• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-04-10 10:34:41 följande:
    Det är inte tur att välja rätt utbildning, kämpa för meriter, skapa en ordnad tillvaro innan man skaffar barn.
    Att välja rätt partner är inte heller ett sånt högriskspel som ni vill få det till.
    Många skaffar barn med [och gör sig själva ekonomiskt beroende av] folk som de vet är själviska kräk - aktiva val.
    Men det är precis det som det är.
    Ett exempel: för 15 år sedan förutspåddes det bli hög arbetslöshet bland läkare och detta skulle vara i ca 10 år.
    Eftersom en läkarutbildning tar lång tid är sådana långtgående framtisprognoser viktiga.
    För runt 30 år sedan rådde hög arbetslöshet bland läkare. Nyexaminerade hade lockats till en utbildning med goda framtidsprognoser blev rätt lurade.

Datautbildngar som startade för drygt 10 år sedan visade sig bli totalt värdelösa när IT-bubblan sprack. något som ingen kunde förutspå.

Jo, att satsa på rätt utbildning handlar om TUR, det är du som inte förstår att världen inte snurrar runt dig.

Din kommentar av val av partner är bara så otroligt dum så det finns inte ens på skalan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:33:30 följande:
    Dagens larvigaste kommentar.

En undersköterska, en stor yrkesgrupp, tjänar runt 20 000. Efter skatt ligger denna på runt existensminimun. En oerhört vanlig situation för många ensamma mammor och ensamma mammor bor oftast inte i villor.

Eller menar du att människor ska vänta tills de är 45 med att skaffa barn?

Vad är att ta ansvar?
    Enligt mig är det inte BARA för privatekonomin utan ansvaret är betydligt större än så.
    Du har ett ansvar i samhället och att inte ens vilja se till att alla medmänniskor har det drägligt snuddar till det som är totalt ansvarslöst.
    Jag tycker att om man hoppar av gymnasiet för att skaffa barn och sedan struntar i att gå klart skolan, då får man skylla sig själv om man har svårt att få jobb och därmed inkomst. Det är så lustigt att folk här på FL ofta säger att man inte behöver vare sig inkomst eller utbildning för att skaffa barn för "det enda som behövs är kärlek", men sedan beklagar sig samma människor över att det finns så många fattiga barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:37:59 följande:
    Den som väljer att bli undersköterska väljer att bli låginkomsttagare.
    Varför yngla av sig så mycket om man är låginkomstagare och vet med sig att man aldrig kan ge flera barn ett drägligt och ofattigt liv?

Barn är ingen rättighet.
    Jag skaffade barn först när jag hade de ekonomiska förutsättningarna (som var långsiktiga) för det. Trots stark barnlängtan och ett stabilt förhållande med en man som tjänade bra.
    Som sagt. Utbildning gör inte folk smartare.

Vad exakt är det du har så extremt svårt med att förstå att alla inte kan studera?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:39:38 följande:
    Ökade vårdpersonalens löner markant under det evighetslånga sossestyret? Vad får dig att tro att det skulle ha blivit någon skillnad alls?
    Tvärtom - det gigantiska bidragsmonstret skapar inga förutsättningar alls för högre löner inom den offentliga sektorn. I synnerhet inte om privatiseringen bromsas.
    De halkade inte efter och fick reallönesänkningar nej. Det är en verklighet idag för stora yrkesgrupper som tex lärare.

Inte konstigt att M får så många röster, du blandar friskt och tror att privatiseringar har med bidrag att göra.
    Grattis till Reinfeldt att det finns obildade typer som dig!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:41:51 följande:
    Men det är precis det som det är.
    Ett exempel: för 15 år sedan förutspåddes det bli hög arbetslöshet bland läkare och detta skulle vara i ca 10 år.
    Eftersom en läkarutbildning tar lång tid är sådana långtgående framtisprognoser viktiga.
    För runt 30 år sedan rådde hög arbetslöshet bland läkare. Nyexaminerade hade lockats till en utbildning med goda framtidsprognoser blev rätt lurade.

Datautbildngar som startade för drygt 10 år sedan visade sig bli totalt värdelösa när IT-bubblan sprack. något som ingen kunde förutspå.

Jo, att satsa på rätt utbildning handlar om TUR, det är du som inte förstår att världen inte snurrar runt dig.

Din kommentar av val av partner är bara så otroligt dum så det finns inte ens på skalan.
    Varför begränsa sig till Sverige?
    Läkare kommer aldrig att möta hög arbetslöshet inom Europa och i en global kontext.
    Jag jobbade i 4 europeiska länder innan jag fick mitt jobb i Sverige. Och först då skaffade jag barn.

