• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-18 20:13:26 följande:
    fattar fortfarande inte varför man väljer att betala 12.000 för en flyttfirma när man själv enkelt kan hyra en B lastbil och köra själv för under 1000 lappen!!!
    Jo alla har körkort. Verkligen.
    Tror du på det själv eller????
  • Anonym
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:12:14 följande:
    Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?
    Soc ställer ju vissa krav på en (bland annat att man ska ha sparat undan pengar, om det varit möjligt, tre månader innan). Men hur ska man veta det? Jo, då frågar man, säger någon.
    Ok, så då ringer man soc och ber dem berätta vad för krav som ställs på en. Om de då inte nämner att man ska spara pengar?? Detta hände nämligen mig. Jag frågade tom om det fanns något krav på att man ska spara pengar, men hon sa att det gjorde det inte. Sen stod vi där.
    Är det oxå mitt fel då? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 19:58:19 följande:
    Men nu får du ge dig med alla dina konstiga påståenden.
    Jag känner ingen flyttfirma som accepterar att kunden packar själv eftersom deras försäkringar inte gäller då.

Snälla, gör alla en tjänst och googla åtminstonde EN gång innan du slännger ur dig nästa avsurda påstående.
    Jag som betalade den jättelika summan packade själv i flyttfirmans kartonger.

Fick beröm för hur väldigt bra jag packat hur och smidigt jag placerat lådorna i förhållande till möblerna, tydligen kan det vara lite hur som helst när kunderna packar själva. Typ kaos.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:23:24 följande:
    så du har inga vänner,grannar eller föräldrar? stackar dig.....
    Det har undgått dig att många människor i Sverige är mycket ensamma?
    Under vilken sten har du legat gömd?
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:04:09 följande:
    Till alla er som inte kan få hjälp med flytten!
    Har ni inga vänner? I så fall varför? Kanske dags att fundera lite "inga pengar, inga vänner". Kan det vara så att ni kräver så pass mycket mer än ni ger så det har tagit stopp från alla håll? 
    Om man flyttat väldigt mycket under både sin uppväxt och sitt vuxna liv är det inte speciellt lät att bygga upp kontaktnät.
    Jag själv flyttade i 3.e klass, när jag började 7:klass, när jag började gymnasiet, när jag var 21 år, när jag var 26 år, när jag var 31 år och när jag var 35 år. 
    Under tiden mellan 27 år och 31 fick jag ett antal barn och var mammaledig.

Alla gångerna har flytten mellan de olika orterna varit minst 30 mil.

Det är faktiskt så det kan se ut om man ska flytta dit jobben finns.

• Anonym
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
    +2
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:32:58 följande:
    nej ala har inte körkort,men de flesta har NÅGON i sin omgivning som kan köra!!!
    Jaså?
    Det vet du bara sådär. Var hämtar du allt sånt där vetande ifrån?
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 20:09:28 följande:
    Jag har sökt fonder via nätet. Skrivit brev till alla innom denna kommun, men fått avslag. Jag lider av svår fibromylagi och får ingen hjälp av vården då jag inte kan äta medeciner på grund av allergi.

Som sakt jag har ingen försörjningsstöd bara en aktivitets ersättning som precis täcker mina vanliga räkningar Mat och hygien räcker pengarna inte till hela månaden. Och då resten kläder/skor, säng, glasögon, och det viktiga för mig massage måste jag vara utan.
    Tycker att du ska titta på de fonder som finns i Stora Fondboken, där finns fonder för olika sjukdomar.
    Kanske finns det tips på fonder i forum för reumatiker/fibromyalgi.
    Titta även på de fonder som finns inom din kyrkoförsamling. 

De som delar ut fondpengar utgår från vilken inkomst du har.

• Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:38:48 följande:
    Ta kontakt med din lokala dagstidning och be dem göra ett reportage om hur dagens sociala välfärdssystem med diverse socialförsäkringar inte fungerar. Att folk blir utslagna för att regelverket är så osmidigt.

Självklart ska ni bråka och leva rövare. Och självklart ska ni inte lämna era barn till någon annan än möjligen en släkting om det riktigt kniper.
    Enligt lagen har alla barn rätt till en trygg uppväxt och att få sina behov tillgodosedda. Det skulle inte förvåna mig om en advokat skulle kunna hjälpa er. Ni har rätt till Rättshjälp och även barnen har det. Barnens Rättshjälp betalar hela kalaset och ni betalar nog högst en procent. Vad man kan förstå av din korta beskrivning.
    www.rattshjalp.se/
    Du brukar inte läsa tidningar alltså eftersom reportage om det här förekommer i princip varje dag men du menar att ytterligare ett kommer att lösa allt?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:13:26 följande:
    fattar fortfarande inte varför man väljer att betala 12.000 för en flyttfirma när man själv enkelt kan hyra en B lastbil och köra själv för under 1000 lappen!!!
    För att man inte har körkort, är visst inte lagligt att köra bil då!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?