Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

FaithHopeLove: Jag var inställd på att det skulle vara det värsta smärtan jag känt, så snacka om att bli överrumplad! Glad Var trots detta inte så nervös och kunde slappna av ordentligt. Det hjälper mycket om man slappnar av men det kanske är lättare sagt än gjort när man sitter i en gynstol. Gillar inte såna för fem öre..

Tror att personalen hjälpte till mycket. Dom var så lugna och vi pratade på om ditten och datten. Verkligen värda sin vikt i guld! {#emotions_dlg.flower}
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Hur känns det nu efter ÄP? Jag fick lättare känningar först ganska många timmar efteråt men det blir väl ofta så när bedövningen släpper. Blir det ET på måndag eller har dom öppet även under helgen?

A79: Ånej, har du haft ont ända sedan ÄP? Vad tråkigt att höra.. Rynkar på näsan Jag fick endast lite värk på kvällen efter ÄP samt illamående men det gick över till nästa dag. Hoppas på att slippa ha ont då jag inte gärna vill ta värktabletter (även om man får göra det) så länge embryot är "nytt" eller vad man ska säga. Första nojjan.. check! Skrattande

Emilotta: Just nu känns det mest förväntansfullt men gissar att det blir värre ju närmare testdatumet man kommer. Måste försöka hålla ut tills dess och inte tjuvtesta!

Vad spännande med blodprov på onsdag. Nu är du ett steg närmare, och när du väl har kommit så här långt så går resten av bara farten!

Familjha: Vad bra att tant röd har kommit. Enda gången jag blivit glad över mensen är nu under IVF:en, hoppas man slipper se röken av den på minst 9 månader.

Härligt att det gick bra på intervjun! Alltid jobbigt att vänta på besked men tiden går säkert snabbt nu när du har annat spännande på gång i livet.

pinglan: Grattis! Vad roligt att höra att ni har fått en tid, det gick ju rätt snabbt ändå! Glad Vips så är det slutet på april. Skulle ni köpa 3-pack? Upptäckte precis på hemsidan att priset har gått upp till 56 000 kr för detta. Det är verkligen enorma summor! Vad ingår egentligen i priset? Trodde att infomöte och allt annat som har med IVF:en att göra (förutom mediciner) ingick..
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Vad synd att du blev överstimulerad. Är det vanligt att man blir det när man får många ägg eller kan man få det och ändå inte bli överstimulerad? Hoppas att du inte kommer bli alltför dålig utan att det går någorlunda smärtfritt. Jag är inte så inne på ämnet överstimulering men visst brukar man göra en FET under kommande cykel om det inte blir något färskförsök?

Visste ännu mindre om ämnet blastocyst, men läste nu att det är när man odlar embryona till dag 5. Så isåfall blir det återinföring på onsdag för dig? Vore toppen om det blir några blastocyster då det är betydligt större chanser att lyckas med dessa. Håller tummarna för det! {#emotions_dlg.flower} Vila nu och ta det lugnt resten av helgen.
  • drömmer om ett barn
    A79: Förstår att du är orolig med tanke på det du gått igenom tidigare. Måste vara jättesvårt att försöka tänka på annat.. Jag hade ET i torsdags så vet inte om det räknas som ruvardag 2 eller 3? Iallafall så är det väldigt tidigt och känner inte av desto mer än så länge. Hade pyttelite känningar i magen i förmiddags när jag var ute på promenad men det försvann efter ungefär en timme.

