• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Efter vad jag har hört har de gjort rätt.
    Soc tar inte hänsyn till privata skulder utan man har en skyldighet att skjuta på dem tills man har det bättre ställt.
    Tänker man efter är detta helt rätt eftersom det annars skulle odla för ett system av fiffel.
    Men visa upp skrivet kvitto på skulden så blir säkert läget ett annat.

• Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-06 18:09:00 följande:
    Det där har ett enkelt svar - avreglera hyresmarknaden så löser du nästan alla de problem du nämner. Hyresvärdarna river o renoverar för att det är det enda sättet att höja hyrorna, pga regleringar.
    Samtidigt som de kasserar in enorma summor i kassakistorna, vilket är grunden till renoveringarna och hyreshöjningarna.

Du anser att man ska höja hyrorna bara för att man kan?
  • Anonym

man är fattig om man har mammapening på 6.90kr och en hyra på 4.000kr.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-07 16:51:56 följande:
    man är fattig om man har mammapening på 6.90kr och en hyra på 4.000kr.
    Har du en mammapeng på 7kr och hyra på 4000kr så är du fattig, det håller jag med om. Det betyder ju -3993kr.
    Å andra sidan lär du få socialbidrag då. Men då räknas du som fattig i alla fall.
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-04-09 10:33:23 följande:
    Jag har gjort det, har gått på socialbidrag under några perioder. Därför vet jag på kronan hur mycket pengar man får och hur reglerna ser ut. Och jag anser fortfarande inte att man är fattig på socialbidrag. Man har råd med det man behöver och lite till om man är lite ekonomisk. Alla på socialbidrag som klagar på att de inte har råd med ditten och datten sitter med skulder, lån eller missbruk. Det är ett faktum. För annars har man råd med ett normalt liv på socialbidrag. 
    Du påstår att du vet precis hur det är men har bara fördomar att komma med.
    Du känner dej inte fattig men det är du lik förbannat  när du går på soc. Svälj din förbannade stolthet och inse att fattigdom inte handlar om emotionella tillstånd utan mätbara värden.

Du är fattig. Du är fattig.Du är fattig.

Hur ekonomisk du än är finns det saker du inte kan göra som tillhör en basal levnadsstandard. Om du måste gå till tandläkaren kan det kosta många tusen. Soc kan vägra betala med motiveringen att det inte är akut. Det finns regeringbeslut på att en vuxen människa bara behöver 4 tuggtänder! Så du kan tvingas gå med den trasiga tanden tills det blir akut och du får dra ut den.
    Det finns medicin NÖDVÄNDIG medicin du kan tvingas avstå för att den inte ingår i läkemedelsförsäkringen. Nödvändig för att få ett drägligt liv men inte livsuppehållande.

Jo. Du ÄR fattig när du går på soc. Du har haft tur och du känner stolthet men du räknas likväl för FATTIG!

Missbruk och lån va.  Det är så korkat så du vinner dagens pris i det mest idiotiska inlägget.
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-04-09 11:08:30 följande:
    Jag var hos tandläkaren när jag gick hos soc och jag betalade det ur egen ficka eftersom det inte räknades som akut. Gick på totalt 7000 kr för två lagningar och en rotfyllning. Jag delade förstås upp behandlingarna och kostnaderna över ett år. Vilket gav en månadskostnad på ca  600 kr (jag betalade dock lite högre summa en del månader och betalade därmed av det snabbare) 

Om vi är fattiga så är fattigdom i Sverige det samma som att inte kunna åka på dyra utlandsresor. Billiga utlandsresor i Europa är dock inget problem, vi får spara bara. Förrförra sommaren var vi i Finland, i år blir det eventuellt Danmark och legoland.
    Men vad bra att DU kunde det. Tror du värkligen att alla kan det bara för att DU kunde?

Men visst ja! Om man inte kan det är man missbrukare eller har lån. 
    Jag trodde inte att det var möjligt att vara så insnöad som du är.

Det finns en viss skillnad mellan tandvård och utandsresor. de FLÄSTA förstår det fastän inte du gör det.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-09 13:35:02 följande:
    FL är fascinernade för här möter man verkligen alla sorter.

