Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

Jag har gått tillbaka och läst lite i början av tråden och funderar på hur det gått för några som var aktiva i början.. undrar om ni följer tråden ännu familjha och FaithHopeLove? Glad

LindaM: Hur har det gått för dig, blev det något plus? Du hade väl hela 10 stycken blastos i frysen också?

ingae: Nyfiken på hur gick det för dig, ni hade väl fått plus på alla försök? Blev det några blastos till frysen?

Smilla03: Hur gick det på din FET igår, blev det någon återföring? Hoppas verkligen det! Glad

Mustikka: Vad underbart att höra om ditt VUL, grattis! {#emotions_dlg.flower} Förstår att det måste vara svårt att slita blicken från bilden ni fått.. eran lilla bebis.. Solig

A79: Det är säkert bra symptom du har fått, betyder väl att livmodern växer? Skrattande

Har testdag på söndag men är helt säker på att mensen kommer idag. Började komma bruna flytningar igår som jag alltid får innan mens och idag jättestark mensvärk som jag endast får på mensens första dag. Men det är okej, har förberett mig på detta och grinat halva natten.

• drömmer om ett barn

Tack tjejer för era tumhållningar men som väntat kom mensen igår.. ruvardag 12 och cykeldag 33. Brukar normalt ha 30-31 dagars cykel men den verkar ha blivit längre efter jag började med dessa behandlingar och så även denna månad trots att det inte fanns några hormoner inblandade. Det är en rejäl blödning så jag är helt säker på att inget av embryona klarade sig.

Smilla03: Jättegrattis till blasto-ruvarstatus, håller tummarna allt jag kan att det blir plus! {#emotions_dlg.flower} Det kan inte vara ÄL-känningar du har då? Tänkte eftersom värken kom så långt innan BIM. Jag hade mensvärk i 4-5 dagar innan mens och det har aldrig hänt förr, kroppen är verkligen ett mysterium.

LindaM: Nej, vad tråkigt att höra att det inte gick vägen för er.. Rynkar på näsan Så du har alltså varje dag sedan dess förutom en vecka? Låter jättejobbigt! Inte länge kvar tills du börjar med Proveran och sen är det i princip augusti och dags för insättning. Det borde gå vägen för er, ni har ju frysen full med det bästa man kan ha! Solig

• drömmer om ett barn
    Väntrummet
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)
    * vårt 2012 (Får vänta på fet till efter sommaren)
    * Freja150 (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8)
    *
    drömmer om ett barn, 3:e IVF

Sprayar

Sprutar

Väntar på ÄP/ET

Ruvar
    *Smilla03 FET testdag 18/7

GravidGravidaGravid
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (första ivf)
  • drömmer om ett barn

Hej allihopa! Har haft en liten paus från Familjeliv, behövde rensa huvudet och tänka på något annat ett litet tag. Hoppas ni haft en bra sommar hittills och fått mycket sol! Solig Är det någon som vet vilket datum kliniken öppnar igen?

Smilla03: NEJ.. vilka tråkiga nyheter. Jag är verkligen ledsen för er skull.. Gråter Usch, varför ska det vara så att dom som redan fått kämpa extra hårt måste stå ut med motgång efter motgång?

Är så förbannad på vårt landsting som inte tycker att vi i norr är lika mycket värda som kämpande par i andra delar av landet där man som mest får 3 stycken IVF:er samt obegränsade FET finansierade.

Enya: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Jag har hunnit göra ett färskförsök och ett frysförsök. Tiden med spray och sprutor gick över all förväntan, fick inga biverkningar av medicinerna utan mådde precis som vanligt. Äggplocket gick också bra, kändes bara som lättare mensvärk precis mot slutet. Det jobbigaste under denna behandling har varit den mentala stressen.. risken att inte bli nedreglerad, att inte få några äggblåsor, att äggen inte skulle bli befruktade och framförallt ruvartiden.

Har för mig att chansen att lyckas på ett färskförsök är cirka 30%. Vid vårat frysförsök sa läkaren att det var 25% chans att lyckas.

Om jag fick börja om med denna resa hade jag följt rådet vi fick av läkaren som gjorde våran utredning på hemorten. Han sa att man inte ska ha för höga förhoppningar och ställa in sig på att det faktiskt kan misslyckas. Men det är svårt.. var beredd på ett misslyckande andra gången (trodde jag) men när menskänningarna kom kändes det ändå som att hela världen rasade. Det gör så oerhört ont inombords.

Lyckligtvis är det långt ifrån alla som misslyckas på första försöket vilket vi har bevis på här i tråden! Skrattande Jag hoppas att det går lika bra även för er och att ni slipper alla tråkigheter som har med behandlingarna att göra.

Norris: Välkommen till oss! {#emotions_dlg.flower}

Jag hade tur med menscykeln och fick börja med nässprayen redan veckan efter vi varit på det första infomötet. Men som Mustikka skrev så beror det helt på om ni kommer köra den långa eller korta metoden (har du egen, regelbunden mens brukar det bli den långa). Jag tror att behandlingarna startar så fort det är möjligt i Umeå och att man inte behöver vänta flera månader pga stort antal patienter som man läst att det kan vara i andra större städer.

