• vårt 2012

IVF Umeå

Hej alla :)

Har inte skrivit här tidigare men läst å läst, å nu kan jag inte hålla mig längre :)

Var på äggplock igår och fick veta att vi fått 7 ägg.. Känns nästan snopet lite med bara 7 men jag hoppas det räcker och kanske något till frysen.

Något jag inte var beredd på var att det skulle kännas så pass ordentligt efteråt, jag trodde att själva plockningen skulle vara det plågsamma men inte alls, det var bara intressant å jag passade på att fråga doktorn om både det ena å det andra! :)

Har PCOS och kört korta perioden.

Hur ska man hantera tiden mellan insättning och test? Några tips?
    Kommer ju vara en mardröm att gå på toa!

Solig 

• vårt 2012
    A79 skrev 2012-04-11 17:13:55 följande:
    Välkommen vårt 2012{#emotions_dlg.flower}

Jo du har rätt ang mardrömmen att gå på toa!
    Jag måste bara få fråga, vad är PCOS?
    Tackar!

Förkortningen PCO står för "polycystiska ovarier" S har jag för mig är för syndrom och betyder egentligen äggstockar med många cystor. Namnet är inte korrekt eftersom det inte rör sig om cystor utan om äggblåsor (folliklar). Vid ultraljudsundersökning kan man se att äggstocken innehåller många små äggblåsor, ofta arrangerade som ett pärlband i kanten av äggstocken.

Man har oftast väldigt oregelbunden mens, och sällan ägglossning.. 
  • vårt 2012

@A79: Imorgon är det insättningsdags! Det är blandade känslor äntligen och hualigen men absolut mest äntligen!
    Hur har du tänkt göra, testa tidigare? visst är det tre veckor de vill man ska vänta?

• vårt 2012

A79: Jo det gick bra, ruvar dag 1 är startad! + 3 till frysen så det känns bra!

Mustikka: Jag kollade först om jag fick ledigt med lön då det är läkarbesök på remiss, men tyvärr gick inte det, så jag har tagit både flextid, komp å semester.. Jag berättade för mig närmsta chef så det har aldrig varit några problem att få vara ledig med kort varsel.

• vårt 2012
    EEJ skrev 2012-04-12 18:04:09 följande:
    Jag puffar för min fråga lite längre upp!
    Hmm, om jag förstått rätt så är ju dagen dom befruktar detsamma som plockningsdagen så för det blivande fostret är det dag 1.. 
    om du sen sätter in på dag 5 så är det din 1a ruvar dag :) 
  • vårt 2012
    Drömmer om ett barn: Härligt att allt gått bra, nu får vi bara hoppas,Kul att ha någon som är på precis samma dagar :)
    En fråga..
    Har du haft ont sen äggplocket? Eller känns allt som vanligt?
    Jag vaknade imorse av att det kändes som om nedre delen i magen höll på att vrida om och explodera samtidigt.. två otrevliga timmar, men ingen blödning eller något sånt..
    Dr pratade något om att jag såg lite överstimulerad ut vid ET..

Det gjorde mest ont runt äggstockarna..
     En otrevlig upplevelse som nu gör mig till ett nerv-vrak!
  • vårt 2012
    A79 & drömmen om ett barn : Jag är också hemma från jobbet idag pga av smärtan, jag har haft ganska ont sen äggplock, men imorse var det  nästan outhärdligt.

Min sambo ville att vi skula åka in men jag ville vänta.. så efter ca 2 timmar gav det sig. 
    Just nu känns det som en väldigt liten chans att något kommer sitta kvar efter morgonen.. Men ingen blödning..

Just nu har jag en del tankar om vad det egentligen är man håller på med.. Det kanske finns en anledning till varför vi inte kunnat bli med barn osv osv..
    Känner mig för första gången under den här tiden riktigt riktigt låg! Obestämd 
  • vårt 2012

A79: Lutinus.. ja det är inte mysigt för fem öre.. Jag upplever det värst på natt tabletten.... 

Idag blir en bättre dag! Vaknade å har känslan av ömma äggstockar inte ONT plus allt som EEJ beskrev här ovan om överstimulering.. Glad

• vårt 2012

Drömmen om ett barn: Jag hänger kvar å ruvar på Äpple
    Men hujedan mig vad sakta dagarna går!  mår bättre, men skulle dra på mig ett par byxor igår som aldrig brukar vara problem att få på med där gick jag bet, dom gick inte igen, så jag är nog rätt svullen fortfarande..
    Har iaf bestämt att göra ett första test den dag jag skulle fått mens! Det är alltså 5 dar före testdagen.. 

• vårt 2012

Hej Alla nya som gamla!

Innan jag började läsa här, så öorstod jag det som att det bara fanns två varianter, lång eller kort.. (för kvinnan)
    Men det verkar ju finnas hur många olika kombinationer och olika mediciner som helst..
    Vore lite intressant att veta varför så olika?

Tex. att istället för lutinus använda Crinone, båda två är progesteron, men varför olika?

Sen en fråga, ni som gör blasto nu bekostar ni själva?
     Gör de blasto på landstingsfinansierade försök?

Sen vet jag inte om jag missförstod Dr.  Har ni boende i Västerbotten uppfattat som jag att om det här första går åt fanders så får man ett frysförsök betalt?

Svar på tråden IVF Umeå