Använder också Lutinus och håller med om att det känns ytterst ofräscht. Nämnde faktiskt till kliniken vid ET att det rinner mycket och då sa dom att man kunde ta tabletten i rumpan lika gärna. Det är nästan så att jag överväger det alternativet, framförallt när det blir dags att jobba och det inte går att springa på toa hela tiden! Glad

EEJ: 6 dl, det var inte lite! Då förstår jag verkligen att du är uppsvälld och har värk. Har det blivit bättre eller sämre sen i förmiddags?

vårt 2012: Vad skönt att höra att du mår bättre idag! Glad Läkaren pratade om att det kommer ta några månader innan äggstockarna som nu är förstorade kommer att återgå till sin normala storlek, så det är nog inte så konstigt att många är ömma den första tiden efteråt.
  • drömmer om ett barn
    Mustikka: Tack, är verkligen superglad över att allt har gått enligt planerna med vårt första IVF-försök. Trodde resan skulle bli mycket kämpigare än såhär.. verkar haft en himla tur! Solig

Kul att ni har fått hem alla papper, nu börjar detektivarbetet med att ta reda på allt som behövs! Skrattande Gissar att det kan bli knivigare när du är född i Finland. Eller så har dom ett bättre system än här i Sverige, för det var sannerligen inte lätt att hitta det jag sökte! Glad

Jag var på dag 11 i min menscykel när vi hade infomöte och fick börja spraya veckan efter på dag 21. Om jag inte minns helt fel så brukar man få köra den långa metoden om man har en regelbunden cykel, men det kanske finns fler faktorer förutom detta som dom går efter.

Det är inte så många dagar man behöver åka iväg från jobbet så jag hoppas det kommer lösa sig för dig. Förutom första mötet har det för mig blivit två blodprov och ett ultraljud. Jobbar du dagtid eller skiftgång?

Emilotta: Hur mår du idag? {#emotions_dlg.flower}
  • drömmer om ett barn
    Annie79: Vad skönt att det börjar vara på gång för er också! Glad Är det IVF-kliniken som gör spermatest och punktion? Har det funnits några levande spermier alls eller var alla icke-levande? Hur många prov har din man fått lämna? Håller tummarna för att det ska finnas spermier så ni kan göra ICSI.

EEJ: Det gjordes ICSI på alla mina ägg. Simmarna var något slöa (vilket även framgick under utredningen, men detta skulle inte vara något hinder för graviditet sa läkaren) så dom tog det säkra före det osäkra. Fick dock aldrig veta hur många miljoner det var. Kom er dotter till på naturlig väg? Hur mår du nu?

Mustikka: Jag vet faktiskt inte hur exakt det är på dagen. Vore synd om ni blev tvugna att vänta en månad till nu när det äntligen är er tur. Vad bra att du går skift, hoppas att IVF:en passar bra in i ditt schema. Jag behövde inte ta ledigt alls utan var ledig när ena blodprovet skulle tas och jobbade natt när det var dags för det andra samt ultraljudet.

A79: Håller med om att det är lite förvirrande nu när vi är så många i gruppen. Jag blir också snurrig emellanåt.. Glad Har bestämt mig för att jag räknar ET-dagen som dag 1 så nu vet ni allihopa hur jag räknar iallafall.

Fick du tag på gynjouren? Extra jobbigt när man har ont och så går det inte att få tag på kliniken! Rynkar på näsan Tilltar smärtan eller är den konstant?

Blev lite fundersam av texten du hittade i graviditetskalendern.. tror inte den stämmer in på oss eftersom vi tar en ÄL-spruta beroende på hur våra ägg ser ut. Och ägget + spermierna möts väl ganska direkt? Glad Men detta är förstås mina egna funderingar, har ingen aning om hur det egentligen är.

Smilla03: Åh, vad kul att det snart är dags för äggplock för dig! {#emotions_dlg.flower} Har behandlingen gått bra i övrigt? Jag fick inte några speciella flytningar av sprutorna, och brukar inte ha det vid ÄL heller. Men mycket konstigt kan hända när man sprayar och sprutar så det är säkert en helt vanlig biverkning! Glad

Det går bara bra än så länge. Letar symptom som en galning men hittar inget annat än ömma bröst. Imorgon är det 2 veckor kvar till testdag, känns som en evighet..
  • drömmer om ett barn
    Emilotta: Skönt att du mår bättre men synd med förkylningen.. Obestämd Oj, nedreglerades du i hela 6 månader förra året? Var det nässpray för hela slanten då eller?

