Anonym (Enmamma) skrev 2012-03-11 17:16:13 följande:
Jag försvarar INGA dåliga föräldrar. Men vissa här inne verkar VERKLIGEN försvara DÅLIGA socialhandläggare.
Jag är glad när LVU och andra åtgärder finns när föräldrarna brister rejält.
MEN, jag tycker att advokater framförallt barnens advokater ska ha MER insyn i umgängen, utredningar för att göra en RIKTIG bild om hur barnet har det och hade det hos sina biologiska föräldrar. Advokaten ska vara så pass intresserad att han kan försvara barnet. Han ska inte säga i rättssalen "Jo men det soc säger, det låter ju korrekt" vadå LÅTER? Vet han att det är så? Vet han till 100% hur mamman och pappan är med barnet? Har han ens träffat dom tillsammans eller finns intresset helt enkelt inte där? Och varför finns inte det intresset? är han rädd att se något som är för bra som inte stod med i socialtjänstens ner svartade papper? Vet han hur barnet mår i familjehemmet och hur barnet tagit det av att ha blivit fråntagen ifrån sina föräldrar?
Gubbarna som sitter och fattar de här besluten dom ska inte ha några YNKA papper på hur "situationen" såg ut hemma. "Vi har träffat mamman och pappan 2 ggr och efter dessa ggr gör VI SOCIALTJÄNSTEN en bedömning att mamman är psykiskt störd (hur nu dom fick den utbildningen att göra den bedömningen) Att mamman inte kan städa (hur vet dom att hon inte hade en dålig dag) att mamman inte ger sina barn ordentliga kläder, hur vet dom de har dom gått igenom hela garderoben?
Det ska inte tas så jävla lätt på såna här saker. LVU är allvarliga saker man har tagit ett stackars litet barn ifrån sina rötter. Alla vet att när man sliter av rötterna på växer så dör dom, de gör vi människor också.. Inombords.. Vi behöver våra nära och kära man ska arbeta hårdare för att familjer ska fungera.
Det ingår inte i advokaters uppdrag att göra hembesök, träffa barn och/eller närvara vid umgängen (utredningar av umgänge har fö inget med barnskyddsutredningar att göra). Däremot kan h*n be domstolen skicka utredningen tillbaka till soc för komplettering på dessa och andra punkter som h*n anser brister i underlaget ....
LVU- mål handlar inte alltid om vad som är sant eller inte utan handlar om en bedömning av risken att barnet far illa. Riskbedömningar är inte lika med sanningen ....