Inlägg från: Lonlely Wolf |Visa alla inlägg
  • Lonlely Wolf

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:29:12 följande:
    Har du pratat med AF om lönebidrag? Kanske är det något du skulle kunna få
    Jag har haft lönebidrags jobb. Nu är jag så pass sjuk i kroppen så ingen vill anställa mig. Och jag vet själv att jag kan knappt stå på mina ben mer är några minuter åt gången samma med att sitta. Jag har ständig smärta i alla leder och muskler. Jag skriker av smärta när jag ska klä på eller av mig.

Som jag sakt tidigare skulle jag få den hjälp jag fick i norrbotten och de är massage 15 behandlingar vår/höst då skulle jag vara arbetsför, men i Östergötland får du inte detta på högkostnadsskydd utan du måste själv betala 400-800 kr. DET HAR JAG INTE RÅD MED
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-20 11:41:11 följande:
    Klart man både kan och ska skylla det på moderaterna.
    Det är dom som gjort inskränkningarna.
    Dom hade kunnat göra på ett sätt så det inte drabbade oskyldiga.
    Men det vet vi ju, att moderaterna gärna offrar dom på samhällets skuggsida till förmån för dom rika och välbeställda, så har moderaterna alltid gjort.
    Dom är ett parti som värnar om dom som redan har.     
    Precis så är de. Om moderaterna hade tagit av det rikas löner då hade det blivit ett RAMASKRI........Nej ta från den fattige och ge till dom rika. Trampa på den som redan ligger. Det är moderaternas mellody.
  • Lonlely Wolf
    April barn skrev 2012-03-20 13:30:32 följande:
    Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!
    Den här tråden handlar om fattiga i Sverige. Öppna ögonen och inse att det finns fattiga i sverige. Det finns bostadslösa i sverige. Jag har med egna ögon sett folk gräva i soptunnorna efter mat och annat här där jag bor.
  • Lonlely Wolf
    Guy Gadbois skrev 2012-03-20 13:40:03 följande:
    De rikas löner tillhör enskilda personer, medan statliga medel tillhör alla och fördelas enligt de kriterier staten ställer upp.

Staten kan inte ta enskilda personers egendom. De kan höja skatten, men det innebär ju inte i sig att de extra pengarna fördelas till dem som redan ligger.
    Det fördelas inget till dem som redan ligger.....Dagens regering vill utplåna den delen av människor.
  • Lonlely Wolf
    Donum skrev 2012-03-20 13:43:25 följande:
    Jag menar just det - vad tror du att det beror på?
    Jag har bott lite varstans i landet (och världen också för den delen). Jag har bott i studentstäder, industristäder, storstäder, småstäder, byar, från norr till söder. Jag har aldrig någonsin varit med om att bli nekad arbete med motiveringen att de hellre vill ha studenter. Det låter som en dålig ursäkt. Vilken arbetsgivare tackar nej till någon som de uppfattar skulle vara dem till gagn, vare sig det är en student eller ej..?
    Du kan ju ringa till Plantagen i Linköping som ett exempel så får du höra.
  • Lonlely Wolf
    Donum skrev 2012-03-20 13:53:46 följande:
    Nja, tanken är väl snarare att arbete ska löna sig?

Klart arbete ska löna sig, men alla kan inte förvärsarbeta. Jag har jobbat sen jag var 18 år. Jag fick min fibromyalgi när jag var 16 år, men jag har kämpat och kämpat jobbat med allt som går att jobba. Flyttade 130 mil för att fortfarande jobba, men efter vägen har jag blivit så sjuk att jag kanppt kan ta mig upp ur sängen. Vad har denna slit under många herrans år gett mig jo en svält inkomst som jag nu som sjuk måste leva med.
  • Lonlely Wolf
    Guy Gadbois skrev 2012-03-20 14:19:24 följande:
    Jo, det gör det. Allt som betalas ut i form av diverse bidrag, (inklusive barnbidrag), subventioner, vård et c fördelas till dem som redan ligger.

Sedan att det inte betalas ut i den utsträckning du skulle vilja, men jo, det fördelas till alla. mest till dem som redan ligger.

De övriga har lön.
    Jag har betalt A-kassa från och med mitt första jobb från år1976 alltså i 36 år. Då jag nu är arbetslös ska jag ha rätt till a-kassans ersättning. Vilket är rättvist, men från den ersättningen jag är berättigad till tog sittande regering och sänkte ersätningen från 80% till 65% är de och fördela rättvist.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 14:34:33 följande:
    Ni pratar mycket om moderat politik.

Jag har vuxit upp med regeringens nuvarande företrädare runt omkring mig och i mina klasser under nästan hela min skoltid.
     När man lever så nära inpå någon lär man sig hur de tänker och tycker och värderar. Jag kan ju lugnt säga att hur en moderat av den kalibern värderar andra människor skulle utgöra grund för en stämning i domstol.
    Det var skrämmande att höra och förstå att alla människor inte hade lika värde, att den som inte lyckades med något fick skylla sig själv och att de själva var bästa människorna. Andra hade liksom inget existensberättigande.
    Det vi idag ser i form av nedmonterad social trygghet, skattefördelning, sortering av kapabla och förbrukade människor stämmer helt och fullt in på hur dessa mina barndoms skolkamrater resonerade och värderade. Det värsta har vi långt ifrån sett. Det kommer att bli betydligt mycket hårdare samhällsklimat framöver.

Detta bottnar naturligtvis i att dessa individer har vuxit i överflöd, tryggt och ombonat, med absolut inga materiella inskränkningar och med föräldrar med mycket goda inkomster.
    De har inte mognat i samma takt som människor som ställs inför arbetslöshet, sjukdom som inte en försäkring kan betala och andra ekonomiskt relaterade svårigheter som leder till ett oräkneligt antal sociala svårigheter.
    De är naiva som små barn för att fatta sig kort.
    Du har så rätt i det du skriver. Många här i tråden är unga och fösrtår inte hur det verkligen är i dagens sverige. Klyftan på fattiga och rika är stor och den kommer att bli större. Vi kommer att få uppleva det som var på -30 talet

Det som är rika och har rika föräldrar kommer aldrig att förstå det fattiga för dem blundar. Vänder ryggen. Det kommer att bli svårare garanterat.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 15:18:39 följande:
    Kan du precisera och förklara; i den här tråden är det Riksnormen och Provberäkning som gäller:

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...
    www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/n...

Detta är vad som anges och lagstadgats som lägsta nivå för skälig levnadsstandard.

Hamnar man på minus i Provberäkningen, kan man ha rätt till motsvarande belopp - eller däromkring - i försörjningsstöd.
    Hamnar man på eller under normen när mangör Provberäkningen, betraktas man som "fattig". Det är denna definition som gäller för den här tråden. Det är detta som TS beskriver, som länkarna hänvisar till.
    När jag gjorde beräkning på länken så ligger jag på -45 kr....hej och hå man har massor över till mat och hygien
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:52:00 följande:
    kan du inte redogöra för dina inkomster/utgifter så kanske jag kan hjälpa dig?
    Inkomst  8000-8800 kr

Hyra             4000 kr

el                 300-400 kr

Fack                  287 kr

försäkr              189 kr

Tel/bredb/tv       510 kr

Enlig beräkningarna där så skulle man som ensam ha över 3000 kr.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?