• Winnie

Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."

Grrr...

Jag kan inte hjälpa det men jag blir så upprörd av det där påståendet om att man blir gravid så fort man slutar fixera sig vid barntanken och slutar tänka på det. Det påståendet retar gallfeber på mig, mer än någon annan okunskap kring barnlöshet. Fler som blir galna på det??? Det var nämligen uppe som ämne i en annan tråd och jag kunde inte låta bli att skriva följande i den tråden:

"Jag kan bara säga att jag och många inne på "svårt att få barn" hatar det påståendet över allt annat! Man blir galen över att folk man möter säger så! Jag menar inte just dig TS, du frågar ju bara . Men när man möts av omgivningens 1000 oförstående kommentarer kring barnlöshet, så är det där nästan den värsta av dem alla tycker jag.

Det FINNS inget bevisat samband mellan att "tänka mycket på bebisverkstaden" och att inte lyckas! Visst finns det folk som försökt länge och håller på att längta ihjäl sig. Sedan ger de nästan upp, eller kanske inleder en adopitonsprocess eller en fertilitetsutredning och då blir de gravida. Men det är ju ändå inte bevisat att det beror på det mentala, det kan lika gärna vara slumpen eller att de ändå hade blivit gravida den månaden.

Viktigast av allt tycker jag ändå är: DET ÄNDRAR INGENTING även om det skulle vara så att det finns ett samband! För OM det nu är så att man fixerat sig vid barntanken och det inte lyckas så är det inget man kan ändra på i alla fall. Jag försökte "bara" i 1½ år att bli gravid, många inne på "svårt att få barn" har hållt på mycket längre än så, flera år. Och även om man då skulle ha ett sånt samband bevisat så skulle det inte ändra nånting eftersom man inte kan styra hur man känner och tänker. Det är klart som f-n att man blir fixerad, låst i tanken och inte kan släppa det när man försökt så länge. Då spelar det ingen roll om alla forskare i hela världen skulle stå och påstå att det påverkar barnverkstaden, MAN KAN ÄNDÅ INTE GÖRA NÅT ÅT DET!

Grrr... sorry... jag blir så arg bara, eftersom det finns så mycket oförstående folk kring barnlöshet.... Man möter så många konstiga kommentarer så man skulle kunna skriva en hel bok om det. Men som sagt; jag syftar inte på dig TS! Varmt lycka till i beisverkstaden, hoppas det snart gror ett litet frö i dig. Kram! "

Vad säger ni andra här inne på "Svårt att få barn"? Är det bara jag som irriterar mig gränslöst på ett sånt påstående? Eller finns det nån annan okunskap/fördom som stör er mer än denna?

Kram till er!
  • Svar på tråden Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."
  • sabaha

Ehum...jag har förvisso aldrig gett det rådet till någon..(tack gode gud) men tror att det ligger något i påståendet.
    Det finns säkert olika hormoner etc som frigörs i kroppens märkliga karusell då man "stressar fram" barn, som försvårar för ägget att fästa eller nåt..har ingen aning Men då så himla många som varit barnlösa (utan medicins orsak) tillslut har adopterat och sedan blivit gravida då adoptivbarnet är nyss hemkommet eller påväg...så kan man undra..
    Eller de (goda vänner till mig) som kämpar i evighet, sen får kvinnan ett jättebra jobb där barn inte är en möjjlighet och hon förlikar sig med tanken om barnlöshet...tre veckor senare är hon gravid...
    Eller min väninna som var lyckligt gift men sedemera separerade då förhållandet pajade pga barnlösheten, stressen och IVF:erna..Hon och hennes man låg med varandra under seperationen (han hade då en annan också) och hon blev gravid...
    Kanske bara slump...men vem vet.
    MEN jag försåt er frustration över påståendet. Så förlåt om det irriterar.
    Sen vill jag tillägga att alla mina barn har blivit till då de inte skulle blivit till , dvs under säkra perioder...

• Jennie med ie

sabaha. Återigen: Det är INTE vanligare att ofrivilligt barnlösa som adopterat får barn spontant sedan än att ofrivilligt barnlösa som INTE adopterar får det inom samma tidsperiod. Så det är inte alls vanligt eller många, det är bara det att dessa fall ofta lyfts fram som nån konstig form av solskenshistoria (som att jippi nu fick de äntligen barn "på riktigt" typ) medans de andra finns utan att uppmärksammas. Myt, myt och åter myt.

• yrre

Det blir ju fantasktiska historier, när par som adopterat till slut får barn eller någon fått ett toppjobb och sen blir gravid. Och fantastiska historier har en tendens att sprida sig på ett helt annat sätt än de mer "vanliga" där paren adopterar utan att något barn kommer eller om de förblir barnlösa.
    Det är väl lätt att få intryck att det är vanligt men det är en myt och inget annat. Och inget som gör en direkt gladare av att få höra, även det var intentionen från den som yttrade det hela.

