• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Narvalen skrev 2016-08-22 09:01:38 följande:
    Jag skulle nog råda dig till att försöka undvika familjerätten så långt det går. Om ditt ex kanske hotat dig med något (som min gjorde) då kanske du är tvungen, men försök att lösa umgänge med barnen utanför om det går. Självklart kommer ditt ex charma socialsekreteraren. En narcissist kan inte samarbeta utan måste bestämma och ha makten. Var rejält förberedd. Ha klart hur du vill att umgänget med barnen ska vara och stå fast vid det. Gå inte in i några diskussioner eller känslosamma saker. Konkret och stå på dig, var envis. Det är mitt råd. Lycka till!
    Jag håller med, akta dig för sådant. Jag har haft otäcka vibbar om vad som skulle kunna drabba mig i en sådan situation sedan själva separationen. Det hörs i hans ton och vilka knappar han trycker på i skuldbeläggningen (när han känner sig hotad eller på annat sätt känner att han är i underläge). Saken är den att kombinationen: att de har inga som helst gränser, empatistörning och måste till varje pris vinna - det kommer att knäcka dig. Du kommer att få se honom briljera med hjälp av sina lögner och se honom spela upp filmen "duktiga kämpande pappan" om och om igen. De kommer aldrig eller i a f förmodligen inte tillräckligt mycket för att det ska bli till din fördel, tro på vad du upplevt. Det är så väl dolt när man möter en nacissist kortare stunder. Glöm inte att det inte spelar någon roll hur felfritt du beter dig, de kan lätt måla upp en annan bild som raserar det du omsorgsfullt byggt ... om de har lust den dagen.
  • anemon1
    Narvalen skrev 2016-08-23 13:05:56 följande:
    Jag är hemskt ledsen vilket elände och jag vet precis hur det är, för jag har varit där. Du kommer tyvärr aldrig att vinna över honom i ett samtal på familjerätten eller i en tingsrätt. Kan du inte utforma ett eget konkret förslag på papper till honom och se vad han säger. Lista upp punkter, veckodagar...
    Försök ligg lågt. Håll känslorna borta när ni möts. Säg bara det absolut nödvändigaste. Kontakta inte honom. Han får kontakta dig etc. Tortyren han utsätter er för beror säkert på att han känner att han inte har kontroll längre. 

Allt blir ju lättare med tiden, man mognar, får mer kunskap, tiden gör att saker och ting mattas av. Det är bra. Nu vet inte jag hur gamla dina barn är. Det har också stor betydelse...

För egen del så har min exman terroriserat oss periodvis. Han har blivit manisk ibland vilket har varit fullständigt tärande och han har gjort barnen och mig illa psykiskt. Jag tror att det i botten handlar om kontrollbehov och makt. Jag är med i spelet nu och vet oftast hur jag ska göra, men ibland faller jag dit och det spelar egentligen ingen roll vad jag säger eller gör utan det blir liksom fel ändå....

Kämpa på. Det gjorde jag. I flera år. För barnen. Idag har jag barnen och han pengarna, men jag känner mig som vinnaren :) 
    Det låter mycket som min historia och hur jag också upplevt det. "Friigen", jag tror du måste gå igenom denna "hoppfulla period" liksom jag själv gjort för att på djupet inse att det är nästintill omöjligt att resonera och komma till lösningar, även med en tredje part. Tyvärr är det mycket valet av pest eller kolera med en nacissist, jag vet innerligt detta. för en själv är målet så självklart, samarbete och barnens bästa, men ni har inte samma mål och kommer inte ha ha detta. Min lösning för att försöka må bra är just som narvalen säger, ligg lågt, bara nämn det nödvändigaste, kontakta inte. Jag tillägger, lämna inte ut känslor eller något av ditt liv, ge inte något av detta. Det blir verktyg när det blir skakigt för honom.

