• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

En mamma som jag känner var ungefär som B.

Man kunde komma hem till henne klockan 4 på eftermiddagen, då sprang barnet runt naken och hade inte fått frukost.
    Hon gick aldrig ut och lekte med sitt barn utan drog ner persiennerna och kollade på såpoperor medan barnet satt vid datorn större delen av dagen.

Ungen fick obegrändat med godis, läsk, glass och blev alldeles spattig av allt socker.

Ofta orkade hon inte gå med barnet till dagmamman utan han fick vara hemma istället.
    På helgerna gick hon ut och festade (varje helg) och kunde komma hem med sina engångsligg som satt kvar morgonen efter.

När barnet skulle skrivas in i sexårsverksamheten orkade inte mamman skriva under lappen om vilken skola han skulle gå i så dagmamman fick ständigt ringa och påminna.

När barnet sedan började i skola var han hemma 2-3 dagar i veckan för att mamman inte orkade gå och lämna honom.

Soc blev inkopplat och till slut fick man henne att inse att det var bäst för barnet att han fick bo hos henne varannan helg istället, men här har vi också ett solklart fall av en mamma som inte förstår hur illa hon gör sitt barn, jag tvivlar inte på att hon älskade sitt barn men hon var helt enkelt inte kapabel att ta hand om sitt barn.

• Anonym

I ditt fall A så vill jag säga att skulle det inte vart för att socialtjänsten vart med vid ett sådant tillfälle när mannen ballade ur så hade det vart JÄVLIGT svårt för henne att neka honom umgänge tack vare sådana son NI!

Jag har levt i en relation med ett AS som ägnat sitt liv åt att ställa till det för mig, vad har jag fått för hjälp, jo att inte bli trodd och att jag var dålig på att samarbeta!

Jag var tvungen att fly kommunen för att få hjälp och upprättelse efter 10 ÅR!!!

• Anonym

Jag har arbetat med familjestöd/observationsuppdrag i familjer där man senare inte omhändertog barnen. Jag har också ett par år arbetat inom ett yrke där jag dagligen träffade människor som fått sina barn omhändertagna enligt LVU. Jag slutade i yrket och två år senare omhändertogs mitt eget barn.
    Jag om någon, borde ha förmåga att förstå vad som står i utredningen, förmåga till insikt, men det gör jag inte. Jag förstår inte. Jag är inte direkt anklagad för någonting. Inga speciella händelser beskrivna. Det har inte gjorts någon anmälan kring barnet. Hela utredningen upprepar meningar såsom

"xx ger visserligen xx den grundläggande omsorgen om man ser till detaljerna. Men när vi från socialkontoret tittar på helheten så inser vi att xx inte kommer kunna leva med sin mor utan att få allvarliga skador".
    "xx kan inte leva i en miljö där hennes uppväxt riskerar att ta skada"
    "xx kommer fara mycket illa av moderns brist på insikt"