• MaddeL

Jag förstår vad du menar, man blir j..ligt irriterad på folk som säger så, ännu värre att de tror att man kan sluta tänka på det för att dom säger så....men...

I mitt fall tror jag faktiskt att det stämde. Efter ma försökte vi i två år. Jag var å andra sidan väldigt fixerad vid det hela och kunde inte släppa att: fan jag blir för gammal om det inte funkar snart.

Till slut gav vi upp och bokade tid för utredning. Det var så skönt att äntligen ha tagit steget och när vi hade sex behövde jag inte bry mig för nu visste jag att vi snart skulle få hjälp. Vi fick avboka tiden för 2 mån senare var jag gravid.

• Bispan

sabaha...

Det är precis din inställning som jag blir sååå ledsen på... Du är HELT säker på att det finns "nån" hormon som gör att inte ägget fastnar när man "stressar fram barn"... Du har bara inte en aaaaning om HUR det går till..

>>>>>Här är ett citat från dig: "Det finns säkert olika hormoner etc som frigörs i kroppens märkliga karusell då man "stressar fram" barn, som försvårar för ägget att fästa eller nåt..har ingen aning "

• Bispan

sabaha...

Sorry, allt kom inte med...

Du skriver själv att du inte har en aning... men ändå VET du att kvinnor inte blir gravida för att de tänker på det?!?! Hur går det ihop? Har du en önskan att lägga skuld på de barnlösa kvinnorna??

• cornelia2

Håller med Bispan,
    jag önskar också en utförligare förklaring i från Sabaha. Hon kanske är på väg att knäcka problematiken med att vi mentalt stressar för mycket. Jag skulle hemskt gärna vilja veta vilken hormon som frigörs i kroppen. Iså fall kunde vi bara "ta bort den" och så skulle alla barnlösa bli gravida!! Vilken grej det vore. Nästan i nobelprisklass.

Ärligt talat undrar jag om Sabaha hade formulerat sig lika storsint om hon själv hade tillhört kategorin oförklarligt barnlös.

• sabaha

Bispan,
    "Du skriver själv att du inte har en aning... men ändå VET du att kvinnor inte blir gravida för att de tänker på det?!?! Hur går det ihop? Har du en önskan att lägga skuld på de barnlösa kvinnorna?? "

Jag undrar;
    Hur kan man tolka min text så? Jag skriver tydligt; "men vem vet" därför att jag är tydlig med att jag inte har en aning.
    Har jag missat ett ord som fått er att se rött?
    Jag ber ju om förlåtelse för att det finns idioter som jag som tror/trodde att det låg något i denna myten...som Ni bestämt är en myt.

Cornelia slänger sig med uberironin och häver ut sig mo min "storsinthet" och därför måste jag säga;

FÖRLÅT för att en som inte är barnlös la ett inlägg i denna tråd då jag uppenbarligen inte har rätt att uttrycka mig här...
    "

• Maxie

Jag hoppas och tror innerligt att man inte kan vilja ha och tänka för mycket på bebisar så att det blockerar, eller vad nu debatten handlar om.

Jag har under våra 6 år som försökande och ofrivilligt barnlösa fått höra både det ena och det andra. En av höjdarkommentarerna kom från en korkad människa som säkert ville väl: "Du kan få komma hem till mig och sniffa på min bebis så ska du se att det nog börjar bulta i äggstockarna på dig". Hmmm, det kanske jag borde ha gjort. Det gjorde jag inte, undrar varför?

• Lady Namárië

sabaha--> Jag tror inte att reaktionerna beror på att du inte har/har haft svårt att få biologiska barn, utan snarare på att du i ditt inlägg gjorde precis exakt det som trådstarten handlar om:

Helt utan medicinsk kunskap eller uppbackning påstod du att det finns "hormoner" som gör kvinnor som vill bli gravida barnlösa. Som "bevis" för detta nämnde du ett par så kallade "solskenshistorier" från din egen omgivning, och ignorerade suveränt de3t faktum att det säkert också finns mängder av människor runt dig som INTE blivit gravida efter en adoption, ett nytt jobb eller införskaffandet av en hund. I ett slag lyckades du - helt utan att mena det - såra och skuldbelägga på precis det sätt som trådstarten ondgör sig över.

Allt jag begär är att man skall tänka efter en extra gång innan man kommer med sådana uttalanden, för även om man menar väl kan det såra oerhört mycket.

Svar på tråden Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."