Inlägg från: Anonym (Fattig, men rik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattig, men rik)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 20:04:04 följande:
    Så här ser min och min mans situation ut:

Vi har två barn (3 och 5 år). Mannen har inget jobb, och får ingen A-kassa. Jag studerar och får ca 9 500 kr i månaden. Plus att vi har barnbidraget. Vår hyra ligger på 5200 kr i månaden (en tvåa). Vi har båda skulder hos kronofogden och får således ingen billigare eller mindre lägenhet eftersom vi inte är kreditvärdiga. Barnen ska ha det de behöver plus att vi oxå måste ha mat givetvis.
    I sommar ska jag jobba, men börjar inte förrän i juli och får inte min första lön förrän i slutet av augusti. Mina sista csn-pengar får jag i maj och då är det bara på 7 000 kr.
    Jag har pratat med soc och så här säger dem:
    *Ni måste flytta till en billigare eller mindre lägenhet (men det kan vi inte eftersom vi inte är kreditvärdiga)
    *Ni får inget försörjningsstöd under de månader ni inte får pengar eftersom du (jag alltså) pluggar och därför inte står till arbetsmarknadens förfogande till 100 % (Jag studerar på distans och lägger ner ca två timmar på att söka jobb varje dag)
    *Soc säger att våra barn kommer bli placerade hos en jourfamilj tills vi får igång ekonomin igen (de gör alltså hellre så än att ge oss pengar)
    Vi måste sparar ihop minst 7000-8000 kr för att klarar oss någorlunda under de två månader jag inte jobbar, för att slippa att våra barn får flytta ifrån oss.
    Vi har överklagat detta 4 gånger.       
    Ta kontakt med din lokala dagstidning och be dem göra ett reportage om hur dagens sociala välfärdssystem med diverse socialförsäkringar inte fungerar. Att folk blir utslagna för att regelverket är så osmidigt.

Självklart ska ni bråka och leva rövare. Och självklart ska ni inte lämna era barn till någon annan än möjligen en släkting om det riktigt kniper.
    Enligt lagen har alla barn rätt till en trygg uppväxt och att få sina behov tillgodosedda. Det skulle inte förvåna mig om en advokat skulle kunna hjälpa er. Ni har rätt till Rättshjälp och även barnen har det. Barnens Rättshjälp betalar hela kalaset och ni betalar nog högst en procent. Vad man kan förstå av din korta beskrivning.
    www.rattshjalp.se/
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:07:02 följande:
    Men innan man kommit upp till frikort så betalar soc för medicin samt läkarvård. 

Många verkar ha missat att soc betalar faktiskt ut mer än bara hyra och riksnormen, dessa saker betalar de också ut:

Andra saker räknas efter faktisk, skälig kostnad

Övrigt ekonomiskt bistånd, som inte ingår i riksnormen är kostnader som: 
    - Boendekostnad 
    - Hushållsel 
    - Hemförsäkring 
    - Arbetsresor 
    - Avgift för medlemskap i A-kassa och fackförening

Andra kostnader

Ibland har du andra kostnader som är nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå. Ta med dessa kostnader vid ansökan Detta gäller till exempel kostnader som: 
    - Läkarvård 
    - Medicin 
    - Akut tandvård 
    - Glasögon 
    - Begravning 

Så dessa 3840 som är en del av riksnormen är tänkt att gå till mat, bredband, nöje, kläder.  
    Vad du skrivit gäller. Plus att det finns en massa andra personliga behov som man kan få bidrag till, som av vissa kan betraktas som inte nödvändigt eller lyx, men som för den berörde kan göra att man inte går rakt ner i depression eller annan sjukdom. Läkarutlåtande, omständigheter, hälsa och annat är det som den som bedömer ska ta hänsyn till.

