Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

Gladpinglan: Hur går det för dig? Glad Ni skulle väl på infomöte i slutet av månaden? Hur gick det med proverna för sköldkörtelvärdet?

FaithHopeLove: Nej, vad tråkigt att det blev minus.. Rynkar på näsan Man vet ju aldrig helt säkert när man får mens eftersom det ändå kan resultera i ett plus. Hoppas verkligen att det lyckas nästa gång. Enligt flera omröstningstrådar jag hittat på FL verkar det vara vanligast att lyckas inom de första tre försöken så ge inte upp hoppet! Kram på dig {#emotions_dlg.flower}

EEJ: Det är länge kvar till din TD så ännu mycket kan hända! Solig Men förstår att det känns jobbigt att se det där minuset. Jag är sugen på att testa men väntar nog till den 30:e eftersom det kan ändras på några dagar OM man skulle ha den enorma turen att vara gravid.

A79: Ja, herregud vad man har fått springa på toa. Absolut är det värt all smärta bara det lyckas! Glad

Turtle01: Vet faktiskt inte hur noga det är att man räknar exakt på dagen. Du kanske borde kolla med kliniken för säkerhets skull?

Smilla03: Grattis till dina 4 blasto-eskimåer! {#emotions_dlg.flower} Vilket toppenresultat! Skönt att veta att du har dom som back-up eller till syskon. Med mig är det bara bra! Är glad över att mensen inte har kommit och hoppas att den håller sig borta tills på måndag. Börjar bli riktigt spännande nu det här..

Emilotta: Väntar med spänning på hur ditt blodprov har gått. Håller tummarna! Solig
  • drömmer om ett barn
    pinglan: Långa metoden börjar på CD21 och den korta tror jag börjar på dag 1 eller 2 (har inte så bra koll på den eftersom jag körde den långa). Vet inte hur det går till om man inte haft någon mens på flera månader men kan inte tänka mig att man ska behöva invänta den. Det finns ju vissa som inte haft mens på över ett år! Har för mig att jag läst att dom som har oregelbunden cykel brukar få korta metoden. Du får googla på saken! Glad

Lider med dig som blev stucken så många gånger.. aj aj. Om dom inte hört av sig så räckte blodet alldeles säkert! Så spännande att det snart är er tur, vilken dag är mötet? Solig

Igår kväll kom det lite ljusrosa på "införings-staven" man använder tillsammans med progesterontabletterna så då kände jag att nu orkar jag inte leva i denna ovisshet längre. Idag är det RD14 och då borde ett gravtest vara ganska säkert. Dock blev det lite problem med testet.. jag hade den för kort stund i urinet så det kunde inte "sugas upp" till testfönstret. Dum som jag var doppade jag den en gång till och då kom ett resultat: plus. VET att man inte får göra som jag gjorde så nu litar jag inte på resultatet utan har beställt digitala tester från Clearblue där det står Gravid eller Inte Gravid. Då får man veta i klartext! Drömmer

FaithHopeLove: Jag beundrar dig för att du är så positivt inställd och håller hoppet uppe trots att det inte gick vägen denna gång.. {#emotions_dlg.flower}

annalotta: Du skriver att det verkar vara kört. Är mensen på gång?

LindaM: Vad skönt att mensen kom igång så pass snabbt så du inte behövde vänta på den. Hoppas att det har gått bra på blodprovet idag! Glad Jag sprutade med 125ie Puregon i 10 dagar, hade samma dos hela tiden. Vilken dos har du?

Emilotta: Neej, vad tråkigt att du inte blivit nedreglerad! Rynkar på näsan Hoppas verkligen att dom hittar orsaken på ultraljudet imorgon. Vad tråkigt när det blir så här.

ak15: Välkommen tillbaka! {#emotions_dlg.flower}

Beklagar ditt missfall, måste vara oerhört tungt att gå igenom en sådan sak när man väl lyckats bli gravid.. Gråter Skönt att du kan göra en FET och inte behöver göra om hela behandlingen på nytt. Hur många fick du till frysen?
  • drömmer om ett barn

Jag fick också mens igår (ruvardag 15, räknar ET som dag 0). Ångrar så fruktansvärt mycket att jag tog det där testet i torsdags, hade nog inte blivit lika besviken om jag inte sett det där plusset. Har bara gråtit och gråtit igår.. Gråter Ska göra ett till test på måndag eftersom kliniken vill det men vet innerst inne vad resultatet kommer att bli.

