Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

Önskar allihopa en riktigt God Jul och hoppas att den blir precis som ni önskar er! Hjärta

Ta hand om er, kram.

• drömmer om ett barn

Hej tjejer! Hoppas ni har haft en bra jul och nyår. Själv har jag befunnit mig långt ner i ett svart hål men nu börjar kämparandan komma tillbaka. I senaste numret av Plaza Kvinna finns ett reportage om ett par som gått igenom ivf och slutligen adoption. Första meningen är klockren: "Vad gör man när det enda som uppfyller ens värld är längtan efter ett barn, och när det enda som inte går är just att kunna få ett?"

Ja, vad gör man? Hur länge ska man orka kämpa vidare och när ska man ge upp tanken på ett biologiskt barn? Trodde aldrig att ivf-karusellen skulle vara så påfrestande som den är. Mår dåligt redan innan vi hunnit starta kommande försök. Är orolig över om det kommer bli några äggblåsor alls denna gång med tanke på att dessa har minskat drastiskt för varje försök. Ingen bra kvalitet får vi på embryona heller.

Ska man chansa på korta metoden som generellt sett ger färre blåsor men av bättre kvalitet? Prova dhea, progesteron, trombyl eller kanske göra en immunologisk utredning i Aten? Har även börjat fundera på äggdonation. Vill så gärna ha ett barn men har börjat inse att vi kanske aldrig kommer få något (eftersom adoption är uteslutet) och det är inte dom roligaste tankarna att fastna i.

Önskar er allihopa en god fortsättning på året. Hoppas på positiva besked för alla som kämpar, ser fram emot graviditetsberättelser och att höra hur det går för era små underverk! {#emotions_dlg.flower}

• drömmer om ett barn
    Tinzu: Får ont i magen när jag läser er historia.. så sorgligt och framförallt orättvist! Gråter Stor kram till dig.

Mirage: Tack för ditt inlägg! Har känt mig stark förut men på julafton funderade jag väldigt mycket på årets alla motgångar och då brast det till slut..

Går det bra med sprutandet? Inte länge kvar tills det är dags för ÄP! Håller tummarna hårt för att det går bra denna gång och att ni får ett finfint embryo tillbaka. Sa Dr Solensten någonting om skillnader mellan Menopur och Gonal-F? Jag har tagit Puregon alla tre gångerna och trots att vi gjorde en stor doshöjning nu senast (började med 300ie) så blev det betydligt färre ägg än vid första försöket då jag tog 125ie genom hela hela behandlingen. Så hoppas på att få testa något annat denna gång.

Gick det bra imorse trots att du saknade remiss?

EEJ: Usch, vad tråkigt att du haft blödningar och ont. Verkligen ingenting man vill vara med om när man väl lyckats bli gravid. Håller tummarna för att det ser bra ut på VUL på torsdag och att graviditeten flyter på utan problem i fortsättningen.

Jennyz: Vad skönt att det såg bra ut på ditt VUL! Har du haft fler blödningar/känningar sedan dess?

Vad hade du för tsh-värde? Låg det långt ifrån gränsen till när dom brukar sätta in behandling? Svårt att veta i vilken ände man ska börja.. som du säger så är vi ju inga läkare. Borde inte kliniken veta mer än oss? Är iallafall helt säker på att jag vill ha Trombyl denna gång. Hoppas jag får det.

Nektar: Tråkigt att det inte gick vägen med er blasto. Dock positivt att ni har eskimåer i frysen och slipper gå igenom alltihopa på nytt. Är osäker på hur kliniken gör innan dom kör igång med FET.. jag minns inte att jag gjorde något gravtest innan.

vårt 2012: Hur går det, har du fått dina gravtester idag? Hade varit underbart om ni blev gravida på egen hand, håller tummarna för att det är så!

Äppelkaka: Tack. Vet faktiskt inte hur jag skulle orka gå vidare i livet om detta inte går vägen. Men än har vi många år kvar att spela på så chansen finns fortfarande. Jag har telefontid på onsdag och hoppas på något nytt i behandlingen denna gång. Hur känns det för dig, är du laddad för FET?

Petto 83: Vad skönt att höra att din kropp har återhämtat sig efter överstimuleringen. Håller tummarna för er när det är dags!

A79: Vad glad man blir av att läsa om din lycka! {#emotions_dlg.flower} Roligt att höra att storebror är exalterad över lillbrorsan, dom kommer säkerligen att få mycket glädje av varandra genom livet.
  • drömmer om ett barn
    jennyz: Så himla skönt att lilla pyret har vuxit ikapp. Jag tror att det kommer sluta bra det här! Drömmer

Vilken tur att ni gjorde en till koll av TSH-värdet. Hur lång tid gick det mellan dom olika testen?

