• maaammaaa

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Jag kommer inte att ge upp att få hem barnen, 6 åringen talar redan om att hon vill vara 15 så hon får en vespa och kan köra hem till oss med lillebror bakpå, varje dag efter skolan. Sist sa hon också att killarna slutat hoppa på henne de bara slår. Vi krävde en utredning. Vi kommer att ha hem barnen på fredag och lördag. 2 Maj vill soc göra hembesök, de har ju en rättegång angående minskat umgänge. Tycker ni vi borde ringa polisen som vittne när vi släpper in dem, eftersom tydligen våra föräldrar inte duger. Borde man ha en psykiater närvarande. Det blir väl som förr att de konstaterar att huset är ett ohygieniskt kaos samt att jag är psyksjuk och osammanhängande saknar insikt är osammarbetsvillig mm. Huset är rent, hygieniskt, välinrett, nytvättade fönster, jag är lugn och sansad svarar på givna frågor som vanligt, vilka bevis borde vi ha tillhanda. Räcker bandinspelning och fotografier? Vi har barnteckningar på köksväggen anses det negativt och missprydande? Jag anser dem vara konstnärliga. Vi kommer att hänga upp gardiner i panoramafönstret, fast korta så man ser landskapet och rosenträdgården fast den är spretig såhärårs.

• maaammaaa

Hohhooo

Anonym skrev 2012-04-12 19:16:20 följande:
    Jag har ett antal barn.
    Du frågade om du skulle anmälas för att ni åt middag sent, du tror väl inte att soc. bryr sig om när människor äter middag? 
    Vi åt kl 18 därför att min man slutade 16.30 Hade enda bilenb och hämtade barnen från dagis när han kom hem. Familjebehandlaren tyckte de borde tillkalla möte med soc.dir, soc arbetare minns ej om de var två eller tre. Vi satt i två timmar runt vårt köksbord, vi bjöd på kaffe och bulla medan de satt och vräkte ur sig otidigheter om att barnen mår dåligt om de inte äter middag kl 17.00 kvälls kl 19.00 och ligger i säng kl 20.00 och sover kl 20.30.
    Lunch skulle vi äta 12.00 inte 12.30 som vi gjorde då. Mellis kl 14.00. Vi tog det några minuter före eller efter det var fel. Frukost kl 7.30 om jag minns rätt, vi sov ibland längre på Lördag men 8 var inte ok. Min man slutade jobba tidigare istället. De har till och med bestämt att lillan ska sova  mellan 13.00 och 15.00 på vardagar och 14.00-16.00 på helgerna. Vi har hållit schemat.
  • maaammaaa

Fostermamman tar killarna i örat om de försöker knulla med vår dotter, säger vår dotter. Fostermamman säger att hennes söner inte är intresserade av sådana saker till pappers.

Vad säger fröken höken är det rätt att ta barn i örat? Du verkar schysstarer än vår soc.dir iallafall. Hon heter Yvonne.

• maaammaaa
    Anonym skrev 2012-04-12 19:51:27 följande:
    Det är självfallet inte rätt att ta barn i örat, däremot att handgripligen förflytta ett barn när det gör något det inte får och inte slutar trots att man sagt ifrån.
    Vad anser du om Ronny och Ragge då. Att titta på det med 2-9 åriga barn? Kanske du hittar dem om du googlar efter raggarballar, kåta upp henne med dans, (gubben visar hela rumpan) Kör fort som fan. Jävla raggarsvin. Är ord som de använder i "barnprogrammet." En gubbe hånglar med en igenare i en bil. Min man hittade ett klipp på Youtube efter att dottern sagt Kör fort som fan och att de sett på Ronny och Ragge hos fosterfammiljen.
  • maaammaaa

När det gäller uppfostran så litar jag inte precis på fosterfamiljen, fostarmamman skriver att pojkarna inte sett nakna flickor medan vår äldsta dotter berättar att hon 6 år äldsta sonen 9 år fostermamman  och fosterpappan samt de yngre barnen går i bastu samtidigt, nakna då förstås. Hon tar även med dem till offentlig gemensam bastu för både främmande män och kvinnor. Jag kanske är lite konservativ men tycker man ska dra en gräns vid sexårsåldern för att de ska lära sig innan de börjar skolan att tjejer går till tjejernas omklädningsrum och killarna till sitt. Så långt detta. Barnen var på umgänge på fre-lö och vi hade psykiatriska småbarnsteamet hemma hos oss ett tag. De hade inget att klaga på utan bara positiva saker att säga. När de skulle tillbaka ville alla barnen vara hos oss, nästan tårögda, det känns hemskt att inte kunna låta dem göra det, vi har ju ingen bestämmanderätt mer. Det finns inget som går upp emot att få träffa sina barn, våra barn blir jätteglada när de träffar oss jag tycker att barnens åsikt borde tas i beaktande mer. Så sällan eller inte alls trots att föräldrarna inte är aggressiva är bedrövligt. På något sätt borde man kunna få ta emot och skicka brev, teckningar mm. Vill barnen ringa sina föräldrar borde de alltid få det.