EEJ: Så tråkigt att det inte gick vägen för dig.. Rynkar på näsan Usch, att man ska behöva gå igenom sådana här saker. Trodde aldrig det skulle vara så psykiskt påfrestande som det varit under ruvartiden. Börjar undra om det någonsin kommer att lyckas.

• drömmer om ett barn

Tack för era ord tjejer, dom värmer.. Hjärta Det har varit några riktigt jobbiga dagar men nu kan jag iallafall tänka på saken utan att börja storgråta. Trodde jag var stark och skulle klara av ett misslyckande men tydligen inte. Innan vi körde igång med ivf:en var jag helt inställd på att det inte skulle gå men allt eftersom dagarna gick efter ET blev jag mer och mer hoppfull och började tro att det kunde fungera. Stort misstag.. men det är svårt att styra över sina känslor.

Blev uppringd av kliniken för en liten stund sedan och sköterskan sa att Ida Vikander (läkaren som gjorde ÄP och ET) kommer ringa mig nästa vecka på torsdag för planering av FET. Hoppas att vi kommer hinna innan dom stänger för sommaren men jag tror inte det. Sen är det inte säkert att emryona klarar upptiningen, men det är ju en annan femma. Får försöka ta en dag i taget.

Annie79: Blev väldigt sorgsen när jag läste vad som hänt dig.. vilken fruktansvärt situation att befinna sig i! Gråter Detta med att ha svårigheter att få barn är ett väldigt jobbigt ämne för många och det är inte alla som orkar gå igenom utredningar, behandlingar, adoption osv. För några år sedan var jag själv nära en separation då vi försökt bli gravida länge utan att lyckas. Det tär oerhört mycket på ett förhållande att gå igenom en livskris som denna och man behöver verkligen prata med varandra (eller/och någon annan) för att orka gå vidare trots den sorg man lever med inombords.

Det verkar som om han mår väldigt dåligt och skulle behöva prata med någon om vad han går igenom just nu med barnlösheten och hans mormor som gått bort. Eftersom han var som vanligt dagen innan och jätteglad över renoveringen så har jag svårt att tro att detta är något han har planerat att göra, utan det känns mer som att han har tappat fotfästet och kanske drabbats av en depression?

Många kramar till dig, jag hoppas att det ordnar sig till det bästa.. {#emotions_dlg.flower}

annalotta: Är så ledsen för er skull! Gråter Även om mensen var väntad så måste det ha varit hjärtekrossande när den väl kom. Ärligt talat förstår jag inte hur du orkat gå igenom alla dessa ivf:er. Men vad har man för val egentligen? Det är ju detta eller inget barn alls som gäller.. Har ni funderat något på hur ni kommer att gå tillväga nu? Stor kram {#emotions_dlg.flower}

EEJ: Jag skulle också vilja göra FET så snart som möjligt men har läst i forumet och det verkar som att hos dom flesta kliniker måste man vänta en cykel då blödningen vi har nu inte är en "riktig" mens och det finns hormoner kvar i kroppen. Blöder du mer än vanligt? Jag blöder väldigt mycket och den har inte minskat som den brukar göra i vanliga fall efter 1-2 dagar. Kram {#emotions_dlg.flower}

turtle01: Vad jobbigt med svår huvudvärk innan mens, hoppas att sprayen inte gör det värre. Själv fick jag ingen huvudvärk alls av sprayandet. Känner inte till någon bra medicin tyvärr..

LindaM: Jag fick inga speciella flytningar under tiden jag sprutade. Brukar visserligen inte ha ÄL-flytningar i vanliga fall heller så det kanske inte var så konstigt! Glad

ingae: Varmt välkommen till oss! Solig

Vad spännande att du börjar spraya idag, hoppas allt kommer att gå bra. Brukar du få några biverkningar av spray/sprutor? Lite nyfiken.. är era barn resultat av tidigare behandlingar?