Alla resor med allmänna kommunikationer, såsom månadskort och förköpshäfte på SL, får man ersättning för om man ligger under normen. Barn kan ha fritidssysselsättningar som ger dem den stimulans de behöver för att må drägligt. Det kan handla om en medlemsavgift, särskilda kläder eller annat.
    Anonym skrev 2012-03-18 20:08:35 följande:
    Du ser ingen skillnad på att man vill baföatt och för att det är nödvändigt att ta sig upp ur sängen.
    Du är makalöst empatilös och fruktansvärt oförskämd, hoppas att det är flera som påpekat det för dig IRL.
    Du missade säkert att läkare och psykolog rekommenderar massage på grund av ständiga spänningar.
    För övrigt visar din kommentar att du är sådan som just du tillskriver andra.
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:12:14 följande:
    Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?
    Din beskrivning är dagens samhälle i ett nötskal.
    Bristen på empati, den mycket själviska och oempatiska inställningen att man får skylla sig själv, den totala bristen på ödmjukhet inför andra människor och övertygelsen om att alla har ett fritt val utan några som helst oöverstigliga hinder är utbredd till spyfärdighet.
    Inte minst här på FL.
    Mantrat: Länge leve egoismen!
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:16:42 följande:
    Men vem vänder de fattiga ryggen, det jag och många tycker är att vi i Sverige har det bra och de fattiga är egentligen inte så fattiga. Av for man hyran, elen, hemförsäkring, fackavgift, medicin, läkarvård betald, utöver detta får man också ca 3800kr som kan gå till mat/kläder/nöje/bredband/mobil. Jag tycker faktiskt man klarar sig hyfsad på dessa pengar, jag levde nämligen själv på soc och kunde spara undan minst 1000kr månaden. 
    Jag tror inte du var utpekad som en som vänder ryggen till. Åtminstone jag uppfattar dig helt tvärtom. Men åsikter att den som är utsatt ekonomiskt får skylla sig själv florerar fritt i samhället idag. Även de som är satta att stävja ekonomisk utsatthet fördömer de som är svaga ekonomiskt.
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:39:31 följande:
    hehe,men min sjukersättning på 6.700kr ligger jag 452kr FÖR HÖGT för socialbidrag i den beräkningen.
    Och jag som ligger på cirka 2300 minus tycker då att du har det bra!?
    (Jag har inte försörjningsstöd.)

Allt är som sagt relativt.
    Anonym skrev 2012-03-18 20:40:21 följande:
    Du brukar inte läsa tidningar alltså eftersom reportage om det här förekommer i princip varje dag men du menar att ytterligare ett kommer att lösa allt?
    Visst läser jag tidningar. Jag skriver till och med reportage.
    Ett reportage sätter extra press på inblandade parter att skärpa till sig och reda ut situationen. Gäller både företag och myndigheter.
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:44:53 följande:
    Fast barn plockas inte från föräldrar bara så där. Vet folk som inte förstår varför deras barn blivit omhändertagna för dom gör ju allt för dessa barn.
    Sanningen är att dom INTE är föräldrar till sina barn och inte tar hand om dom bara tror det. 
    Vad menar du med din kommentar? Menar du att någon har kidnappat eller stulit barnen de påstår är deras egna? Torde inte vara möjligt i dagens samhälle. Man kan ta DNA.
    Eller menar du att det är riktigt att lämna bort sina barn för att man har en utsatt ekonomisk situation? Så som man gjorde under första hälften av 1900-talet och tidigare? Sådana åsikter finns det säkert gott om nu för tiden.

Eller vad menar du?
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:56:50 följande:
    NEJ jat tror inte alla har korkort,MEN jag tror att alla har någon i sin omgivning som har körkort och kan ställa upp och köra mot en liten peng eller mat.

snäla läs tråden!!!!
    Man kan tro så. Men så ser det inte ut i dag.
    Jag har absolut ingen jag kan fråga. Jag har försökt men stötte på ovilja. Då inser man att det inte är lönt att sätta sig i omöjlig skuld.
    Anonym skrev 2012-03-18 21:02:39 följande:
    Så sant som det är sagt!

FL tror jag i mångt och mycket speglar hur dåligt många mår. Man bara måste slå på någon annan för att själv må lite, lite bättre.
    Jaha, är det så illa?
    Jag som inte får någon hjälp mot min mångåriga depression, min arbetslöshet sedan många år, min strid efter skilsmässa med två barn inblandade och allt som rör underhåll, boende och umgänge, min sömnlöshet och min folkskygghet, plus alla andra nya och återkommande hinder som stökar till det så fort jag börjar resa mig - jag är här för att dela med mig och hjälpa andra.
    Jag har levt i ett destruktivt förhållande under 15 år, flydde till skyddat boende och tvivlar på att jag någonsin kommer att kunna fungera som den kreativa normala och glada individ jag en gång var.
    Inte ens AF har några förhoppningar verkar det som.
    Men jag vet att jag har mycket att komma med för den som vill lyssna eller ha hjälp med det jag är riktigt duktig på yrkesmässigt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?