdrivande hundar, kor och livsfarlig trafik. och helt plötsligt kunde det finnas ett gigantisk 5-stjärnigt hotell mittemot. De rika passerade tiggarna och invaliderna som att de inte existerade.
    Vi är inte alla som får försörjningsstöd. Jag får inte det. Jag har grannar med 2-12 ungar och dem får försörjningsstöd och jo du jag ser att de barnen har allt och lite mer.....Det finns föräldrar som inte får mer än sin låga sjuk ersättning eller aktivitetsersättning som har det sämre de barnen får inte allt du påstår.

Var glad att du och ditt barn har det bra.
  • Lonlely Wolf

Mina bonusbarnbarn som går i skolan har ingen simundervisning alls i skolan det får dom göra på fritiden och ska dom lära sig simma så kostar det massor.

• Lonlely Wolf

Jag är nog fattigast av er alla.....har ett par skor och går i dem 2 år....Jo jag vet att fötterna inte mår bra av ett par skor, men jag har inte råd att köpa fler. Skulle jag bo på landet skulle jag gå utan skor på sommaren, men nu bor jag i ett bostatsområde med skräp, skit och glas skärvor.

Allt vad skor, kläder, tidningar, nöjen, innebär har jag inte råd med. Kan sägas  att när man bor ensam så går räkningarna först sen maten hygienen det är vad mina inkomst räcker till.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?