Jag har också utsatts för tärande terror och jag tror exakt som ovan, att de blir som galna när de märker hur makten rinner dem ur händerna. Jag har försökt att hela tiden handla som om han inte fanns, att jag vore änka eller liknande. Det är en bra utgångspunkt för frigörelse, att inte behöva något från dem, alls. Inte pengar, inte planering. Han kör sitt sviniga race med att t ex boka resor hit och dit utan att fråga, hämta ett barn från skolan utan att meddela, men jag anpassar och har ett värdigt flexibelt liv som motvapen. Och barnen blir större, det blir lättare, en dag är de 18 och då är saker annorlunda. Man kan välja på ett annat sätt.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-24 07:30:41 följande:
    Återigen tack för era svar! Tror jag håller på att bli galen på riktigt. Kanske kan jag inte förvänta mig ens planering, det är kanske främst det jag vill åt hos familjerätten. Att resonera med honom går inte, det känner ni säkert igen er i. Så jag tänker att för att jag ska få vardagen och ekonomin att gå ihop måste jag få någon struktur så jag slipper frustrationen när jag försöker kommunicera med honom. Men familjerätten måste väl kunna på ett rättvist sätt hjälpa oss att hitta den strukturen, med barnens bästa i fokus! Kanske naivt tänkt men min förhoppning är att jag då bara kan hänvisa till den strukturen som vad jag förstår är juridiskt bindande istället för att försöka resonera med honom. Men visst jag är livrädd för familjerätten också samtidigt har jag svårt att se hur det kan bli värre.
    Tror du det finns utrymme för att du kan förbättra ekonomin på egen hand?
    Det blev en vändning för mig. Jag gjorde rätt drastiska förändringar i vardagen och det fungerade. Men jag förstår om du redan nu sliter.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-25 20:34:57 följande:
    Känner med dig, instämmer med de andras kloka råd, så lite kontakt som möjligt, svara inte mer än nödvändigt på sms, försök inte resonera med honom etc. Skickar styrka till dig!
    Det är faktiskt enda sättet, tyvärr. Man får modellera om sin naturliga inre medfödda känsla som går ut på att lösa saker, få saker att fungera och att ha ett samarbete med utbyte av känslor, åsikter och respekt.

Men, saklighet och återhållsamhet med kontakt och känslor - då är man på rätt väg.

Bara gentemot narcissisten förstås.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-30 19:36:34 följande:
    Ja, det strider verkligen mot hela den mänskliga naturen. Vissa dagar gör frustrationen mig galen!!! Andra dagar fixar jag det bättre. Idag är det dessvärre det förstnämnda..
    Jag förstår helt, men för att må bra eller bättre i tillvaron, arbeta dig bort mot det tankesättet. Du "jobbar" mot en mekanism inte en person.

Han ser inte dig som en person på det vanliga viset och som vi andra skulle göra, så varför skulle du se honom som en, det blir bara besvärligt.

Kram o gonatt/TS
  • anemon1
    Narvalen skrev 2016-09-02 17:01:59 följande:

Connie, riktigt så enkelt är det inte även om man vill att der ska vara så. Det går inte att bryta helt om man har barn och då blir det så att man blir utsatt lite då och då även om man inte vill.

Så är det, tyvärr. Och ofta drar man ett dubbelt stort lass dessutom -  p g a den ansvarslöshet man har att tampas med i den andre vårdnadshavaren.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-09-02 20:10:18 följande:
    Ja, du har helt rätt i att han inte ser mig som en person, jag jobbar på att göra detsamma med honom men jag har svårt för att se människor som något omänskligt men det är just så jag upplever honom. Den här veckan har vi gått vår första rond på familjerätten. Jag hörde era röster när jag satt där "var saklig" "blanda inte in känslor" osv. Är väldigt tacksam för era råd, de var värdefulla när jag kämpade med frustrationen under samtalet! Jag presenterade väldigt konkret vad jag hade för tankar kring vårdnad etc han satt bara och ljög och svävade iväg på småsaker men jag tror jag hade tredje part på min sida. Det blev väldigt tydligt vem som tänkte på barnen och vem som värderade prylar och sig själv långt före barnen, även om han säkert trodde sig förmedla motsatsen så tror jag han blev genomskådad, åtminstone till viss del! Än så länge tror jag att jag fattat rätt beslut att blanda in familjerätten, hoppas jag inte ångrar mig.