Din icke-fråga kring Gustavs (14 år) avsaknad av hip-hop-jeans var en stor fråga för media när de spred budskapet om vem som är fattig och varför. Jag har förklarat varför de bilden är dålig.

Namnvalen säger ingenting om hur jag förutsätter att olika kulturer fungerar. Däremot stämmer särskilt namnet Muhammed väl in på resultaten från RB:s egen rapport då de kommit fram till att i storleksordningen två av tre fattiga barn (enligt deras defintion) har utländsk bakgrund.

Är det någon du vill beskylla för att vara diskriminerande så är det alltså RB:s egen utredare som kommit fram till detta resultat.
    Du är inget annat än tragikomiskt. Det är alltså RB vi ska skylla på när media skriver om märkesjeans. De flesta normalbegåvade inser att man inte kan dra den slutsatsen men att du gör det känns rätt naturligt efter vad du har presterat i forumet.
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-04-09 11:08:30 följande:
    Jag var hos tandläkaren när jag gick hos soc och jag betalade det ur egen ficka eftersom det inte räknades som akut. Gick på totalt 7000 kr för två lagningar och en rotfyllning. Jag delade förstås upp behandlingarna och kostnaderna över ett år. Vilket gav en månadskostnad på ca  600 kr (jag betalade dock lite högre summa en del månader och betalade därmed av det snabbare) 

Om vi är fattiga så är fattigdom i Sverige det samma som att inte kunna åka på dyra utlandsresor. Billiga utlandsresor i Europa är dock inget problem, vi får spara bara. Förrförra sommaren var vi i Finland, i år blir det eventuellt Danmark och legoland.
    Och du tror att alla får tandläkarräkning på avbetalning allra helst om de lever på försörjningsstöd?
    Det är få tandläkare som låter människor betala på avbetalning.

Varför använder du dig själv som måttstock hela tiden?

Jag kan tex bo i hus billigt eftersom jag har ett litet lån och sparar pengar på elen genom att ha max 17 grader inne på vintern och klä på mig en massa kläder lager på lager samt bara använda vissa rum vintertid, en barnfamilj skulle inte kunna spara på värmen på samma sätt. 
    Skulle därför inte ha mage att påskina att andra ska göra på det sätt jag gör.

• Anonym
    Argo skrev 2012-04-09 14:46:57 följande:
    Och vem är du av alla "anonym"? Vad har du skrivit tidigare?

Om du nu ska skriva spydigt om "nomalbegåvning" så kanske det är läge att du låter oss bedöma dig på mer än detta inlägg?
    Det var en korrekt analys och ingen spydighet men jag förstår om det svider i stoltheten. Min bedömning av dej har inget med din önskan att analysera begåvningen bakom alla de som skrivit anonyma inlägg. Enda anledningen är att du inte kan ta till dej kritik utan vill ha upprättelse och skriva dina vanliga oförskämdheter.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-09 15:14:35 följande:
    Kom med någon konstruktiv kritik då. Det inlägget jag svarde på nyss innehöll ingenting annat än personliga påhopp. Inte ett ord om ämnet.

Två enkla frågor till dig ur inlägget du citerade:

- Gustav 14, kallad fattig av RB och TS. När han kallas fattig när det enda som brister, så gott almänheten kan se, är att han inte har råd med hip-hop-jeans av ett visst märke - gynnar, eller missgynnar, det då muhammed 12 som inte får frukost hemma innan han går til skolan?

- RB kommer fram till att 2/3 av de som de kallar "fattiga barn" är av utländsk härkomst. Är det farligt att peka ut detta faktum? Är det diskriminerande?
    Lär dej skilja på sak och person! Jag gjorde en korrekt analys av ditt inlägg, du tar det som påhopp men det är en brist hos dej och inte hos mej.  Du gör påhopp däremot som falskeligen anklagar mej för saker som du fått till i ditt eget huvud.

Ditt resonemang är att det är RB´s fel när media skriver om jeans. De flesta förvånas av din vägran att förstå hur absurt resonemanget är.

Åter tar du till det du läst från aftonbladet och bortser helt från allt annat än det faktum att aftonbladet har skrivit om JEANS. Din slutsats är att det inte finns mer bakom, att allt handlar om JEANS och att RB gör fel. 

Skön omskrivning av dej själv som allmänheten.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?