De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version
socialportal.se/artiklar/tessan/index3.htm
En lång historia av kontakt med soc. genom en massa år genom flera generationer.
Hur reagerade soc på det här med din syster? En nyutbildad läkare arbetar långa arbetspass och minst 40 timmar i veckan så det verkar väl inte så troligt att hon ska ha mycket tid för att kunna vara en stabiliserande faktor i ert liv, ta hand om hem och barn etc.
själv har jag inte varit i denna sits alls, däremot en släkting till mig. Och jag vet inte vad som hänt, mer än att hon och hennes kille är misstänkta för barnmisshandel. Hon fick då bara träffa sitt barn under uppsikt, och det vettigaste vore ju att bryta med sin kille eftersom han är huvudmisstänkt, de tror antagligen att hon inte gjort något utan att det är han. Men istället så träffar hon honom i smyg, träffar andra män i smyg för honom vilket får detta krutpaket till man att bli vansinnig och slå sönder hennes hem. Och jag kan fakiskt inte förstå varför hon inte väljer sitt barn först?? Även om hon nu inte tror att denna man gjort något mot barnet så är han ju inte så snäll mot nån av dem, så varför fortsätta träffa honom när hon dessutom riskerar att inte få tillbaka sitt barn? Jag försöker att förstå henne och hjälpa henne men det är för mig helt obegripligt.
Och de råd hon får tar hon inte till sig eftersom hon inte vill, vare sig från soc eller från oss i släkten som ger henne "rätt råd" så att det ska bli bra.