Som sagt, inga detaljer om vad som är fel. Inga specifika händelser beskrivna.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-06 07:37:20 följande:
    Som så många andra mödrar som ammar om nätterna hade jag viss sömnbrist och en ettåring och ett spädbarn att sköta om dagarna. Jag ringde familjevårdaren och frågade om tre dagars avlastning dagtid tills sömnrytmen ordnade upp sig. Familjevårdaren sa att de kan inte ge hemhjälp om inget allvarligt hänt typ befogad barnskyddsanmälan, tvångsintagning till mentalsjukhus så då försökte hon med det. Jag blev inte intagen på sjukhus för läkaren klassade mig frisk och den barnskyddsanmälan som familjevårdaren gjorde tillsammans med tre kvinnor från socialen hade ingen relevant motivering. Vi kämpar för att få våra barn tillbaka, justitieombudsmannen är nästa som ska få ta emot en klagan. Tro nu bara inte att all arbetskraft alltid sköter sitt arbete på rätt sätt. Man ska inte svartmåla utan hjälpa om man är socialarbetare. Det händer ibland att folk får sparken eller får be om ursäkt inom alla yrkesgrupper. Först tänkte de inte omhänderta barnen sa de, men familjevårdaren började kräva att vi skulle donera bort kläder som var i användning. Sexåringen fick bara ha 15 par byxor annars bedömde hon att vi inte kunde sköta barnen, hon hittade fingermärken på fönstren och hår i golvsilen, köpte nya gardiner till vårt panorama fönster som vi ville ha utan gardiner, en ful trasmatta från loppis för att vi skulle ha det "hemtrevligt" Jag gillade inte mattan så hon tolkade att jag var osammarbetsvillig, hon låg i min säng när hon skulle få killen att sova på en tid som han inte ville sova, hon sa åt en barnmorska att min man sagt åt henne att han inte  skulle ringa ambulans om det behövdes ifall förlossningen gick snabbt utan bara låta oss dö(jag var gravid vid den tidpunkten och har haft snabba enkla förlossningar). Jag sa åt barnmorskan, sånt säger man inte åt en myndighetsperson ifall man planerat sånt. Barnmorskan trodde på mig och vi hann till sjukhuset och förlossningen gick snabbt men bra utan bedövning eller smärtstillande. Varje gång jag var av annan åsikt än familjevårdaren skrev hon negativa saker i journalen, som att jag var omtöcknad. Mitt psyke började hon ifrågasätta, beskyllde mig för vargparanoja i föräldraskapsbedömningen, tyckte inte samspelet fungerade. Jag blev högeligen irriterad på henne, soc. försvarade henne de trodde på henne och tog barnen. Jag har flera friskhetsintyg på både mig och barnen från psykiater, barnpsykiater, neurolog och överläkare men soc. bedömer ändå att vi inte är kapabla att ta hand om våra barn. Dessutom tycks det vara en religionsfejd på gång. De som tillhör samma religion håller ihop mot oss. Soc blev fälld enhelligt i rätten om att det brådskande omhändertagandet var obefogat. Alltså kan de begå misstag och det har de tänkt fortsätta med. De gillar mig helt enkelt inte, det har många märkt. Jag går inte direkt och skäms över att jag nattammade.
    Det här kan ju knappast stämma. Först säger du att du kontaktade soc för att du nattammat, hade ett spädbarn och en ettåring och behövde avlastning. Sen visar det sig att du har en man. Varför kunde inte han avlasta? Sen är du plötsligt höggravid och har kontakt med soc....alltså var de inkopplade redan INNAN du började nattamma, eller vad? Och vad är det för religion du hänvisar till?
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-06 08:08:44 följande:
    En vän till mig får inte ha sin 5 månader gamla dotter hos sig, mig veterligen finns inget domstolsbeslut på det.
    Är han vårdnadshavare?
  • Anonym
    Anonym (okej) skrev 2012-03-06 09:34:22 följande:
    Min son på 3 år pratar jättedåligt.
    Min dotter på 1½ år pratar inte alls - vi försöker men de vill helt enkelt inte.
    Logoped är inblandad nu i den äldsta men jag anser absolut inte att barnen ska bli omhändertagna för att de inte pratar? jag gör inget fel och de flesta i min familj har varit sena med pratet.

När du drar upp det i din TS blir jag orolig.
    Ska jag behöva vara rädd för att socialen ska bli inkopplade för att de inte pratar bra (sonen)? 
    Men i fallet i TS finns det ju även en massa andra problem förutom att barnet är sent i talet. Sen är det ju en annan sak om barnet har svårt att prata pga medicinska orsaker (funktionshinder etc.), men i TS står det ju att det beror på för dålig stimulans.
  • Anonym
    Anonym (okej) skrev 2012-03-06 09:39:27 följande:
    Haha nej, menade mer på att om de reagerar så starkt på att inte talet kommer igång ordentligt blir man ju nervös.
    Jag skulle tro att det ofta är många saker tillsammans som gör att det blir omhändertagande, även om problemen var för sig inte kan tyckas så allvarliga.
  • Anonym

Kia, tycker du jag borde anmäla fosterfamiljen till socialen?

1. Vår dotter har upprepade gånger men inte sist, sagt att killarna vill knulla med henne. De kastar sig över henne på soffan och  då gråter hon och fostermamman kommer och tar killen i örat. Vår dotter är under 10 år.

2. Hon säger, kör hårt som fan. Ibland har hon sagt att äldsta killen i familjen där de är säger det är bögarnas fel, ifall han vill skylla ifrån sig.

3. Killarna slår henne och knuffas hos fosterfamiljen.

4. Våra barn vill inte bo där.

• Anonym

Hej!

Intressant tråd till att börja med. Och vill även säga att jag tycker soc ändå gör ett bra jobb, visst kan dom göra fel men i överlag gör dom ett bra jobb.

