• Winnie

Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."

Grrr...

Jag kan inte hjälpa det men jag blir så upprörd av det där påståendet om att man blir gravid så fort man slutar fixera sig vid barntanken och slutar tänka på det. Det påståendet retar gallfeber på mig, mer än någon annan okunskap kring barnlöshet. Fler som blir galna på det??? Det var nämligen uppe som ämne i en annan tråd och jag kunde inte låta bli att skriva följande i den tråden:

"Jag kan bara säga att jag och många inne på "svårt att få barn" hatar det påståendet över allt annat! Man blir galen över att folk man möter säger så! Jag menar inte just dig TS, du frågar ju bara . Men när man möts av omgivningens 1000 oförstående kommentarer kring barnlöshet, så är det där nästan den värsta av dem alla tycker jag.

Det FINNS inget bevisat samband mellan att "tänka mycket på bebisverkstaden" och att inte lyckas! Visst finns det folk som försökt länge och håller på att längta ihjäl sig. Sedan ger de nästan upp, eller kanske inleder en adopitonsprocess eller en fertilitetsutredning och då blir de gravida. Men det är ju ändå inte bevisat att det beror på det mentala, det kan lika gärna vara slumpen eller att de ändå hade blivit gravida den månaden.

Viktigast av allt tycker jag ändå är: DET ÄNDRAR INGENTING även om det skulle vara så att det finns ett samband! För OM det nu är så att man fixerat sig vid barntanken och det inte lyckas så är det inget man kan ändra på i alla fall. Jag försökte "bara" i 1½ år att bli gravid, många inne på "svårt att få barn" har hållt på mycket längre än så, flera år. Och även om man då skulle ha ett sånt samband bevisat så skulle det inte ändra nånting eftersom man inte kan styra hur man känner och tänker. Det är klart som f-n att man blir fixerad, låst i tanken och inte kan släppa det när man försökt så länge. Då spelar det ingen roll om alla forskare i hela världen skulle stå och påstå att det påverkar barnverkstaden, MAN KAN ÄNDÅ INTE GÖRA NÅT ÅT DET!

Grrr... sorry... jag blir så arg bara, eftersom det finns så mycket oförstående folk kring barnlöshet.... Man möter så många konstiga kommentarer så man skulle kunna skriva en hel bok om det. Men som sagt; jag syftar inte på dig TS! Varmt lycka till i beisverkstaden, hoppas det snart gror ett litet frö i dig. Kram! "

Vad säger ni andra här inne på "Svårt att få barn"? Är det bara jag som irriterar mig gränslöst på ett sånt påstående? Eller finns det nån annan okunskap/fördom som stör er mer än denna?

Kram till er!
  • Svar på tråden Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."
  • Minna72

En sak som är trist när ens egen mamma envisas med att beklaga och säga: "Och jag som var en riktig frögurka och hade så otroligt lätt att bli gravid!" Säkert menat som ett slags jag tycker-synd-om-dig-som-inte-har-det-lika-lätt-som-jag-hade, men det enda som känns är "och hur f-n hjälper det mig att veta att det var lätt för dig"? Jag tror inte hon förstår att jag blir sårad.

• NizzY

ja i fall var mamma en av de värsta minst kuniga som kläckte gång på gång otroligt korkade saker , tydligen är hel asläkten väldigt fertill hos oss o sambon har 45 kusiner men vi är förklaringt barnlösa och det krävs mirakel för oss

• Bemma

Usch ja!!

Vi har "bara" försökt ett år men har ändå möts av dessa kommentarer till leda. Varenda gång ämnet tas upp bland mina vänner (som blivit på smällen vid första försöket bägge två) så säger de detta!! Jag blir lika förbannad varje gång o undviker verkligen att tala om problemet. De har ju uppenbarligen inget annat att komma med så...

En annan gång ringde min bästa vän för att hon ju kommit på att jag haft klamydia o att det nog var därför det inte funkade för oss. Hon rådde mig att söka läkarhjälp så fort som möjligt. Jag la på...och grät hela dan!!

• Fommpen

Förut kunde jag irritera mig fruktansvärt på sådanna komentarer. Men nu känner jag att det bara är meningslöst. Jag vet att jag vet hur det ligger till, och det är det enda viktiga för mig. Det är ju synd att det finns så många korkade och okunniga människor inom detta området. Men det är väl mest deras förlust.

Måste bara berätta vad min kompis sa för ett par dagar sedan. Vi pratade om risken med att jag skulle bli överstimulerad igen. Då sa hon: "Du får sluta tänka på det så ska du se att det inte blir någon överstimulering denna gången" Jag svarade: "Det sitter inte i huvudet och i tankarna". Då sa hon "Vem vet?" Jag svarade: "Alla människor som inte är helt korkade i huvudet!"

Sen blev det tyst på henne!

kramar till alla goa svårt å få barn FL:are!! Alla ni är guld värda!

• nancy 15

håller med dig till 100, att man har svårt att bli med barn har inget med med hur man tänker att göra, det finns inget bevisat samband med det. men ändå finns det de som tror sig veta att det skulle bli lättare att bli med barn så fort man slutar tänke på det. själv har jag fått höra det mer än en gång, men nu säger jag till de vad barnlöshet kan bero på och vad det beror på att JAG ihar svårt att bli gravid. nu har de slutat med att påstå annat t ex som att stress skulle kunna vara orsaken till barnlöshet eller att man tänker för mycket på det. kram till alla som längter efter en liten. hoppas det här året blir vårt år!

• Cahela

fommpen: go for it girl!! det var så häftigt att du svarade din vännina sådär...heja heja....jag håller på dig...

• JewelGirl

Min mamma är lite likadan... vill inte riktigt tro på att Pco-s är ärftligt och två läkare jag haft är båda ense om att pco nuförtiden likväl kan vara en mutation pga p-piller men det är en annan sak, nu har jag det och jag struntar lite i orsak vill bara ha lösning. Hur som helst så tror mamma att allt sitter i huvudet och släpper jag det hela så kommer jag bli gravid. Sure... Om jag kunde få mina ägg att fatta att mogna och släppa från äggstockarna så skulle jag gör det. Men dom tankarna fungerar inte så varför skulle det hjälpa att inte tänka alls om det nu ändå sitter i skallen?
    Hon tycker ändå att jag inte ska tänka så mkt på det. Och det gör jag inte. Efter 18 mån så slutar man springa i alla barnbutiker och dyl Men äter jag inte mina tabletter varje morgon (som för övrigt är en liten påminnelse i sig) så minskar mina chanser. Låtsas att det är vitaminer säger mamma. Fint
    Har för övrigt en kompis som säger detsamma föresten. Bara för att hon gav upp efter ett år och blev sen gravid. Hon säger att jag tack vare läkarbesök, tabletter, FL, ngn enstaka gravid-tidning och mkt annat förhindras att slappna av! *fnys*. Utan FL så skulle man ju deppa ihop. Nu är jag en glad tjej med "nu jädrar" ska det bli barn-attityd istället för annat tråkigt.

• rödbetan

Ja kommentarer är verkligen dumma. Många som varför har ni inte det då? Jag tänker inte stå och rabbla alla ina problem för alla människor. Tyvärr jobbar jag i en bransch med ycket barnerfarenhetså alla tror jämnt att jag har barn och frågar hur gamla mina barn är. När folk frågar hur många barn jag har brukar jag säga 15 då blir de i alla fall tysta.

Svar på tråden Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."