• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

April barn skrev 2012-03-20 12:38:22 följande:
    Samma här, men vi som är/var de "utsatta" men som ändå tycker alliansen är det bästa verkar inte existera haha
    Så om du är nöjd med din sitaution så tillhör du väl inte dom utsatt då.
    Var glad för det.

Och om du faktiskt hade läst hade du sett jag jag skrev att pensionärer inte tillhör den utsatta gruppen generellt.
    Även om det säkert inte är lätt för en del pensionärer heller.

• Anonym

Nu ska jag och min dotter gå och klippa oss och sen ska vi gå till ett mysigt cafe här i närheten och käka grillade mackor och dricka megagod varm choklad.

Och jag är sjukpensionär, och jag inser hur priviligerad jag ändå är, vi tillhör inte dom utsatta grupperna.
    Det finns många som har det betydligt värre än vad en sjukpensionär har, i dagens alliansstyrda Sverige.

Och ni som precis som jag har det bra, kanske ska hålla er för goda för att slå neråt och lägga sten på börda genom att ytterligare skuldbelägga dom som inte har haft samma tur som ni har.

Det är så enkelt att lägga ansvaret och skulden på den som redan ligger, och det är precis vad regeringen vill att vi ska göra, så att fokus förflyttas från det som dom håller på med.
    Om vi är upptagna med att hugga varandra i strupen så kan dom härja ifred utan att bli ifrågasatta.
    Så bekvämt för dom när vi medborgare går deras ärenden.

Ajöss.           

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 13:13:38 följande:
    Det ska väl gälla alla eller?
    Som tex bibliotekarier och lärare. Deras utbildning motsvarar läkarnas i längd.

Om du menar det du säger ska de ha ett lönepåslag med minst 10-15 000.
    Jag antar att du röstar efter den tanken också och inte återremitterar din tanke med att de får ta sitt ansvar själva och höja sina löner själv!
    Bibliotekarie, lärare,socionomer och sjuksköterskor arbetar väl mest för att de älskar sitt arbete och ser arbetet som ett kall?
    Medan däremot diverse ingenjörer och tekniker är de som bygger Sverige och därför är värda dessa 10-15 000 mer i månaden, eller hur det nu var?
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 13:32:12 följande:
    Det är oväsentligt utan det handlade om att man ska ha betalt efter utbildning.

Fö är inte ens prästers jobb ett kall, det är länge sedan vi officiellt avskaffade den typen av livegendom, det trodde jag att du visste.

Vad är skillnaden på en ingenjör som älskar sitt arbete och en lärare? F
    Eller du menar kanske att vi ska sätta lönen efter hur vi känner för våra jobb? I så fall så ligger väldigt många ingenjörer riktigt risigt till för det kan vara minst lika mycket kall fastän det handlar om maskiner.
    Det var menat som ironi, det finns faktiskt en hel del som tycker så. De låga lönerna finns främst i kvinnodominerade yrken medan alla dessa tekniker finns i mansdominerade branscher.
    Kvinnorna har  valt sina yrken för att de är så vårdande och tycker om  att ta hand om andra, medan männen kämpar och sliter och leder samhället framåt.

Har läst så många gånger om att de inom vården mest fikar, skvallrar och bäddar någon säng ibland, så lönen är alldeles lagom. 
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-20 13:43:25 följande:
    Jag menar just det - vad tror du att det beror på?
    Jag har bott lite varstans i landet (och världen också för den delen). Jag har bott i studentstäder, industristäder, storstäder, småstäder, byar, från norr till söder. Jag har aldrig någonsin varit med om att bli nekad arbete med motiveringen att de hellre vill ha studenter. Det låter som en dålig ursäkt. Vilken arbetsgivare tackar nej till någon som de uppfattar skulle vara dem till gagn, vare sig det är en student eller ej..?
    Arbetsgivaren väljer hellre en alert pigg fräsch yngre människa än någon som i 45+ som har förslitningsskador efter tex ha arbetet i vården. 
    Det är lättare för yngre att få in en fot på arbetsmarknaden och arbeta sig upp när det gäller arbeten som inte kräver utbildning eller erfarenhet.
    Varken callcenter, butiker eller snabbmatskedjor väljer att ta in äldre utan tidigare erfarenhet inom området.

