Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 16:13:40 följande:
Inkomst 8000-8800 kr
Hyra 4000 kr
el 300-400 kr
Fack 287 kr
försäkr 189 kr
Tel/bredb/tv 510 kr
Enlig beräkningarna där så skulle man som ensam ha över 3000 kr.
Annette 732 skrev 2012-03-20 16:28:56 följande:
nu är jag snäll och gör en budget till dig som du kan gå efter om du vill.
inkomst 8.800kr
hyra 4.000kr
el 400kr'
fackavgift 287
akassa??? skaffa det! inte samma sak som facket! runt 200kr kanske??
försäkring 189kr
tv/tele/internet 510kr
mat 1.500kr
kläder 500kr
spar 1.000kr
nöje 200kr
skulle det funka för dig?
Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 16:33:06 följande:
Den beräkningen fungerar inte då jag betalt mina räkningar har jag kvar 1500 till mat och hygien. Finns inget över till kläder, sparande och nöjen. Alvarligt.
Jag skulle gärna spara så jag kunde någon gång komma upp till min släkt i norrbotten, men det går inte.
Jag har räknat åt dig på en dålig månad med hög elräkning 400 kr, låg inkomst 8000 kr och då hamnar du enligt dina egna givna siffror på -716 kr.
En bra månad med 300 kr i elräkning och 8800 kr i inkomst hamnar du på +184 kr .
I försörjningsstödet ska du även lägga till utgifter för medicin, läkarbesök och särskilda utgifter för de behov antingen läkare, psykolog eller annan expert rekommenderat och ordinerat.
Du har glömt att lägga på vad det kostar för dig att åka kommunalt. Den summan är här i Stockholm med stor omnejd 790 kr som billigast. Vad den är hos dig vet jag inte men den ska vara det belopp som det kostar dig per månad om du väljer det billigaste sättet att ta dig tur och retur hela månaden. Det finns säkert exempel på folk som inte har tillgång till buss, tåg, tunnelbana eller spårväg, men som får bil- eller taxiresor beviljade.
I den Provberäkning som du och jag lagt in dina siffror i, finns inte medtaget att du ska kunna spara. Däremot finns det medräknat mat, kläder, skor, hygien, fritid, lek, nöjen och utgifter för TV, telefon, dagstidning, bredband och förbrukningsartiklar så som skrivarpapper, pennor, pappersvaror, myrmedel och liknande. Alla har ju olika behov och olika mycket krävs för att bo och leva drägligt.
För att du ska få en bättre uppfattning om ungefärliga utgiftsposters storlek som betraktas som skälig inom ramen för personliga kostnade i högra spalten på Provberäkningen, se här:
www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18219/2010-12-28.pdf
Där är posterna preciserade, vilket de inte är i 2012 års Riksnorm. För ändå bättre koll, se "Koll på pengarna"
www.ungkonsument.se/Global/Ung%20Konsument/Dina%20pengar/Dokument/10924285-f15651-KPP_2012_low.pdf. Här är summorna mycket tydliga för olika poster, med förklaringar och tips. De är däremot högre än i riksnormen, men de utgör ändå ett slags rättesnöre för hur man kan lägga sin budget.
Jag tycker du ska göra en uträkning och om du kan, printa ut den. Spara den annars som pdf eller kopiera och klistra in i word eller gör en printscreen. Ta med dig alla dina månatliga räkningar sedan tre månader tillbaks, dina läkarordinationer preciserade och nedskrivna på papper av dina läkare och gå med detta till försörjningsstöd efter att ha ringt och beställt tid.
Jag misstänker att du har en hel del att hämta där. Inte minst kan det var så att du får beviljat ersättning för massage - för det var väl du som blivit ordinerad massage av din läkare? - och att du även får ersättning för andra för dig behovsprövade utgifter.
Du har låga kostnader för TV, bredband, telefon och dagstidning. De är låga men kanske ändå kan sänkas. Nu råder priskrig mellan Tele 2 och 3. För 345 respektive 349 kr i månaden får man tala och SMS:a hur mycket man vill över hela månaden. Inga begränsningar. För denna summa får man även en ny smartphone eller annan modell gratis. Och med 3 surfar man fritt med upp till 32 Mbit hastighet, 10 GB data ingår, och överskrider man det sänks hastigheten. Telefonen kostar alltså inget. Och de har lovat att inte höja efter bindningstiden som är 2 år. Utan att först förvarna. Men då kan man ju säga upp abonnemanget om det blir för dyrt.
Det går dessutom att dela 3:s abonnemang till sin dator utan kostnad. Detta ringde jag dem om idag.
Tele 2 har liknande drive, men deras datanät är inte lika kraftfullt och mobiluppkopplingen inte lika snabb och inte heller med lika stor dataöverföring / månad.
Det kanske inte är ett alternativ för dig, men för mig med över 2000 kr minus i Provberäkningen per månad, är det ett alternativ som reducerar behovet av hemtelefon till noll. Dessutom kostar det bara 18 öre / minut, med ett tillval på 29 kr / månad, att ringa USA där jag har en syster som jag pratar med 1-3 timmar i månaden.
Det där med matkostnader måste du också tänka på. är det så att du har anpassad eller specialkost, måste det tas upp som extra utgift om det blir en merkostnad.
Är det inte så kan man genom att leka detektiv spara massor i matbudgeten.
Kläder och skor behöver man som normalslitare inte köpa varje månad eller ens mer än ett par gånger om året. Det finns då superreor med halva priset på reapriset.
Nöjen och fritid är det ju som det är med. Jag har köpt många dvd-filmer med två för 99 kr och då har det ofta funnits paket med två filmer i varje film. Ibland till och med tre eftersom den ena varit en dubbelfilm.
Godsaker som lövbiff, rökt lax och annan lyx blir överkomligt när de säljer ut kort datum. Särskilt om det har varit extrapris veckan innan.
Sedan är det så att försörjningsstödet ska tillgodose dina särskilda behov. Är det så att din läkare anser att du behöver en rekreationsresa en gång om året, är det så att man måste bedöma det om du äskar ersättning.
Och som Annette skrev: A-kassan är ett måste, men facket är väl knappast aktuellt för dig att hänga kvar vid. Jag betalar bara 99 kr / månad till Unionens a-kassa - som heltidsarbetslös.
Det där med elen:
Har du koll på din förbrukbning i Kwh? Ring till ditt elbolag och hör om det en rimlig förbrukning du har. Är den orimlig är de skyldiga att kolla upp det hela.
Har du koll på ditt avtal; rörligt bundet eller tillsvidare? Tillsvidare är det dyraste du kan ha.
Kolla upp med
www.ei.se/elpriskollen/ och
www.elskling.se/,
www.elpriser.se/ och
www.elprisguiden.se/ om något annat än det du har skulle passa dig bättre.
Det var mycket på en gång och säkert har du redan ansträngt dig att ta ned dina kostnader.
Men det där med elräkningarna måste var något lurt med. Kräv av din elleverantör att de kollar upp din elförbrukning. Och om det är så enkelt att du har tillsvidareavtal, så ta rörligt eller bind det.