A79: Så bra att smärtan börjat avta. Hoppas det går åt rätt håll nu och bara blir bättre och bättre! Fint, då vet jag vilken dag du menar när vi räknar på samma sätt! Glad Vilket datum hade du TD nu igen?

annalotta: Hej och välkommen! {#emotions_dlg.flower}

Vad tråkigt att höra att det inte fungerat med era IVF:er.. Rynkar på näsan Men ni är riktiga kämpar som fortsätter, kan tänka mig att det krävs ganska mycket för att man ska orka försöka på nytt efter ett negativt besked. Vad bra att alla dina ägg blev befruktade, toppen! Glad

Mycket svårt val ni har framför er nu.. vet faktiskt inte hur jag hade gjort. Självklart vill man ge det en chans om det lyckas och därmed finns en större procentuell chans till graviditet, men det vore tråkigt om embryona inte skulle klara sig. Hur gick det till när dom odlade blastocyster vid din FET?

EEJ: Skönt att höra att även du mår lite bättre! Glad Vilken svår sits ni sitter i, du och annalotta.. Går det inte att frysa ner och även odla vidare? Tänkte eftersom dom fick ut så många ägg från dig. Vet du hur många som blev befruktade förressten?

Smilla03: Härligt att det har gått bra för dig, självklart ska det fortsätta så! Glad Spännande med ÄL-sprutan för då känner man att det verkligen inte är långt kvar. Jag tycker också att det har gått himla snabbt sen jag började med nässprayen. Var lite jobbigt att vänta på blödningen men sen gick allt av bara farten!

Vi håller också vår behandling för oss själva, det är endast ett fåtal vänner som vet. Tycker det känns ganska skönt att inte "alla" vet och frågar hela tiden hur det går. Vi berättar den dagen om/när vi lyckas! Solig
  • drömmer om ett barn

annalotta: Grattis till ruvningen! Håller tummarna för att det går vägen denna gång.. {#emotions_dlg.flower} Gjorde du din förra ÄP på en fredag eller bestämde dom sig helt enkelt för att odla till 3-dagars? Verkar vara en hel vetenskap detta. Jag fick tillbaka ett 2-dagars och 3 stycken hamnade i frysen. Månntro varför dom aldrig odlades vidare? Kanske beror på kvaliteten. Hursomhelst är det ju jättebra om man lyckas få blastocyster, dessa verkar inte växa på träd! Glad

pinglan: Så man betalar för utredning även om detta redan är gjort? Hoppas man inte behöver betala 3000 kr för infomöte/planering inför varje IVF man ska göra! Förvånad Är inställd på att denna IVF inte kommer lyckas.. det bara känns så. Men som tur är har vi ett "givmilt" landsting i Norrbotten så dom betalar även 1 FET. Lägger därför hoppet till att någon av våra eskimåer ska klara upptiningen så att vi kan göra en sådan behandling. Därefter blir det 3-pack som gäller.

turtle01: Kul att du också har hittat hit, välkommen! {#emotions_dlg.flower}

Ser att du har tid för första besöket redan nästa vecka. Skönt, då hinner ni också köra igång innan sommaren! Glad Vet inte om du har läst igenom hela tråden men jag är spruträdd och har skrivit en del om mina erfarenheter. Puregonsprutorna är väldigt enkla att ta och känns knappt alls. Klarar jag det så klarar du det! Skrattande

Smilla03: Så spännande att det är sista sprutan ikväll! Glad Hur känns det? Imorgon behöver du inte ta några sprutor alls.. jag tyckte det kändes konstigt för man hade blivit lite van. Inte för att jag saknar dom, absolut inte!

Chan2: Välkommen till Umeå-gänget! {#emotions_dlg.flower}

Men kära nån.. menar dom verkligen att ni ska vänta i 3 veckor på att få er remiss ivägskickad? Det måste väl finnas någon annan som gör detta tycker man när det handlar om så långa ledigheter hos personalen. Vore verkligen tråkigt om er behandling blir uppskjuten tills efter sommaruppehållet pga detta! Rynkar på näsan

vårt 2012: Saknar dig i tråden. Hur mår du nu?

