Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
Jag tror att jag ställt frågan tidigare, men gör en ny chansning: finns det någon härinne som gått igenom en tvist med en N? Har någon haft en bra advokat som kan rekommenderas mig?
En viktig insikt är att så länge man jamsa med och är på narcissismens sida, då fungerar det ganska bra, relationen, vissa planer och även vissa överenskommelser. Men börjar man vilja, tycka och tänka och ....värsta de kan tänka sig - kritisera(!), så vänder hela tåget och det går inte att stoppa det förloppet. Det är som om allt ä på väg in i ett svart hål.
Att ge sig in i en konflikt med en narcissist det är som att uppleva en helt surrealistisk resa i en störd människans värld. Där allt plötsligt bara handlar om jag jag, jag, även om någon råkar allvarligt illa ut, om någon dör eller är sjuk under förloppet. Han har att göra med en sak, ett ting, inte en levande människa md känslor, det är i a f inte av vikt. Har man otur behandlas barn i sammanhanget likadant.
Har man inte blivit chockad innan som blir man det då, när de mest sjuka visar sig så uppenbart i utpressningar och falskhet som man bara sett på typ film innan. Då det till slut inte finns bortförklaringar eller försvar som räcker för narcissismens handlingar längre, vänder tack och lov också medberoendet till narcissisten, åt rätt håll och förintas till slut i o med noll-kontakt. De är ofta inte så intresserade av rättegångar och andra sammanhang där deras lögnhärva och absurda påståenden scannas av professionella (även om de även då kör sitt ego-race), bättre med en redan hjärntvättad partner.