Vi fick veta på skärtorsdagen att det skulle bli äggplock på tisdagen efter påskhelgen så det gick inte att planera vistelsen så långt i förväg. Åkte ner på måndag kväll och hem på torsdag efter återinförandet så det blev 3 nätter på hotell. Tänkte först boka på patienhotellet Björken men det var fullbokat så det blev på Hotell Aveny istället och det är ett jättefint ställe mitt i centum! Glad

Förstår att det känns oroande att inte veta så långt i förväg när du ska flyga. Men det säkraste är iallafall att flyga så du är i Umeå dagen innan äggplock eftersom dessa brukar ske på morgonen eller förmiddagen i de flesta fall. Det kommer säkert gå bra ska du se!

Mustikka: Jag fick mens på spraydag 11 och har läst om dom som fått ännu senare än så. Det är ganska normalt att hela menscykeln blir förskjuten vid IVF. Den kommer säkert vilken dag som helst.. Glad

• drömmer om ett barn
    Väntrummet

Sprayar
    * Turtle01, första ivf. (Började spraya 29/4)
    * Emilotta, första ivf
    * Mustikka (första IVF)

Sprutar
    * LindaM (ÄP v19)

Väntar på äggplock

Ruvar
    * FaithHopeLove första ivf, TD 26/4
    * EEJ första Ivf, TD 7/5
    * Smilla03 första ivf, TD 11/5

GravidGravidaGravid
    * A79 
    * vårt2012
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Håller tummarna att mensen kommer som den brukar. Hur lång cykel brukar du ha? Min ligger på ca 30 dagar, kan skilja på någon dag ibland. Har läst att den andra mensen efter IVF kan bli uppskjuten. Vore tråkigt om man skulle missa FET innan sommaren pga det.. Rynkar på näsan

Vi har bara tre embryon i frysen. Hade känt mig lite lugnare om vi haft några fler men nu är det ju som det är. Jag tror att ni känna er lugna med era 5 st! Glad

Mustikka: Hoppas dom har öppet juni månad ut, då hade man kunnat känna sig lite lugnare! Jag glömde helt bort att fråga när vi talades vid, tänkte att jag tar alla funderingar när läkaren ringer.

Kollade i min kalender nu och förra mensen kom på dag 31 så jag hade en normal cykel trots att jag sprayade. Nästa cykel blev förskjuten tack vare IVF:en och jag fick mens på dag 41. Hoppas det rättar till sig och återgår till det normala nästa månad.

När skulle din mens ha kommit? Du har inte tagit ett gravtest och kollat för säkerhets skull? Tänkte ifall det har lyckats på det gamla vanliga hederliga sättet.. Solig Tror inte det är bra att spraya om man är gravid men om så är fallet så får du sluta på studs!
  • drömmer om ett barn
    A79 och vårt 2012: Kan tänka mig att det är en hel del nervositet så här i början av graviditeten. Nervöst men samtidigt väldigt spännande! Glad När blir det dags för inskrivning på mvc?

ingae: Vilken lång resa ni har gjort.. tänk vad mycket man kan bli tvungen att gå igenom för att få det som så många tar för givet. Positivt att höra att era barn kom till via IVF, det ger mig hopp om att det faktiskt fungerar! Glad Förstår att ni är väldigt tacksamma över era barn och jag tycker absolut inte att du ska behöva känna dig skamsen över att du önskar ett till barn. Dina drömmar och förhoppningar är värda precis lika mycket som alla andra som kämpar för samma sak.

Vilken himla lång tid din utredning tog förressten! Och vad märkligt att dom inte gjorde ett spermaprov tidigare på din man. Det var något av det första min fick göra när vi startade våran utredning. Menar du att på Karolinska så får man inte göra egenfinansierad IVF om man har barn sedan tidigare? Det jag läst mig till i olika trådar är att man inte får IVF finansierat via landstinget om man redan har barn, men privat kan man göra hur många behandlingar man vill.

turtle01: Ledvärk som biverkning har jag inte hört talas om tidigare.. vad trist att du skulle drabbas av det. Inte länge kvar tills du får börja med sprutorna. När beräknar du få din mens?

annalotta: Nu blev jag lite mer hoppfull när du skriver att dom har öppet ända till juli! Drömmer Precis, det är bara att försöka kämpa vidare för till slut ger det förhoppningsvis resultat. Nu börjar mensen ta slut och jag känner att jag börjar må lite bättre. Hur mår du nu?

Mustikka: Hur har det gått med din mens, har den kommit än?

Emilotta: Håller alla tummar för att ditt blodprov nästa vecka visar att du är nedreglerad. Inte roligt att behöva ta tabletter som man mår illa av. Kämpa på!