Personalen är jätteduktiga och hur gulliga som helst! Glad Mitt äggplock gjorde inte alls ont. Det värsta med den dagen var när sköterskan skulle sätta nålen i armen som får sitta kvar sedan tills äggplocket är klart. Hade aldrig fått morfin innan men det var rejäla grejer och den började verka direkt. Och dom frågar hela tiden hur det går så om du behöver mer smärtstillande får du det. Tycker faktiskt att vanligt VUL gör mer ont än äggplock. Men jag vet förstås inte hur det kommer kännas nästa gång..

Förstår att ni vill köra igång så snart som möjligt. Det tar på krafterna att kämpa under så många år. Har ni gjort utredning nyligen?

vårt2012: Jag tycker att mensen har blivit allt annat än regelbunden sen vi började med IVF. Vad stressande när du har en resa inplanerad! Förvånad Hoppas verkligen att din mens inte infaller under den tiden.

LindaM: Löste det sig med ditt recept? Hoppas det! 

• drömmer om ett barn
    Emilotta: Tack! Hoppas du också får en härlig sommar trots illamående och trötthet. Vad spännande med ett till UL snart igen, roligt för er att få se hur mycket knodden har vuxit! Glad

EEJ: Vad intressant att du fick korta metoden trots regelbunden mens och ägglossning.. trodde man körde på långa metoden i dessa fall. Sa dom någonting om varför det blev den korta?

Norris: Vad bökigt med en så oregelbunden cykel, svårt att veta när ÄL blir.

Jag är väldigt spruträdd så därför fick min man ge mig nästan alla injektioner. Dom sista dagarna av sprutperioden jobbade jag det klockslag dessa skulle tas och blev tvungen att göra det själv. Var galet nervös innan och trodde aldrig jag skulle klara av det men det gick hur bra som helst. Sticket kändes nästan ingenting, det svåraste var nog att komma över den mentala spärren. Lyckades jag så klarar du det också! Skrattande

Hittade en sida med bra info om behandlingen: http://www.ivfkliniken.se/svenska/ivf_behandling/ivf_behandling_steg_for_steg/  

A79: Vad snabbt tiden har gått, RUL redan nästa vecka! Solig Den lille mår säkert jättebra men kan förstå att du vill känna att det är någon därinne. Sparkarna kommer säkert snart.

barreliten: Välkommen! {#emotions_dlg.flower}

Jag vet inte vilka riktlinjer Umeå har när det gäller BMI och IVF. Googlade lite och många skriver att BMI under 30 är standard på de flesta kliniker (en del godtar även högre BMI) så det kommer säkert inte vara några problem. Har ni väntat länge på svar från landstinget angående gratisförsök?
  • drömmer om ett barn
    Chan2: Vad bra att ni fick den korta metoden! Om det går lika bra med korta som långa metoden borde alla få den.. tänk vad skönt att slippa nässprayen! Glad En del mår jättedåligt av nedregleringen så varför ska man gå den vägen om det egentligen inte behövs? Tror jag ska fråga hur det ligger till när dom ringer upp efter sommarstängningen.

Har hört att korta metoden kan ge sämre utdelning av äggblåsor, hur många ägg fick ni som gjorde denna behandling?

barreliten: Dom kanske räknar 3 månader under den tiden det finns personal att tillgå? Vet du hur länge det är semesterstängt? Sommaren ställer verkligen till det för oss som är i behov av hjälp. Önskar att det fanns kliniker som har öppet året runt. Men då skulle personalen aldrig få vara lediga så det går ju inte. Bara att hoppas att våra behandlingar inte krockar med julstängningen! Glad

Norris: Oj, tittade du på ett klipp som visade äggplock och återföring? Det måste varit läskigt! Skrattande Jag tittar aldrig när jag får en spruta och tittade definitivt inte på instrumenten dom använde vid ivf:erna. Lika bra att inte veta hur dom ser ut, ha ha.

Vi åkte bara till Umeå vid det första infosamtalet och sedan när det var dags för äggplock och återföring så det blev inte alls många turer dit. VUL för att kolla äggblåsor gjordes på hemorten men tror att man kan göra det på kliniken om man bor i närheten? Vi checkade in på hotell kvällen innan ÄP eftersom vi har lång resväg och annars hade fått starta mitt i natten, och stannade kvar tills dagen för återföring.
  • drömmer om ett barn
    Chan2: Har försökt googla mer exakt info om korta/långa metoden men hittar enbart trådar från Familjeliv, ingenting från kliniker bortsett från hur dessa behandlingar går till. Det verkar som att vissa kvinnor får färre ägg av korta medans andra får mer av samma metod, en del hade gjort flera försök med korta och när dom testade långa blev dom gravid - och tvärtom. Några skrev att deras kliniker hade börjat mer och mer med den korta då den gett bättre resultat. Den långa kan göra att man får problem med sin egen ÄL en tid efteråt och därför kan kliniker rekommendera att framförallt kvinnor som är lite äldre gör den korta metoden som är skonsammare mot kroppen.

