-
Tänkte fråga precis samma sak....Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 17:16:36 följande:Vem hyr ut uppställda husvagnar med elplats billigare än så? Länka gärna!
-
Du jag vet vad det innebärSelfish Geene skrev 2012-03-17 19:23:01 följande:som sagt, vi pratar om överlevnad!
Folk överlever i tält i skogen, varför tror du att husvagnscamping är en förutsättning för överlevnad? -
Om du hade levt mitt liv så skulle du inte säga nått sånt. Jag har varit ensamstående med två barn och i långa perioder arbetslös. Jag har inte fått någon hjälp av socialen. Jag har fått plocka bär och fiska för att få nått i barnens mage. Barnen har fått stå över när skolorna har haft aktiviteter som kostat.Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:30:35 följande:tydligen inte (eller så har du en aningen.... snedvriden bild av vad som krävs för att hålla en människa vid liv)
Idag bor jag ensam och har en sjukdom som gör att inget företag vill ha mig och jobba då jag varken kan stå eller sitta för länge.
Läkarna sjukskriver inte mig (fråga inte mig varför) även om det på läkar intyg står att personen inte kan jobba med det ena efter det andra. Inkomsten är nätt och jämt så det räcker till en liten etta pluss el. -
Du hur är det funtat hos dig.....Jag bor nu i en etta, men när mina barn var mindre så bodde jag i en koja långt uppe i norrbotten där minusgraderan på vintern gick ner till -37 --40 grader. Och jag fick ingen hjälp av socialen. Så jag vet vad ÖVERLEVNAD är.....Hade du kunnat leva så med dina barn. Skulle du ens klara dig vara ute i den kylan. Sitta ute på isen och hoppas på att du får fisk för att få mat på bordet.Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:45:53 följande:en 1:a med el är mycket mer än du behöver för din överlevnad!
Du skulle kunna härbärgera minst 3 personer till i din lägenhet
Ni som är födda med Silverskeden i munnen ni kommer aldrig att föstå vad fattigdom är, men mågna av er hamnar i Lyxfällan för ni lever mest på krediter och så tror ni att ni är rika. -
Jag orkar inte tajta med dig, men jag vet vad fattigdom är.....Vad folk än säger åt dig så fortsätter du tjata om överlevnad och jag har sakt att jag vet vad det innebär. Punkt slut.Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:58:56 följande:jag bor också i Norra Norrland så temperaturerna imponerar inte på mig ;)
Jag (till skillnad från många här) vet absolut vad fattigdom är!
Dessutom vet jag vad överlevnad, relativ fattigdom och levnadsstandard är
(och jag vet att många med dig blandar begreppen helt utan urskiljning) -
Jag känner mig igen i ditt inlägg......Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:Det finns visst fattiga i Sverige, och ni andra som säger annorlunda, vet absolut ingenting!!!
När jag var barn och tonåring vilket inte var så längesedan så fick vi ibland havregrynsgröt till frukost, middag och kvällsmat flera dagar i veckan, just för att vår ensamstående mor inte hade pengar att köpa mat till oss. Resten av tiden så fick vi ta högst två skivor med bröd, en skiva med ost, korv och makaroner var vanligt förekommande.
Ibland fick vi också vara utan mat, men det är ju sånt som inte kan hända enligt vissa.
Och för att förtydliga, min mamma drack inte, rökte inte, var inte ute på stan, utan hon blev sjukpensionär.
Vi fick låna kläder eller fick begagnat, vi fick godis för tjuga på julafton och födelsedagar (inget annat).
Det var fest för oss när mamma köpte hem pommes, fläskfilé och bea-sås. Allt var Eldorado, Euroshopper, you name it. Frukt någon gång i månaden kanske. Utflykter fick vi vara "sjuka" ifrån, just för att mamma inte hade råd.