Jag har själv varit barnet i röran.. Min mamma och pappa separerade när jag var liten. Dom kom själv överrens om att ha delad vårdnad, det gick bra ett tag. Sedan började min pappa bli mindre och mindre intresserad av mig, han kom inte och hämtade mig osv. Mamma stred och kämpade för att han skulle ta hand om mig, vill understryka att inget våld eller liknande har funnits med i bilden, men inget hände. Han hämtade mig nån gång då och då när han hade lust. När jag avr 5 så träffade min pappa en annan kvinna som hade en son på 1 år. Varför pappa helt plötsligt blev intresserad av mig då undrar jag än idag, men hursomhelst så fick jag börja vara hos min pappa mer än tidigare, dock avskydde jag att vara i den nya kvinnans närhet. Hon gjorde allt för att få mitt liv att bli skit. Psykisk misshandel från hennes sida skulle jag vilja säga att det var. Efter något år drog dom in soc och påstod att mamma förbjöd pappa att ha mig, vilket hon aldrig gjort. Soc trodde på dom och hittade på så sjuka historier om min mamma att det var nära på att jag inte skulle få bo kvar hos min mamma och hade det blivit så, så ahde jag nog inte varit i livet idag. Jag hade nog tagit mitt liv för flera år sen isf. Och då jag mådde psykiskt dåligt under denna period, pga att dom försökte ta mig från min mamma så ville kvinnan påskina att jag mådde dåligt pga min mamma och vårat liv ihop.

Mamma jobbade som lärare åt kvinnans barn. Kvinnan och pappa fick rektorn att avsekda mamma, pga att kvinnan berättade massa sjuka historier + att hon tyckte inte det skulle vara bra för min och min styvbrors relation. Min styvbror gillade min mamma otroligt mycket, så förmodligen var den ren avundsjuka.

Sedan fick kvinnan och pappa barn. Och min bror har inte haft det lätt. Kuratorn fick iaf min styvbrors pappa att inse vad som pågick och tog därför hand om min styvbror mer, även fast han bodde hemma hos kvinnan och pappa. Kvinnan fortsätter hitta på historier och gör allt för att få uppmärksamheten, hon har försökt med mycket. Personligen är jag ganska så säker på att hon lider av münchausen by proxy. Och hon har förmodligen haft detta genom alla år.

Det har hänt så mycket, så skulle jag skriva allt så hade ni haft flera sidor att läsa. Men efter många, många möten med soc för oss alla så vet jag att dom kan göra fel, dom kan göra rätt. Jag höll på att bli flyttad från min mamma och fick själv prata med soc (dom ansåg att jag var så pass gammal att jag själv skulle kunna berätta min version och att jag inte hade blivit påverkad av vare sig mamma och hennes sambo eller pappa och kvinnan) varefter dom insåg vars problemet låg. Jag fick bo kvar hos min mamma och relationen till min pappa har aldrig varit bra, tills kvinnan och han skiljde sig 13 år senare. Nu har vi en ganska bra relation men jag känner ännu av sveket. 

Så jag anser att det kan vara lätt att bli "indragen" i soc och det kan avra ett helvete att ta sig ur det. Men förmodligen måste dom ju lyssna på båda parterna vilket kan göra att det blir fel.

Jag är iaf glad att soc fanns där för oss även om det var en jobbig period. Dock var det på ren lögn som vi blev indragen i hela cirkusen.

Ursäkta om det blev lite kors och tvärs, men man vet inte vars mans ka börja eller sluta i en sån här historia.           

• Anonym

De sätter oftast in andra lösningar i B-fallet. Där är jag förvånad över att de tagit barnet. Det är klart att det också finns soc som inte bryr sig om att erbjuda den hjälpen. De tar barnet och en utredning skall göras. Visar det sedan att mamman behöver extra stöd i sin föräldraroll i utredningen så får hon det troligtvis. Dock skall utredningen göras först för att se om det är mer som saknas.

Sexuellt utnyttjande samt våldsbrott samt misstanke om detta  görs så att barnet omhändertas. Inte alltid under LVU. Därför att man säger till föräldern/föräldrarna om du inte låter barnet bo i jourhem under utredningstiden så tar vi LVU på barnet. Därför är många barn SOL-placerade istället för LVU-placerade under utredningstiden. 

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version