Inlägg från: Köpenhamn |Visa alla inlägg
  • Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

puss skrev 2012-03-10 10:56:15 följande:
    detta handlar inte om skilsmässobarn. det handlar om barn utan tillgång till sin historia.
    Ja, det gör det.
  • Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 10:51:35 följande:
    beror väl på hur man ska göra med faderskapet. det är rätt avgörande. oerhört förenklad frågeställning.
    Ja, förslaget som ligger handlar väl om att barnet får veta vem fadern är. Alltså bättre än om mamman raggar upp okänd man på krogen. På ett sätt. Antar jag.
  • Köpenhamn
    Who skrev 2012-03-10 11:00:18 följande:
    Det är väl inte helt orimligt att anta att det är något som ändras med att laddningen i det försvinner. Att växa upp med "fader okänd" i ett samhälle där det är skamligt att få barn utan att veta vem pappan är borde inte vara samma sak som att växa upp med "fader okänd" i ett samhälle där man till och med kan få hjälp för att skaffa barn utan en pappa. Och den biologiska pappan kommer ju att vara lika känd för ett barn till ett par som har inseminerats som för en ensamstående som har inseminerats. 
    Jo, det är ju sant. Men det blir troligen mer existentiellt än så. Om man tar den tvistn. Genetik osv. Ärftliga sjukdomar, anlag, vem är jag lik. Sådana saker.
  • Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 11:01:10 följande:
    att det inte är  bra alls med anonym donator. . att ha en känd donator är betydligt bättre.
    OK. och jämfört med kärnfamilj. Kontra ensamstående mamma utan någon kontakt med pappan. Vet du? Du verkar insatt i detta. Det är inte jag. Helt magkänsla. Har alltid varit lite som science fiction för mig.
  • Köpenhamn
    Who skrev 2012-03-10 11:03:10 följande:
    Jovisst, men den frågan gäller ju som sagt par också och då är det en helt annan fråga än om ensamstående ska få insemineras. 
    Jo, det blir en tvist som ngn här satt. Antar att jag i ts menar förslaget som ligger. Tror de flesta tolkar det så. Men det är väl mest att brottas lite med frågan som jag är ute efter.

Bra att nyansera i tråden. Det var det som var poängen.

Bara denna minidiskussionen om okänd kontra känd donator får det att klarna för mig. Fast jag är fortfarande osäker på vad jag tycker.

Idag och alltid tror jag många kvinnor raggat upp okänd man på krogen när sista tåget börjar nalkas. Då är det ett argument för förslaget som ligger. Tänker jag.
  • Köpenhamn
    Eisa skrev 2012-03-10 11:06:55 följande:
    Ja som ensamstående mamma känner jag att min situation egentligen inte är tillåten, och barnen borde ju också kunna känna av detta från samhället och allt, att om regeringen fått bestämma min existens skulle jag inte funnits.
    Oh! Men det finns otroligt många ensamstående mammor. ÄVen om det blir vanligare och vanligare med varannan vecka. Börjar väl bli norm.

Men jag tänker att detta förslag liksom raderar bort vikten av en man. Behövs vi? Eller ska inte vi finnas. Frysa in mängder med sperma. Behålla några pojkar för fortsatt tillgång. Och sen en värld av kvinns?
  • Köpenhamn
    Missermajser skrev 2012-03-10 11:08:20 följande:
    Nej ingen iseminering!!!!
    Klarar man inte av ett förhållande så klarar men inte av ungar heller.Flört

För övrigt tycker jag så här:
    I övrigt så ska en person som planerat att ha ett barn för sig själv inte ha en krona i bidrag eller från något håll. Det gäller även de som inte seminerat sig utan legat med någon enbart för att bli gravid med uppsåt att ha barnet själv.
    Anonymt ragg på krogen då?
  • Köpenhamn
    Who skrev 2012-03-10 11:10:01 följande:
    Alltså, är det överhuvudtaget någon som har uttryckt en vilja att lägga till en anonymisering av donatorn i samband med det här förslaget? 
    Nej, inte i Sverige. Men är man mycket insatt i diskussionen är det av vikt. Tydligen.

Vilket talar för förslaget. Jag tror de flesta kvinnor hellre går till sjukhuset än raggar upp okänd man. Men jag vet inte.
  • Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 11:11:34 följande:
    som sagt så anser jag att det beror på vilken typ av donation. öppen, javisst.
    anonym, nej. det handlar inte om antalet fröäldrar, det handlar om barnets välmående, vilket beroe på andra saker än antalet mammor eller pappor eller mappor.

det handlar om barnets syn på sig själv.
    Ok. Då får du rösta ja i röstningen. För det är så jag menar. Tror inte jag lägger till ngt i ts men klargör för dig i tråden istället. De flesta utgår ifrån det och blir nog mest förvirrade om jag trycker in det (tror jag men jag vet inte)

Ts är tänkt som en temperaturmätare i den dagsaktuella debatten.
  • Köpenhamn
    Eisa skrev 2012-03-10 11:13:50 följande:
    Jag skriver ur BARNETS situation också. Båda. Att min unge inte skulle funnits om regeringen fått bestämma. Och han vill nog finnas.
    Ta det lugnt med Puss. Var neutral. Håll dig till sakfrågan. Ett litet råd.

Puss har mycket bra tänk men kan vara lite osmidig. Ber om ursäkt Puss. Men så ser jag på det.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?