Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 14:34:33 följande:
Ni pratar mycket om moderat politik.
Jag har vuxit upp med regeringens nuvarande företrädare runt omkring mig och i mina klasser under nästan hela min skoltid.
När man lever så nära inpå någon lär man sig hur de tänker och tycker och värderar. Jag kan ju lugnt säga att hur en moderat av den kalibern värderar andra människor skulle utgöra grund för en stämning i domstol.
Det var skrämmande att höra och förstå att alla människor inte hade lika värde, att den som inte lyckades med något fick skylla sig själv och att de själva var bästa människorna. Andra hade liksom inget existensberättigande.
Det vi idag ser i form av nedmonterad social trygghet, skattefördelning, sortering av kapabla och förbrukade människor stämmer helt och fullt in på hur dessa mina barndoms skolkamrater resonerade och värderade. Det värsta har vi långt ifrån sett. Det kommer att bli betydligt mycket hårdare samhällsklimat framöver.
Detta bottnar naturligtvis i att dessa individer har vuxit i överflöd, tryggt och ombonat, med absolut inga materiella inskränkningar och med föräldrar med mycket goda inkomster.
De har inte mognat i samma takt som människor som ställs inför arbetslöshet, sjukdom som inte en försäkring kan betala och andra ekonomiskt relaterade svårigheter som leder till ett oräkneligt antal sociala svårigheter.
De är naiva som små barn för att fatta sig kort.
Du har så rätt i det du skriver. Många här i tråden är unga och fösrtår inte hur det verkligen är i dagens sverige. Klyftan på fattiga och rika är stor och den kommer att bli större. Vi kommer att få uppleva det som var på -30 talet
Det som är rika och har rika föräldrar kommer aldrig att förstå det fattiga för dem blundar. Vänder ryggen. Det kommer att bli svårare garanterat.