Varghona: Jag hade gjort färskförsök i första hand. Precis som Jennyz skriver så kanske ni får ytterligare embryon till frysen som kan användas till eventuella framtida syskonförsök. Ju fler eskimåer desto bättre!

Solig Freja150: Vad härligt att ni fick höra hjärtljud på ultraljudet, stort grattis till er! {#emotions_dlg.flower} Hoppas att det ser bra ut på återbesöket och att ni förhoppningsvis får lyssna till ljudet av dubbla slag då.

Vilken onödig kommentar av läkaren! Rynkar på näsan Självklart vet majoriteten som har fertilitetsproblem hur statistiken för missfall ser ut och det är knappast någonting man vill höra när man efter stor möda äntligen lyckats bli gravid. Tummen ner för honom.. Du är gravid och nu ska vi bara tänka positivt! Skrattande

EEJ: Är så glad över att höra att du fått komma på ultraljud och stilla din oro. Jättegrattis till det lilla livet! {#emotions_dlg.flower}

vårt 2012: Härligt att ni är på gång igen! Detta ska bli ert 2013, något annat kan jag inte tänka mig! Glad Vilka preparat använder du nu?

äralltupptaget: Välkommen hit! Solig

Jag har gjort långa metoden och vid första försöket tog det exakt 5 veckor från spraystart till återföring. Senaste försöket drog ut på tiden då blödningen dröjde. Denna gång kommer jag köra den korta metoden och fick info att äggplock kommer att ske ca 12-14 dagar efter sprutstart så räknar med att det tar lite drygt 2 veckor totalt.
  • drömmer om ett barn
    äralltupptaget: Här är IVF-klinikens hemsida: http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=5_Ume%E5

Från det att vi varit på infomötet gick det snabbt. Fick börja med nässpray redan veckan efter (dag 21), när man börjar beror helt på var i menstruationscykeln man befinner sig. Personalen är helt underbara tycker jag! Hjärta

LongingForAChild: Vad skönt att mensen kommit så att ni får ladda om för nytt försök. Håller tummarna för att det kommer se bra ut på VUL:et! Solig

jennyz: Tänk att värdet kan skilja så mycket på så kort tid. Har ingen aning om vad jag har för värde men blev lite nyfiken att kolla upp saken.

vårt 2012: Det är första gången jag kör korta metoden. Dr Solensten bekräftade att denna metod ger färre ägg men av bättre kvalitet, så även om det bara blir 3 ägg denna gång också så hoppas jag att kvaliteten är högre. Han sa att det kan inte gå så mycket sämre än senast så nu testar vi detta och hoppas på det bästa. Väntar på att mensen ska komma nu i dagarna och då börjar jag med 450ie Menopur.

Svårt det där med risken för överstimulering.. hur mycket startade du med första gången? Jo, vi får lita på expertisen och följa deras rekommendationer! Glad

fiffa: Hur går det för dig, inte många dagar kvar till BF.. Drömmer

Mustikka och Emilotta: Bara lite drygt en månad kvar för er, tiden har verkligen gått snabbt! Hur mår ni?  
  • drömmer om ett barn

äralltupptaget: Missförstod dig, trodde det var infomöte för IVF ni skulle till i mitten på månaden. Umeå är närmaste stad för er där man gör IVF och dom tar både emot landstingsfinansierat och privat. Ultraljud och blodprov gör man på hemmaplan.

Vad tråkigt att det inte har gått vägen trots upprepade behandlingar med pergotime.. Många med PCO/PCO-S har blivit gravida med hjälp av IVF så ge inte upp hoppet!

• drömmer om ett barn
    Jockelina: Gick det bra med din blasto idag? Hoppas verkligen det med tanke på allt du fått gå igenom och eftersom du dessutom måste resa så långt för att göra detta. Håller mina tummar hårt för dig! {#emotions_dlg.flower}

vårt 2012: Hur gick det på VUL:et igår? Du fick ut många ägg senast, hoppas det går minst lika bra denna gång! Glad

Emilotta: Tack! Åh, vad spännande att bebisen ligger rätt.. Solig Kommer ni att göra ett till ultraljud för att se när denne är fixerad eller hur går det till? Hoppas att dom sista veckorna flyter på utan alltför svåra smärtor av foglossningen så att du kan njuta av den sista tiden som gravid.

