Inlägg från: Köpenhamn |Visa alla inlägg
  • Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Köpenhamn
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:19:38 följande:
    Jag tror knappast att männen kommer bli överflödiga. De flesta kvinnor föredrar nog att skaffa barn med en partner, men alla har inte den turen att träffa den rätte. Jag har iallafall inte hört talas om någon kvinna som blivit kär och träffat mr right men valt att dumpa honom för att insemineras istället.
    Undrar om det är så svart-vitt. Kanske en kvinna med dålig erfarenhet själv eller med sina föräldrar ser detta som en enklare väg. I framtiden.
  • Köpenhamn
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:26:54 följande:
    Dålig erfarenhet av relationer? Absolut, men jag tror ändå att de flesta kvinnor vill ha hela familjepaketet med en pappa till sitt barn. Det finns alltid undantag.
    Ja, det tror jag också. Idag. Men plussa på hundra år eller så.....

Å andra sidan går det inte att stoppa den tekniska utvecklingen. Om hundra år lär vi kunna köra hela processen utan kvinnans fysiska kropp närvarande också.

Redan idag skiljer sig dessutom 50%....

Att just KD är så emot är för mig ett argument för. Misstänker att SD sätter ner foten i denna fråga också.

Sorterar själv argumenten och justerar magkänslan allteftersom. Tror inte jag är ensam om det.
  • Köpenhamn
    Lavish skrev 2012-03-10 10:30:45 följande:
    Jo det är klart att det finns sätt att komma runt det ändå. Även en kvinna med en grav släng aspergers syndrom som lever ensam och inte har någon reell chans på vänner eller pojkvän kan gå ut på krogen, hitta en dyngrak karl och ha sex med honom.
    Hörde från säker källa att autism ökat med flera 1000 % de senaste 20 åren eller så. Detta öppnar troligen för en eskallering.
  • Köpenhamn
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:48:57 följande:
    Det är inte så lätt att adoptera. Det tar lång tid och kostar mycket pengar vilket av förklarliga skäl är svårare att få ihop som singel. Sen diskrimineras singlar även inom adoptionsvärlden. Det är få länder som tillåter singlar att adoptera barn från deras land. Och de få länder som gör det, de låter singlar adoptera de barnen som är sjuka och handikappade. D.v.s de barnen som faktiskt behöver två föräldrar mest. 

Sen blir det väldigt dubbelt att säga att det är ok att vara ensamstående mamma om man adopterar, men inte om man föder barnet själv.
    Ja, det var en film på TV på detta tema igår. Stod en artikel i min morgontidning om ämnet också. Det är rätt hett om man säger så.
  • Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 10:51:35 följande:
    beror väl på hur man ska göra med faderskapet. det är rätt avgörande. oerhört förenklad frågeställning.
    Är det verkligen det? Spelar det så stor roll? Kan själv tänka att det inte är kärnan. Inte för mig. Jag fick donerad sperma från x eller jag fick donerad sperma. Lär spela roll men hur stor roll?

Det är ju också en spännande diskussion.

Hur tänker du?
  • Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 10:53:15 följande:
    verkar som om dskussionen ligger på en totalt okunnig nivå som egentligen handlar om "kan kvinnor vara bra föräldrar ensamma".
    Nja, ser det djupare än så. Det kan de ju. Det vet vi. Gjordes en undersökning om det för några år sedan. Skilsmässobarn mådde lika bra som kärnfamiljsbarn.

Det här blir mer av en existentiell fråga. För mig.
  • Köpenhamn

Människans grundvillkor håller på att förändras. På en existentiell nivå. Som jag ser det.

• Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 10:54:33 följande:
    JA det är avgörande för hur barnen mår. barn som har "fader okänd" mår ofta mycket dåligt av det.
    Jo, men det här blir ju en hel dimension bort. Fast det handlar då om gener osv vilket säkert inte är oviktigt. Men att veta att min pappa är pappa heter Orvar och han är pappa till mig och ett par tusen andra ungar måste ju bli skitskumt.
  • Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 10:55:39 följande:
    det finns exvis dansk forskning på saken har jag för mig, som handlar om hur barnen upplever att ha blivit till av anonym respektive känd donator.
    Oh! Vad kom de fram till?
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?