• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Donum skrev 2012-03-20 14:49:20 följande:
    Jag citerar ett inlägg jag just skrev: 

Jag har träffat på ganska många 30+ under mina år på McDonalds. Jag började arbeta där när jag var 15 och bortsett från avbräck i form av utlandsresor och studier så jobbade jag där sammantaget i 14 år. Det är en grymt bra skola och en bra plattform för vidareutveckling. Ingen av de jag arbetat med under de åren har gått från McDonalds till arbetslöshet. De har alla haft både nytta och glädje av att arbeta på McDonalds. Det är synd att de har ett så dåligt rykte.  
    Har du träffat på många som börjar där när de är äldre än 35 år, alltså då börjar med att vända hamburgare?
  • Anonym
    Legacy skrev 2012-03-20 15:04:10 följande:
    Man vänder inte hamburgare på Mc Donalds doh Drömmer

Mc Donalds är troligen den viktigaste arbetsgivaren jag haft, de gav mig en bra grund att stå på inför mitt kommande arbetsliv i hur man förväntas prestera och bete sig. Jag jobbade med kollegor som var 50+, många av oss var mellan 20-30 och ett par mellan 30-50.

Vad är det som är så fel med att "vända hamburgare"? Har du själv stått där på golvet och försökt ta dig igenom ett 8timmarspass?    
    Inget fel med att jobba där, jag är fullt övertygad att det krävs både fysisk som psykisk styrka, att det är både stressigt och pressande.

Jag pratar endast om att de som av olika skäl är arbetslösa, blivit friskförklarade av FK eller går på försörjningsstöd bara kan ta sig i kragen och skaffa ett arbete, att det finns massor med arbeten. De flesta massor av arbeten som inte kräver utbildning eller erfaren het är just snabbmatsbranschen och callcenter. 

Jag påvisar bara att alla faktiskt inte är mellan 18-25 år, många är betydligt äldre.
    Tror du att dessa ställen anställer 45+ utan erfarenhet på området, de som kanske är lite sjuka, lite slitna i kroppen, inte har lika mycket ork som en 20-åring? 
  • Anonym
    Argo skrev 2012-03-20 17:37:27 följande:
    www.flashback.org/t1821495p9
    Så det låg annat bakom den sparken. Tycker ändå att det är illa att bli sparkad efter 20 timmar utan att det blivit påpekande/tillsägelse från chefen, detta förutsätter naturligtvis att personen aldrig arbetat på ett liknande arbete.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-03-20 18:09:27 följande:
    Just så, och så känner nog de flesta.

Men säg det till de som ställt upp i kvällspressen och visat upp sin "fattigdom" när barnen inte haft råd med senaste hip-hop-jeansen för 2000 spänn.

www.expressen.se/nyheter/gustav-14-ager-bara-.../

Man kanske inte är fattig för att man får nöja sig med Dressman?
    Om man får nöja sig med Dressman är man inte fattig, fattig är man när man inte kan köpa kläder när de gamla kläderna är slut, när skorna inte klarar att vistas ute osv.

Man är heller inte fattig när man har platt-TV. 
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-20 18:38:26 följande:
    Ekologisk mat är svindyr där vi bor med, men det är viktigt för oss så det var ingen fråga om något annat. Ica basic eller coop xtra finns väl i alla ica och coop affärer?
    Du förutsätter att alla har tillgång till stormarknader, ICA och Konsum på småorter har inte alls så mycket ur ICA Basic och COOP xtra.
    För att ta sig till köpcentra där dessa finns där jag bor krävs 3 bussbyten, reslängd drygt 1 timma enkel resa.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 18:46:01 följande:
    Fast det tror jag inte på.
    Det finns även undersökningar som gäller matkassar över hela landet, vissa regioner är betydligt dyrare än andra, det är faktiskt så att medelinkomsten i många dyrare regioner är lägre än där maten är billigare.
  • Anonym

Om skyddsnätet fungerar, om man faktiskt får socialbidrag när man är berättigad.
    Om man inte faller mellan olika stolar och blir slussad runt, runt och runt, utan att få hjälp.
    Om inte socialkontoren i sin besparingsiver hittar ett kryphål i den behövandes sitaution som gör att dom kan neka försörjningsstöd, trots att personen inte har nån annan möjlighet till försörjning.

Ja, då kan man nog klara sig.

Men dom andra då, dom som inte har en sån tur.
    Dom som hamnar utanför alla skyddsnät och dom blir fler och fler, vad gör vi med dom.

Är det ok att pressen är så hård på våra socialkontor att dom behöver leta efter ursäkter för att slippa betala ut pengar till den som behöver.

Som han som blev utkastad från psyket utan pengar men med en lägenhet.
    Utan några pengar alls, gick han till soc, bara för att bli nekad pengar till mat.
    Dagen efter gick han dit igen med samma resultat.
    Tredje dagen var han så hungrig och desperat att han när han blev nekad,
    hotade tjänstemannen med våld och körde en hand genom en glasruta.
    Samtidigt som han bad personalen att kalla dit polisen.
    För allt han ville var att bli inspärrad så han skulle få något att äta.

Så långt har det alltså gått, att vi pressar sjuka människor så hårt att dom inte upplever sig ha något annat val än att göra något olagligt för att få hjälp.
    Och sen klagar vi på att våldet ökar.
    Desperata människor begår desperata handlingar.                       

• Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 20:01:51 följande:
    Ja och det tycker jag är det minsta man kan förvänta sig av en vuxen människa som har jobbat ett par år. Det handlar ju om prioriteringar. Alldeles för många går och köper fin bil o nya möbler på avbetalning. Spara först till en buffert, spara sen till allt du vill ha och fortsätt sen spara till det du vill ha i framtiden.

Alldeles riktigt att det handlar om prioriteringar.
    Och för en del handlar det om att prioritera hyra, mat på bordet, ev. mediciner och nödvändiga kläder.
    Sen finns det inget kvar till ett sparande.
    Först måste man överleva här och nu, innan man kan börja spara.    
  • Anonym
    Anonym (Finns ej fattiga) skrev 2012-03-20 21:56:30 följande:
    Helt otroligt tycker jag att han inte ens kunde låna eller panta ihop ca 15:- till en paket med havregryn, då hade han haft mat iaf 2 veckor fram.
    (Absolut inte en idealisk situation) men jag menar något kan man ju göra själv om man nu är så hungrig och desperat!!

Och tycker du det är ett bra samhälle som låter  sjuka människor vara hänvisade till att panta ihop pengar, för att få ihop till mat?
    Är det så du vill bli behandlad av samhället om du en dag skulle bli sjuk?   
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 22:36:20 följande:
    Fast då anser jag att du inte förstår hur människors vardag ser ut.
    Det är vanligt med unga familjer, att de har jobb som uskor eller kassörskor och den lönen är inte hög. Det är dessutom vanligt med ensamstående. Lägg därtill att en normalhyra är runt 6000.
    Säg att de får ut gissningsvis 15 000 efter hyra + normala räkningar som el, försäkring, a-kassa osv så finns inte så mycket att spela på.

Så att det "alltför ofta" handlar om överkonsumtion anser jag är en myt.
    Dessutom är det faktiskt så att väldigt många arbetar hela sitt liv som undersköterska, i kassa eller andra låglöneyrken. Löneutvecklingenär inte speciellt stor inom dessa yrken.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?