Mirage: Det såg ju jättebra ut på ditt VUL, grattis! Imponerande att det fanns en blåsa även på höger sida trots endon. Vad glad jag blir när du skriver att Menopur är positivt om man inte svarat bra på tidigare behandlingar/ fått ut få ägg. Känns som en ljusglimt i mörkret.. Drömmer

När jag för ovanlighetens skull VILL ha mens så behagar den inte att dyka upp. Kliniken ringde igår och undrade hur det går och flyttade fram planerat datum för ÄP till vecka 6 istället.

Mustikka: Härligt att höra att det går bra! Kan tänka mig att väntan känns lång men snart är er lilla guldklimp här och då existerar ingenting annat.. Hjärta

A79: Hur mår Edvin? Tänk att han redan hunnit bli en månad! Skrattande

Ws mamma: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Lycka till med er FET. Chansen sägs ju vara betydligt högre med en blasto än en vanlig 2-dagars.   
  • drömmer om ett barn
    Jockelina: Toppenbra att blaston klarade upptiningen! Grattis till ruvarstatus och stort lycka till nu! Solig

{#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * drömmer om ett barn (5:e försöket)
    * Kvinna32 (4 försöket efter jul)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Nektar (FET i februari)  

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * vårt 2012 (4:e försöket)

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * LongingForAChild Stimuleringsstart 13/1. VUL 24/1.
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari
    * Mirage (1-2:a försöket)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2 

GravidGravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * EEJ (4:e IVF) BF 20 aug  (VUL v 2 2012)
    * Freja150 BF 20 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
  • drömmer om ett barn

37 dagar sedan förra blödningen startade. Ingen mens på ingående och negativt test.. att man blir less på sin kropp som aldrig kan fungera som den ska.

A79: Vad härligt att höra att allt går bra! Solig Kan tänka mig att den första tiden går snabbt men hoppas att du ändå hinner njuta av varje ögonblick.

vårt 2012: Spännande med plock på måndag! Låter jättebra att det fanns 15 stycken jämnstora, borde bli ett bra resultat. Har också funderat på hur det går om vi fortsätter få dåliga resultat. Frågan är var gränsen går innan kliniken säger att det inte är någon idé längre..

Mirage: Ånej, vilka tråkiga nyheter.. Gråter Är verkligen ledsen för er skull. Det är nog så jobbigt att gå igenom dessa behandlingar och att sen dessutom inte få något embryo tillbaka.. det är oerhört påfrestande på alla sätt och vis. Förhoppningarna man haft dom senaste veckorna grusas och man är tillbaka på ruta ett igen. Det är så orättvist att ni ska behöva gå igenom detta ännu en gång. Lider verkligen med er.. kram.

Äppelkaka: Oj, vilket strul! Hur kunde läkaren glömma att kolla äggstockarna!? Förvånad Vet hur det är, det är ett himla knåpande bara för att få ihop alla läkarbesök med jobb så förstår din frustration.

Det bästa borde vara att börja med testerna på dag 10 eftersom du har ganska kort cykel, och eftersom du gjorde så vid er tidigare FET så borde det inte finnas någon anledning att ändra på detta. Vilken dag fick du utslag på testerna förra gången?

Om det känns som att ni vill avbryta och börja om nästa månad så tycker jag att ni ska göra det, gå på känslan. Väljer ni att fortsätta så tycker jag att du ska ta ÄL-test imorgon. 

• drömmer om ett barn
    äralltupptaget: IVF-kliniken i Umeå håller till på Norrlands Universitetssjukhus och genomför både IVF (landstingsfinansierad och privat) samt utredning inför IVF. Ska man göra utredning hos dem så får man bekosta detta själv.

Vad skönt att ni är färdiga med utredningen och får gå vidare till nästa steg. Det tar ju lite tid innan man är igång med själva behandlingen.. våran remiss skickades också först till Sunderbyn och därefter till Umeå. Vill minnas att vi inte hörde något ifrån Sunderbyn på flera veckor så jag ringde för att höra om remissen var skickad eller inte. Det tog ganska exakt 3 månader från det att remissen skickades till att Umeå ringde mig för första gången.

Tror inte det kommer vara några problem att välja vilken månad ni vill starta behandlingen. Vid alla våra försök har kliniken frågat hur snart vi vill köra igång. Det enda jag kan tänka mig som möjligen kan krocka är isåfall sommarstängningen men den är ju så pass långt fram så det borde inte vara några problem.. Glad

Jag har inte heller gjort någon spolning vid utredningen. Vi hade försökt i så många år redan och oavsett resultat av spolningen skulle det resultera i IVF så vi hoppade över den delen.

Vid FET så återförs ert embryo - befruktat och klart! Skrattande
Svar på tråden IVF Umeå