• maaammaaa

Jaja dr Mupp. Vet du hon säger ju att hennes söner inte sett nakna tjejer och ändå bastar de tillsammans. Om du minns så skrev jag att de äldsta killarna hoppade på henne för jämnan och försökte knulla, och vi har sagt åt henne att inte klä av sig fast de slår henne.

Nu är det så att soc.dir säger att hon inte kan bevisa att vi gett mat åt barnen om inte hemhjälpen varit hos oss så hon säger att vi inte ger mat åt barnen. jag tycker att det är lika mycket lögn som att säga att  killarna inte sett nakna tjejer. Hon säger att vi inte kan sköta barnen medan hennes egen son cyklar i T-shirt och kalsonger i minusgrader.

• maaammaaa

Vår äldsta dotter diskuterar om allt möjligt, förskolan, kompisar, fosterbarn, syskonen, oss, vad hon vill ha och göra nästa gång vi träffas, senast ville hon vi skulle basta, hon ville ha fram cykeln men det är lite för vått ännu. Vi talar med fostermamman på telefon en dag i veckan. De diskuterar med oss och rapporterar åt socialen som får deras åsikter som bevismaterial mot oss, det skickas till båda domstolarna. Socialen diskuterar med oss. Barnpsykologen rapporterar åt socialen, barnpsyk, barnläkare oss och fosterföräldrarna. Barnpsyk och läkare och soc samt advokat får rapporter som ska behandlas i domstol. Det är nu väldigt många som gör påtryckningar mot soc.
    Vem skulle inte kämpa för att få sina barn tillbaks om soc. slagit klorna i en, sökt tillräckligt goda skäl, inte hittat sådana och överdrivit och misstänkt istället. Äldsta dottern luktade illa om handen vid ett tillfälle när hon kom till dagis, en gång hade hon en liten fläck på skjortan, en gång tog hon i med båda händerna runt halsen på ett barn och knuffade bort honom för att hon ville tvätta händerna före honom, hon har inte alltid lytt dagispersonalen när de ska byta aktivitet utan vill leka färdigt, viss livlighet, är inte alltid tyst när man ska vara tyst. Ett tag bankade hon sig i huvudet om hon blev arg och inte fick som hon ville. Dagisrapporten går till oss och soc. På dagis sa de att barnen jämt är rena och har rena kläder och att vår dotter inte tagit killen runt halsen mer än den här gången samt att alla barn kan göra så. Socialen skriver till domstolen att barnen är smutsiga, hygienen sköts inte, hon tar struptag på barn är aggressiv och utåtagerande, och skadar sig själv.
    För att min man berättade att han hade studerat till en tent på vinden och jag lekte med barnen kallar hon barnen övergivna i domstol. Nu har vi ju fått fostermamman och pappan emot oss pga att vi ville ha ett slut på att killarna tillåts hoppa på vår dotter och min man och två bekanta ringde till soc. och krävde utredning eller att hon skulle bort från fosterfamiljen.

• maaammaaa
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-04-14 23:10:35 följande:
    Mitt ombud, som arbetat med LVU i 30 år, sa att föräldrar inte kan göra rätt om soc väl bestämt sig för att LVU:a barnet. Han sa att om man har ett stort kontaktnät, så heter det i utredningen att det är skadligt för barnet, har man ett litet eller inget är inte det heller bra.
    Ja man blir helt ställd, det tycks inte gå att få dem att ändra mening fast man ändrar allt det kräver.
  • maaammaaa

Barnen visade oro på dagis enligt dagispersonalen, det tyder på att barnen inte mår bra var soc.dir motivering till det brådskande omhändertagandet som sedan förvaltningsrätten enhälligt kallade omotiverat. Att majoriteten i rätten ändå trodde på soc. utan bevis finner jag skrämmande.

• maaammaaa
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-04-15 20:17:48 följande:
    maammma, jag funderade på om vi kanske skulle starta en egen låst grupp nånstans, här om det går eller kanske på facebook? Eftersom du är den enda som inte är anonym så kanske vi på något sätt kan gå genom dig om du nu är intresserad?
    Bra ide´man behöver ventilera sådant här, utan grymma personliga påhopp. Vi känner oss tillräckligt trakasserade av soc. Frågar man soc.vad man ska göra för att de ska ge barnen tillbaks får man bara ett hånleende tillbaka men inget svar, i bästa fall några osanna påståenden som inte kan verifieras. Hur startar man en låst grupp? Någon som vet?
  • maaammaaa
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-04-15 22:47:05 följande:
    På denna sidan vet jag inte, men jag vet att det går på facebook för jag är med i en (dock väldigt oaktiv)
    Jag ska fundera ett tag, min man är den tekniskaste av oss.
  • maaammaaa

Nån sa lite tokigt men vissa barn får ju vara hemma fast föräldrarna super och ligger asfulla om dagarna, kanske vi skulle ta en öl nån dag. Jag dricker inte alkohol så jag får titulera mig nykterist. Vi har t.om. besökkt en friförsamling ibland för soc.dir är frikyrklig. Det tyckte hon var positivt, tydligen inte tillräckligt. Jag tycker det här med religion är snävt, det finns väldigt lite utrymme för egna åsikter så det är inte riktigt min grej, nån tro på en god Gud har jag inte, fanatisk är jag inte heller, men ok om det hjälper att sitta i bänken så....

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version