Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (empati) skrev 2012-03-08 20:38:31 följande:
    Alltså, jag tycker fortfarande det låter nazistiskt hur man styr och ställer över föräldrars "förmåga". Alla är ju olika! Så folk som är tystlåtna, inåtvända och annorlunda, de borde inte få ha barn eller? Fy faan. Vi lever i en kontrollstat, inte konstigt att folk mår dåligt. Människan behöver vara fri, och det gäller även omvårdnaden av barn. Det är inte meningen att vi alla ska leva likadant, varför kan inte socialen fatta det? Jag trodde den här jävla "multi-kulti" trenden skulle ändra på det, att man accepterar andra sätt att tänka och leva, men icke. Krossa kontrollerandet säger jag! Släpp inte in sociala i ditt liv, dom kommer driva dig till vansinnets rand!

Det råder ju en koncensus över nära nog hela världen att barns behov väger högre än allt annat. I det ingår att barn har vissa rättigheter som tex en god vård och fostran. Att man får göra som man vill med sina barn (=individens frihet?) upphörde den dag sverige ratifierade FN:s deklration om barnets rättigheter. Att "storebror" kontrollerar föräldrar har alltså ytterst med FN att göra och SVerige har fått kritik för att vi i vissa avseenden har dålig koll på just detta - barnets rätt. Så för de nationella svenska myndigheterna gälller att levs upp till "FN-nivån"! Inget en enskild soctjänsteman bestämmer om ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-03-09 19:57:58 följande:
    Ja det är Norrköping.
    Jag vet att sonens jourhem och även soc är här inne och läser, det deklarerades så fint i domstolen. Så jag hoppas dom får sig en näsbränna den dagen dom inser att jag hade rätt. Att det hade varit så jävla mycket bättre om dom hade låtit barnet vara kvar i familjehemmet än att flytta över vårdnaden till pappan och låta honom flytta dit.

I flera inlägg i tråden råder total begreppsförvirring beträffande vård och vårdnad. Soc får inte flytta över vårdnaden från en förälder till en annan, inte heller från familjehem (om nu dessa är särskilt tillförordnade vårdnadshavare) till en förälder ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-03-10 00:07:36 följande:
    Bo Edvardsson anlitas av föräldrar som är missnöjda med utredningar, han anlitas ofta av föräldrar vid rättegångar, rätten brukar nästan aldrig ta hans uttalanden på allvar,det BE oftast kritiserar är att myndigheterna inte förklarat ordentligt för föräldrarna vad som menas, BE säger i princip alltid vid sina utlåtanden " en av de värsta utredningar jag sett". En av BE inkomstkällor är föräldrar som är missnöjda med soc.utredningar, har inte sett ett enda uttalande av BE som lett till att rätten ändrat sig.

Nääää Bo Edvardsson står inte högt i kurs hos rättsinstanser .... han anses för narcissistisk och besserwisseraktig. Och har inte riktigt hängt med i den snabbt utvecklade familjerättslagstiftningen .... och lagstiftarens tankar bakom ...

Han kör sitt race och lever gott på människor som mår dåligt ... 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Soc.) skrev 2012-03-10 22:05:49 följande:
    Precis som det fungerar idag då rent generellt.

Ja, misstag begås av enskilda, felbedömningar görs givetvis ibland precis som i alla andra yrken där det är människor inblandade. Men det är sällan man ser upprop om onda läkarjävlar som bör förbjudas som yrkesgrupp eftersom DE har som vana att amputera fel ben liksom...Som sagt visst begås fel, och det är tragiskt i varje enkilt fall när så sker, men det är faktiskt också så att MAJORITETEN av de som ylar om att deras barn omhändertogs "utan anledning" av inkompetenta sockärringar faktiskt har fel. Antingen ljuger de, eller saknar insikt. Punkt.

Och få åtgärder blir så granskade som tvångsbeslut, särskilt om de gäller barn! De granskas av föräldrar, lagstiftning, riktlinjer o andra regelverk, arbetsledare/chefer, politiker, jur. ombud, domstolar på olika nivåer, tillsynsmyndigheter osv.  
  • Anonym (insatt)
    Anonym (empati) skrev 2012-03-10 23:01:17 följande:
    Vilket jäkla dravel! Och hur blir de granskade då? Nån jäkla jurist som får en bunt papper och läser vad socialarbetaren skrivit?

