Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Anonym skrev 2012-03-18 20:04:04 följande:
Så här ser min och min mans situation ut:Vi har två barn (3 och 5 år). Mannen har inget jobb, och får ingen A-kassa. Jag studerar och får ca 9 500 kr i månaden. Plus att vi har barnbidraget. Vår hyra ligger på 5200 kr i månaden (en tvåa). Vi har båda skulder hos kronofogden och får således ingen billigare eller mindre lägenhet eftersom vi inte är kreditvärdiga. Barnen ska ha det de behöver plus att vi oxå måste ha mat givetvis.
I sommar ska jag jobba, men börjar inte förrän i juli och får inte min första lön förrän i slutet av augusti. Mina sista csn-pengar får jag i maj och då är det bara på 7 000 kr.
Jag har pratat med soc och så här säger dem:
*Ni måste flytta till en billigare eller mindre lägenhet (men det kan vi inte eftersom vi inte är kreditvärdiga)
*Ni får inget försörjningsstöd under de månader ni inte får pengar eftersom du (jag alltså) pluggar och därför inte står till arbetsmarknadens förfogande till 100 % (Jag studerar på distans och lägger ner ca två timmar på att söka jobb varje dag)
*Soc säger att våra barn kommer bli placerade hos en jourfamilj tills vi får igång ekonomin igen (de gör alltså hellre så än att ge oss pengar)
Vi måste sparar ihop minst 7000-8000 kr för att klarar oss någorlunda under de två månader jag inte jobbar, för att slippa att våra barn får flytta ifrån oss.
Vi har överklagat detta 4 gånger.
Självklart ska ni bråka och leva rövare. Och självklart ska ni inte lämna era barn till någon annan än möjligen en släkting om det riktigt kniper.
Enligt lagen har alla barn rätt till en trygg uppväxt och att få sina behov tillgodosedda. Det skulle inte förvåna mig om en advokat skulle kunna hjälpa er. Ni har rätt till Rättshjälp och även barnen har det. Barnens Rättshjälp betalar hela kalaset och ni betalar nog högst en procent. Vad man kan förstå av din korta beskrivning.
www.rattshjalp.se/