• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Indianica skrev 2012-03-18 22:59:21 följande:
    Kommentarer på det är att det är vad en sociologiforskare sagt. Du kan säkert googla hans namn "Daniel  Larsson" forskar om fattigdom. Wikipedia är ju bara yta, finns många definitioner av fattigdom!
    Bara yta, då missar du medvetet alla länkar till källor?
    Jojo, enkelt att avfärda för att det inte passar ditt syfte.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 23:03:55 följande:
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!
    Ett tips: Uppdatera tråden med det. Det här inlägget kommer snart att befinna sig 25 sidor bort.
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-18 22:59:21 följande:
    Kommentarer på det är att det är vad en sociologiforskare sagt. Du kan säkert googla hans namn "Daniel  Larsson" forskar om fattigdom. Wikipedia är ju bara yta, finns många definitioner av fattigdom!
    Du hade alltså ingen kommentar på FN´s definition på fattigdom kontra socialbidragsnormen, är det rätt tolkat?
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 22:54:11 följande:
    Jag får ingen hjälp av samhället och ingen behandling heller. Skulle jag få behandling så skulle jag fortfarande kunna jobba. På 9 år har jag inte fått någon hjälp av vården för min sjukdom och jag blir bara sämre och sämre.

Det enda jag får är aktivitets stöd och den är så låg att jag snart inte kan ha kvar lägenheten då hyran stiger alldeles för ofta och elen. Sen tillkommer alla andra vanliga räkningarna.
    Du kanske ska prova att söka sjukersättning.
    Jag fick beviljat varaktig sjukersättning på 50% pga Fibromyalgi, hade då haft tillfällig några år.
    Jag hade tjatat mig till utredning bla i Tranås och genomgått PILA-utredningen i hopp om att de skulle få mig att "ta mig i kragen" och att jag egentligen inte alls var dålig. Tyvärr visade det något helt annat än vad jag hoppades på, en arbetsförmåga på 25% möjligtvis 50% på anpassad arbetsplats med anpassade arbetsuppgifter.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 23:06:40 följande:
    Jag skrev bara hur många som har funktionshinder som hindrar 100% sysselsättning.
    Och jag tror att den absoluta majoriteten av de med de funktionshinder du räknade upp visst klarar av 100% sysselsättning så jag förstår fortfarande inte vad meningen med statistiken var.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 23:11:41 följande:
    Och jag tror att den absoluta majoriteten av de med de funktionshinder du räknade upp visst klarar av 100% sysselsättning så jag förstår fortfarande inte vad meningen med statistiken var.
    Varför tror du det?

Om det vore så, skulle dom då ha ett funktionshinder?  
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 23:14:56 följande:
    Jag har gjort allt jag kan göra. Har blivit remiterat till smärtkliniken, men inte fått någon hjälp där. Sist jag var till läkare sa han bara du bör kunna jobba 4 timmar, men ingen belastningsarbete, inget där jag ska stå eller sitta längre stunder.
    Enligt arbetsförmedlingen så fanns inget arbete som dem kunde ge åt mig med denna intyg av läkare.

Jag har inte fått komma på andra utredningar har inte ens fått höra om nått med namnet Pila-utredning.
    Jag fårgade läkaren om det inte är dags att sjukpansionera mig eftersom dem vägrar att ge mig alternativ behanndling som massage som tidigare gjort mig så passa bra att jag kunnat jobba heltid, men nej han varken sjukskrev mig eller sjukpansionerade. Men detta är Linköping här fungerar inte vården på nått sätt vare sig för barn, vuxna eller gamla.
    Det är du själv som ska söka sjukersättning.
    Om läkaren anser att du bara kan arbeta 4 timmar bör du kunna söka sjukersättning på övriga 50%.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 23:46:20 följande:
    Nu förstår inte jag hur du menar.....Vilken väg ska jag söka det. Måste inte en läkare sjukskriva en . Ursäkta men jag är inte insatt på detta.
    Fk har blanketter du använder när du söker där beskriver du dina symtom och vad du klarar i ditt dagliga.
    Om jag inte  minns fel är det en massa olika saker man får berätta, medicinering bla,
    Läkaren skriver ett TYDLIGT utlåtande på vilket sätt du har nedsatt arbetsförmåga 

Vem kan få sjukersättning?

För att få sjukersättning ska du vara 30–64 år.

Din arbetsförmåga ska stadigvarande vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.

Hur ansöker jag om ersättning?

Om du vill ansöka om sjukersättning använder du en särskild blankett som du hittar längst ned på den här sidan. Du ska också bifoga ett läkarutlåtande.

Hur mycket får jag i ersättning?

Beroende på hur mycket din arbetsförmåga är nedsatt kan du få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukersättning.

Sjukersättning kan vara inkomstrelaterad eller i form av garantiersättning. 

Inkomstrelaterad ersättning

Hel inkomstrelaterad ersättning ger dig 64 procent av den inkomst som vi beräknar att du troligen skulle ha haft om du hade fortsatt arbeta. Den kallas antagandeinkomst.

Garantiersättning

Garantiersättning får du om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.

Förenklat kan man säga att du kan ha rätt till garantiersättning om

du varit bosatt i Sverige när du fick den skada eller sjukdom som innebär att du uppfyller villkoren för att få sjukersättning eller aktivitetsersättning eller om du har minst tre års försäkringstid i Sverige. Din försäkringstid beräknas utifrån hur länge du har bott i Sverige.

• Anonym
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 23:40:06 följande:
    fast varför bara enligt röda korsets definition?
    för att det finns rätt gott om idioter som tror att det går att jämföra världssvälten med den fattigdom som finns i svergie.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:22:37 följande:
    man blir fan rädd,en bra artikel av Jonathan!

www.newsmill.se/artikel/2011/02/22/man-m-ste-...
    Det är samma man man ser i tråden. oerhört cyniska och hånfulla människor som viftar bort den högst reella problematiken med att människor klagar enbart för att de inte kan köpa gucciväskor och diamanter.
    Det berör öht inte problemet utan skuldbelägger och avfärdar alla andra sanningar utom sin egen.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?