Inlägg från: Lonlely Wolf |Visa alla inlägg
  • Lonlely Wolf

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-20 16:19:13 följande:
    elen är för dyr,max 150kr för en etta .fackavgift har du men akassan är du inte med i den? det är VIKTIGT!
    du har ju månader du har 8.800kr i inkomst 3.414kr kvar,räcker inte det menar du??
    utav de 3.400kr är 1500kr mat,500kr kläder,och då har du ÄNDÅ 1.400kr KVAR till vad?
    borde räcka till sparande 500kr och lite nöje...
    kram
    Elen är för dyr, men ingen gör nått åt saken. Jag har gått igenom alla instaser, men inte fått någon hjälp.

Jag är med i facket självklart.

Man har andra räkningar med än det som tas med i beräkningen.

Jag är aldrig ute på nöjen köper inte mer än underkläder nya. Mobilen är en gammal en som inga moderniteter har. Fyller refieln en gång per halvår med 100 kr.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-20 16:28:56 följande:
     nu är jag snäll och gör en budget till dig som du kan gå efter om du vill.

inkomst 8.800kr
    hyra 4.000kr
    el 400kr'
    fackavgift 287
    akassa??? skaffa det!  inte samma sak som facket! runt 200kr kanske??
    försäkring 189kr
    tv/tele/internet 510kr
    mat 1.500kr
    kläder 500kr
    spar 1.000kr
    nöje 200kr

skulle det funka för dig?
    Den beräkningen fungerar inte då jag betalt mina räkningar har jag kvar 1500 till mat och hygien. Finns inget över till kläder, sparande och nöjen. Alvarligt.

Jag skulle gärna spara så jag kunde någon gång komma upp till min släkt i norrbotten, men det går inte.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-20 16:34:48 följande:
    men då får du ju skriva ALLA dina utgifter ,varför gjorde du inte det?
    Inte på den beräkningen jag gjorde. Jag har också lärt mig att räkna på grund av fattigdom. Min dotter sa när hon var mindre att det är ingen ide att ha kollegieblockar framme för du sitter bara och räknar i dem  mamma.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (fattig men rik)

Tack för din räkning på min ekomomi. Enligt detta så skulle ju jag måsta få försörjningsstöd, men som skat jag vill inte öppna socialens dörrar igen. Skriver här vad som hände 2006.

2006 stängdes alla lokala försäkringskassor ner. Bara en enhet kvar i Össtersund dit man skulle skicka sina ersättnings papper. Sakt och gjort jag skickade mitt papper dit. Dagen när jag skulle få min ersättning så kom den inte in. jag ringde till östersund och frågade var min ersättning dröjde. Då säger telefonisten att vi kan inte hitta dina papper, dem, den kan ligga i högen någonstans i källaren och vi har inte nog med persona att söka just nu. Ja sa jag men jag ska ha min ersättning för jag måste betala min räkningar jag kan inte vänta. Då säger hon jojo vi vet att folk ska betala sina räkningar, men nu får du vänta i ca 2-4 veckor innan dina papper kommer framFörvånad

I panik meddelade jag hyresvärden vad som hänt.......

Ringde socialkontoret där säger dem att (förstår inte du att det är 3 veckors handlings tid) Nej sa jag det förstår jag inte eftersom jag aldrig tidigare sökt någon hjälp.

Ok en tid bokades 3 veckor framöver. Några dagar senare får jag ett brev på posten där hyrsvärden har skrivit att jag är vräkt på grund av försenad hyra (3 dagar försenad). Då går jag upp till hyresvärden och säger att jag ringt och sakt min situation och jag ríngde försäkringskassan så at dem kunde prata med hyresvärden och även socialkontoret.

Dagen före påskafton fick jag komma till socialen dems skulle stänga kl 12.00. Väl inne i väntrummet kommer min handläggare fram till mig och börjar ta upp mitt ärdende framför allt annat folk som väntade på sin tid. Jg frågade om vi inte kunde gå in i ett rum och prata för jag ville inte prata bland allt annat folk då säger hon NEJ vi tar det här.
    Och med hög rsöt fortsätter hon du kommer inte få en krona mer än 150 kr det ska räcka för att du klarar maten över påskhelgen. Men herre min gud  sa jag åt henne jag är vräkt för jag kan inte betala hyran just nu och mina andra räkningar väntar också kan intejag få låna det pengar jag väntar från ersättningen så får ni min ersättning sen, men återigen säger handläggaaren nej du får inte en krona mer än 150 kr. Gråtandes går jag ut från socialen ovh bestämmer mig att ladrig mera öppna dessa dörrar igen. Av dom 150 kr tog kassaservise 50 kr så 100 kr till mat hade jag den påsken.