• Anonym
    Donum skrev 2012-03-20 14:02:37 följande:
    Om valet står mellan någon som bedöms vara till gagn för företaget och någon som inte bedöms vara till gagn för företaget så väljer man väl ändå den som bedöms vara till gagn, oavsett ålder?

Jag har, som sagt, arbetat på McDonalds. Tidigare erfarenhet inom området var aldrig avgörande eller ens önskvärt eftersom olika snabbmatsrestauranger har olika förfaranden och man oavsett måste lära upp den som anställs. 
    Du kanske inte var 40+ när du fick arbete på McDonalds?

I ålderintervallet 35-44 är 5 % arbetslösa, samma % gäller för åldersintervallerna 45-55 år och 55-64 år.  
    Ungefär 65-70 % av dessa har inte mer än gymnasieutbilning somliga har inte ens gymnasieutbildning, det som gäller är då arbeten som är okvalicificerade.

• Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 14:18:11 följande:
    Men det där tror du väl ändå inte på? Om att fika och bädda en säng ibland? Allvarligt?
    Vårdpersonal och lärare har bland de mest stressande yrken alla kategorier.
    Sjukskrivningar, depressioner, utbrändhet, sömnstörningar - det är vardagsmat inom dessa yrken. Och det beror på jobben och den stress arbetstagaren lever i varje dag.
    Det finns många som tror att vårdyrken är lätta arbeten som vem som helst kan ta. 
    När det istället leder till att människor drabbas av förslitningsskador långt före det är dags att pensioneras. 

Många fattar inte att det är lika fysiskt tungt som tex. byggnadsarbete, kassaarbete är enligt undersökningar ett för kroppen lika tungt arbete som tung industri. 
  • Anonym
    hallonfot skrev 2012-03-20 14:30:31 följande:
    Ja, det är många unga här inne. Många som inte har livserfarenheten.
    Tycker att de ska titta på sina föräldrar eller tom morföräldrar och tänka sig att det är dessa som ska bara ska skaffa sig ett jobb, flytta till arbete kanske utomlands, bo inneboende, sätta sig på skolbänken för att omskola sig, gå runt till arbetsgivare och fråga om jobb............

Tillägg vi tänker oss att dessa personer bara har gymnasieutbildning och arbetat som exempelvis undersköterska, butiksbiträde, maskinoperatör och liknande. 
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 14:23:58 följande:
    Och de som inte kan få arbete av en eller annan anledning får vara glada för tak över huvudet?

Får jag fråga hur länge du har haft det jobb som du har idag?

vaddå KAN få arbete? alla KAN få arbete om de vill. Men alla vill inte ta vadsomhelst för jobb och då går de utan jobb.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-20 14:33:05 följande:
    Jag tycker inte att McDonalds är ett uselt exempel alls. De tillhör helt klart de företag som i hög grad anställer personer som av en eller annan anledning inte kan skaffa sig arbete någon annanstans och de har ett utbildningssystem som gör att man tämligen enkelt kan klättra vidare om man så önskar. Visst sjutton finns det 30+ på McDonalds. 
    Det finns säkert 30+ på McDonalds, platschefer och liknande som arbetet sig upp.

Har du sett många 30+ i personalen bakom disken,de som sköter servering och kassa?
    Tror du att de anställer de äldre som inte har erfarenhet av arbetet? 

Nu har de ju ännu mindre incitament efter det att arbetsgivaravgiften sänkts för de som är under 24 år, företaget har kraftigt ökat sina vinster efter den sänkningen. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?