LindaM: Vad roligt att höra att du hade många äggblåsor! Glad Hur gick det på dagens VUL och vad säger Umeå? Jag hade 4 stycken äggblåsor på 16 mm vid mitt VUL och dom var iallafall inte för stora vid äggplocket fem dagar senare så tror inte du behöver oroa dig för det.

Smilla03: Hur går det med ruvningen? Visst känns det som en evighet fram tills TD? Jag hade precis som dig värk i magen till och från (ungefär varannan dag) och den första veckan hade jag ömma bröst men sen gick det över. Brukar få det några dagar innan mens men denna gång blev det inte så utan mensen kom som en total överraskning. Det vore bättre om man inte kände någonting alls så slapp man fundera så mycket.. Glad

Intressant att du helt plötsligt är sugen på bostongurka! Låter som ett gott tecken, "cravings" redan nu. Hoppas att du är gravid! {#emotions_dlg.flower}
  • drömmer om ett barn
    Mustikka: Så bra att mensen äntligen kommit! Precis, det känns ju jättekonstigt att längta efter den då man under så lång tid önskat att den inte ska dyka upp.. Glad Har du pratat med kliniken och fått reda på när du ska ta blodprov? Hoppas din mensvärk går över snart, det påverkar hela ens vardag att ha sådär ont.

På torsdag nästa vecka ska jag bli uppringd så då först får jag veta mer. Har beställt ÄL-tester som jag ska börja med denna månad för att se vilken dag det blir utslag. Testade en del dom första åren vi försökte få barn men nu är det några år sedan sist så tyckte det var bäst att kolla om jag fortfarande får ÄL kring dag 14 eller om det har ändrats.

LindaM: Wow, vilken bra äggskörd du har! Glad Kan förstå din oro med tanke på hur det gick förra gången men nu ska vi blicka framåt och se nya möjligheter. Hur stora var dina äggblåsor vid VUL under förra försöket? Blev det samma medicinering nu som då? Vad spännande med äggplock på måndag, håller tummarna för att det ska gå bra denna gång! {#emotions_dlg.flower}
  • drömmer om ett barn
    Smilla03: Bara 5 dagar kvar till TD! Glad Det är faktiskt ganska skönt att vara på jobbet eftersom dagarna går betydligt snabbare än att sitta hemma och inte göra annat än att räkna dagar.. Skrattande Gissar att det är extra spännande för dig som ruvar på en blasto dessutom! Ta inte ut något i förskott, det finns många som fått rosa flytningar/ bruna flytningar/ blod och ändå varit gravida. Men förstår absolut din oro..

Man ska använda progesteronet fram till sin testdag. Jag fick hämta ut 3 förpackningar och hade kvar tabletter för två dagar ytterligare efter jag testat. Har läst i flera olika trådar att läkare rekommenderar att man tar progesteron även 2 månader efter positivt gravtests (via IVF/FET) för att hjälpa embryot på traven.

Mustikka: Vad skönt att det löste sig med blodprovet. Ibland blir det krångligt med jobbet, men hoppas att resten av behandlingen kommer flyta på utan problem. Håller tummarna för att du får börja med sprutorna på onsdag! Glad Hur känns det inför detta, kommer du ta sprutorna själv?

Har inte alls pratat med kliniken angående ÄL-test utan köpte själv via billiga-tester.se så hoppas att dom fungerar bra. Det finns stimulerad FET där man tar hormoner och ostimulerad FET där man kollar när ÄL-testen ger utslag och någon dag senare gör insättningen i naturlig cykel. Enligt vad jag har läst så brukar man köra på ostimulerat om man har en regelbunden cykel så hoppas på att det blir den varianten för oss. Får veta mer på torsdag när jag blir uppringd från Umeå.

vårt2012 och A79: Okej, det är så det går till när det vankas bebis! Solig Har ni fått några graviditetssymptom då? Så himla mysigt det måste vara att ha en liten knodd i magen. Jag besökte en nyfödd igår, så himla fin! Trodde jag skulle bli helt knäckt efter besöket men blev konstigt nog inte det. Kanske har börjat komma till insikt att det är så här livet kommer se ut.

A79: Vad roligt med 10-års kalas! Glad Klart att din son kommer att få ett syskon och bli storebror! Har ni berättat för honom ännu?
Svar på tråden IVF Umeå