Datautbildningarna blev inte alls värdelösa. Däremot kräver allt som utvecklas i snabb takt vidareutbildning. Många av mina vänner läste datautbildningar omkring tiden när it-bubblan sprack och de klarade sig alldeles utmärkt.
    Det fanns bra och usla utbildningar redan då, men det krävdes såklart okorkade beslut för att välja rätt.

Att däremot slösa bort sitt studiemedel på strökurser, mediautbildningar, samhällsvetenskaper, humaniora och dyl. har alltid varit ganska dumt och kortsiktigt. Det är inte konstigt att många akademiker är arbetslösa, men det har mest med deras egna val att göra, och inte otur.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:43:11 följande:
    Jag tycker att om man hoppar av gymnasiet för att skaffa barn och sedan struntar i att gå klart skolan, då får man skylla sig själv om man har svårt att få jobb och därmed inkomst. Det är så lustigt att folk här på FL ofta säger att man inte behöver vare sig inkomst eller utbildning för att skaffa barn för "det enda som behövs är kärlek", men sedan beklagar sig samma människor över att det finns så många fattiga barn.
    Trots allt är det ett fåtal personer du pratar om när man tittar på hela samhället.
    Man kan inte diskutera undantag och göra det till en sanning gällande för alla.
    Sanningen är att de allra flesta går ut gymnasiet. Av de som hoppar av skaffar procentuellt sett mycket få  barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:43:23 följande:
    Som sagt. Utbildning gör inte folk smartare.

Vad exakt är det du har så extremt svårt med att förstå att alla inte kan studera?
    Vem kan inte studera?
    Jag har mött människor med väldigt många olika sorts handikapp i högskolan. Det finns hjälp att få.

Eller menar du att alla låginkomsttagare är ohjälpligt korkade och arbetsoförmögna pga det? Är Sverige världens mest korkade land?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:47:21 följande:
    Varför begränsa sig till Sverige?
    Läkare kommer aldrig att möta hög arbetslöshet inom Europa och i en global kontext.
    Jag jobbade i 4 europeiska länder innan jag fick mitt jobb i Sverige. Och först då skaffade jag barn.

Datautbildningarna blev inte alls värdelösa. Däremot kräver allt som utvecklas i snabb takt vidareutbildning. Många av mina vänner läste datautbildningar omkring tiden när it-bubblan sprack och de klarade sig alldeles utmärkt.
    Det fanns bra och usla utbildningar redan då, men det krävdes såklart okorkade beslut för att välja rätt.

Att däremot slösa bort sitt studiemedel på strökurser, mediautbildningar, samhällsvetenskaper, humaniora och dyl. har alltid varit ganska dumt och kortsiktigt. Det är inte konstigt att många akademiker är arbetslösa, men det har mest med deras egna val att göra, och inte otur.
    Varför exportera våra problem?
    Du pratar om arbetslöshet och det finns även i hela världen.
    Var ska du exportera våra arbetslösa och vilket land tar emot dem?

Datautbildningar blev värdelösa vilket du hade vetat om du hade haft en susning om vad du pratar om.
    Även KTH-utbildade människor blev arbetslösa och kom aldrig in och det handlar om många. Kolla Data-avdelningens statistik och uppföljning.

Ta och läs på och kom tillbaka när du vet vad du pratar om. Det handlar inte om ströutbildningar, du gör dig dummare än du ser ut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:48:11 följande:
    Trots allt är det ett fåtal personer du pratar om när man tittar på hela samhället.
    Man kan inte diskutera undantag och göra det till en sanning gällande för alla.
    Sanningen är att de allra flesta går ut gymnasiet. Av de som hoppar av skaffar procentuellt sett mycket få  barn.
    Det är förmodligen en ganska stor del av de fattiga som saknar eftergymnasial utbildning, sitter i nån håla med hög arbetslöshet och skaffade barn för tidigt, med någon som var helfel.
    Offerkoftan på.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 10:49:01 följande:
    Vem kan inte studera?
    Jag har mött människor med väldigt många olika sorts handikapp i högskolan. Det finns hjälp att få.

Eller menar du att alla låginkomsttagare är ohjälpligt korkade och arbetsoförmögna pga det? Är Sverige världens mest korkade land?
    Det finns massor av människor som inte kan studera av aölla möjliga anledningar.

Allvarligt trodde du verkligen att alla kan bara för att du kunde?
    Jösses amalia det är värre än jag trodde.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?