Försörjnings stöd är inte åt alla så jag går heller och svälter och med trasiga kläder och trasiga tänder och gamla glasögon än öppnar dessa dörrar mer.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 19:24:53 följande:
    Det är tyvärr så det ofta fungerar när man behöver söka hjälp. När alla reserver är använda är man enormt sårbar för ev. förseningar av den lilla ersättning man får. och söker man försörjningsstöd är det inte säkert att man blir beviljad direkt utan man kan få överklaga och det hinner gå veckor innan man har några pengar. har man väl börjat halka efter ekonomiskt kan det vara omöjligt att ta sig upp igen.
    Ja så är det, men enligt många i sverige så säger dem att vi har ett bra social nät som hjälper när man hamnat i knipa. Hallå hamna i en knipa och se om man blir hjälpt alla blir inte hjälpta. Det som hände mig var ju inte självförvållat det var helt FK fel, men vad brydde sig socialen om det.

Och jag förstå mig inte på socialsekreteraren som inte ens lät mig komma in i ett rum. Stå där och prata med en massa folk. Fanns till och med en granne med fru där som har vad jag sett det bra ställt med fin bil och fina kläder och möbler ja allt och dem fick gå in i ett rum med sin handläggare.

Är man åtsidosatt så är man.
  • Lonlely Wolf

Glömde att säga att när jag väl fick min ersättning då hade jag två hyror att betala pluss förseningsvagifter på de andra räkningar så det körde sig ihop enromt för mig.

Anonym (3)

Att mina papper försvann på FK hade inte jag kunnat förutse. Apsolut inte mitt fel, men detta gjorde så att mitt liv blev till ett helvete.

• Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 19:57:02 följande:
    I varje kommun, tror jag, finns en tillgång som kallas Personligt ombud att anlita och söka hjälp av när det gäller att få rätsida på just sådana här saker som kontakten med olika myndigheter. De har till uppgift att hjälpa den som pga tex psykisk ohälsa inte själv orkar med alla jobbiga myndighetskontakter.

Du har helt klart blivit totalt misshandlad av olika instanser.  Och de har alla kört över dig.

Jag förstår mer än väl att du inte någonsin vill sätta din for på socialkontoret igen. Men ett personligt ombud skulle kunna hjälpa dig med det. Och med annat du behöver reda ut.
    Jag har varken någon funktionsnedsättning, eller en diagnos på en, eller några andra problem än att jag blev utbränd, deprimerad och sjukskriven. Och helt slut. Så slut att jag inte orkade med alla myndighetskontakter på egen hand. Jag fick hjälp av personligt ombud, så det borde inte alls vara omöjligt för dig heller.

Det känner ju du och alla andra resurssvaga, sjuka och ekonomiskt utsatta till - inklusive jag själv: Är man redan på väg nerför eller under ytan, är det ett helvete att hitta rätt hjälp.

I min kommun hittar man Personliga ombuden på kommunens webbsida under flikarna
    Omsorg & socialt stöd / Vuxenvård och behandling / Psykiatri / Personligt ombud.
    Tack för tipset . Det ska jag kolla upp
  • Lonlely Wolf

Nu är det ett rent helvete hur sverige fungerar.......Hör nu i dag att jag är utskriven från AF och därmed får jag inte heller ersättning från aktvitetsstödet.....AF har inte ringt mig  utan detta får ja reda på från facket....................faaaaaaaaaaaan jag blir knäpp......nu hamnar jag på gatan......så här går det när man har  tjänat sitt land i 40 år och blir sjuk arbetslös.

• Lonlely Wolf
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 14:54:22 följande:
    anledning till att du blir utskriven från AF då?
    Har precis ringt  AF, men får inte tag på min handläggare.......någon anledning har jag inte fått. Min handläggare har inte kontaktat mig nått om detta. Väntar nu på att dem ska ringa mig från arbetsförmedlingens huvudkontor.

Så här fungerar det med allt i Linköping.......Du får inget veta bara slägnas ut på gatan utan förklaring.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-21 14:55:16 följande:
    fast facket har ingenting mede AF att göra???
    Nej men jag ringde facket angående att dem höjt summan på fack avgift och då fick jag därifrån veta att jag har blivit eller blir utesluten från AF........vilket i sin tur innebär att jag inte kommer att få ersättning heller och då höjs fackavgiften ocm man inte har någon sysselsättning.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?