Bah. 

Om barn och föräldrar har en så dålig och oengagerad advokat till sin hjälp  så finns väl ingen anledning att nöja sig - men det kan ju inte vara socialtänstens fel?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-10 23:02:37 följande:
    Jag har hört av socialen själva att det oftast jobbar nyutexaminerade med LVU eftersom det är så jobbigt att många inte vill ha det. De ser till regelboken och använder inte sin hjärna^^ 

Och till dig (insatt), om du tror att omhändertagandena granskas av allt det där så är du inte särskilt insatt! 

Jag är väldigt insatt ... och vet att ett tvångsbeslut måste passera genom många led innan det ev. blir verklighet. Alla domar i förvR överklagas inte. Inte heller anmäls  all handläggning till tillsyn så där är det inte 100 % att det granskas - det beror förstås på agerandet hos de som berörs ..... En del missnöjda verkar mer benägna att diskutera på FL än att överklaga domar/anmäla felaktig handläggning för tillsyn till Socstyr/JO ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym (empati) skrev 2012-03-10 23:40:09 följande:
    Hahhaha.... där tappade jag intresset att diskutera med dig. Har inte socialtjänsten nåt ansvar då menar du? Det är föräldrarnas ansvar att själva "sätta dit" socialarbetaren?

Socialtjänsten tar sitt ansvar men har inte mandat att fatta beslut om tvång - det har bara domstol! Barn och föräldrar har tillgång till juridiskt ombud i LVU-mål. Hur de sköter sitt jobb är inte socialtjänstens ansvar ....
  • Anonym (insatt)

Det är ett stort antal aktörer inblandade i ett LVU-mål! Ändå är myten i många FL-trådar att allt hänger på "sadisterna" i socialtjänsten och särskilt maktgalna enskilda nyexade handläggare .... som om det inte fanns ett regelverk och en delegationshierarki att hålla sig till ..... ALLT är socialtjänstens fel ....

• Anonym (insatt)
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-10 23:55:13 följande:
    I praktiken är det väldigt ofta de enskilda socialsekreterarnas ord som är grunden för bedömningen som görs i först socialnämnden och sedan förvaltningsrätten. Jag är så trött på detta ständiga skylla ifrån sig. Även en socialtjänsteman är själv ansvarig för sina handlingar. Om socialsekreterare hade en yrkeslicens, om det fanns en granskning som fungerade, då skulle väldigt mycket av socialens felbedömningar och misstag avhjälpas illa kvickt.

Så du tycker inte att den enskilde utredaren har något som helst ansvar i det hela? Hjälper den inställningen kanske dig att sova på nätterna?

Självklart har en enskild utredare ansvar för att göra ett korrekt och för alla rättssäkert jobb och just för att det inte får bli fel finns många "kontrollstationer" i tvångsärenden. De som ansvarar för dessa kontroller har också ett ansvar - eller hur? Granskningsinstansernas största problem är att så få ärenden anmäls dit - det är svårt att få till förändringar då! Det är lätt att dra slutsatsen att det är lättare att klaga och vara missnöjd i olika internetforum/resp kontakta Janne Josefsson än att vända sig till dem som är satta att granska socialtjänsten. 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-11 00:19:58 följande:
    En privatperson har inte mycket att sätta emot en myndighet. Socialsekreterarna har en enormt maktövertag över föräldrarna, de har ju makten att ta och hålla barnen i från dem.

- En enskild socialsekreterare har aldrig makt att omhänderta ett barn med tvång!  

Tänk dig också att gång på gång åka på mentala smällar ifrån denna myndighet (först själva omhändertagandet, sedan behöva läsa lögnaktiga, vinklade, fula utredningar, sedan få det kastat på sig i domstol osv).

Utredningar kommuniceras och föräldrarna har rätt till ombud som hjälp vid inställelse hos socialnämnd och domstol.  Men det kan säkert vara så att alla ombud inte har "huvudet på skaft" .....

Hur många människor orkar i det läget sätta sig och skriva en anmälan till Socialstyrelsen och JO?
    - ja, åtminstone de som stormar in o skriver inlägg i olika internetforum - det skulle räcka rätt långt!

Jag tycker du verkar väldigt oempatisk som inte kan sätta dig in i hur det känns att råka ut för något sådant.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version