• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 17:35:31 följande:
    Innan jag själv hade tillgång till bil, funderade jag ofta på om man inte skulle kunna fixa en bilpool här på landet. Jag hade verkligen behövt en bil för att inte få förslitningsskador då jag veckohandlade och släpade uppemot 80 kg på tåget och över snödrivor och upp och nerför trappor.
    Här där jag bor även det på landet finns det planer på bilpool, vilket kan vara en bra lösning för de som bara ibland behöver bil.
  • Anonym

Jag kan gärna ställa upp och hjälpa de fattiga som själva gör någonting för att förändra sin situation.
    Tyvärr så träffar jag inte så många sådana, utan mest de som skyller sin olycka på någon annan och frånsäger sig allt eget ansvar för sin situation.

Nyckeln till ett bättre liv är att resa sig upp och ta sitt ansvar för att livet blivit som det blivit, för i de allra flesta fall hamnar du där du hamnar på grund av dina egna val.

Men nej, det är alltid " någon annans fel" att X inte har jobb, osv...

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 17:58:19 följande:
    det kan vara smartare att betala någon svart framför att anlita ett företag för pengar man inte har råd att betala, ja

Om jag hade haft möjlighet att betala en kompis för flytten hade jag nog gjort det, nu hade jag pengar som egentligen skulle gå till en ny säng och en dator. Fick då klara mig med den gamla  sängen och vänta med att köpa en dator ett år, då jag sökte en fond och fick pengar att köpa en för.

Fonder kan vara en väg att skaffa en del saker under förutsättning att man inte har försörjningsstöd.

• Anonym

Tyvärr finns det fattigdom i Sverige och hur man hamnat i den finns lika många orsaker som människor/familjer Jag tycker att det är oerhört tragiskt när barn blir drabbade. Är det verkligen rätt av skolan att "kräva" att barn ska ta med egen matsäck på utflykter. Här i skolan får vi alltid en lapp om vi vill att skolan ska fixa det eller barnen vill ta med hemifrån.

• Anonym
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:23:32 följande:
    oj bara 11månader
    när jag gick till soc för RÅDGIVNING skulle jag sälja bilen och få 40.000kr och använda i 1,5år!!!!
    Har du sagt A får du säga B. Vilka andra omkostnader och inkomster hade du?
    Hur såg beslutet ut exakt?

Du kommer ingenstans med att sprida halvsanningar och fördomar.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 18:20:41 följande:
    jag är ledsen att du inte hittade någon annan utväg, det är inte roligt när sparpengarna försvinner bara sådär!

Den här diskussionen har spunnit vidare till att inte handla om dig personligen, jag pratar generellt om prioriteringar och att se möjligheter även när det är tungt (jag hoppas att du inte tar illa upp)
    Jag vet att du inte är bidragstagare och att du vid tillfället inte såg andra möjligheter

Inte tar jag illa upp när jag själv ger mig in i diskussioner.
    Inte heller är det direkt så att jag grämer mig längre över att pengarna gick till något så tråkigt som att förflytta en massa bohag. 
  • Anonym
    AlreadyBurning skrev 2012-03-18 18:17:22 följande:
    Tja...allt är ju relativt. I den Svenska normen så finns det def fattiga, i en internationell standard så not so much.
    Du snackar, som alltid, som du har förstånd till

Reell fattigdom är det som diskuteras och det man bör diskutera för annars kan vi lika gärna skicka alla de som anses vara fattiga till Brasiliens slum och de kommer att vara kungar.
    Hur många tror du kommer att anta den utmaningen av sveriges fattiga. Alla, många eller inga?

Vi kan också skicka hit ett antal som lever i kåkstäder och låta dem fortsätta bo i plåtskjul även här och skicka ut ungarna för att leta mat på soptippen. Hur länge tror du att det dröjer innan barnen tvångsomhändertas och föräldrarnas sätts på en psykiatrisk undersökning? Evigheter, något år eller några dagar?

Kontentan är att världssvälten inte har ett skit med diskussionen fattigdom att göra. Världssvälten och armodet handlar om västvärldens koloniala förhållningssätt till resten av världen och en så avancerad diskussion tror jag övergår din förmåga. Överbevisa mig genom att skapa en alleles egen tråd där du diskuterar världsläget och internationell finanspolitik.
  • Anonym
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:44:59 följande:
    va?
    jag säger ju att jag hade aktivitetsstöd på 4.800kr/månad
    och ägde en bil som jag om jag sålde den skule få 40.000kr för.
    gick til soc för att få  VÄGLEDNING/RÅDGIVNING,dvs INTE in i deras system,bara en almän fråga.
    alltså man får bara beslut o du skrivs in i systemet....
    så de SA till mig där och då I vetlanda, att om jag sålde bilen,och fick 40,000kr för den och tog 1.000kr/månad så skulle jag klra min ekonomi.

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr utav bilpengarna
    ----------------------------------
    5.800kr per månad att leva på. det skulle jag klara mig på med mina utgifter ansåg de och det gjorde jag ju,men blev undernärd.

så nej varken ljug,halvsanning eller fördomar utan SANIINGEN vad som hände mig.
    Det inlägget jag anmärkte på sa bara något om 40 000 inget om andra inkomster och det visade sig nu att det inte stämde.
    Fortfarande säger summan inkomster ingenting om man inte vet något om utgifterna. Har du tex en hyra på 1500 klarar du dig mycket bra på 5800.
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:46:08 följande:
    Det finns många som betalar överpris för än det ena än det andra. Har man dåligt med insyn är det lätt att välja fel.
    Är det inte ett sätt att bli vuxen att gå på minor och lära sig av sina misstag?
    Fast jag betalade inte överpris för den tjänsten, tog självfallet in anbud från alla firmor innan.

Var en som var något billigare men den körde tydligen svart eftersom den precis gått i konkurs. 

Detta var också en del år sedan innan jag hade tillgång till blocket och liknande, nu hade jag nog lagt ut en annons, nu hade även funnits avdrag att göra enligt RUT.

• Anonym
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:55:07 följande:
    vart hittar du en hyra på 1.500kr???
    jag hade en hyra på 2.800kr och det på en inkomst på 4.800kr
    va ju därför jag gick och rådfrågade...
    Jag behöver inte göra det. Min poäng är att du inte bara kan slänga ut en siffra taget ur sitt sammanhang och hävda att det är förjävligt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?