Leksaker, vad var det? Vi hittade på egna lekar ute istället, mobiltelefoner (hell no!), Jag började jobba extra när jag var 14 år gammal och finansierade sådana saker själv. Jag tar aldrig någonting för givet, vi var nära att bli utslängda på gatan vissa månader just för att det alltid var någonting som strulade eller gick fel.
Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!) -
Bra skrivet. Detta är sanning.Anonym (???) skrev 2012-03-17 20:24:12 följande:
Hur kan man vara så ignorant att man säger att det inte finns fattigdom i Sverige?
Så den som bor på gatan gör det för skojs skull ? De som inte går till tandläkaren med sina dåliga tänder låter bli för att det är så himla snyggt att vara tandlös?
I sverige idag vräks barnfamiljer, pensionärer och vanliga som hamnat efter, folk stämplas som mindre värda om de inte når upp till samhällsnormen. Man får inte vara sjuk, inte svag, inte behöva hjälp eller bemötas som en människa. För man är inte en människa- man är en börda, man utförsäkras, man görs till ett ingenting- men så länge det inte är jag så är det okej, sålänge det inte är jag!
Skeppet kantrar och ni som sitter i livbåtarna vägrar att rädda någon mer av rädsla för att själva trilla i.
Det är så hemskt hur vi ser på varandra, hur vi dömmer andra . . .
-
Mitt förslag till oss som har låg inkomst och ingen alltså inte får försörjnings stöd skulle vara attMrsHughes skrev 2012-03-18 17:14:33 följande:Men vad tycker ni ska göras åt det här då!? Det är nu över 100 sidor med åsikter men inga förslag på hur det borde vara istället! Ni som tycker den att den svenska modellen är SÅ dålig och att det är så många människor i Sverige som lever i fattigdom och misär, vad är det som ska till för att det ska bli bättre, då? Det är lätt att tycka att allt är dåligt men kom med förslag på förbättringar då! Ett förslag har jag sett och det var matkuponger...
1 Hyrorna inte skulle höjas massor varge år (inkomstbeprövad hyra). Jag bor i en liten etta och hyran höjdes nu till nästan 4000 kr. Nått mindre kan jag inte flytta till. Om inte då husvagn, men den kostar att köpa in och även platsen den ska stå på och el.
2. Och att få gratis tandvård och läkar vård. För det får ju papperslösa varför inte vi då som inte har inkomst som räcker.
3. Vi som är helt ensamma sjuka (ej sjukskriven) skulle få till högkostnads kortet alternativ vård för att kunna komma ut i arbetslivet igen. Detta får man inte i Östergötland. Alternativ vård behöver vi som inte kan vräka i oss en massa piller av olika skäl.
Och sist men inte minst SLUTA sätt ut folk på praktikplatser där dem inte får lön. Människor ska inte utnytjas på en arbetsplats utan lön. Vi som har en låg aktivitetsgaranti ersättning kan inte ta emot praktik då det innebär merkostnader som bussresor, fikapengar, lunchpengar (oavsett om man tar med maten) så blir det en måltid mer än jag äter hemma. äter bara en varmrätt hemma.
När redan hyran och elen tar mer än hälften av inkomsten så borde aktivitets stödet höjas för oss som inte kommer ut på arbete. Jag kommer inte ut för att läkaren har skrivit ett sånt intyg att ingen vill ha mig på sitt jobb. Min kropp orkar nästan inget då jag har ständig värk i hela kroppen. -
Lägg avinfragilis skrev 2012-03-18 17:58:20 följande:Papperslösa får inte gratis tandvård och läkarvård. Papperslösa måste betala självkostnadspris på vård, dvs många tusen mer än du betalar för ett subventionerat läkerbesök. En förlossning går på 30-50 tusen, till exempel.
-
Pluss fri körkort för att dem ska kunna ta sig till jobb dem får.Loket skrev 2012-03-18 18:05:48 följande:Om du missat det så ingick alliansen och miljöpartiet en överrenskommelse efter valet 2010 som innebär att illegala invandrare numera har rätt till fri sjukvård och skolgång (har för mig att även tandvård ingår i denna reform)