Kram på er alla kämpar där ute!!!
    Låter bra att råd kom till nytta, jag tror och hoppas på att de såg igenom hans pladdrande för att försöka framhäva sig själv.

Det finns ett ordspråk som typ betyder lite åt detsamma håll som "lär känna din fiende", man säger "prata med bönder på bönders vis". Prata med narcissister på deras vis, inte som men "vanliga" människor.

Använd deras kyla och avsaknad av stress, skam och skuld mot dem, men addera lite av deras charm och artighet också (som de slår på när det behövs), och gubevars inte kränka dem med någon oförlåtlig kritik.

Då kan man klara sig hyggligt.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-09-03 08:34:44 följande:
    Visst, ska man prata med bönder på bönders vis och Kritik faller inte i god jord men min kritik var väl genomtänkt och saklig och handlade om sunt förnuft och om barnens mest basala behov. Jag såg hans behärskade ilska och hans försök att vilseleda. Då kändes det bra att ha tredje part med!!
    Bra, jag är säker på att du gjorde det som var bäst i den stunden. Och ibland kan man orsaka en effekt och reaktion man inte ens tänkt på kan vara en fördel.
    Hoppas allt går så bra, det bara kan.

Kram//TS
  • anemon1
    huxflux skrev 2016-09-08 22:25:39 följande:
    2 år har gått och jag börjar att hitta tillbaka till mitt gamla jag så smått, men det kommer att ta tid, det har jag insett. Först var jag lycklig för att det var slut och levde ett överaktiv liv med krogen, träning, övertid och hobbies, men sen kom tröttheten efter alla "jävla" år. Orkade bara med det basala typ, vara en bra pappa min vecka, jobba, laga mat och hålla boendet i någorlunda skick. Men barnfria veckan så låg jag bara som ett kolli på soffan efter jobbet och gjorde bara det allra nödvändigaste. Men lita på en ny partner blir nog svårt. Testat lite men man är på sin vakt och måste ständigt läsa av situationen av gammal vana. Men man har nog blivit bra på att läsa av människor och situationer i ren överlevnadsinstinkt. Var helt slut, ja nästan ett vrak efter 20 års förhållande. Ville lämna i säkert 4-5 år men förmådde mig inte att ta stegen. Utan drev förhållande mot branten tills det var ohållbart och hon lämnade mig.
    Kunde ha varit jag som skrev, det enda som inte stämmer är att han lämnade mig, men faktiskt -  det är det bästa som kan hända när det gäller avslut i ett förhållande med en narcissist. Och jag är övertygad om din kamp för att upprätthålla hela situationen på ett vad du då uppfattade som ett normalt sunt sätt, tills allt brast.

De vill stå som den "segrande" och då får man mindre besvär. Jag kastade ut min äkta man i ren överlevnadsinstinkt. Allt gick så otroligt långt och jag var bara en skör spillra bakom fasaden av en "narcissistiskt perfekt familj". Jag var helt nedbruten till märgen och kunde inte fatta egna beslut (annat än detta instinktiva), det har jag fått betala för på olika sätt. Helst ska man lura narcissisten att den "vunnit", verkar det som.
  • anemon1
    smogen08 skrev 2016-11-05 21:36:13 följande:

Det du säger låter intressant. Tror min man har alla dessa drag. Vi gifte oss efter ett års förhållande. Nu känner jag att jag försvinner. Vet inte hur jag ska handskas med han. Kan du berätta mer hur du gjort.

Jag hade inte lämnat om det inte var för att jag kände min egen undergång komma, så att säga. Minns att jag direkt ringde min syster och berättade att jag gjort något som var väldigt tufft (kastat ut honom) och att jag behövde hjälp, professionell sådan, eftersom min beslutsförmåga (förnuftet) var borta. Det tog två år i terapi bara att komma på fötter.
    Idag frisk (6 år senare) och ett normalt liv med normal man. Jag växte upp under trygga förhållanden och kan bara skylla på förälskelse och envishet med att hålla ihop en familj till vilket pris som helst (uppenbarligen).
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning