Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
Poulsen skrev 2012-03-11 10:40:49 följande:
Nivån på diskussionen börjar sjunka lite. Visst kan man argumentera för att det ska tillåtas "för det finns ju redan ensamstående, eller man kan ju gå på krogen, eller åka utomlands, osv osv". Sådana argument liknar argumentationen om att sänka alkoholåldern på systemet "man kan ju ändå köpa av nån som är 20, man får ju dricka på krogen när man är 18, man kan ju åka utomlands och supa när man är 18 osv!"MEN det handlar inte om vad man kan göra eller vad som redan görs i andra länder osv. Det handlar om att vi i Sverige har en lagstadgad rätt för barn att ha båda föräldrarna, sen om det är ett homosexuellt par eller inte så har ett barn rätt till BÅDA föräldrarna. Sen finns det olyckliga fall där barn blir berövade ena föräldern, min sambo är t.ex. sedan drygt ett år tillbaka ensam vårdnadshavare om sin dotter pga. att mamman är narkotikamissbrukare. Men för den skull så var dottern inte redan från födseln berövad rätten till en andra förälder. Vi kan titta på bilder på hennes mamma, hon kan se likheter osv. Jag tror att adoptivbarn har samma möjlighet också, dom kan titta på sina (adoptiv)föräldrar och se att dom har samma mimik, gester eller klädsmak. Kanske tycker dom om samma fotbollslag osv. Det är viktigt att ha möjlighet till anknytning och identifiering.
Sen är det sant (och det vet jag som lever så nära problemet) att det är långt ifrån alla barn som mår bra av att ha ett umgänge med båda föräldrarna. INGET barn ska t.ex. umgås med en missbrukande förälder!
I detta fall vill de flesta lagstiftare tillåta detta. Men, Kristdemokraterna är emot. Kristdemokraterna! Själv var jag väldigt osäker när jag startade denna tråd. Det känns märkligt i magen hela grejen. Men, börjar mer och mer inse att jag tycker att det förslaget som ligger är bra. Känd donator. Men, jag tycker att mamman bör bekosta detta själv. Det ger en mamma med stabil ekonomi vilket jag tycker är en viktig sak när man sätter barn till världen.
Att, det finns folk som inte kan möta detta argument på ett artigt och sansat sätt gör att jag, och många med mig, inser att det troligen är rätta vägen att gå.
Att börja hävda att folk är okunniga på ett Familjelivs forum är bara dumt. Börja säga att nivån sjunker på diskussionen när ts kommer in och inte tycker samma sak som en själv. Skulle uppskatta om man inte gör så i min tråd.
Vi är väl kunniga och okunniga som folk är mest. Det är väl det som är själva poängen med ett sånt här forum. Basen för en demokrati.