Efter att läst i alla dessa trådar så tror jag att bägge metoderna fungerar lika bra, alla svarar olika på behandlingarna och personligen skulle jag gärna testa den korta för att se vad den ger för resultat. Men i första hand gör jag det som läkaren tycker är bäst. Fungerar det inte efter flera försök så kommer jag kräva den andra metoden! Och det kan ju vara som du säger, att dom väljer metod baserat på testresultaten.

Jag har beställt tid till vårdcentralen nästa vecka för att göra lite blodprov. Ska bl a kolla om jag har B-vitaminbrist och sköldkörtelvärden. Tycker att det har dykt upp allt fler trådar den sista tiden där det står om vitaminbrist och fertilitetsproblem/tidiga missfall. Är lite osäker på vilka prover man tagit inför IVF-start, det kanske redan är kollat..

Eftersom du kommer köra korta metoden och börja spruta på mensens första dag så tycker jag att det är en bra idé att vänta med att hämta ut medicinerna ifall det tagit sig (hoppas, hoppas!). Nu har du beställt och allt finns på apoteket så då är det ju lugnt! Solig Själv hämtade jag ut alla mediciner på en gång då vår behandling började på cykeldag 21, veckan efter vårt infosamtal.

barreliten: Vad roligt att höra att landstinget finansierar er IVF, grattis! {#emotions_dlg.flower} Hade varit minst sagt upprörande om dom inte hade gjort det.. Blev ni ställda i kö i samband med att frågan skickades till landstinget?
  • drömmer om ett barn
    pinglan: Dina 44 ägg måste vara rekord alla kategorier, det känns VÄLDIGT svårslaget! Skrattande

barreliten: Vad bra att er remiss är skickad till Umeå, bara en sån sak kan ibland ta lite tid för landstinget att få gjort har man hört. Hoppas att dom tar in er direkt nu till hösten! Glad

Chan2: Det var så lite så! Solig Men att det ska vara så svårt att hitta info på internet från läkare som jobbar med detta.. statistik på behandlingarna borde iallafall finnas. Får söka vidare lite till.

Okej, ni kör enbart på den IVF + FET som vårt "GIVMILDA" landsting står för. Hoppas, hoppas att det går vägen! {#emotions_dlg.flower} Själv vet jag inte hur många försök vi är beredda att göra, har faktiskt inte diskuterat saken. Det blir nog den mentala hälsan som kommer sätta stopp.

Mustikka: Vad bra att du har koll! Glad Hade velat ha en utskrift på alla prover vi tagit så man vet, för det var ju en hel del rör blod som gick åt så gissningsvis har dom kollat upp både det ena och det andra.

sommarbarn88: Självklart, välkommen hit! {#emotions_dlg.flower} 

Vad tråkigt att höra att era försök misslyckades.. Rynkar på näsan Har du enbart gjort färskförsök? Vad jobbigt det måste vara med medicinerna när du inte tål dessa.. finns det ingenting dom kan göra åt saken, byta till en annan sort t ex?

A79: Åh, så roligt att höra att det gått bra på dagens ultraljud! Stort grattis till er! Skrattande Nu känner du väl dig lugnare? Gissar att ni fick med er en bild som ni inte kan sluta titta på? Solig
  • drömmer om ett barn
    A79: Kan tänka mig att det känns helt overkligt! Vilken underbar jul ni kommer att få! Hjärta Spännande att se om bebisen kommer på julafton eller inte.. Drömmer

dumdummast: Välkommen! {#emotions_dlg.flower} För oss tog det 3 månader från det att remissen från landstinget skickades till Umeå och fram tills dess att dom kontaktade oss. Det är inte så långa köer som tur är!

sommarbarn88: Då förstår jag. Hur går ni vidare om det visar sig att du har kromosomfelet, blir det någon annan sorts medicinering?

Nej, vad tungt att gå igenom behandlingen och så klarar sig inte äggen! Rynkar på näsan Så man kan bli överstimulerad trots att det inte blir så många ägg? Eller hade du många äggblåsor men få ägg? Blev du inlagd på lasarettet?

pinglan: "Hönan" är verkligen ett passande smeknamn efter den ENORMA äggskörden! Skrattande Ja, det känns jättebra att sommaren snart är slut och vi får chansen att kanske bli gravida. Hoppas det blir många Plus till hösten.

Mustikka och Emilotta: Hur mår ni nu? Solig
  • drömmer om ett barn
    Xplosive: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Oj, du har verkligen gått igenom en hel del! Att endometrios kan förstöra så mycket.. Rynkar på näsan Tror inte heller att det ska vara några problem trots att din ena äggstock är bortopererad, och förstår att ni vill köra igång så snart som möjligt. Hoppas ni har lika stor tur med syskonförsöket och att det tar sig direkt. Ska hålla tummarna för er! Solig 
Svar på tråden IVF Umeå