EET: Oj, vilka superägg du har! Helt makalöst att så många blev befruktade och har klarat sig hittills! Solig Det verkar mycket lovande så du kan nog se fram emot en blastis på onsdag. Säkert några till frysen också.. Glad

Skönt att höra att du mår bättre, det blev inte det värsta sorten av överstimulering som det verkar. Tack och lov!

• drömmer om ett barn

Hej tjejer, hoppas allt är bra med er! Solig De senaste dagarna har tröttheten slagit ner som en bomb. Orkade inte ens gå in och skriva i tråden igår kväll utan stupade i säng så fort jag hade möjlighet. Vet inte om detta beror på vaggisarna eller om det kan vara något som hänger kvar ännu sedan ÄL-sprutan. Hade känningar som påminner om mensvärk i måndags och i den stunden tappade jag allt hopp.. igår kändes ingenting och idag har jag haft lite värk igen till och från under dagen.

Denna väntan fram till testdagen är mycket jobbigare än jag någonsin kunnat förutspå. Jag analyserar ALLT och är rädd att göra något som är dåligt för embryot (vågar knappt nysa och är rädd att bära för tunga saker). Tänk vad lätt det vore om man bara fick veta om det har fäst eller inte..

Smilla03: Grattis till äggplocket och dina 18 ägg, inte dåligt! {#emotions_dlg.flower} Har du fått någon värk nu på kvällen? Inte länge kvar till din insättning.. så himla spännande! Solig Hur gick det med ÄL-sprutan förressten? Jag fick rådet av min man att trycka ut en del av luften eftersom det var ganska mycket luft därinne men tror inte att det är någon fara om man får i sig det heller.

vårt 2012: Har svullnaden gått ner? Jag har upptäckt att min mage sväller för varje dag som går och så här såg den inte alls ut efter ET. Fick en chock i provhytten idag och insåg att jag ser gravid ut! Förvånad Bäst att börja klä sig i lite bylsiga kläder så man inte får några ovälkomna frågor tills dess att den återgått till sin normala storlek! Glad

EEJ: Supergrattis till din blastocyst! {#emotions_dlg.flower} Det måste vara ena riktiga överlevare när hela 7 stycken skulle odlas vidare! Glad Vad betyder 3-1-1?

Måste bara fråga.. hur lyckades du få Lutinuset att INTE kladda dom första dagarna? Skrattande Första timmen eller två går ju bra men sen sätter det igång och vill ut. Huvvaligen.. Vaggisarna har nog varit det mest irriterande momentet i denna behandling.

chan2: Har du provat ringa Sunderbyn igen?

Mustikka: På måndag är det dags för erat infomöte. Hur känns det, börjar ni bli nervösa? Glad

• drömmer om ett barn
    vårt 2012: Nej, det är verkligen inte lätt att hålla koll på alla nu när vi blivit så många och det händer en massa saker hela tiden! Försöker hålla mig uppdaterad om alla och hoppas jag inte missat någon totalt.. Glad

Du och jag ligger på samma ruvardag så det har jag lätt för att komma ihåg! Solig Det kanske är bra att inte känna någonting alls? Jag har "mensvärk" idag igen och upptäckte på jobbet att det hade följt med ljusrosa flytningar tillsammans med Lutinuset som kom ut. Mår inte bra alls just nu.. kan ta vilka symptom som helst förutom sånt som har med blod att göra! Gråter

Hade jag haft extra gravtest hemma så hade jag troligen inte heller kunnat hålla mig från att testa! Glad

Emilotta: Se där.. jag glömde helt bort ditt blodprov igår. Vad tråkigt att du inte blivit helt nedreglerad men det dröjer nog inte länge tills du är det. Vilken dag ska du göra nästa blodprov? Vad hade du för klimakteriesymptom förra året?

EEJ: Vad bra att Ovitrellen är ute ur leken! Glad
Svar på tråden IVF Umeå